hulp doormeten van battery charger / oplader

Hallo,

Ik ben een noob, maar kan overweg met een multimeter. Ik heb een 240V~ naar 58.8V gelijk spanning (DC 2A) oplader.

Als ik meet op 200 gelijkspanning dan meet mijn multimeter doorlopend andere waardes ongeveer tussen de 95V en 150V.

Er zal een component stuk zijn, maar gezien dat er nog spanning uit komt en er ongeveer 9 componenten op de pcb zitten, kan ik mogelijk de kapotte vervangen/ uit/in solderen.

Ongeveer dezelfde battery oplader (die het wel doet) geeft 58V a 59V output stabiel.

Bijgevoegd een foto. Elke hulp is welkom.

flash2b

Special Member

Als je de print omdraait, zul je zien dat aan de onderkant nog vele andere onderdelen zitten. Repareren is dus een stuk moeilijker aangezien er veel meer dan 9 componenten op de PCB zitten.

Hensz

Golden Member

Je meet waarschijnlijk zonder belasting, dat geeft vaak 'vreemde' resultaten. Een belasting aansluiten helpt en geeft bruikbare metingen.

Waarom wil je dat ding eigenlijk meten, wat is er mis mee?

Don't Panic!

Klopt ik zie mosfetjes.

Maar misschien dat iemand vanwege die sterk wisselende voltages al eens heeft meegemaankt wat dat zou kunnen zijn. Of is weggooien de enige optie?

@Hensz: de lader wil de Li-Ion accu niet meer opladen. Dus als ik de lader aan de accu aansluit en over de + en - gelijkstroom meet, dan weet je meer?

@Hensz 46,4 en dan een uitschieter varierend van in de 50/90/100 en dan weer naar 46,4 volt gemeten belast met accu aangesloten.

mel

Golden Member

Waarschijnlijk is het een schakelende voeding. Het kan dat er een of meerdere condensatoren verlopen zijn, dat verklaart de wisselende spanningen, de voeding wil steeds opnieuw opstarten.Als je een scoop hebt, is het eenvoudiger te zien.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hensz

Golden Member

Het ziet er ontzettend uit als een schakelende voeding! Kennelijk is hij idd nogal aan het hikken. Behalve dat de voeding zelf niet lekker is, kan het ook komen door het accupack. Als die nog ergens een laadregelaar aan boord heeft die, om wat voor reden ook, regelmatig afschakelt, dan schiet de spanning van de voeding wel omhoog.

Wat voor accupack is het (merk type etc.), hoe ziet het eruit, welke spanning verwacht hij, is het bekend of er behalve accucellen nog iets inzit. Foto's helpen altijd!

Don't Panic!