Itho Daalderop Close-In 10 boiler vermogen verminderen

Op 21 oktober 2021 17:52:03 schreef testman:
[...]

dan zet de diode maar na de thermostaat, want die wordt niet oud met DC schakelen..

Dat valt waarschijnlijk reuze mee, zolang die DC nog maar wel periodes van 0v bevat waardoor de vlamboog dooft.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Anoniem

Op 21 oktober 2021 17:26:38 schreef Shiptronic:
Wat is er zo speciaal aan hot fill? Een gewone boiler kan je aan de "koude" kant toch ook gewoon vullen met warm water?

De hotfill boilers zijn exact hetzelfde als de gewone boilers. Alleen het element is veel kleiner omdat hij met warm water wordt gevuld en dus alleen maar op temperatuur gehouden moet worden. Door het lage vermogen kan hij probleemloos samen met een vaatwasser of oven in een keuken worden geplaatst zonder de noodzaak van een extra groep. Ook op campings werden ze veel gebruikt i.v.m. de lage waardes van de elektrische aansluitingen.

mvdk

Golden Member

Hier in NL betaal je voor een 1x35 of een 3x25 een vast bedrag per maand. Inderdaad, óók voor een basistarief aansluiting.
Wat ik altijd mis in deze discussies is hoe de tariefopbouw in B is.
Word er op dit moment echt alleen maar voor kWh's betaald, en niks voor instandhouding van de aansluiting?
Als er nú niks voor instandhouding word betaald, worden de kWh's dan straks voor dezelfde kosten geleverd?
Vragen, vragen....

Edit: sorry dat mijn vraag een beetje suggestief is...

Shiptronic

Overleden

Ik had begrepen dat Belgen naar het piek gebruik gaan kijken?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 oktober 2021 17:52:03 schreef testman:
[...]

dan zet de diode maar na de thermostaat, want die wordt niet oud met DC schakelen..

50% Kans dat die thermostaat schakelt op het moment dat de diode niet geleidt, dus de thermostaat leeft 2x zo lang dan zonder diode.

McAwesome

Golden Member

Op 21 oktober 2021 21:16:12 schreef mvdk:
Word er op dit moment echt alleen maar voor kWh's betaald, en niks voor instandhouding van de aansluiting?

Momenteel betaal je in België een vastrecht afhankelijk van de capaciteit van je aansluiting, dus 1-fase of 3-fasen en hoeveel stroom je maximaal kan trekken. Een standaardaansluiting is hier 1 fase, 40 A.
Daarbij komt dan je verbruik in kWh.

Vanaf juli 2022 komt er nog het zogenaamde capaciteitstarief bij. Je verbruik wordt continu gemonitord waarbij je maximale verbruik in kW gedurende een kwartier genoteerd wordt als maandpiek. Daarvoor betaal je dan afhankelijk van de netbeheerder ongeveer 3 tot 4 euro per kW per maand voor. Heb je bijvoorbeeld gedurende een kwartier 10 kW vermogen gebruikt, dan betaal je dus 40 euro capaciteitstarief voor die maand bovenop de vaste kosten voor je aansluiting en je verbruik in kWh.
Één keer gedurende een kwartiertje dat verbruik volstaat dus om voor de hele maand te moeten betalen. Er wordt ook geen rekening gehouden met piek- of daluren of algemene opbrengst van zonnepanelen. Dus ook op een zonnige dag als niemand van de buren thuis is, is het ook zaak om krenterig te zijn. En dan gaan die buren natuurlijk klagen dat hun omvormers van hun zonnepanelen uitvallen omdat de netspanning te hoog oploopt...

Je betaalt minimaal voor 2,5 kW per maand (kwestie van tweede verblijven ook nog te laten betalen ook al is er daar bijna geen verbruik), daartegenover staat dat de prijs per kWh wat lager wordt. Als je onder de 4 kW kan blijven zou de totale prijs op jaarbasis ongeveer hetzelfde blijven. Daarboven betaal je dus meer en dat kan oplopen. Uiteraard gaat dit vooral een probleem zijn voor grootverbruikers met warmtepompen en elektrische wagens maar ook kleine bedrijven. Dat alles met de bedenking dat het kW-tarief nog kan stijgen in de toekomst, dus is het beter om voorbereid te zijn.

best een gok om dat zo te gaan regelen in BE, waar men nog steeds veel op kernenergie draait. die centrales kunnen niet geregeld worden, dus moet er genoeg belasting zijn om minstens een hele generator te kunnen laten draaien. met gas, kolen, waterkracht zon en wind kan bijgeregeld worden. als overheden ook extra moeten betalen voor de grote hoeveelheid straatverlichting die aan is in de nacht, waar men de kerncentrales mee bezig hield zou dat ook een probleem kunnen worden.

