welke capaciteit accu's in accu pak accu boorschroef machine?

Ik heb hier een GBM schroefboormachine waar de accu's niet meer van werken. Accu pak ook niet leverbaar meer wat zou kunnen passen.
Ik wil de accu nu los kopen ,er zitten 10 1.2 v sub c accu's in zonder tekst, met bruin papier erom heen. Op het metaal van batterij
staat ook geen tekst ... wat voor capaciteit accu's horen er in?
Ik googelde op GBM Leusden en kwam bij Intergamma terecht .
Maar ik lees ook GBM Bosch is dat het zelfde ?? Graag reaktie
Gerard

Ik gok zoiets als Panasonic BK300SCE, die kan iets van 20 x capaciteit leveren bij ontladen en is een 3 Ah cel als ik me goed herinner. Maar let wel: dat is een NiMh cel, de lader moet daar wel mee overweg kunnen.
Of je nog NiCd's kunt krijgen, geen idee.
Nkon.nl zou ik in ieder geval raadplegen daarvoor.

Hou er wel rekening mee dat de boel daarbinnen gepuntlast is. Kun je dat zelf?

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

ik zou het ding wegkiepen en een nieuwe set halen. zo'n oud ding nog gaan herstellen, 20 cellen gaan koppelen en dan nog een machine hebben die je pakt en steeds leeg is. als het ding amper gebruikt word, haal een parkside machine, kosten ook maar tientjes..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik denk inderdaad ook dat je duurder uit bent met zelf een accu monteren/reviseren dan een volledig nieuwe machine.

Denk er ook aan dat er respectabele stromen gaan lopen. Je moet het goed puntlassen. En de nieuwe cellen moeten van goeide kwaliteit zijn. Dus geen wonkietonky van ali.

Nooit direct op de cellen solderen.!!!
Ga je toch solderen dan bestaat de kans dat je de isolator of het overdruk ventiel in de cel beschadigd. Dit kan gevaarlijke situaties opleveren!!
Er moeten soldeer lipjes op de cellen aanwezig zijn.

Sine

Moderator

Ik ga mee met de rest, waarschijnlijk zijn het nog NiCD accu's, als je die gaat vervangen door NiMH voldoet ook je lader niet meer en moet je daar wat anders voor zoeken/fabrieken.

Ik zou er niet meer mee gaan knoeien.

Het is zeker geen Bosch overigens.

Shiptronic

Overleden

Op 22 oktober 2021 18:21:37 schreef testman:
ik zou het ding wegkiepen en een nieuwe set halen. zo'n oud ding nog gaan herstellen, 20 cellen gaan koppelen en dan nog een machine hebben die je pakt en steeds leeg is. als het ding amper gebruikt word, haal een parkside machine, kosten ook maar tientjes..

Bij de LIDL vanaf morgen in de aanbieding.

Ik zou in deze oude geen geld meer uitgeven aan nieuwe cellen.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ik kwam pas het bouwjaar van mijn Bosch Lithium Ion 14V tegen. 10 jaar oud, dezelfde enkele accu en boort en schroeft nog als een speer. Ook na maanden of een jaar in de koffer: je kan gewoon meteen boren en uiteindelijk in een uur weer volladen.

Conclusie: koop een nieuwe en je hebt er misschien nog wel 20 jaar plezier van. Bovendien blijven accu's van de bekende merken beter beschikbaar.

wel af en toe opladen dan, vaak gebruikt men zo'n ding zo weinig dat de accu 5 jaar geen lader ziet en dus ook gaar is van het liggen. heb hier liion fabriekspacks uit 2006 die nog steeds werken, Ri is wel niet best meer maar een lichte schroeftol gaat er nog prima op.

solderen gaat overigens prima, maar je moet weten wat je doet. bout met genoeg vermogen zodat je snel kunt solderen, anders ben je te lang aan het verwarmen.

[Bericht gewijzigd door testman op vrijdag 22 oktober 2021 20:40:56 (23%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 oktober 2021 20:32:46 schreef K7Jz:
Ik kwam pas het bouwjaar van mijn Bosch Lithium Ion 14V tegen. 10 jaar oud, dezelfde enkele accu en boort en schroeft nog als een speer. Ook na maanden of een jaar in de koffer: je kan gewoon meteen boren en uiteindelijk in een uur weer volladen.

Conclusie: koop een nieuwe en je hebt er misschien nog wel 20 jaar plezier van. Bovendien blijven accu's van de bekende merken beter beschikbaar.

ik heb hier veel 18650 cellen liggen die uit oude laptops komen. origineel 1200-1500mAh en die halen nu nog 800-1000mAh.
van die oudere cellen gingen ze echt heeeeeeeeeeeeel lang mee. bij de nieuwere lijkt het alsof er meer en meer uitval komt

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Op 22 oktober 2021 20:39:28 schreef testman:
solderen gaat overigens prima, maar je moet weten wat je doet. bout met genoeg vermogen zodat je snel kunt solderen, anders ben je te lang aan het verwarmen.

Met NiCd/NiMH hoop ik dan, je gaat hier toch niet het advies geven om Lithium cellen te solderen?

Ik heb zelf een oude machine voorzien van een Lithium pack, maar dan moet je er wel een geschikt BMS en/of een balancerende lader bij gebruiken.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Ik heb ook zo'n gamma boormachine. Nadat ik m'n boormachine hier een tijd niet had gebruikt was de accu dood. Ik heb er nu een 3S 1200mAh LIPO in zitten. Die laad ik via de "balancing" stekker. Eens 2x per jaar kijk ik of ie al leeg is. Ik geloof dat ik hem nu 1x heb opgeladen.... Echt VEEL prettiger dan de originele accu.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 23 oktober 2021 11:16:24 schreef rew:
Ik heb ook zo'n gamma boormachine. Nadat ik m'n boormachine hier een tijd niet had gebruikt was de accu dood. Ik heb er nu een 3S 1200mAh LIPO in zitten. Die laad ik via de "balancing" stekker. Eens 2x per jaar kijk ik of ie al leeg is. Ik geloof dat ik hem nu 1x heb opgeladen.... Echt VEEL prettiger dan de originele accu.

Dat geloof ik best!! Lage RI :)

Het is nu de vraag of de ts ook de kennis en ervaring heeft om dit netjes en veilig te bouwen.
Bijvoorbeeld de accu moet goed in de schil zijn bevestigd. Zodat bij vallen de cellen niet driehoekig van vorm worden.
Bij vervorming worden de isolatoren tussen de folies beschadigd met mogelijk een flinke vuurzee.
Ook het laden moet veilig en goed gebeuren.

Mee eens. Valt zeker wat voor te zeggen om gewoon de cellen te vervangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bedankt voor jullie reakties , en puntlassen kan ik niet ,was zomaar een idee . groet Gerard

Eigenlijk is geen echt eenvoudige oplossing; NiCd cellen zijn niet meer te krijgen, voor NiMH heb je een nieuwe lader nodig, en voor Lithium ook, met de bonus dat het gevaarlijk is als je niet goed weet wat je doet.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Zouden LFP-cellen wat zijn? Naar verluidt zou LFP een een stuk veiliger moeten zijn dan gewone li-ion cellen. Je hebt wel een andere lader nodig, en je moet cellen nemen die een behoorlijke ontlaadstroom aankunnen.

Bijvoorbeeld deze cellen. Wel pijnlijk dat de laadspanning op die website niet klopt, LFP cellen mogen iets van 3.65v max hebben.

Zelf alles even nazoeken natuurlijk!

Op 22 oktober 2021 21:08:56 schreef SparkyGSX:
[...]Met NiCd/NiMH hoop ik dan, je gaat hier toch niet het advies geven om Lithium cellen te solderen?

Ik heb zelf een oude machine voorzien van een Lithium pack, maar dan moet je er wel een geschikt BMS en/of een balancerende lader bij gebruiken.

heb hier nogal wat liion packs die zijn gesoldeerd liggen, bms werkt niet meer met de originele 30min lader. maar met een smps op 4,1V per cel en wat vermogens weerstanden krijg ik die packs ( na vervangen van de gare liion cellen natuurlijk ) gewoon weer werkende. gebruik er ruim 10 die ik met een zelfbouw oplader in een uur of 3 weer oplaad. die accu packs zijn tussen de 6 en 10+ jaar oud.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

En hoe kwamen die gare cellen gaar om mee te beginnen dan? Bij de meeste gare packs die ik heb onderzocht zijn de cellen die niet helemaal gaar waren wel dusdanig versleten dat het geen goed idee was om de gare cellen nog te vervangen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 23 oktober 2021 20:17:42 schreef SparkyGSX:
En hoe kwamen die gare cellen gaar om mee te beginnen dan? Bij de meeste gare packs die ik heb onderzocht zijn de cellen die niet helemaal gaar waren wel dusdanig versleten dat het geen goed idee was om de gare cellen nog te vervangen.

dat is dus de truc, ik vervang de gare cellen door cellen uit eenzelfde pack met dezelfde leeftijd en dus vergelijkbare Ri en slijtage van de cellen. ook de cellen eerst op de klemspanning brengen die de andere cellen in het pack nog hebben is belangrijk. deze packs hadden dan wel een bms, maar die bms vereffent de cellen niet als bij een laptopaccu. bij vervangen dus de cellen op dezelfde klemspanning brengen voor in te zetten. anders verschil in lading onderling en dan stook je de volste cellen op..

cellen van allerhande leeftijden en getest op capaciteit heb ik liggen voor dergelijke herstellingen. het leeuwendeel sony konion cellen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Ik heb voor mijn Hitachi boormachine een vervanger gekocht bij www.replacedirect.nl Die werkt perfect en is niet duur.
De originele accu was niet meer verkrijgbaar.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

al vaker gezien dat mensen toch een andere accu kochten voor een dergelijk oud toestel, dat waren intussen al nimh packs geworden, dat is dus een puntje voor de oplader. maar veel opladers waren 15-20 jaar terug al universeel. echter kan nimh niet tegen op de plank liggen, een accu die 2-3 jaar heeft gelegen heb je niks meer aan, de zelfontlading is gigantisch. omdat het vervang accu's zijn van oude machines is de kans erg groot dat je dat dus krijgt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

We praten hier over Li-Ion accu's, hoor

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †