Voldoende geaard

mel

Golden Member

ijzeren leidingen zijn niet per definitie verkeerd,(pijp met naad is niet toegestaan.)Je kan heel goed VD trekken in ijzeren pijp.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 20 oktober 2021 18:30:02 schreef mel:
ijzeren leidingen zijn niet per definitie verkeerd,(pijp met naad is niet toegestaan.)Je kan heel goed VD trekken in ijzeren pijp.

mag ook niet meer, tenzij je er xmvk in kunt krijgen. installatie dient dubbel geisoleerd te zijn. in de praktijk trekt men er gewoon nieuwe draad in natuurlijk. net als geelgroen aarde bijtrekken waar nog groen en rode vd zit, mag ook niet meer. kleuren van dezelfde norm gebruiken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henk H.

Golden Member

Op 20 oktober 2021 18:26:00 schreef maartenbakker:
[...]P.S. Verantwoordelijkheid is belangrijk maar ook een moderne managementziekte.

Soms inderdaad een ziekte van de tegenwoordige tijd, soms ook een kwestie van kl*ten klaren en zorgen dat jij in ieder geval niet met de "zwarte piet" van een ander blijft zitten. Maar goed, dat is in de beroepssfeer.

In de privesfeer zie ik het anders: Hoe principieel iedereen voor zichzelf is mag iedereen helemaal zelf bepalen. Ik zou vooral zeggen: Wees eerlijk tegen jezelf en doe wat jij vindt dat nodig is. Sta open voor raad maar wees ook niet bang om je eigen mening te volgen. Uiteindelijk ben jij degene die zichzelf in de spiegel ziet en met zichzelf door een deur moet kunnen.

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Bovenal - vooral in de beroepssfeer, maar daarbuiten toch ook wel : wie de fout gemaakt heeft die kan de rekening betalen. En de verzekeraars liggen tegenwoordig op vinkenslag om redenen te vinden om niet te moeten uitbetalen.

Dus inderdaad voorzichtig zijn met het stellen van diagnoses. Als ik ooit zoiets doe dan zal er zowel in een pre-ambule als in de slotparagraaf vermeld staan "onder uitdrukkelijke uitsluiting van mogelijke andere fouten/defecten/onvolmaaktheden die bij mijn inspectie niet aan het licht kwamen" en wie mijn inspectie bestelde, die zal daarvoor kunnen handtekenen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Henk H.

Golden Member

Ik doelde meer op spijt over persoonlijk handelen dan de financiele dan wel strafrechtelijke gevolgen. Als er iets mis gaat, wil je liever niet de rest van je leven denken "het zat me toen al niet lekker, had ik maar....".

Iedereen kan een inschatting maken die achteraf ongelukkig of fout blijkt te zijn. Als je op het moment dat je de inschatting maakte maar zeker was dat die de juiste was, dan valt het hopelijk met de spijt achteraf mee.

Op 20 oktober 2021 20:25:47 schreef big_fat_mama:
Bovenal - vooral in de beroepssfeer, maar daarbuiten toch ook wel : wie de fout gemaakt heeft die kan de rekening betalen. En de verzekeraars liggen tegenwoordig op vinkenslag om redenen te vinden om niet te moeten uitbetalen.

Dus inderdaad voorzichtig zijn met het stellen van diagnoses. Als ik ooit zoiets doe dan zal er zowel in een pre-ambule als in de slotparagraaf vermeld staan "onder uitdrukkelijke uitsluiting van mogelijke andere fouten/defecten/onvolmaaktheden die bij mijn inspectie niet aan het licht kwamen" en wie mijn inspectie bestelde, die zal daarvoor kunnen handtekenen.

Als jij over de vereiste diploma's, certificaten en CE-, VDE- en UL-markeringen beschikt om zo'n inspectie volgens de juiste en vastgelegde procedures uit te voeren, zou ik als opdrachtgever zo'n disclaimer niet accepteren.

evelo

Golden Member

Ik ook niet.

Maar als je inspectieverslagen door de jaren heen bekijkt dan merk je wel dat een en ander steeds scherper afgebakend wordt.
Wat vraagt de opdrachtgever, wat is er gecontroleerd,...

En ook meestal een rijtje met opmerkingen en behoudens...

De opdrachtgever(eigenaar/werkgever/uitbater) krijgt ook steeds meer de bal teruggekaatst.
Naast de minimale vereisten opgelegd door de overheid mag die zelf ook nog eens een risicoanalyse opstellen ifv zijn eigen specifieke situatie om te bepalen of er geen bijkomende maatregelen moeten getroffen worden.