dat huishoudens voor hun normale verbruik ineens veel meer moeten betalen door veranderende regelgeving in BE geloof ik niet zo. daar gaat de EU zich mee bemoeien anders.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik hoor Rutte nu al denken: "De Belgen zijn zo gek nog niet. Dat moeten wij ook heel snel invoeren, al of niet met "Het Klimaat" als argument"

McAwesome

Golden Member

Eigenlijk wordt dit nieuwe capaciteitstarief niet in België ingevoerd maar alleen in Vlaanderen.
In Brussel en Wallonië blijft alles bij het oude. Mensen met zonnepanelen kunnen daar ook nog steeds genieten van een terugdraaiende meter.

Vlaanderen is qua regelneverij en overheidsbemoeienis toch wel erg aan het worden. Misschien maar Frans leren en naar Wallonië verkassen...

eSe

Honourable Member

@McAwesome Je zegt:

Daarvoor betaal je dan afhankelijk van de netbeheerder ongeveer 3 tot 4 euro per kW per maand voor.

Ben je daar zeker van? Dat lijkt me echt wel veel.

Verleden jaar heb ik 3003kwh verbruikt, ik heb daarvoor 830,55 euro betaald. Alles inbegrepen, netkosten, distributiekosten, BTW... Da's 250.25 kwh per maand aan 69,21 euro.

Als ik jouw info moet geloven zou ik dan vanaf 2022: 3-4 x 250.25 = 750,75 tot 1001,00 euro per maand moeten betalen. Dat geloof je toch zelf niet?

Of begrijp ik het verkeerd?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Die 3-4 eur per kW is geen kWh prijs, maar een extra toeslag bij piekverbruik.

https://www.engie.be/nl/blog/allerlei/capaciteitstarief-Vlaanderen/

Gebruik je dus 2kW continue, dan betaal je gewoon die kWh prijs

Gebruik >15min een 11kW apparaat, dan betaal je over 11-2.5kW = 8.5kW een extra capaciteitstarief.

Dat wordt weer gemeten per maand, en bepaald op jaarbasis. Dus 1 maandje een piek van 10kW boeit niet, dat wordt gemiddeld

Elke maand >15min een auto met 11kW opladen merk je wel, want met 11kW elke maand zit je dus ook gemiddeld op 11kW piek, en betaal je dus 11-2.5 = 8.5 x 3-4 euro extra aan capaciteitstarief

Het is dus 'zaak' om zo laag mogelijk te blijven. Een boiler en vaatwasser kunnen tegelijk aan en dat is meestal wel >15min, dus zit je al op een maandpiek van 3-4kW

eSe

Honourable Member

Bedankt voor de info, ik had het weer verkeerd geinterpreteerd 8)7

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Vlamingen wel en walloniers niet , dat is discriminatie dus aangeven bij het Europese hof.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 21 oktober 2021 23:41:49 schreef testman:
best een gok om dat zo te gaan regelen in BE, waar men nog steeds veel op kernenergie draait. die centrales kunnen niet geregeld worden,

Dit is echt een misverstand. Een kerncentrale kan heel goed geregeld worden. Maar ze doen het liever niet omdat het financieel interessanter is om de kerncentrales basislast te laten draaien en de fossiele centrales te laten regelen.

Turbokeu

Golden Member

Op 22 oktober 2021 00:44:10 schreef McAwesome:
... Misschien maar Frans leren en naar Wallonië verkassen...

Is bij mij al gebeurd.
Frans moest ik niet meer leren, is de laatste 20 jaar quasi mijn moedertaal geworden.

Er zijn inderdaad in Wallonië een aantal fiscale en andere voordelen t.o.v. Vlaanderen die eigenlijk niet rijmen binnen één land.

Klein voorbeeldje: In Wallonië mag je op een nationale baan 90km/u rijden, in Vlaanderen 70km/u.
Vermits wij hier in Lincent (provincie Luik) op een paar km van de provincies Vlaams-Brabant, Waals Brabant en Limburg wonen mag je afhankelijk van de provinciegrenzen op dezelfde baan 70 of 90km/u rijden. 8)7

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
mel

Golden Member

Vlaanderen is veel drukker, daar komt het door :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
joopv

Golden Member

Als je toevallig een trafo hebt liggen van 230 prim en een volt of 60 bij 7A secundair dan kan je de secundaire wikkeling in tegenfase in serie zetten met het element.

Maar een timer die de belasting uit/aan zet zal wel handiger zijn inderdaad.