Voldoende geaard

Op 22 oktober 2021 15:46:23 schreef mvdk:
[...]
In een appartementen dinges kan dat lastig zijn.
Bij begane grond woningen, rijtjeshuizen, kun je ook maar beter de bewoners even met een kaartje naar de bioscoop sturen. :+

In principe is het mogelijk, dat het hele aardnet los hangt en dan is het wel degelijk gevaarlijk. Ik weet niet hoe lang het al gedaan wordt, maar in mijn huizenrij (1970)heeft elke woning een eigen aardpen en voor zover ik weet zijn die onderling nog allemaal doorverbonden ook. Ik gaf al aan dat de meting gevaarlijk kan zijn en de professionele aardmeting heeft dan ook de voorkeur. Zijn de mogelijkheden er wel, dan kun je met de aangegeven metingen een redelijke indruk krijgen van de conditie van aarding in huis. M.a.w. als de meting goed wordt uitgevoerd heb je wat de aarding betreft weinig te vrezen. Bij een aardlek, zal zelfs als er een weigerende ALS aanwezig is, de zekering of automaat afschakelen.

evelo

Golden Member

Op 22 oktober 2021 15:40:42 schreef buzzy:
[...]Een multimeter is niet voldoende. Een slechte verbinding kan best een heel lage Ohmse waarde meten.
De bedrading kontroleer je het liefst met de maximale stroom die er kan lopen.
Met een laagspanningstrafo, die 16 A of meer kan leveren, test je gewoon vanaf het begin van de aardleiding (bij de meterkast bijv), of er slechts een verwaarloosbare spanning over de bedrading valt. Dat kun je doen zonder iets los te maken, door alle aanraakbare punten, die door een defect onder spanning kunnen staan op deze manier te te testen. Een gebrekkige las valt dan zeker door de mand. Over de gemeten verbinding mag maar een paar tiende volt staan, afhankellijk van de draadlengte naar het beginpunt.
( 10 meter 2,5mm2 heeft een weerstand van ca 0,07 Ohm. Bij 16 A mag daar dus 16x0,07=1,12 Volt over vallen. Afhankelijk van de lengte kan het wat meer of minder zijn.)
De meting van de aardweerstand is zonder de goede spullen wat lastiger. Er is wel een hobbymeting, maar die moet je uitvoeren als er verder niemand in huis is. Je kunt dan tussen de fase en de aardpen of andere verbinding een belasting aanbrengen, die een behoorlijke stroom trekt, bijv 10A of meer. Meet de spanning over de belasting. In principe mag die nauwelijks afwijken van de plaatselijke netspanning, maar ik meen dat bij een belasting van 16 Amp 42 volt verschil nog toelaatbaar is. De aardweerstand ligt dan in de buurt van 2,6 Ohm. Een goede aarde is lager.
Doe de meting alleen als er verder niemand in huis is. Het grote gevaar van deze meting is nl, dat bij een slechte aarde alle apparaten in huis die een aardcontact hebben, tijdens de meting een gevaarlijke spanning kunnen voeren en ook de attributen die meegeaard zijn, zoals kranen radiatoren en dergelijke meer.

Door een Belgische aarding in een woning kan er in principe maximaal +/-300mA lopen :)

mvdk

Golden Member

Door een Belgische aarding in een woning kan er in principe maximaal +/-300mA lopen

Nee, er moet minimaal 300mA naar aarde kunnen lopen om een beveiligingsmiddel, de 300mA aardlekschakelaar, te laten trippen.
Das heel iets anders.

mel

Golden Member

300mA is niet echt veilig te noemen...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

300mA aan het begin van de installatie, 30mA voor badkamer en dergelijke.

voor de geïnteresseerden, zie bijlage.

brochure-huishoudelijke-elektrische-installaties-2020.pdf

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Op 22 oktober 2021 13:15:15 schreef Hunebedbouwer:
(De gazastrook) Rolderstraat; was in de jaren 60/70 nog een drukke verkeersader door de stad. en toen nog een echte winkelstraat. Met de komst van de A28 en de rondweg en de komst van winkelcentrums kwam er veel leegstand en kwamen er veel mensen uit het Midden-Oosten en drugshandel , vandaar in de volksmond (de Gazastrook) en is wijd en zijd bekend.

Waar is het Nederland van mijn jeugd? toen woonden de noorderburen steevast in piepkleine kraaknette woningen.
Vandaag lijken de steden nog hoofdzakelijk te bestaan uit luxe winkelstraten omgeven door gore achterbuurten naar Amerikaans model.

Op 22 oktober 2021 16:44:25 schreef mel:
300mA is niet echt veilig te noemen...

Daar gaan we weer, kort van geheugen Mel?
Het is al tig keer uitgelegd.
De 300mA komt omdat in de jaren 70 in tegenstelling tot Nederland veel nieuwbouw was in Belgie en elektrische accumulatieverwarming gepromoot werd. De steatieten isolatoren waren wat hygroscopisch en bij het begin van het stookseizoen zorgde 30 mA aardlekschakelaar voor ellende. Neemt niet weg dat een bijkomende 30 mA ALS voor natte ruimtes verplicht is. Dus toch veilig. Dat er een algemene ALS verplicht was van MAXIMAAL 300mA, maar vaker toch 30mA, komt omdat in Belgie de meeste netten 130/220V waren. Je kon dus bij een enkelvoudige teller met 1 stroomspoel elektriciteit gratis afnemen tussen fase en aarde.(130V) Een algemene verzegelbare ALS aan het begin van de istallatie moest dat voorkomen.
In Nederwietland zou men nogal in de handen gewreven hebben zeker?

mvdk

Golden Member

In nederwietland in steden zoals Amsterdam en Delft, met hun 3x220 netten werden kWh meters geplaatst met 2 stroomspoelen. Helaas kan ik dat niet met plaatjes bewijzen. Die meters hadden de aanduiding 2p, 1 fase meters met één stroomspoel de aanduiding 1p, (jaja) of een symbool wat een beetje op een uitroepteken lijkt. Die zie je nog wel.
Die aardlekschakelaar aan het begin van de installatie is verzegeld om te voorkomen dat verbruikers het ding overbruggen bij een hardnekkig aardlek. Belgen hebben meer ontzag voor autoriteit dan NL'ers.

Op 22 oktober 2021 19:13:33 schreef mvdk:
Die meters hadden de aanduiding 2p, 1 fase meters met één stroomspoel de aanduiding 1p, (jaja) of een symbool wat een beetje op een uitroepteken lijkt.

Ik heb hier nog zo'n heel oud metertje in gebruik voor mijn zonnecellen. Ooit gekocht bij Radio Keizer op de Vismarkt in Utrecht. Er staat inderdaad "1p" op.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mel

Golden Member

Neemt natuurlijk niet weg dat een ALS, van welke waarde dan ook, niks te maken heeft met een aardleiding...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 oktober 2021 17:53:13 schreef grotedikken:
In Nederwietland zou men nogal in de handen gewreven hebben zeker?

Nauwelijks. Hier leggen we de draadjes om de meter. Kunnen we gewoon alle drie de fasen gratis gebruiken.

zie dagelijks het prutswerk van "klusjesmannen allerhande", die aardlek is echt wel nodig. stekkersafe wordt gewoon ingegraven in de tuin. storing op een krachtgroep buiten, stekker zit vol water, ram sluiting in huis door braswerk in de gare buitenverlichting. en dat was nog maar 1 dag.. 8)7

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 oktober 2021 20:43:10 schreef mel:
Neemt natuurlijk niet weg dat een ALS, van welke waarde dan ook, niks te maken heeft met een aardleiding...

Wel met een (ge)leiding naar aarde.
Stroom die naar aarde vloeit gaat niet via de ALS terug, waardoor die bij een verschil van 30mA afschakelt.
Vroeger had je ook nog een dergelijke voorziening met een zgn gestelspanningsspoel, maar dat mag niet meer.

Op 22 oktober 2021 15:46:23 schreef mvdk:
[...]
In een appartementen dinges kan dat lastig zijn.
Bij begane grond woningen, rijtjeshuizen, kun je ook maar beter de bewoners even met een kaartje naar de bioscoop sturen. :+

Nee, die zoals in BE en zet de aardmeetonderbreker even open, daarvoor dient die. :-)

mvdk

Golden Member

Nee, die zoals in BE en zet de aardmeetonderbreker even open, daarvoor dient die.

In Nederlandse installaties zul je niet gauw een aardonderbreker volgens AREI voorschriften aantreffen. In Belgische installaties ligt een aarddraad volgens nauw omschreven voorschriften in of onder de fundering. Als deze niet voldoende lage weerstand heeft, moeten er bijkomende aardpennen geslagen worden, waarvan de draden bij de genoemde aardonderbreker moeten uitkomen. Nergens word in de AREI gesproken over de mogelijkheid "mee te liften" op de aardvoorziening van de buren, iets wat in NL nog wel zo hier en daar voorkomt. Mijn aarding zit bijvoorbeeld samen met de benedenburen. Zou mijn buurvrouw iets loshalen, en dan de door buzzy beschreven test gaan uitvoeren, zou ik het op prijs stellen als zij mij van dat voornemen op de hoogte zou stellen. :)

Geëdit.

Op 22 oktober 2021 21:56:08 schreef buzzy:
[...]Wel met een (ge)leiding naar aarde.
Stroom die naar aarde vloeit gaat niet via de ALS terug, waardoor die bij een verschil van 30mA afschakelt.
Vroeger had je ook nog een dergelijke voorziening met een zgn gestelspanningsspoel, maar dat mag niet meer.

zo'n ding, uit de jaren 50 nog.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 22 oktober 2021 20:43:10 schreef mel:
Neemt natuurlijk niet weg dat een ALS, van welke waarde dan ook, niks te maken heeft met een aardleiding...

Nu vlieg je weer uit de bocht. .
Een aarding en ALS hebben wél met elkaar te maken en vullen elkaar aan en geven gecombineerd veel meer veiligheid dan apart.

Enkel ALS, dan kan er bij een lek de volle netspanning op het toestel staan en bij aanraking tot 30mA en kortstondig meer, door je lijf vooraleer die zou afslaan.
Dat betekent kans op een flinke schok.

Bij enkel een aarding kan er ongemerkt een willekeurige stroom continue naar de aarde vloeien, zolang die kleiner is dan de zekeringwaarde gebeurt er niks.
Afhankelijk van de aardverspreidingsweerstand kan bij een stevig lek alsnog een gevaarlijke spanning op het apparaat staan;

Bij combinatie van beiden zal de ALS uitschakelen zodra de lekstroom naar de aarding de 30mA overschrijdt.

Dit komt overeen met een lekweerstand+ aardverspreidingsweerstand van 7.6kOhm. Omdat de aardverspreidingsweerstand veel en veel lager is,
Zal de ALS reageren lang voordat er een gevaarlijke spanning op het apparaat staat.

Dit is dus een veel veiliger situatie dan de maatregelen afzonderlijk.

Op 23 oktober 2021 17:16:58 schreef grotedikken:
[...]

Dit komt overeen met een lekweerstand+ aardverspreidingsweerstand van 7.6kOhm. Omdat de aardverspreidingsweerstand veel en veel lager is,
Zal de ALS reageren lang voordat er een gevaarlijke spanning op het apparaat staat.

Dit is dus een veel veiliger situatie dan de maatregelen afzonderlijk.

dit klopt dus niet, ook met een aardlek en aarding kan er op je ovenmantel 230V komen staan, losse aardedraad in wcd is al zat. pas met aanraken, en dan heb je ook een goede geleiding nodig met vloer of waterleiding oid dan tript de aardlek.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 oktober 2021 17:31:11 schreef testman:
[...]

dit klopt dus niet, ook met een aardlek en aarding kan er op je ovenmantel 230V komen staan, losse aardedraad in wcd is al zat. pas met aanraken, en dan heb je ook een goede geleiding nodig met vloer of waterleiding oid dan tript de aardlek.

Al staat er 1000 Volt op je apparaat, zolang de stroom naar aarde (en dus mogelijk door je lijf) niet groter wordt dan 30mA gedurende niet al te lange tijd overleef je het. De spanning is onbelangrijk, de stroom is dodelijk. Om dezelfde reden kan een vogeltje gerust op een 380KV kabel gaan zitten, er loopt op dat moment geen stroom.

Op 23 oktober 2021 17:31:11 schreef testman[/message]:
[...]

dit klopt dus niet, ook met een aardlek en aarding kan er op je ovenmantel 230V komen staan, losse aardedraad in wcd is al zat. pas met aanraken, en dan heb je ook een goede geleiding nodig met vloer of waterleiding oid dan tript de aardlek.

Dat is toch precies de functie van een 30mA ALS, bescherming bieden tegen rechtstreekse aanraking. De 300mA beschermt tegen onrechtstreekse aanraking met "hulp" van de aarding.

Bovendien zullen de meeste 30mA differentieelschakelaars al bij een kleinere lekstroom uitschakelen. Fabrikanten hebben liever geen zaak aan hun been omdat hun toestel te laat afschakelde.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

ik heb nog geen aardlek kunnen laten trippen met aanraken alleen, er gaat dus geen 30mA lopen wegens droge handen of hoge weerstand naar aarde. maar gd zegt dat met aardlek en aarding je geen 230V op een apparaat kunt krijgen en dat klopt niet dus.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 23 oktober 2021 18:04:12 schreef buzzy:
Om dezelfde reden kan een vogeltje gerust op een 380KV kabel gaan zitten, er loopt op dat moment geen stroom.

Nou als jij een vogeltje op 380kV ziet zitten, maak er dan eens een foto van en laat die hier zien.
Dat vogeltje heeft een capaciteit naar aarde, en bij 380kV zal hij niet direct dood neervallen, maar het kietelt zo onaangenaam aan zijn tenen dat hij dat liever niet doet.

Ik kan @GD wel volgen.(ALS en aarding). Bij het voorbeeld dat jij aanhaalt, losse draad in wcd, is het toestel toch niet meer geaard? In dat geval kan er inderdaad 230V op het toestel staan, maar als het toestel op een 30mA ALS is aangesloten zal deze uitschakelen wanneer bij aanraken de stroom te groot wordt.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Op 23 oktober 2021 17:31:11 schreef testman:
[...]

dit klopt dus niet, ook met een aardlek en aarding kan er op je ovenmantel 230V komen staan, losse aardedraad in wcd is al zat. pas met aanraken, en dan heb je ook een goede geleiding nodig met vloer of waterleiding oid dan tript de aardlek.

Zo kun je natuurlijk altijd een uitzonderlijke situatie bedenken . ALS de ALS vastgekoekt zit met vuil zal die ook niet afslaan.
We hebben het over een normale installatie die in orde is waar een lek optreedt. Bij verwaarloosde panden kan natuurlijk vanalles gebeuren.

Maar dan klopt het nog wat ik beweerde. Je hebt dan al 2 fouten nodig om een gevaarlijke situatie te hebben, wat beduidend minder voorkomt, behalve bij verloedering.

Jinny

Golden Member

Ergens heb ik het idee dat GD installaties beter aan de vakman/vrouw kan overlaten.
Iets met klok en klepel heb ik het idee.

Kort samengevat, bij een installatie -zonder- aardlek is (in NL) een veiligheidsaarde van minder dan 1,5 Ω verplicht.
Achterliggende gedachte, de spanning op het apparaat kan nooit boven de 50V uitkomen.
En dus veilig.

Aardlek 30mA mag bij -maximaal- 30mA
Gemiddeld in de praktijk ergens tussen de 22 en 25 mA.
Daar heeft het ding -geen- aarde voor nodig.
De aarde waarop de foutstroom loopt is geleverd door de persoon die het ding aanraakt.

Bij een losse aardedraad kan er dus gewoon 230 op het apparaat staan en indien je het ding aanraakt maar deugdelijk geïsoleerd staat zal de aardlek niet uitschakelen.
Maar dan heb je er ook geen last van, in als dodelijk of gewonden.
De aardlek is er dus voor indien de veiligheidsaarde ontbreekt of storing ondervind.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Op 23 oktober 2021 19:20:37 schreef Jinny:
Ergens heb ik het idee dat GD installaties beter aan de vakman/vrouw kan overlaten.
Iets met klok en klepel heb ik het idee.

En wat heeft GD dan wel geschreven dat niet klopt of overeenkomt met jouw uitleg ?
En waarom meet je jezelf de status van vakvrouw aan en zou ik geen vakman zijn?
Tsja, misschien ben jij idd wel beter in het in de grond kloppen van aardingsstaven met de blote vuist ;-)