[Bericht gewijzigd door evelo op woensdag 20 oktober 2021 21:53:58 (38%)

Shiptronic

Overleden

tis een moment opname, dat zegt niks over de staat over 5 min. :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja, als de hemel valt hebben we allemaal een blauwe pet. In jouw beleving zouden we dus alle installaties om de 5 minuten moeten testen.

voor PV installaties heb je ook al een aparte keuring, scope 12. zal ook wel meer voor gaan komen gezien verzekeraars het niet zo hebben op dat cowboy volk wat PV aanlegt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 20 oktober 2021 13:10:58 schreef Hunebedbouwer:
Is dit aan de sluisstraat, en heet de eigenaar M P?

Nee... Ze noemen het er de Gazastrook. Ik denk dat als je een Assenaar bent, je het kent. ;-)

Op 20 oktober 2021 22:12:35 schreef Shiptronic:
tis een moment opname, dat zegt niks over de staat over 5 min. :)

Dat is het hem nou juist...
Ik probeer te beoordelen of er een acuut gevaar is en wil dat best laten testen. Op dit moment heb ik geen reden om het verhaal van de medebewoner voor waar aan te nemen, om de genoemde redenen van "waarom de kunststof douche wel en het kunststof(?) bad niet, terwijl dezen op dezelfde leidingen zijn aangesloten."
Daarbij probeer ik me voor te stellen hoe dit zou kunnen komen.
Ik begrijp de verhalen wel dat je nooit kunt zien wat er overal is weggetimmerd, maar ik houd ook voor ogen dat hoewel de veiligheidsnormen de lat vroeger minder hoog hadden liggen dan nu, er destijds ook geen ernstige gebreken waren in de toen geldende aansluitmethodes.

Wat het geval nu is, is dat er iemand heeft geroepen dat de douche onveilig is en dat het tegendeel moet worden bewezen, wil ik als vader (of sowieso als eerzame burger) het met een gerust hart zo wil laten.
Dan kan iedereen wel iets roepen.
"Hee buurman, de remmen van je wagen doen het niet altijd" om vervolgens die auto maar binnen te zetten want je weet maar nooit of ik gelijk heb.

Ik wil een redelijke aannemelijkheid hebben om het verhaal te kunnen staven. Dat begint met een check van de installatie, waarvoor ik hier advies vraag.
Ik die zin kan ik grotedikke wel gelijk geven dat wanneer ik er aan werk, ik het mogelijk ook heb gedaan, mochten er ooit problemen uit voortvloeien.
Het hele verhaal neemt niet weg dat we in een woningnood situatie zitten, waarbij er voor mijn zoon 10 anderen zullen zijn die dolgraag die kamer willen overnemen.
En dan kunnen we ons wel verkneukelen op de heisa die het gaat geven wanneer we gelijk blijken te hebben gehad toen we aangaven dat de installatie niet op orde was, maar de grootte van de heisa is evenredig aan de grootte van het letsel.
Als iemand een schok krijgt, ligt daar niemand wakker van.
Gaat iemand gestrekt, haalt het het nieuws.
Daarmee wil ik zeggen dat we in ons werk in de (elektro)techniek de ernst van een mankement eigenlijk nooit bevestigd kunnen zien met een triomfantelijk "zie je wel! ik had het nog gezegd!"
Daarbij... Het leed is groter dan het genoegen.

Op 20 oktober 2021 15:28:52 schreef meander:
Dit is nou juist een levensgevaarlijke situatie die je omschrijft. Als alle apparaten via de aardedraad aan elkaar hangen, maar niet aan de aarde zelf, hoeft er maar op 1 plek iets mis te gaan en alles staat onder spanning.
Vervolgens ga je onder de douche staan die dan dus ook onder spanning staat. Je merkt nog niet veel, wellicht een tintelend gevoel. Vervolgens raak je net dat ene object aan dat wel een goed contact maakt met de aarde, (bijv via het betonijzer van het pand o.i.d) en je kunt het niet meer navertellen.

No worries, dat weet ik inmiddels.
Daar heb ik keurig hier op CO voor op mijn digitale kloten gekregen.
Reden dat ik de aarde nog niet had aangesloten was dat ik steeds dat zwerfstroompje voelde, waardoor ik verwachtte dat de aardlek zou doorslaan wanneer ik die aarde zou aansluiten.
Ik weet dat ik met die redenering helemaal fout zat. Dit is ook 10 jaar geleden.

