bestellingen doen bij CO?

mel

Golden Member

Ik lees regelmatig dat er onderdelen gezocht worden voor het een en ander.
Zou het mogelijk zijn dat CO dit gezamelijk inkoopt, ten eerste om de prijs te drukken, ten tweede om bij leveranciers te bestellen waar een particulier
niet kan bestellen..
Zoiets als een VERON Servicebureau, maar dan speciaal voor niet courante onderdelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Tidak Ada

Golden Member

"Moeilijke Onderdelen" van Elektuur ?

Dat is alleen zinvol als een component veelvuldig wordt gebruikt, zoals bij een project. CO zou enorme financiële reserves en opslagruimte moeten hebben om dat te organiseren.
En vergeet de tijd niet, die er in zou moeten worden gestoken!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hoe zou je daarmee de prijs kunnen drukken?

Arco

Special Member

Exotische onderdelen hebben de meeste grote leveranciers vaak ook niet (die hebben weinig interesse in onderdelen waar ze er 1 per jaar van verkopen)
Ik denk ook dat het alleen maar duurder wordt door de extra bijkomende verzendkosten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Ik denk dat de vraag naar zo'n dienst tegen gaat vallen, en vaak is iets toch wel ergens te bestellen maar gaat het wellicht eerder om het goedkoopste adres.

Als CO daar iemand voor aan de slag moet zetten, kost dat ook geld, dus of het in dat geval loont? De stichting heeft geen winstoogmerk maar tijd vrijmaken van iemand die normaal wat anders doet, zal toch wel een dingetje zijn.

Als daar structureel vraag naar zou zijn en het gaat niet om hier 1 stuks en daar 3 stuks van een klein onderdeeltje en CO ziet er zelf geen heil in om dat op te pakken, kan ik eens kijken of het zin heeft om m'n webshop uit te breiden met een CO-categorie en/of kortingcode. Voor mij zou dat in één moeite doorgaan dus misschien dat het dan nog wel loont. Hangt erg af van om wat voor dingen het gaat, maar mijn overhead is in principe klein dus zoveel hoeft er ook niet tussen te zitten.

Over animochecks gesproken... Ik zit me af te vragen of ik maandelijks wil gaan betalen aan Aswo, om een eshop (dropshipping van specifieke reparatie-onderdelen consumentenelektronica) aan m'n eigen shop te koppelen. Die is wel aantrekkelijk te maken omdat veel bestaande eshops nogal hoge winstmarges op hun dropshipping zetten en er hier toch regelmatig bruin- en witgoed wordt gerepareerd door mensen zonder eigen bedrijf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Wellicht in een andere vorm zou het wel via co kunnen met een iets uitgebreidere vraag en aanbod.

Exotische onderdelen hebben de meeste grote leveranciers vaak ook niet

Ook ik als particulier kan gewoon bijna tot nu toe alles vinden via Conrad, Mouser en TME. Conrad en Mouser zijn dan niet goedkoopste maar ik werk dan ook niet volgens een winst oogmerk. Maar als ik soms kijk bij RS of Farnel die hebben toch aanzienlijk meer aanbod. Het hoeft dus niet per se heel erg exotisch te zijn om er als particulier niet aan te kunnen komen.

Maar als ik het als particulier niet kan vinden pas ik mijn ontwerp gewoon aan, naar wat er wel is. Als reparateur is dat wel anders dan kan je natuurlijk niet zomaar de hele schakeling veranderen.

Hier op co word dat juist wel goed opgepakt hier op co en is er altijd wel een mede co-er die helpt. Maar dat doen denk ik niet meer als dat zeg wekelijks of dagelijks gaat worden. IK bedoel we willen elkaar graag helpen maar niet misbruikt worden.

[Bericht gewijzigd door benleentje op donderdag 21 oktober 2021 23:05:20 (35%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Sine

Moderator

Daar moet je weer een hele organisatie met voorraad bij opzetten.
Ik denk niet dat dat iets is wat we snel gaan doen.

In het verleden zijn er wel eens acties geweest waarbij er met bulk bij een leverancier gekocht is, maar dat ging dan over grotere dingen zoals printboormachines en scopes.

benleentje

Golden Member

In het verleden zijn er wel eens acties geweest waarbij er met bulk bij een leverancier gekocht is, maar dat ging dan over grotere dingen zoals printboormachines en scopes.

Vroeger was groothandel nog enkel voor mensen met een KVK nummer nu kan je ook als particulier bij veel groothandels gewoon terecht en dan heb je nog de groothandels zoals Amazon, Bol.com, ali, eBay en enz.

IK heb ca 15 jaar geleden ook wel eens iemand geholpen met een bood. Bij een botenwinkel betaald hij ca 1,- per RVS bout, mijn werkgever betaalde voor diezelfde bout per doos a 100 stuks 6,- euro. Even onze leverancier gevraagd of mijn college direct aan de balie mag betalen en hij dan van onze voorwaarden gebruik mag maken. En dat vonden ze geen probleem. Maar nu koop is ook RVS boutje per 100 stuks gewoon online, wel iets duurder dan wat mijn werkgever betaald maar wel gewoon zelf en zonder extra moeite en gezeur.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Ik kocht in de jaren 60-70 al bij zaken als van Rijssen, Rodelco, Nijkerk, Diode en wie al niet meer.
M'n eerste scoop direct bij Philips aangeschaft....

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 21 oktober 2021 23:26:10 (21%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zou wel een manier willen om handig bij Farnell te kunnen bestellen. Net zoals Muxtronics dat eerder deed (en nee, Sinuss is te duur).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Op 22 oktober 2021 17:31:25 schreef flipflop:...(en nee, Sinuss is te duur).

Ik weet niet wat "te duur" is, maar als je aan particulieren wil verkopen zul je toch je prijzen moeten verhogen. Particulieren zijn nou eenmaal erg dure klanten.

Voor Farnell is het duur ja. Ik neem aan dat je de kleine aantallen per component bedoeld. Voor een tussenhandelaar maakt het niks uit. Muxtronics stuurde de bestelling gelijk naar Farnell, en die leverde direct naar mij. Mux zat daar nauwelijks tussen. Maar ik snap het wel, die was niet zo commercieel bezig en daarom kon dat zo.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Op 22 oktober 2021 18:27:46 schreef flipflop:Ik neem aan dat je de kleine aantallen per component bedoeld. Voor een tussenhandelaar maakt het niks uit. Muxtronics stuurde de bestelling gelijk naar Farnell, en die leverde direct naar mij. Mux zat daar nauwelijks tussen.

Ik bedoel niet alleen de aantallen, maar gewoon het hele plaatje. Wat denk je dat bijvoorbeeld koop op afstand kost? Als je aan een particulier verkoopt kan die het zonder meer terugsturen. Weg winst, en twee keer verzendkosten die je op mag hoesten.

Shiptronic

Overleden

Op 21 oktober 2021 23:00:14 schreef Sine:
Daar moet je weer een hele organisatie met voorraad bij opzetten.
Ik denk niet dat dat iets is wat we snel gaan doen.

In het verleden zijn er wel eens acties geweest waarbij er met bulk bij een leverancier gekocht is, maar dat ging dan over grotere dingen zoals printboormachines en scopes.

Ja de Rigol voldoet nog steeds!

En wie gaat zijn tijd erin stoppen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
maartenbakker

Golden Member

Op 22 oktober 2021 20:12:40 schreef GJ_:
[...]Ik bedoel niet alleen de aantallen, maar gewoon het hele plaatje. Wat denk je dat bijvoorbeeld koop op afstand kost? Als je aan een particulier verkoopt kan die het zonder meer terugsturen. Weg winst, en twee keer verzendkosten die je op mag hoesten.

Muxtronics heeft de boekhouding bijgehouden, en dat loonde ondanks zijn lage marges. Sinuss is een rampengevall, Farnell zelf zal ook wel een afllopende zaak zijn.

Farnell had geen zin meer in zoveel dropshipping en Sinuss heeft het kennelijk met ze op een accoordje geggooid, of het stoorde Sinuss gewoon, ik ken het verhaal niet precies maar zoiets moet er gebeurd zijn.

Maargoed, er zijn geen distributeurs denk ik waar het bestell-bij-Farnell.nl truukje nog eens dunnetjes over te doen is. Wat dat betreft heeft Aswo het wel leuk ingericht, daar kan je die dropshipshop gewoon huren - alleen die hebben nauwelijks de gangbare ontwikkel- en productieonderdelen die normale distributeurs hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

@Ship
Die Rigols waren best leuk, ik heb er jaren later zelf eentje gekocht.

Het printboormachientje heeft ondertussen al een nieuwe boorkop en een nieuwe motor gehad.

blackdog

Golden Member

Hi,

Als je maar een beetje zakelijke ervaring hebt, weet je dat dit geen toppertje gaat worden.
Vele handelingen doen voor kleine bestellingen, je moet wel gek zijn om daar tijd in te steken.

Zoals GJ_ al zij met het heen en weer sturen, natuurlijk "gratis", ik krijg nu al pukkels als ik aan al dat dat werk denk en de minimale marge voor al die inzet. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

Zoveel mensen zoveel wensen

Ik doe niets met voodoo (HF)
Ik doe vrijwel niets met witgoed

Maar data is anderen hun specialiteit.
Dus inkoop acties werken wel en zijn er in verleden ook zat geweest

Ooit is er ook een CO zwerfbox geweest

En kopen bij Farnell/RS is ook heel veel liefdewerk oud papier.

Hoop administratie en werk voor netto geen geld.
En eventueel gezeur met Farnell idd...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Als je zoiets wilt opzetten moet het een constructie zijn waarbij er heel weinig overhead in werk zit, zoals het voorbeeld van mux wat ik hierboven gaf. Als je moet gaan doorsturen wordt het te duur en te arbeidsintensief.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2021 10:50:40 schreef flipflop:
Als je zoiets wilt opzetten moet het een constructie zijn waarbij er heel weinig overhead in werk zit, zoals het voorbeeld van mux wat ik hierboven gaf. Als je moet gaan doorsturen wordt het te duur en te arbeidsintensief.

Dat werkt niet.
Er komen gegarandeerd spullen zonder opgaaf van reden terug.
Die komen uiteraard naar jou toe. En dan? terugsturen naar de groothandel kan niet.
Dan heb je dus betaald:
1) aanschafkosten
2) verzendkosten
3) verzendkosten retour.
En je zit dus met een winkeldochter.

Zou het mogelijk zijn dat CO dit gezamelijk inkoopt, ten eerste om de prijs te drukken, ten tweede om bij leveranciers te bestellen waar een particulier
niet kan bestellen.

Klinkt leuk. Alleen is CO een clubje van vrijwilligers en geen inkooporganisatie met betaalde krachten. Ik weet niet of CO een Kvk nummer heeft? Maar zonder dat nummer gaat het inkopen bij groothandel leveranciers ook niet zo makkelijk. En wie gaat er voor de kosten opdraaien als er eens een deal misloopt? En wie gaat de hele administratieve afhandeling en het opnieuw verzenden van de spullen allemaal (onbetaald) doen. Als een betaalde kracht dit gaat doen wordt het waarschijnlijk duurder dan als partikulier gewoon iets bestellen bij een (wat hier een als duur genoemde) toko als sinuss of conrad.

Het is een leuk idee. Ik denk alleen dat de uitvoering iets lastiger is dan men denkt?

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op zaterdag 23 oktober 2021 11:59:46 (20%)

maartenbakker

Golden Member

Op 23 oktober 2021 11:49:36 schreef GJ_:
[...]Dat werkt niet.
Er komen gegarandeerd spullen zonder opgaaf van reden terug.
Die komen uiteraard naar jou toe. En dan? terugsturen naar de groothandel kan niet.
Dan heb je dus betaald:
1) aanschafkosten
2) verzendkosten
3) verzendkosten retour.
En je zit dus met een winkeldochter.

Het aparte daarvan is dat het bij muxtronics uitstekend lukte zoals ik al schreef. Ik vermoed toch het community-effect. Met handel via het forum heb je zelden problemen, met zendamateurs heb je ook weinig te stellen. Muxtronics bediende ook een bepaalde groep liefhebbers.

Dat gezegd, zie ik ook niet direct aanleiding om zijn concept nog eens te herhalen. Hij schoot in de roos, dat hangt ook heel erg af van het 'landschap' op dat moment.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2021 11:55:41 schreef Ex-fietser:...Ik weet niet of CO een Kvk nummer heeft?

da's verplicht

En wie gaat er voor de kosten opdraaien als er eens een deal misloopt?

CO, niet de groothandel.

Op 23 oktober 2021 12:04:49 schreef maartenbakker: Het aparte daarvan is dat het bij muxtronics uitstekend lukte zoals ik al schreef.

Veel risico. Een paar retouren en je hebt al relatief veel kosten gemaakt.
En zo geweldig lukte het MUX ook niet denk ik, anders was ie nu in business geweest lijkt me.

bprosman

Golden Member

En zo geweldig lukte het MUX ook niet denk ik, anders was ie nu in business geweest lijkt me.

Was Farnell die daar niet meer aan mee wilde werken.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
GJ_

Moderator

Op 23 oktober 2021 13:42:57 schreef bprosman:
[...]
Was Farnell die daar niet meer aan mee wilde werken.

Ja en? Als het zo'n geweldige formule was zou hij wel een andere, of meerdere, groothandels gaan inzetten.
En als hij dat geprobeert heeft maar het is mislukt is een nieuwe poging ook niet echt zinvol.