Carbon fibre verwarmingsdraad - betrouwbaar?

Arco

Special Member

Je ziet tegenwoordig veel van dit soort carbon fibre verwarmingsdraad:

Is dat betrouwbaar genoeg voor langdurig gebruik? (ben een beetje huiverig van die iele draadjes...)
(als er een paar doorbranden komt er waarschijnlijk een kettingreactie op gang waardoor er steeds meer kapot gaan)

Iemand al ervaring met dat soort draad?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Nee, maar waar ik wel ervaring mee heb, is met afgebroken koolstofvezels; die zijn scherp, komen in je huid, breken in kleine stukjes, kunnen niet door het lichaam afgebroken worden, en zorgen voor nare infecties. Die kun je dus lekker met een scherp mes gaan uitgraven.

Ik zou er voorzichtig mee zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

denk dat het doorbranden wel zal meevallen. de eerste lampen waren toch ook met koolstofdraad ipv wolfraam.
die PTFE errond is het soort plastic dat ze gebruiken in 3D printers aan de printkop. die kan met gemak hoge temperaturen aan

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
benleentje

Golden Member

(ben een beetje huiverig van die iele draadjes...)

IC's zitten vol met iele draadjes de bondwires. Dus zolang je zorgt dat je onder de maximum stroom zit dan gaat er ook niets te warm worden of kapot.

IK werk veel met tracing em daar zie je wel vaker dunner draad dan je zou verwachten. Maar omdat tracing puur een weerstand is heb je er ook geen piekstromen tijden inschakelen. Natuurlijk zal er iets van piekstroom zijn maar niet zo extreem als bij een motor oid en dan kan je dus ook met dunner draad wel uit de voeten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

De vraag is vooral hoe je die dunne kwetsbare draadjes gaat aansluiten, je kunt ze niet solderen, en onder een schroef of klem gaan ze stuk als je niet heel gelijkmatig klemt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Arco

Special Member

Je krijgt er krimpbusjes bij om er draden aan te krimpen:

Ik vraag me alleen af met welke tang je die moet krimpen. (Ali verkopers prijzen daarvoor de combinatietang aan, maar dat gaat me toch te ver... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik kan me ook niet voorstellen waarom die draadjes zouden breken.
Koolstofvezels zijn gemaakt van best wel sterk spul.

Een van de weinige manieren waarbij ze breken is bij een veel te kleine buig radius, maar ik denk dat dit alleen maar mogenlijk is op stukken waar de isolatie is verwijderd.

En dit laatste is wel een belangrijk punt bij het aansluiten.
Ik heb even bij Ali gesnuffeld en soms worden adereindhulzen bijgeleverd.

Deze kabels zijn ook niet allemaal hetzelfde. Sommige hebben PTFE isolatie, en andere hebben alleen siliconen isolatie. Ik vermoed dat die laatste klasse niet geschikt is voor in de EU op 230Vac. Alles aan netspanning moet dubbel geisoleerd zijn, dus 2 lagen isolatie.(Of geaard, maar dat is hier ook niet het geval).

Op 23 oktober 2021 20:27:54 schreef Arco:

Ik vraag me alleen af met welke tang je die moet krimpen. (Ali verkopers prijzen daarvoor de combinatietang aan, maar dat gaat me toch te ver... ;) )

Bij ons gebruiken we voor dergelijke "splices" een hydraulische krimptang met zeshoekig matrijs. Zo wordt de verbinding rondom gelijk aangedrukt. Ik heb geen ervaring met koolstofdraadjes maar vermoed dat zoiets hiervoor ook geschikt is.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Sine

Moderator

Niet onbelangrijk, waar wil je het voor gebruiken?

Arco

Special Member

Auquariumverwarming. In de Ali instructie vouwen ze de draden gewoon dubbel tegen de kabel, dat lijkt me niet echt goed voor die fibres...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 23 oktober 2021 21:32:28 schreef Arco:
Auquariumverwarming. In de Ali instructie vouwen ze de draden gewoon dubbel tegen de kabel, dat lijkt me niet echt goed voor die fibres...

Dus de krimp wordt gemaakt over de isolatie? Dat lijkt me ook niet correct.

Even ter info: Op de firma hadden we vroeger veel dompelweerstanden met PTFE mantel. Deze hadden wel een ietwat andere constructie. Je kon de opbouw een beetje vergelijken met coax kabel. Centraal de weerstanddraad, dan een thermisch geleidende vulling, vervolgens een scherm voor de aarding en tot slot de PTFE mantel. Ik ben deze constructie vandaag ook reeds tegengekomen. Aangezien je dit in je aquarium wil toepassen. Mss een tip?

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 23 oktober 2021 21:32:28 schreef Arco:
Auquariumverwarming. In de Ali instructie vouwen ze de draden gewoon dubbel tegen de kabel, dat lijkt me niet echt goed voor die fibres...

[bijlage]

Ik denk dat dit eigenlijk wel een goede oplossing is.

Koolstof vezel is heel ander spul dan koperdraad, en het heeft geen blijvende mechanische vervorming. Dus het blijft (zonder beschadiging) heel tot het plotseling breekt. Daarom is het rechtstreeks in b.v. normale adereindhulzen stoppen vermoedelijk erg slecht. Koper vervormt een beetje tijdens het krimpen, terwijl de koolstof vezels dan breken.

De buigradius van de koolstof vezels is groot genoeg om de isolatie heen, en door de isolatie mee te klemmen heb je ook geen zwak punt tussen de kabel en het gestripte uiteinde.

Sine

Moderator

Een huls krimpen lijkt een slecht plan ja, in een bus prikken lijkt me dan weer een recept voor slechte contacten.

Zou een wago 221 werken?

Of misschien is een 224-101 nog beter, die is net wat subtieler

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 24 oktober 2021 00:34:46 (21%)

Shiptronic

Overleden

Op 23 oktober 2021 21:32:28 schreef Arco:
Auquariumverwarming. In de Ali instructie vouwen ze de draden gewoon dubbel tegen de kabel, dat lijkt me niet echt goed voor die fibres...

[bijlage]

Doen ze bij bougiekabels al jaren zo

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pietplof

Golden Member

Deze antie?e maar erg goed functionerende tang is misschien iets minder geschikt of...?

festina lente
KGE

Golden Member

Op 24 oktober 2021 00:24:42 schreef Shiptronic:
[...]

Doen ze bij bougiekabels al jaren zo

Daar loopt nu niet echt een grote stroom... En met de hoogspanning daarvan overbrug je ook prima een slechte verbinding.. :)

Shiptronic

Overleden

Dat klopt. zelfs bij geen verbinding werkt het nog :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Die verwarmingsdraad heb ik ook nog wel eens in stallen gezien om de waterleiding vorstvrij te houden, dat zat er ook al jaren.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Lambiek

Special Member

Op 24 oktober 2021 15:55:44 schreef Paul Welther:
Die verwarmingsdraad heb ik ook nog wel eens in stallen gezien om de waterleiding vorstvrij te houden, dat zat er ook al jaren.

Weet je zeker dat, dat carbon fibre verwarmingsdraad was?

Daar wordt veel van dat platte verwarmingslint gebruikt. Wij gebruikte dat ook veel om de melasse leidingen te verwarmen in maalderijen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

dus 2 lagen isolatie.(Of geaard, maar dat is hier ook niet het geval).

Voor zover ik weet hoeven dat niet per se 2 lagen isolatie zijn, mag ook 1 laag van dubbele dikte zijn.

Wij gebruiken voor een 2,5kV megger ook gewoon siliconen snoeren en van dezelfde isolatie dikte als normalen 4mm banaan siliconen stekker snoeren.

Op 24 oktober 2021 00:09:48 schreef Sine:
Een huls krimpen lijkt een slecht plan ja, in een bus prikken lijkt me dan weer een recept voor slechte contacten.

Zou een wago 221 werken?

[bijlage]

Of misschien is een 224-101 nog beter, die is net wat subtieler

[bijlage]

Nee dat gaat voor dit type kabel niet werken je moet toch echt minimaal iets hebben met trekontlasting voor de draad anders breekt het later alsnog.

In professioneel tracing gebruiken wij ook soortgelijke Hulsen maar dat is voor kabel met een koperlegering. En om de verbinding komt dan een aluminium buis waar we siloconen kit inspuiten en dan 2 afdicht rubbers aan beide zijden die met aluminium moeren word dichtgedraaid.

https://www.manualsdir.com/files/807610/content/doc001.png

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik ga het wel eens proberen. Is deze tang goed om die hulsjes te krimpen? : https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/tange…
Heeft 1 nadeel: je moet de kabel door de tang heen voeren. Als er al iets aan het uiteinde zit (steker o.i.d.) dan gaat dat natuurlijk niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Dan zou ik deze nemen https://www.hbm-machines.com/producten/gereedschap-en-toebehoren/tange…

Werkt net zo goed als een automatische tang enkel moet je nu zelf opletten dat je de juiste maat kiest.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Hoe heten dat soort 'lasbuisjes' eigenlijk? (eigenlijk een adereindhuls maar dan helemaal recht zonder opstaande rand)
Al op diverse zaken zoals 'aderhuls' e.d. gezocht, maar niets...

https://www.circuitsonline.net/forum/file/75792/forum-post

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

OP krimphuls vind ik wel wat. En op crimp sleeve een stuk meer.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Op 27 oktober 2021 14:35:01 schreef Arco:
Hoe heten dat soort 'lasbuisjes' eigenlijk? (eigenlijk een adereindhuls maar dan helemaal recht zonder opstaande rand)

Ik gebruik daar gewoon ongeisoleerde adereindhulzen voor, dat opstaande randje krimp je helemaal weg met een goede krimptang.

https://www.google.com/search?q=ongeisoleerde+adereindhulzen&rlz=1…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.