puur uit nieuwsgierigheid, wat zou er in hemelsnaam met deze ladlamp gebeurt zijn?

Soort van "guilty pleasure" op vlak van electronica is voor mij oude ledlampen uit de bak vissen om die open te maken om te zien hoe ze gemaakt zijn, bouwkwaliteit e.d. En soms kan ik er nog onderdelen van hergebruiken of ze repareren.
Ik heb er voldoende maar blijf er om een of andere manier plezant vinden om te doen :P
Enfin, laatst vond ik deze en daarvan waren alle sporen op de PCB opgerookt zijn denk ik.
Zo had ik er nog geen gehad ;)
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat zou hier gebeurd kunnen zijn?
Ik ben allerlei defecte tegen gekomen zoals klassiekers als "black spot of dead" ontplofte of defecte condensators e.d. maar dit nog niet.
Lijkt erop dat hij flink oververhit is geraakt.
P.s. er heb extra foto's toegevoegd voor Maarten ;)

Shiptronic

Overleden

Daar heeft iets meer stroom gelopen dan berekend.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 oktober 2021 19:46:12 schreef brains:
Soort van "guilty pleasure" op vlak van electronica is voor mij oude ledlampen uit de bak vissen om die open te maken om te zien hoe ze gemaakt zijn, bouwkwaliteit e.d. En soms kan ik er nog onderdelen van hergebruiken of ze repareren.
Ik heb er voldoende maar blijf er om een of andere manier plezant vinden om te doen :P
Enfin, laatst vond ik deze en daarvan waren alle sporen op de PCB opgerookt zijn denk ik.
Zo had ik er nog geen gehad ;)
Gewoon uit nieuwsgierigheid, wat zou hier gebeurd kunnen zijn?
Ik ben allerlei defecte tegen gekomen zoals klassiekers als "black spot of dead" ontplofte of defecte condensators e.d. maar dit nog niet.
Lijkt erop dat hij flink oververhit is geraakt.
P.s. er heb extra foto's toegevoegd voor Maarten ;)

Het printje is een switched mode voeding, zonder netscheiding. Bij defect raken, kan het zomaar gebeuren dat de (laagspannings-) led zomaar 230 volt voor zijn kiezen krijgt.
De zekering F1 in het zwarte kousje is wellicht wat overgedimensioneerd.

Ik weet dat dat kleine printje de voeding is ;)
Maar daar zie ik geen ontplofte, zwart geblakerde onderdelen gek genoeg. Trouwens, de enige beschadiging die je ziet komt door mij omdat ik grof de PCB eruit moest trekken. Ik zal eens wat eraan gaan meten om te zien of ik defecte onderdelen meet (niet onder spanning maar zonder spanning) Ik zal zeker eens de zekering nameten.
Ik denk ook ook dat er een te grote stroom heeft gelopen.
Maar de ic die je daar ziet is eentje van type die de stroom beperkt. Dus dan moet er toch ergens iets aardig fout zijn gegaan lijkt me. Ik dacht dat die normaal gezien wel wat beveiligd zouden moeten zijn.
Ik heb al diverse van dit soort type ledlampen met van die de stroom geregelde voedingen gehad die defect waren. Maar nog geen die dan gezorgd hadden dat alle printbanen waren opgerookt. Dan was meestal de ic gewoon defect.
Eens kijken of ik de datasheet kan vinden van de ic met voorbeeld schakeling. Kijken of er iets van beveiliging inzit. Meestal zit er overspanning beveiliging ingebouwd.

Jep. Heeft Big Clive ook al eens aan de hand gehad:

https://www.youtube.com/watch?v=FeKL82V3p-Q
https://www.youtube.com/watch?v=cH3OUCabVAY

Het is vonkschade die geleidelijk aan steeds erger geworden is.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Verrek, ik had de link niet gelegd met filmpje van bigclive. Ik volg zijn kanaal en ben meestal wel up to date met zijn filmpjes. Maar ik had de link niet gelegd 8)7
Ondertussen gevonden welke ic gebruikt wordt, het is een bp9916c. Dit is als ik me niet vergis een veelgebruikte in ledlampen. En volgens mij ook niet een slecht merk.
Als ik in de datasheet bekijken zou er toch diverse beveiligingen ingebouwd moeten zijn. Maar het is ook een niet geïsoleerde chip inderdaad. Maar ik ben nog niet de beste in datasheet lezen ;)