Er zijn tal van variaties te bedenken waarop het mis kan gaan. bijv een deel van de groep heeft een zwevende aardedraad en is verbonden met de waterleiding die ook zwevend is. Op het moment dat er op dat deel geen lekstroom is merk je niks. Maar zodra bijv de wasmachine ingeschakeld wordt zal er via het netfilter al een kleine stroom gaan lopen, genoeg om irritante schokken te geven. Op het moment dat je met je simpele multimeter komt meten staat het apparaat net uit, en zie je geen spanning, waardoor je dus ten onrechte concludeert dat er niks aan de hand is.

Dát is dus wat ik bedoelde tav de zwerfspanning...
Maar ook hier wil het niet zeggen dat iets OK is omdat ik niets kan vinden. Dat is een slechte analyse. Ik hoop alleen iets te kunnen vinden waarmee ik kan aantonen dat het niet in orde is en dat er naar gekeken moet worden. Een verhaal van een medebewoner van horen zeggen is onvoldoende om iemand te overtuigen.

Het is dus als leek absoluut niet goed na te gaan zonder te weten hoe en wat je moet meten. Dat hangt totaal af van de situatie daar en dat is niet via een forum te zien.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
maartenbakker

Golden Member

Als er geen duidelijk verschil tussen de geaardheid van de douche en die van het bad te vinden is, dan zit het hem misschien niet daarin maar in een toevallige correlatie (iemand zet een apparaat aan terwijl iemand anders onder de douche staat, die vervolgens een schok krijgt - de volgende keer staat hij in het bad te douchen en zet de eerste persoon toevallig zijn apparaat niet aan). Dat zou dan betekenen dat de aarding van de douchkop/leiding niet pluis is.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Je zou wellicht contact kunnen opnemen met de verhuurder en vragen of hier iets van bekend is. Als je dat op een vriendelijke, niet-dreigende toon doet en uitlegt dat je je zorgen maakt zullen ze je echt niet meteen wegschoppen, ze zeggen dan hooguit nee.

Overigens in oude verkamerde panden kan van alles raars gedaan zijn door de jaren heen. Ik heb ooit in een studentenhuis gewoond waarbij het pand uit een café en bovenwoning bestond. Dat is door de jaren heen verbouwd, samengevoegd en opnieuw opgesplitsts. Met als gevolg dat de installaties door elkaar liepen.

Het waren 2 adressen met elk eigen aansluitingen. Maar het warme water kwam uit de watermeter en hoofdkraan van het ene adres, en koud van het andere. De gasmeter en afsluiter bij de ingang van de bovenwoning (met apart adres en voordeur) sloot alleen het fornuis af. De cv ketel op zolder werd gevoed door een gasbuis die door het hele pand liep maar van de aansluiting van het andere adres afkomstig was. En elektrisch was het pand evengoed een zooitje.

Vandaar dat ik gewoon wil meegeven, pas op met wat je doet. Zorg dat je goed doorhebt wat er gebeurd.

Spanning staat en stroom gaat!

Op 21 oktober 2021 22:57:57 schreef maartenbakker:
Als er geen duidelijk verschil tussen de geaardheid van de douche en die van het bad te vinden is, dan zit het hem misschien niet daarin maar in een toevallige correlatie (iemand zet een apparaat aan terwijl iemand anders onder de douche staat, die vervolgens een schok krijgt - de volgende keer staat hij in het bad te douchen en zet de eerste persoon toevallig zijn apparaat niet aan). Dat zou dan betekenen dat de aarding van de douchkop/leiding niet pluis is.

Precies dat was waar ik aan dacht.
Ik heb al een lijntje uitgegooid om te zien of iemand mij daarin kan helpen.

Op 21 oktober 2021 23:00:49 schreef meander:
Je zou wellicht contact kunnen opnemen met de verhuurder en vragen of hier iets van bekend is. Als je dat op een vriendelijke, niet-dreigende toon doet en uitlegt dat je je zorgen maakt zullen ze je echt niet meteen wegschoppen, ze zeggen dan hooguit nee.

Ik ben nogal diplomatiek aangelegd. :-)
Maar er is ook nooit gehoor gegeven aan mijn verzoek tot het plaatsen van rookmelders en een brandblusser, iets wat men verplicht is te doen.
Waarom zou men dan toegeven dat er mogelijk elektrotechnische issues zijn?
Dat de gootsteen vaak verstopt is werd ook niet gemeld. Toen ik dat in bijzijn van het aanspreekpunt zelf constateerde, gaf hij aan dat de bewoners zelf verantwoordelijk zijn voor zulke verstoppingen.
En inderdaad... als dat aan het sifon ligt, is dat een gebruikerding. Maar ook dan hoor ik later van de andere huurders dat het riool verderop al een paar keer ontstopt was maar dat de rekening daarvoor niet was voldaan, waardoor men niet meer wil komen nu het probleem er nog steeds/weer is.

Vandaar dat ik gewoon wil meegeven, pas op met wat je doet. Zorg dat je goed doorhebt wat er gebeurd.

Waarvan Akte... ;)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
mvdk

Golden Member

Op 21 oktober 2021 22:37:15 schreef Fantomaz:
(...)
Reden dat ik de aarde nog niet had aangesloten was dat ik steeds dat zwerfstroompje voelde, waardoor ik verwachtte dat de aardlek zou doorslaan wanneer ik die aarde zou aansluiten.
(...)

Ha, er zit een aardlekschakelaar.

Op 19 oktober 2021 10:54:34 schreef mvdk:
Het allerbelangrijkste is: zit er een aardelektrode?
Is de douche en de badkamer begane grond? Wat voor vloer? (hout, beton, marmer?)
Aardlekschakelaar al getest? Is het makkelijkste...

Toen al om gevraagd.

Op 18 oktober 2021 10:57:12 schreef mvdk:
Met dat geval in Boxtel heeft de technisch onderzoeker verklaard dat als er maar één van de veiligheidsmiddelen (vereffening, aardelektrode, aardlekschakelaar) aanwezig was geweest en had gefunctioneerd, het niet was gebeurt.
Ook in dit topic ontbreekt nog info of er een eigen aardelectrode aanwezig is.
Aarding op de nulleider/aardscherm van de dienstleiding alleen is onvoldoende.

Blijft dit dus nog staan.
Zit er iets wat op een aardelektrode lijkt?

Das een meestal blank vertinde draad die de vloer ingaat in de meterkast..

evelo

Golden Member

Een aarding vinden en uitmeten of die goed is kan toch niet zo moeilijk zijn?

En dan meet je de continuïteit van de aarding naar de badkamer (stopcontacten, metalen leidingen,...) met behulp van je multimeter en een verlengkabel.

Op 21 oktober 2021 23:32:28 schreef mvdk:
Ha, er zit een aardlekschakelaar.

Nee, dit was het relaas van mijn eigen stupiditeit van 10 jaar geleden, hier thuis. Staat los van dit pand.

Blijft dit dus nog staan.
Zit er iets wat op een aardelektrode lijkt?

Das een meestal blank vertinde draad die de vloer ingaat in de meterkast..

Ja, ik mag wel eens een fout hebben gemaakt, dat neemt niet weg dat ik die materie verder wel ken. :-)
Ik ben er nog niet weer geweest.

Op 22 oktober 2021 07:51:28 schreef evelo:
Een aarding vinden en uitmeten of die goed is kan toch niet zo moeilijk zijn?

En dan meet je de continuïteit van de aarding naar de badkamer (stopcontacten, metalen leidingen,...) met behulp van je multimeter en een verlengkabel.

Dan moet ik toch Grotedikke bijvallen, die stelt dat als je er zelf aan gaat morrelen, je de schuld krijgt als er wat fout blijkt te gaan, een jaar of wat later.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
evelo

Golden Member

Je hoeft toch niets te veranderen aan een installatie om een paar zaken uit te meten?
Dan wordt het verschil met een installatie gewoon gebruiken wel heel klein.
Een staande lamp in een stopcontact steken om licht te hebben om een boek te lezen = installatie gebruiken?
Zelfde staande lamp in een stopcontact steken om te zien of er spanning op het stopcontact staat = diagnose stellen? En als er dan een jaar later een ongeval gebeurd dan zal iedereen naar jou kijken?

In België is de gebruiker wettelijk verplicht om maandelijks de aardlekschakelaar te testen met de voorziene testknop.
Niemand doet dat en zelfs als je het doet en er is brand of ongeval, hoe ga je bewijzen dat je het wel gedaan hebt? Logboekje?
Of eerder omgekeerd: hoe gaat de verzekering bewijzen dat je niet gedaan hebt wat wettelijk verplicht is én aantonen dat het ongeval niet zou gebeurd zijn als je het wél gedaan zou hebben?

Zelfde met een aarding controleren. Hoe kan de verzekering aantonen dat een ongeval veroorzaakt is doordat jij de aarding gecontroleerd hebt?
Schade moet altijd een oorzaak hebben en diegene die eist moet die oorzaak kunnen bewijzen.

Een alternatief is om een lokaal inspectiebureau te bellen om de controle te doen. Dan krijg je een mooi verslagje.

mel

Golden Member

In Belgie een aarde controleren is nogal wat, voornamelijk die aardscheider die er blijkbaar wettelijk tussen hoort te zitten.
Ik kan me voorstellen dat je dat ding vergeet te sluiten na inspectie, dan zijn dus de rapen gaar...
In Nederland speelt dat veel minder.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Nou, dat is nou juist één van de dingen die in B goed geregeld zijn: die aardscheider. Hier in NL zit meestal een blanke vertinde draad die ergens de vloer ingaat, en waarvan je niet weet waarhéén die gaat. Losnemen om te meten is meestal ook een gedoe, als zo'n draad uit een buis komt, en dan op 5cm afstand op een blokje aangesloten zit, dat is lastig buigen.
En vergeten vast te zetten kan in beide landen gebeuren.

(De gazastrook) Rolderstraat; was in de jaren 60/70 nog een drukke verkeersader door de stad. en toen nog een echte winkelstraat. Met de komst van de A28 en de rondweg en de komst van winkelcentrums kwam er veel leegstand en kwamen er veel mensen uit het Midden-Oosten en drugshandel , vandaar in de volksmond (de Gazastrook) en is wijd en zijd bekend.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
evelo

Golden Member

Op 22 oktober 2021 12:57:18 schreef mel:
In Belgie een aarde controleren is nogal wat, voornamelijk die aardscheider die er blijkbaar wettelijk tussen hoort te zitten.
Ik kan me voorstellen dat je dat ding vergeet te sluiten na inspectie, dan zijn dus de rapen gaar...
In Nederland speelt dat veel minder.

Dat klopt. En ik heb al aardingsonderbrekers gezien die gewoon openstonden. En afgaande op de datum van het laatste keuringsverslag stonden die soms al +10 jaar open.
Dan kan je enkel maar hopen dat er nog iets van 'aarde' is via de equipotentiale verbindingen.
Maar evengoed zie je onderbrekers die volledig verroest zijn (natte kelder), of waarvan de aardgeleider gewoon losgekomen is.

Zoals reeds gezegd: je kan je bed niet naast die aarding zetten om die altijd in de gaten te houden.

Evengoed kan je een aardingsmeting van 30,0 ohm niet afkeuren. Het voldoet aan de wettelijke eisen. Terwijl je goed weet dat het de dag er na 35 ohm kan zijn.

Op 22 oktober 2021 07:51:28 schreef evelo:
Een aarding vinden en uitmeten of die goed is kan toch niet zo moeilijk zijn?

En dan meet je de continuïteit van de aarding naar de badkamer (stopcontacten, metalen leidingen,...) met behulp van je multimeter en een verlengkabel.

Een multimeter is niet voldoende. Een slechte verbinding kan best een heel lage Ohmse waarde meten.
De bedrading kontroleer je het liefst met de maximale stroom die er kan lopen.
Met een laagspanningstrafo, die 16 A of meer kan leveren, test je gewoon vanaf het begin van de aardleiding (bij de meterkast bijv), of er slechts een verwaarloosbare spanning over de bedrading valt. Dat kun je doen zonder iets los te maken, door alle aanraakbare punten, die door een defect onder spanning kunnen staan op deze manier te te testen. Een gebrekkige las valt dan zeker door de mand. Over de gemeten verbinding mag maar een paar tiende volt staan, afhankellijk van de draadlengte naar het beginpunt.
( 10 meter 2,5mm2 heeft een weerstand van ca 0,07 Ohm. Bij 16 A mag daar dus 16x0,07=1,12 Volt over vallen. Afhankelijk van de lengte kan het wat meer of minder zijn.)
De meting van de aardweerstand is zonder de goede spullen wat lastiger. Er is wel een hobbymeting, maar die moet je uitvoeren als er verder niemand in huis is. Je kunt dan tussen de fase en de aardpen of andere verbinding een belasting aanbrengen, die een behoorlijke stroom trekt, bijv 10A of meer. Meet de spanning over de belasting. In principe mag die nauwelijks afwijken van de plaatselijke netspanning, maar ik meen dat bij een belasting van 16 Amp 42 volt verschil nog toelaatbaar is. De aardweerstand ligt dan in de buurt van 2,6 Ohm. Een goede aarde is lager.
Doe de meting alleen als er verder niemand in huis is. Het grote gevaar van deze meting is nl, dat bij een slechte aarde alle apparaten in huis die een aardcontact hebben, tijdens de meting een gevaarlijke spanning kunnen voeren en ook de attributen die meegeaard zijn, zoals kranen radiatoren en dergelijke meer.

mvdk

Golden Member

Doe de meting alleen als er verder niemand in huis is.

In een appartementen dinges kan dat lastig zijn.
Bij begane grond woningen, rijtjeshuizen, kun je ook maar beter de bewoners even met een kaartje naar de bioscoop sturen. :+