Voldoende geaard

als je oven in een ongeaard wcd zit ( en dat komt nogal voor ) dan ben je al zover 230V op je ovenmantel door gaar element en aardlek gaat pas eruit bij aanraken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Het is allemaal risicoanalyse ifv de omstandigheden.

Ik heb nog geen ovens zien staan in een badkamer, als ik me niet vergis is een handvat/front van een oven isolerend van de rest van de oven, in principe sta je in een keuken niet met blote voeten in een plas water,...

De kans dat je er met de schrik vanaf komt is dus nog steeds redelijk groot.

Er gebeuren in keukens meer ongevallen met messen dan door electrocutie denk ik.

Jinny

Golden Member

Op 23 oktober 2021 19:52:13 schreef grotedikken:
[...] En wat heeft GD dan wel geschreven dat niet klopt of overeenkomt met jouw uitleg ?
En waarom meet je jezelf de status van vakvrouw aan en zou ik geen vakman zijn?
Tsja, misschien ben jij idd wel beter in het in de grond kloppen van aardingsstaven met de blote vuist ;-)

Een aarding en ALS hebben wél met elkaar te maken

Die hebben nu net niks met elkaar van doen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Anoniem

Dat antwoord verbaast me van een technisch ervaren persoon.

Voorbeeld: De wasmachine heeft een harde sluiting naar de omkasting.

Met enkel een aarding zal op de machine 230V staan onngeacht de aardverspreidingsweerstand. In zoverre dat die natuurlijk zo laag niet is dat de zekeringen eruitgaan. Je kunt nu wel verwijzen naar de Nederlandse normen, maar iedere vakman/vrouw weet dat 1.5 Ohm een extreem lage waarde is die in rotsachtige streken onmogelijk kan gehaald worden. En na jaren weet niemand nog hoeveel de huidige waarde is.

In dit voorbeeld biedt de aarding dus onvoldoende veiligheid.

Met enkel een ALS en geen aarding staat eveneens de volle netspannning op het chassis. De ALS zal enkel aanspreken bij aanraking, ergens tussen de 20en 30mA hetgeen toch nog een pijnlijke schok betekent.

Bij combinatie van beide maatregelen zal de ALS aanspreken voordat zich op de wasmachine een gevaarlijke spanning kan voordoen doordat de verschilstroomstroom die uiteraard naar aarde vloeit gelimiteerd is tot 30mA.

En daardoor weet de gebruiker direct dat er iets mis is met het apparaat.
Dus combinatie aarding+ALS biedt veel meer bescherming dan de maatregelen apart.

In België is het verplicht bijkomende ALS te plaatsen als de aardverspreidingsweerstand hoger is dan 30 Ohm.

Beiden hebben dus wel degelijk met elkaar te maken.

hier heb je ook nog met TN-C TT en TN-S stelsels te maken. boven de 3x 80A hangt de aarde hard aan nul in de hoofdkast, dan heb je standaard een TN-C of TN-S. sluiting naar aarde is dan feitelijk een aarde/nul sluiting en je zult daar niks van voelen aan de bekasting, iets gaat wel warm worden voor de zekering/automaat tript.

1,5 ohm is ook een veilig genomen waarde, in de praktijk heb je aan een hogere waarde al zat om de automaat te laten trippen.

je krijgt dus niet snel direct 230V op de omkasting door een gaar element bijv. 230V heb je pas bij een helemaal ontbrekende aarding EN geen nul koppeling, veelal een TT net dus. zolang er nog weerstand tussen aarde en fase zit in de storing, element in dit geval, krijg je dus een deel van die spanning op het chassis. de lopende stroom warmt dat punt op, wat vaak na een tijdje het probleem weer wegneemt omdat het vaak water gerelateerd is. dat zie je ook wel bij storingen die al jaren aan het etteren zijn, flink roest en spetters van kokend water te vinden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Ergo, schoenmaker, houd je bij je leest GD.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Belgen zullen wel stroomvaster zijn dan Nederlanders...300 versus 30 mA ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

die 300mA aardlek voor accumulatie stamt nog uit vervlogen tijden. hier zijn de nen1010 regeltjes nog weleens aangepast in 50 jaar. in BE zijn 20 groepen achter 1 30mA aardlek nog normaal..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Belgen zullen wel stroomvaster zijn dan Nederlanders...300 versus 30 mA ;)

Begrijp die hele heisa niet goed, een differentieel van 300mA (droge ruimtes) in combinatie met een spreidingsweerstand van max 30Ω geeft aan een juist geaard toestel een aanraakspanning van max 9V. In de praktijk zelfs lager want de 300mA tript al nog voor de 300mA bereikt is.

Natuurlijk als het toestel niet met aarde verbonden is kan de aanraakspanning vele malen hoger liggen.

