Panasonic NV-870eo slecht beeld

Ik ben in bezit van een NV-870 die in Play stand een heel ruisig beeld geeft. Je kunt nauwelijks zien wat voor beelden er afgespeeld worden.

Het vreemde is dat de recorder tijdens versneld afspelen (Cue en Review) wel goed beeld geeft!

Ook stilstaand beeld is goed!

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen?

HiFi speelt hij ook wel af.

Ik heb nog een 2e NV-870 recorder staan met nagenoeg dezelfde problemen!

Nog iets vreemds wat ik heb geconstateerd is met de 3 standen schakelaar Off Audio Level HiFi tracking. Zowel op de HiFi Tracking stand als op de Audio Level stand geeft hij het Hifi Tracking level aan.

De VU meters werken dus niet op Audio Level.

Het lijkt mij niet aan de video koppen te liggen, maar waar dan wel aan?

Heeft iemand een idee?

Vintage audio/video liefhebber

Heb je de snaren al vervangen van de aandrijving onder het deck? Pinchroller nog goed?

[Bericht gewijzigd door Dominic op vrijdag 22 oktober 2021 18:41:50 (15%)

ik denk drukrol rot of bandgeleider. als je versneld gaat afspelen zakt of stijgt de tape op de kop iets en is het beeld weer goed. vaak drukrol of bandgeleider die niet ver zat komt of scheef zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kan best een kopschijf probleem wezen, met de stilstaand of versneld komen de andere koppen er extra bij voor verbeterde weergave. HiFi werkt nog OK??

maartenbakker

Golden Member

Typische symptomen voor een 3- of 4-kopper met 1 of 2 koppen vuil of defect. Ik zou eerst de koppen reinigen. Wel voorzichtig, want dit zijn koppentrommels die in hun tijd al moeilijk/duur waren meen ik.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

870 kan zelfs een zeskopper zijn. (het was een topmachine en duur ook..., koppenschijfprijs navenant) Bij cue/rev/pauze gebruikt die andere koppen. Post eens een foto van dat ruisig beeld. kan één raster ruis zijn en een raster beeld, maar ook wat anders.

maartenbakker

Golden Member

Ik noem automatisch het aantal videokoppen, in totaal zullen het er inderdaad wel 6 zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

En kan zelfs 7 zijn ! (flying Erase Head)

Ik ben er niet meer zo in thuis maar kan nog wel herinneren dat er op de print van de koppentrommel een smd condensator gaar kon worden waardoor de weergave verstoord werd. Een versleten aandrukrol of bandgeleider laat sporen op de videoband achter en is door de klep van de videoband handmatig te openen goed te zien. Wat bij Panasonic video recorders ook vaak voor kwam is dat in de geschakelde voeding in het secundaire deel condensatoren gingen lekken en een beeld verstoring kunnen veroorzaken.

maartenbakker

Golden Member

Van flying erase head, tot SMD, tot schakelende voedingen is voor zover ik me herinner allemaal niet van toepassing op de NV-870. Het is een machine van midden jaren '80, de onmiddelijke opvolger of iets luxere uitvoering van de NV-830 en NV-850.

Als ik op het internet een plaatje zoek lijkt het er inderdaad op dat het een 4+2 kopper is (video+audio). De symptomen zijn typisch voor een kopsignaal van 1 of 2 van de videokoppen dat niet goed doorkomt, meestal door een vuile of versleten kop.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Yep, ook FF manual opgezocht id 4 kops voor video, 2 voor HIFI geluid.. Ik houd het ook op koppentrommel.. Waren wel beruchte destijds, net zoals de Sharp SVHS VC-S1000. Maar met een fohn kan je toch alles ff goed verwarmen en kijken of beeld verbetert in signaalweg??

Allemaal bedankt voor jullie vele reacties!

Het is volgens mij een 6 kops machine met 4 videokoppen en 2 HiFi koppen.

Ik heb helaas geen nieuwe koppentrommel liggen die ik even uit zou kunnen testen.

Zoals gezegd heb ik nog zo'n apparaat staan, maar die heeft vergelijkbare klachten volgens mij?

Ik zal die nog eens even aansluiten en kijken wat deze doet.

Het is inderdaad een machine uit 1985. Vergelijkbaar met de NV-810, maar deze heeft wel weer een ander type koppentrommel.

De snaren en idler zijn vervangen. De drukrol heb ik zo niet meer liggen helaas. Backtension band lijkt mij ook nog wel OK te zijn.

Bij de andere machine heb ik ook het kopversterker ic vervangen, maar dat hielp helaas ook niet.

Ja, de fohn heb ik overal al wel op los gelaten, maar geen reactie!

Vintage audio/video liefhebber

Op 24 oktober 2021 15:27:06 schreef maartenbakker:
Van flying erase head, tot SMD, tot schakelende voedingen is voor zover ik me herinner allemaal niet van toepassing op de NV-870. Het is een machine van midden jaren '80, de onmiddelijke opvolger of iets luxere uitvoering van de NV-830 en NV-850.

yep, schakelvoedingen in video kwamen er pas in 88 :-). flying erase ook in dat jaar.

In die tijd heb ik een 3,8 tot 4,8 Mhz sweeper gemaakt, je gaf die video als modulatiesignaal en de uitgang ging naar een antenne die je boven een koppentrommel hield. kreeg je dan normaal beeld (in play) dan was het zeker dat de kop over en out was. Die schakeling had ik vooral gebouwd voor camcorders, daar was je anders lang mee bezig voor een kopwissel voor analyse. Nu moest ie zelfs niet open om tot een besluit te komen :-)

neem gewoon osciloscope en meet de envlope je zie direct welke kop er defect als die defeckt is heb er 100derde van hersteld moeilijke toestellen om aan te werken .sharp vc-s1000 ging alleen de audio koppen defect en een ceetje in voeding was moeilijk toestel om in te werken.

Het is een 5 kops recorder vermoed ik.
Hij heeft geen LP blijkbaar.

Ik begin toch wel sterk te vermoeden dat het aan de koppentrommel ligt.

Vintage audio/video liefhebber

meten is weten.zoals gezegt.en een 5koppen trommel heeft altijd lp .

maartenbakker

Golden Member

Of alleen perfect still. Zeker in de 'begintijd' waren er wel eens afwijkende uitvoeringen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hij heeft 3 videokoppen en 2 hifi koppen.

Voor LP zou hij minstens 4 videokoppen nodig zijn volgens mij?

Vintage audio/video liefhebber

In LP mode gebruikt machine maar 2 koppen naar mijn weten, spoorbreedte is dan te veel..

wanneer 3 video koppen en 2 hifi koppen dan heeft dit toestel geen lp .alleen sp de derde video kop dient alleen voor perfect stilstaand beeld wanneer je pause indrukt .in play draait die alleen mee voor piet snot.

De videokop schrijft in schuine lijnen de zeg maar info op de videoband weg en niet zoals op een audio band in één lijn. Voor de longplay functie zijn er twee opties de videoband snelheid halveren waarbij de audio kop de videoband volgt of door op de videoband middels audio koppen het audiospoor schuins weg te schrijven. In het laatste geval dient de gebruikte videoband wel van zeer goede kwaliteit te zijn. Maak een nieuwe opname en bekijk dan of het beeld en geluid goed is want het kan ook aan de videoband zelf te wijten zijn.

Mee ens, een gode band bepaalde zeker beeldkwaliteit. philips banden waren meestal ruk, nam je BASF high quality dan head je een super beeldje!! Of een SVHS band, was ook al veel beter..