SAQ actief op 17,2 KHz

@Brightnoise Nou, bij jou is de loop maar minimaal beter...
ALs ik hier op de draad of mini whip luister hoor ik alleen gesuis en gekrakeel van diverse bronnen. Ontvang dan ook de andere signalen niet meer.
Bijlage: Opname van tune-up voor de middaguitzending,is beter dan de eerste opname.

IMG_9965.MOV

Het signaal is hier ook niet bijzonder sterk. De zenders vlak er onder en erboven, zijn vele malen sterker.

Een compacte loop is vooral handig omdat ie selectiviteit biedt en omdat je 'm gewoon ergens op tafel kan zetten. Mijn loops hebben een scherpe nul waardoor ik storing weg kan draaien, alleen zit ik met een stoorbron die praktisch in dezelfde richting zit als SAQ, dus daar schiet ik weinig mee op.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

De ontvangst hier was goed, ik moet enkel nog wat bijschaven aan de decoder voor de morseschrijver.
Ik had nog wat willen wijzigen voor de ontvangst in de namiddag maar de regen heeft daar een stokje voor gestoken.
Kort filmpje van de ontvangst hier:

https://youtu.be/hqu1jfLuVsk

Fantastisch! Compliment voor de uitvoering en de resultaten!

Voor wie het interesseert : vandaag, 24 oktober 2021 is er weer een uitzending van SAQ. De zender wordt opgestart om 16u30 en de uitzending begint om 17u.(lokale tijd)
Alles is ook live te volgen op youtube vanaf 16u25.
Voor meer info: https://alexander.n.se/en/saq-grimeton-un-day-transmission-on-october-…

mel

Golden Member

in 2 uurtjes een ontvanger bouwen lukt me niet... :S

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Prik een stuk draad in de microfooningang van je pc, en draai SAQrx.

https://92ab5961-a-62cb3a1a-s-sites.googlegroups.com/site/swljo30tb/home/screen.png

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Das niet echt "des radio,s",FET :P
En trouwens, ik heb geen Windows.. :)

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 24 oktober 2021 13:59:00 (36%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Noem je 't een antenne-experiment...!

Programmaatje zal onder Wine of zoiets ook wel lopen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

ik kan een toongenerator achter een SBL-1 of zo iets zetten, misschien werkt het, een DC ontvanger..

[Bericht gewijzigd door mel op zondag 24 oktober 2021 14:05:47 (10%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Met daarachter een mooie ruisarme dynamische-pickup-voorversterker. Of microfoonversterker. Ja, dat zou kunnen; zó zwak is het signaal nu ook weer niet.

De jongeren hebben niet eens conversie nodig: die horen de 17,2 kHz zó wel. _/-\o_

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 24 oktober 2021 15:15:31 (22%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Leuke interferentie als je nog een ouwe tv hebt.. de lijnoscillator gebruiken... ;) :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Bah nee, die puls vliegt alle kanten op, daarin is geen frequentie te herkennen. Alleen als je op een zender afgestemd stond ging dat wel een beetje, dán werd het inderdaad 15625 Hz.

Ik heb even in de help van V0.97/0.98 gekeken van SAQrx, en inderdaad loopt het ook met Ubuntu onder Wine.

Ubuntu is running audio services based on the pulseaudio server. For setting the sampling rate, you must modify one of the pulseaudio configuration files, for instance daemon.conf:

/etc/pulse/daemon.conf

default-sample-rate = 96000
alternate-sample-rate = 48000

3) Running SAQrx

Please be sure to have the file "frequencies.txt" in the working directory of SAQrx (the place you start it from).

Ubuntu: start SAQrx with wine:
wine SAQrxV098_96k.exe

Versie 0.98:
http://www.dl1dbc.net/SAQ/SAQrx/SAQrx_0-98.zip

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik hoor al wat testen en wat V's op de frequentie.
e: Nee dat kan helemaal niet, generator was nog niet eens op toeren. Weet niet wat het was.

vanaf 1645 wel redelijk vette signalen!

e2: Uiteindelijk nog vrij aardige signalen binnen.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op zondag 24 oktober 2021 17:11:03 (16%)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 oktober 2021 15:14:34 schreef Frederick E. Terman:
Met daarachter een mooie ruisarme dynamische-pickup-voorversterker. Of microfoonversterker. Ja, dat zou kunnen; zó zwak is het signaal nu ook weer niet.

Een pickup voorversterker versterkt de lage tonen meer dan de hoge, vanwege de RIAA opnamecurve.
Het werkt wel, ik heb zo ooit met een draadantenne SAQ hier kunnen ontvangen samen met SpectrumLab. Maar een versterker zonder hogetonendemping werkt beter.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Aan de RIAA heb ik niet gedacht inderdaad. Ik had meer het trapje meteen na het element in gedachten.
Wel, de uitzending is voorbij, en het concert (op de stream) ook.. van de zomer was de muziek beter moet ik zeggen, maar dit was ook wel leuk.

Ze zeiden dat ze uiteindelijk maar 45 A antennestroom haalden, tegen 60, soms 65, bij de vorige uitzending. Vandaar dat het nu minder hard leek was.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Een pickup voorversterker versterkt de lage tonen meer dan de hoge, vanwege de RIAA opnamecurve.

Hangt een beetje van de generatie pickupversterker af. Als je de pickupversterker van een Philips plano buizenradio gebruikt zit daar nog geen riaa correctie versterker in.

Gevoeligheid is wel wat minder waarschijnlijk. Deze ingang was voor een keramisch pickup element. Deze elementen hadden van zichzelf een karakteristiek die de frequentie een beetje compenseerde.

Deze elementen waren wat lawaaiiger dan de latere mm en mc elementen. Maar niet zo doof als line ingangen van modernere versterkers. Ook de DIN bandrecorder ingangen waren gevoeliger dan de modernere line ingangen.

Maar dan noem ik het geen pickupversterker meer. De pickup-ingang op oude radio's is dezelfde als een bandrecorderingang: rechte karakteristiek, verwacht een signaal van tussen de 0,1 en 0,5v.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 24 oktober 2021 13:34:56 schreef mel:
in 2 uurtjes een ontvanger bouwen lukt me niet... :S

Hallo Mel,
Volgende uitzending is normaal 24 december dus heb je nog 2 maanden om een ontvanger te bouwen :) :)

Hallo Mel, denk er aan, overmorgen komt SAQ weer in de lucht !

mel

Golden Member

Ja, weet ik, ik zit er klaar voor ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 22 december 2021 12:29:28 schreef mel:
Ja, weet ik, ik zit er klaar voor ;)

En, hoe was de ontvangst ?