Is MPPT voor zonnepanelen een aanrader ?

Ik heb een offerte gekregen voor zonnepanelen met MPPT, aangezien er wat schaduw kan optreden.
Als ik naar MPPT zoek dan zijn dat DC-DC converters van 500W input naar 400V line uitgang. De hoeveelheid elektronica in zo'n switching power beest maakt mij kopschuw, aangezien op het dak zomertemperaturen van 60-70 graden optreden.
Er zitten zelfs elco's in, met kans op droogkoken.
Voor 8 panelen heb ik dus een " mean time between failure " die 8 keer zo laag is, afgezien van de Chinese makelij.
Zijn er betere oplossingen ?

https://www.ti.com/lit/ug/tidu404/tidu404.pdf?ts=1634978652584&ref…

Guus@Sint-Michielsgestel

Je vraag is mij niet geheel duidelijk. Bij mijn weten doet elke PV omvormer aan MPPT, anders wordt het rendement wel erg laag. En bij elk PV systeem heb je een omvormer die, in jouw geval, op die hete zolder zou zitten. Dat laatste staat los van het wel of niet MPPT.

[Bericht gewijzigd door flipflop op zaterdag 23 oktober 2021 11:04:31 (12%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
JoWi

Special Member

Het gaat hier om optimizers, zodat de output van een string niet beperkt wordt doordat 1 paneel last heeft van schaduw.

Ignorance is bliss

Het gaat hier inderdaad om MPPT solar optimizers, voor ieder zonnepaneel

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 23 oktober 2021 11:16:19 schreef Waters:
Het gaat hier inderdaad om MPPT solar optimizers, voor ieder zonnepaneel

Ik heb op mijn 8 stuks APS YC600 micro-omvormers 20 jaar garantie.

Bij mijn weten zijn dat "laagspannings" dingen: Ze maken van de locale 40V een spanning/stroom die niet te ver van de nominale 40V af ligt, maar wel het maximum uit het paneel haalt. Ik zou me geen zorgen maken over de condensatoren. Als ie kapot zou gaan, dan merk je dat 1 paneel het niet meer doet en laat je rustig iemand komen om het te vervangen. Je opbrengst gaat waarschijnlijk niet direct naar nul.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Beste Brechtje,
Als ik google op APS YC600 dan kosten die 180 euro per stuk,
een 370Wp zonnepaneel kost 137,50 wat is dan je voordeel ?

Beste REW, het zijn geen laagspannings dingen, ze maken van 40 V input zo'n 400 V line spanning die naar de inverter gaat.
De inverter heeft een hoge spanning nodig om op te starten.
De panelen worden met zo " als het ware " parallel geschakeld.
Zonder MPPT optimizer staan de panelen in serie, dus er zijn 6 tot 8 panelen nodig om 200 - 400 V opstart spanning te halen.

Guus@Sint-Michielsgestel

Op 23 oktober 2021 11:25:27 schreef Brechtje:
[...]

Ik heb op mijn 8 stuks APS YC600 micro-omvormers 20 jaar garantie.

Heb je ergens extra garantie bijgekocht dan? https://www.vdh-solar.nl/images/uploaded/APsystems-Limited-Warranty-L2…

Hmm. Zou kunnen. dus dan altijd ongeveer 400V lijnspanning. Dat kan ook.

De 180 euro per stuk is per twee panelen, dus 90 euro per paneel. Maar dan heb je geen centrale omvormer meer nodig. Als een paneel 137 kost is dat dus 227 euro per paneel incl omvormer. Ben jij goedkoper uit met paneel, optimizer en centrale omvormer?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
JoWi

Special Member

Op 23 oktober 2021 11:44:05 schreef Waters:
Beste REW, het zijn geen laagspannings dingen, ze maken van 40 V input zo'n 400 V line spanning die naar de inverter gaat.

Nee hoor, in jouw pdf hebben ze het over panelen die 200..300 Volt leveren. Hier een willekeurige andere optimizer: https://www.estg.eu/nl-nl/amfile/file/download/file/4053/product/2631/

Ignorance is bliss
mel

Golden Member

s Zomers treden op het dak hoge temperaturen op.Let wel, dat een zonnepaneel effectiever is , juist bij LAGE temperaturen.Het rendement neemt af naargelang de temperatuur...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als je geen elektronica op t dak wil,
Dan vraag je toch gewoon offerte op zonder optimizers, en neemt je verlies met schaduw

Alle vormen hebben voor- en nadelen

Wie uiteindelijk gelijk had kun je toch pas na 10 jaar zeggen

EEVblog had hier vorige week een interessante aflevering over: https://youtu.be/AbxHoQF4ADk

Ik was verbaast hoe groot het effect van en heel klein stukje schaduw was!

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een klein beetje schaduw heeft tamelijk veel impact op de totale opbrengst van een string. Al zijn de effecten wel afhankelijk van allerlei factoren. De ByPass diodes in het paneel zorgen er vaak voor dat de opbrengst-vermindering beperkt blijft tot 1 paneel, of zelfs een deel van een paneel. In bovenstaande blog valt er een klein beetje schaduw op meerdere panelen en dan vallen dus meerdere panelen uit door de schaduw.

Maar optimisers hebben wel het voordeel dat alle panelen onafhankelijk van elkaar worden, en elk paneel max opbrengst heeft.

Als de optimiser goed ontworpen is, dan moet die bestand zijn tegen de omstandigheden op het dak. Daar zou ik me geen zorgen om maken.

Ik ben wel benieuwd welke optimiser hier wordt aangeboden. Of zijn het panelen met ingebouwde mppt? Alle optimisers die ik tot nu toe gezien heb (Tigo, Solar-edge) werken met een laagspanning en zijn bedoeld om ze als string te schakelen, maar deze zijn blijkbaar anders. Die zitten ook altijd op het dak, direct onder de panelen, en gaan toch lang mee.

Beste JoWi,

Ik kan alleen input voltage vinden in de spec, geen output voltage.

Guus@Sint-Michielsgestel

Zoals dekees zegt: ik dacht dat de "string" behouden blijft. Iedere locale mppt geeft de paneelspanning door. Maar als ie merkt dat ZIJN paneel onder zijn MPPT komt, dan gaat ie de spanning aan de string-kant verlagen om toch de gevraagde stroom te leveren. Normaliter als je ook maar een beetje licht hebt, zal je dan toch wel aan de opstart spanning komen van de string-converter.

Deze opstelling zou voor Dave handig kunnen zijn: Die kan dan z'n antenne laten zitten, maar een paar panelen van zo'n locale MPPT voorzien zodat ie een niet die 400W dip krijgt. De rest van de installatie blijft dan gelijk.

Maar als je weet dat je toch het hele systeem onder controle hebt, dan zou dat "iedere MPPT transformeert naar 400V" ook kunnen. Ik weet even geen datasheet te vinden die het ene of het andere "bewijst".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

"normaal" staan panelen en optimisers in serie (bij solaredge bijvoorbeeld) die gaan vast niet elk 400V maken.

Op 23 oktober 2021 11:44:05 schreef Waters:
Beste Brechtje,
Als ik google op APS YC600 dan kosten die 180 euro per stuk,
een 370Wp zonnepaneel kost 137,50 wat is dan je voordeel ?

Beste REW, het zijn geen laagspannings dingen, ze maken van 40 V input zo'n 400 V line spanning die naar de inverter gaat.
De inverter heeft een hoge spanning nodig om op te starten.
De panelen worden met zo " als het ware " parallel geschakeld.
Zonder MPPT optimizer staan de panelen in serie, dus er zijn 6 tot 8 panelen nodig om 200 - 400 V opstart spanning te halen.

Geen goede plek voor een "inhouse" inverter en meteen 230 Volt AC naar de groepenkast beneden, dat is ook nog veiliger.

Globaal heb je 3 systemen
De klassieke Omvormer met panelen in strings
De optimizer achter je pv paneel, zorgt dat bij schaduw op het paneel de rest niet geblokt word.
De micro omvormer, hier heeft elke 1-2 of 3 panelen een omvormer welke direct op de meegelegde 230V / 400V+n kabel de energie invoed.

Voor sommige systemen moet je in NL een verplicht afschakel unit plaatsen

Op 23 oktober 2021 16:00:30 schreef Peter112:
De optimizer achter je pv paneel, zorgt dat bij schaduw op het paneel de rest niet geblokt word.

Daar heb je die bypass diodes voor. Als 10 panelen in serie 10A, 400V aan het leveren zijn, maar door wat schaduw kan 1 paneel nu maar 8.5A leveren, dan kan de MPPT kiezen voor 8.5A * 400V = 3400W. Het alternatief is om 10A bij negen panelen te kiezen: 10A * 40V * 9 = 3600W. Als het goed is, dan kiest ie dat laatste. De 340W van dat paneel wat een beetje last heeft van de schaduw gaat dan geheel verloren. Heb je nu een omvormer zoals ik dacht dat ze werkten (en sine kennelijk ook) dan maakt ie van de 40V 8.5A 34V 10A en werkt het geheel op 394V 10A om ongeveer 3940W te produceren!

Ik verwaarloos hierbij wat "verliezen", maar dit is de theorie.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Klopt,
Maar in de praktijk kan het gunstiger uitvallen. Een paneel is normaal opgebouwd uit 60 cellen, allemaal in serie (0.6 V per cel), en per 20 cellen een By-Pass diode. Zie ook https://www.solarquotes.com.au/blog/solar-panel-optimisation/

Schaduw is meestal niet gelijkmatig verdeeld over het paneel, maar beperkt tot enkele cellen. Dan kan het zijn dat er maar een set van 20 cellen wordt afgeschakeld.

Het systeem van TS werkt blijkbaar anders, 400V per paneel en alle panelen parallel. Ik ben wel benieuwd welke dat zijn dan.

@REW je ziet dan dat er bij 3400W en lokaal optimum bestaat, en loopt dus het risico dat de MPPT daarin blijft hangen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

deKees, de aanbieding is voor poweredge S440, dus een normale optimiser.
Toen ik aan het zoeken ging kwam ik de site van TI tegen , en mijn aanname was dat alle optimisers zo werken.

Nieuwsgierig geworden, Heeft er iemand een schema van zo'n laagspannings optimiser, of een blokschema zou ook al helpen voor mijn begrip.

Guus@Sint-Michielsgestel
Lambiek

Special Member

Op 24 oktober 2021 11:14:37 schreef Waters:
...., of een blokschema zou ook al helpen voor mijn begrip.

Je moet aan zoiets denken.

Maar zo'n optimizer is ook niet alles, als het niet hoeft niet doen. De opstartspanning is vaak hoger als je een optimizer gebruikt en het rendement wordt er ook niet beter op. Maar als je veel last van schaduw hebt kan het een oplossing zijn.

Maar ik ben er geen voorstander van.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.