Dus de combinatie van differentieel met aarding maakt alles een stuk veiliger. En laat dit GD nu al een ganse tijd proberen aan de man te brengen.

Anoniem

Op 24 oktober 2021 16:03:35 schreef Jinny:
Ergo, schoenmaker, houd je bij je leest GD.

Bal dan maar je vuist en ga wat aardingen kloppen om je af te reageren. :-)

Je moet voor veiligheid uitgaan van worst case.
Als iedereen met een huisaarding tussen de 10 en 30 Ohm me een cent zou geven was ik nu smoorrijk.
En dan gaat bij een aardsluiting de automaat er niet uit.

Ik stelde gewoon dat de combinatie ALS+aarding beduidend veiliger is
dan de aparte voorzieningen. Niks meer.

En dat klopt als een bus opalleslakkenszoutlegster.

Op 24 oktober 2021 16:04:15 schreef mel:
Belgen zullen wel stroomvaster zijn dan Nederlanders...300 versus 30 mA ;)

Ga je daar nu blijven over doordrammen Mel? Of moet ik het nog eens uitleggen warom men destijds voor deze oplossing gekozen heeft.

mel

Golden Member

GD, in Nederland zitten alle groepen achter 30 mA.Dat kan dan toch ook in Belgie?Ik snap die 300 mA niet..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De wet is er dan ook niet om gesnapt te worden. De wet is er om te worden nageleefd. Is ze zinnig? Is ze verstandig? Is ze nog van de tijd? Kan ze beter? Die vragen kunnen gesteld worden, en besproken. Maar of ze te snappen is, dat is niet echt relevant.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Ok, die nagels zitten ondertussen wel in de plank. Dat er verschillen zijn tussen NL en BE installaties hebben we al veelvuldig vastgesteld.
Waarom? Dat zouden we eens moeten vragen aan de heren en dames die de oorspronkelijke voorschriften hebben opgesteld.
Aan het AREI is sedert 1981 trouwens ook al regelmatig wat gewijzigd hoor.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
evelo

Golden Member

Op 24 oktober 2021 17:48:55 schreef grotedikken:
[...]
Bal dan maar je vuist en ga wat aardingen kloppen om je af te reageren. :-)

Je moet voor veiligheid uitgaan van worst case.
Als iedereen met een huisaarding tussen de 10 en 30 Ohm me een cent zou geven was ik nu smoorrijk.
En dan gaat bij een aardsluiting de automaat er niet uit.

Ik stelde gewoon dat de combinatie ALS+aarding beduidend veiliger is
dan de aparte voorzieningen. Niks meer.

En dat klopt als een bus opalleslakkenszoutlegster.

[...]
Ga je daar nu blijven over doordrammen Mel? Of moet ik het nog eens uitleggen warom men destijds voor deze oplossing gekozen heeft.

Je moet ook nog de weerstand van de aarding van het nulpunt van de transfo in het transfohuisje er bij tellen.

Die varieert zo tussen de 0,5 en de 8ohm gemiddeld. Bij paalposten soms geen aarding meer als men het gras in de berm afgereden heeft.

Dan heb je enkel nog je ALS.

Op 24 oktober 2021 18:34:13 schreef evelo:

Bij paalposten soms geen aarding meer als men het gras in de berm afgereden heeft.

Dan heb je enkel nog je ALS.

Waar heb je dit al vastgesteld? Zover ik weet, is hier toch zo, is de N zelfs meermaals geaard. Aarding door de paal, gekoppeld aan de N.

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

Op 24 oktober 2021 18:19:53 schreef mel:
GD, in Nederland zitten alle groepen achter 30 mA.Dat kan dan toch ook in Belgie?Ik snap die 300 mA niet..

Dat is al ergens uitgelegd. Die 300mA stamt uit de tijd dat nog apparatuur was die een grotere lek dan 30mA veroorzaakte.
Is in Nederland ook een tijdje geweest. Daar mocht een wasmachine achter een aardlek van 500mA. Maar door druk vanuit de elektriciteitsbedrijven hebben de fabrikanten de isolatie van wasmachines verbeterd en moeten ze nu ook achter 30mA. Die 500mA is in NL afgeschaft, maar in BE houden ze de 300mA er in.

maartenbakker

Golden Member

Op 24 oktober 2021 17:19:11 schreef Robbe de Smet:
[...]

Begrijp die hele heisa niet goed, een differentieel van 300mA (droge ruimtes) in combinatie met een spreidingsweerstand van max 30Ω geeft aan een juist geaard toestel een aanraakspanning van max 9V. In de praktijk zelfs lager want de 300mA tript al nog voor de 300mA bereikt is.

Natuurlijk als het toestel niet met aarde verbonden is kan de aanraakspanning vele malen hoger liggen.

Dus de combinatie van differentieel met aarding maakt alles een stuk veiliger.

Maar die combinatie werkt alleen goed als beide helften het doen. Twee keer zoveel faalpunten dus als met een differentieel die tript vóórdat je dood neervalt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 24 oktober 2021 19:10:27 schreef KlaasZ:
[...]Dat is al ergens uitgelegd. Die 300mA stamt uit de tijd dat nog apparatuur was die een grotere lek dan 30mA veroorzaakte.
Is in Nederland ook een tijdje geweest. Daar mocht een wasmachine achter een aardlek van 500mA. Maar door druk vanuit de elektriciteitsbedrijven hebben de fabrikanten de isolatie van wasmachines verbeterd en moeten ze nu ook achter 30mA. Die 500mA is in NL afgeschaft, maar in BE houden ze de 300mA er in.

sinds 2005 mogen die 500mA niet meer, AC type aardleks sowiso niet meer. je komt ze echter nog zat tegen, ook in woonhuizen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evelo

Golden Member

Op 24 oktober 2021 18:52:40 schreef 60204:
[...]

Waar heb je dit al vastgesteld? Zover ik weet, is hier toch zo, is de N zelfs meermaals geaard. Aarding door de paal, gekoppeld aan de N.

Aarding van een paalpost is gewoon een geel/groene die langs de paal in de grond gaat.
Het gebeurd niet veel maar af en toe is die gewoon los doorgesneden. Of je meet een Aardingsweerstand van een paar honderd ohm.

Veel paalposten staan vlak bij een gracht die af en toe eens gemaaid wordt.

In principe zouden alle kabels vanuit de grond tot 2 à 3m hoog in een metalen buis of profiel moeten zitten om dit te voorkomen.
Bij de palen hier in de straat zit de aarding in de paal gegoten, heb ik gezien bij de plaatsing. (ongeveer vijf jaar terug).

ben nu wel ver van het topic aan het afwijken. ;)

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)

In Belgie was het oorspronkelijk 30mA voor alle kringen.(jaren 70).
Ik vermoed dat de aanpassing naar 300mA er gekomen is omdat heel wat verliesstroomschakelaars uitschakelde bij hevig onweer.

Ik vind het fascinerend om allemaal te volgen...
Ik gooi de handdoek in de ring wat mijn eigen metingen betreft. Het gaat me boven de pet, ondanks mijn kennis in de Elektrowereld.
Daarom ga ik het uitbesteden aan een externe partij.

Nog even inhakend op de discussie die steeds meer richting de techniek rondom aarding gaat...
Misschien dat de terminologie ook wat mank gaat.
Ik leerde ooit dat er aardlekschakelaars bestaan. En Differentiaal schakelaars.
De ene slaat af wanneer er een x stroom weglekt.
De ander slaat af wanneer de balans tussen inkomende en afgaande stroom niet gelijk is, cq dat er ergens iets is weggelekt.

Stel nu... Ik heb een Groepenkast met een Aardlekschakelaar.
En ik laat onbehouwen een spanningsdragende draad in een plas water vallen...
Dan lekt er niets weg via de aarding terug door de Aardlekschakelaar en zou het ding niet afvallen.
Hetzelfde nu waarbij ik dezelfde spanningdragende draad tegen mijn verwarmingsbuis aan tik... Ook dan lekt de stroom weg via mijn koperbuizen naar ergens een punt waar dit weglekt de grond in.
In die gevallen zou de Aardlekschakelaar toch niet uit mogen vallen, als je het bekijkt zoals ik omschrijf?

Dan zou een differentiaalschakelaar meer zoden aan de dijk zetten.
Of is dít nou nou net de terminologie waar ik over struikel?

Toen ik 32 jaar geleden stage liep bij een installatiebedrijf haalde ik dat ook al eens aan. De begeleider lachte dat weg en vroeg zich openlijk af wat wij allemaal wel niet op school leerden.
Ik ben er verder niet op ingegaan. 16 jaar en weinig assertief. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 25 oktober 2021 09:11:02 schreef Fantomaz:
Dan lekt er niets weg via de aarding terug door de Aardlekschakelaar en zou het ding niet afvallen.

Er lekt helemaal niks terug door de aardlekschakelaar, er lekt iets naar aarde en daardoor constateert de aardlekschakelaar een verschilstroom. Daarom heet zo'n ding ook wel verschilstroomschakelaar of differentieelschakelaar. Kwestie van verschillende benamingen voor precies hetzelfde ding.

Jinny

Golden Member

Net dat, en wat de zuiderburen een differentiaalschakelaar noemen noemen wij een aardlek.
Beide in deze hetzelfde.
Zodra het ding een verschil constateert tussen in en uit en dat verschil overschrijd de gestelde waarde schakelt het ding af.
Het ding an sich heeft dus geen aarde nodig om te functioneren.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen