bestellingen doen bij CO?

rob040

Golden Member

Het was een mooie formule, maar volgens mij waren de extra kosten van verzenden naar elk adres voor Farnell.
Dus dan snap ik wel dat ze er geen zin meer in hadden.

Sine

Moderator

Om klanten die twee weerstandjes of een 555 gaan bestellen via die route zitten ze bij farnell niet echt te springen natuurlijk.

ja, mocht niet meer van Farnell. Die willen zelf wel bepalen wie hun resellers zijn. En het waren natuurlijk allmaal hele kleine orders. Dat is bij bedrijven niet zo'n punt, de kleine orders is maar een klein deel op het geheel, maar vanuit hobby komen er alleen maar kleine orders. Dan kost het meer dan dat het ze oplevert.

Over die retouren (die de grootste beer op de weg lijken)... kun je naar Farnell retouren? Bij een foutieve levering, ok, maar die "14 dagen op zicht" regeling voor consumenten speelt toch niet bij componenten lijkt me. Dus, voorwaarde 1 wordt:
1. Bestellen is op eigen risico, retouren zijn niet mogelijk :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
GJ_

Moderator

Je bent verplicht retouren te aanvaarden en de retourkosten te betalen. Je bent verplicht de klant te informeren. Als je dat niet doet word die 14 dagen ineens veeeeel langer.
En Retour naar Farnell kan niet omdat die niet aan particulieren verkopen.

maartenbakker

Golden Member

Op 23 oktober 2021 13:48:25 schreef GJ_:
[...]Ja en? Als het zo'n geweldige formule was zou hij wel een andere, of meerdere, groothandels gaan inzetten.
En als hij dat geprobeert heeft maar het is mislukt is een nieuwe poging ook niet echt zinvol.

Het was voor MUX en de afnemer een prima werkende formule, maar Farnell zat er niet op te wachten. Voor specifieke markten zijn er groothandels die wel in het gat springen door hun afnemers een custom portal aan te bieden zoals ik aanhaalde, maar componentendistributeurs zitten er duidelijk niet op te wachten.

Even uit de retailkant gezien, ik buurtte van de week bij Display en die vertelde toevallig dat hij minimumorderkosten van 10 euro hanteert om te voorkomen dat iedereen 2 weerstandjes en een 555 bestelt.

Dat is dus wel een probleem dat je in je businessmodell moet zien te vermijden. Je moet er dus voorwaarden aanhangen en het klinkt niet als taak voor een forum zelf.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
bprosman

Golden Member

Op 23 oktober 2021 18:55:21 schreef maartenbakker:
[...]Het was voor MUX en de afnemer een prima werkende formule, maar Farnell zat er niet op te wachten. Voor specifieke markten zijn er groothandels die wel in het gat springen door hun afnemers een custom portal aan te bieden zoals ik aanhaalde, maar componentendistributeurs zitten er duidelijk niet op te wachten.

Even uit de retailkant gezien, ik buurtte van de week bij Display en die vertelde toevallig dat hij minimumorderkosten van 10 euro hanteert om te voorkomen dat iedereen 2 weerstandjes en een 555 bestelt.

Dat is dus wel een probleem dat je in je businessmodell moet zien te vermijden. Je moet er dus voorwaarden aanhangen en het klinkt niet als taak voor een forum zelf.

Farnell heeft tegenwoordig ook 5 Euro verzendkosten.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
maartenbakker

Golden Member

Vreemd genoeg lijken verzendkosten niet voldoende afschrikwekkend om onrendabele bestellingen te voorkomen. Een 555 en twee weerstandjes mogen kennelijk voor de besteller best 5,70 euro kosten als hij ze dan de volgende dag in huis heeft maar het orderpicken en verpakken kan voor die prijs in principe niet uit. Ik heb dat zelf nog niet meegemaakt, maar als iemand uit het vak dat zegt geloof ik dat wel.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zondag 24 oktober 2021 14:04:52 (13%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
High met Henk

Special Member

Ik zwaai even met mijn hand:

even ter beeld vorming: een boot stil leggen kost MINIMAAL 20.000 euro per dag in mijn vloot...

een weerstand van 10 euro (1/4 W metaalfilme uit E24 reeks) betaald zich dan HEEL snel terug!!!

ik ben zo ook regelmatig bij AST of DDS te vinden voor plugjes en componentjes om zooitje weer aan de praat te brengen en vindt het echt HEEL jammer dat management bepaald dat voorraad geld kost...

die redenering volg ik nog steeds niet.

voorraad maakt niet log en niet het verschil tussen winst en verlies.
Voorraad maakt agile en flexibel.

de kunst is om goed voorraad beheer te doen: voorbeeld:

gisteren nacht was ik op een vaartuig daar lagen 2 nieuwe zuigers.
maar geen pakkingen, zuigerveren etc. Voor de niet petral heads: als je een zuiger moet wisselen moet je al behoorlijk diep in de motor zitten. Vaak is er dan ook wel meer schade als kleppen, cilinder etc. etc......

Ofwel niet iets wat je even als een oliebeurtje tussendoor doet.
m.a.w. Domme voorraad.

maar vandaag was ik op een boot waar ze niet eens een krimpoogje hadden
Dom om GEEN voorraad te hebben.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 24 oktober 2021 15:42:17 (41%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Sine

Moderator

Vandaar dat er zoiets bestaat als grijze voorraad :P

benleentje

Golden Member

en vindt het echt HEEL jammer dat management bepaald dat voorraad geld kost...

Toch zag ik laatst een docu over een iets Amerikaans en ieder geval offshore, maar weet niet meer militair of civiel. Dat de amerikanen al geleerd hadden dat voorraad geld oplevert en zeker als je dat goed beheert. Er is dus zeker een deel van de voorraad wat geld kost dat is niet omdat iemand dat vind maar dat is gewoon zo. Maar ik denk wel dat mijn voorraad uiteindelijk geld op geleverd hebt en dat terwijl ik in regio rotterdam woon waar echt alles wel te krijgen is. Hoe anders is dat op een boot of een goudmijn in de Klondike.

Maar ik ben zelf ook 20 jaar onderhoudsmonteur geweest en sommige voorraad ligt er ook al 20 jaar en net als je besloten hebt een deel weg te doen komt er iemand naar vragen. Te laat ;).

HEt is niet voor niets dat tegenwoordig in machines en auto heel veel sensoren worden verwerkt om juist problemen op tijd aan te zien komen en dan precies op tijd de onderdelen te laten leveren, zoals dat kantoor printers al een tijd lang gebeurt.

Maar mijn open vraag uit mijn eerdere post is nog onbeantwoord. Wat zijn nu op dit moment onderdelen waar je als particulier echt niet aan kan komen en die dan incidenteel door een mede co'er besteld word naar ik schat 1 a 2x per maand. Ik bedoel in het huidige systeem werk het volgens mij al en vaak zijn er juist voor hobbyisten(niet te verwarren met lobbyisten) er wel wat meer mogelijkheden voor alternatieve aanpak puur om dat het daar meer tijd mag kosten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op zondag 24 oktober 2021 18:57:52 (12%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
maartenbakker

Golden Member

Ik denk inderdaad dat er heel weinig niet-vintage zelfbouw-onderdelen zijn die voor een hobbyist echt moeilijk te bekomen zijn, behoudens zo nu en dan het spreekwoordelijke "Elektuurlijke" IC.

Voorraad houden mag dan duur zijn, maar ik geloof er heilig in dus het is weg als het op is, niet als het de container in gaat. Zo heilig dus dat ik me bezig ben gaan houden met het verkopen van voorraden die ik zelf toch niet ga opmaken. Grotendeels dan weer geen standaard zelfbouw-onderdeeltjes, al loop ik daar incidenteel ook wel eens tegenaan bij het opruimen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."