Werking capacitive stuur (auto)

Sinds enige tijd rij ik in een auto met een aanraak gevoelig / capacitive stuurwiel. Hoe langer ik er nu mee rij, hoe meer ik me afvraag hoe het werkt. Wellicht kan iemand me het uitleggen?

Observaties:
- het stuur detecteerd of ik mijn hand(en) aan het stuur heb.
- 1 vinger is niet genoeg. Meerdere vingers vaak wel.
- Ik hoef niet te knijpen, de lichtste aanraking is voldoende.
- Toen ik een boterham zat te eten achter het stuur, heb ik het aluminiumfolie een stukje over het stuurwiel gewikkeld om te testen of je zo misschien een soort kortsluiting maakt tussen meerdere zones ofzo. Hij detecteerd dat je geen handen aan het stuur hebt. Als je ergens met 1 vinger het aluminiumfolie aanraakt denkt hij wel dat je het stuur vast hebt.
- als ik de sleutel vast pak aan het plastic, en het ijzer van de sleutel tegen het aluminiumfolie houdt, denk hij wel dat je het stuur vast hebt.

Hoe kan zoiets nou werken. Ik dacht namelijk dat er een soort spanning op het stuurwiel staat. Als je het dan aanraakt loopt er een stroom door je lichaam naar de 0-pool van de auto. Het stuur meet dan de spanningsval ofzo. Maar als ik dus de geisoleerde sleutel tegen het stuur aan houdt, dan gaat mijn theorie dus niet op.

Ik verwonder mij dus iedere keer hoe dit nou kan werken.

Sinds enige tijd rij ik in een auto met een aanraak gevoelig / capacitive stuurwiel.

en:

Ik dacht namelijk dat er een soort spanning op het stuurwiel staat. Als je het dan aanraakt loopt er een stroom door je lichaam naar de 0-pool van de auto.

Dit is al een tegenstrijdigheid. Als je stroom laat lopen van het stuurwiel naar de nul van de auto ga je eigenlijk de weerstand meten tussen je stuurwiel en de nul van de auto. Bovendien is je lichaam uiteraard niet hetzelfde als de nul volt van de auto. Of je moet met je blote billen stevig op ongeïsoleerde schroef zitten die goed contact maakt met de massa. Kleding is over algemeen een behoorlijk goede isolator.

Er hangt een soort van capaciteitsmeter aan je stuurwiel. Er wordt een meting gedaan alsof het stuur een condensator is. Pak je het stuur vast, dan zal er wat lading van het stuur naar je lichaam gaan (of andersom) En dat is hetgeen dat wordt gemeten. Als je lichaam te klein is (Dat is het geval met je alu folie) zal er te weinig lading verplaatst worden en zit je onder de detectie grens.

Arco

Special Member

Het oppervlak van het stuur fungeert als een condensator, die van waarde verandert al naar gelang je het stuur wel of niet beet houdt...
(en dat verschil wordt gemeten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

En de gebruikelijke manier om het daadwerkelijk te meten is door deze condensator op te laden, dan de lading (een stapel electronen) over te hevelen naar een andere condensator en te tellen hoevaak je dat moet doen voordat die tweede condensator tot een bepaald niveau opgeladen is.....

Voor mensen die minder makkelijk over condensatoren en "overhevelen" denken: denk aan een vat (de grote condensator) die we met een bekertje vol met water scheppen. De maat van dat kleine bekertje kan je vrij nauwkeurig meten door te tellen hoe vaak je een beker in de grote ton moet gooien voordat de ton begint over te lopen. In de electronica is de kleine beker 2x hoger (maar heel smal) dan de ton. En is er een pijpje met een kraan er tussen. beker tot de top vullen kraan open wachten tot de niveaus hetzelfde zijn en tellen totdat de ton vol is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Shiptronic

Overleden

Moeten beide handen aan het stuur of is 1 voldoende? :)

Pas een dag de ID3 als leenauto meegehad, best te doen , maar AUB bouw een normale teller unit in ipv een TOMTOM display. En die had voor de bediening touchknoppen voor de Cuise control, met swipe e.d. wat een ergernis :( doe mij maar gewoon knoppen, hoe goed je haptic feedback maakt, hier is het niet geschikt voor.

Ik krijg ook regelmatig de meldig Handen aan het stuur, maar dat heeft niets met captive te maken, ik geeft te weinig stuur imput. Een kleine beweging met het stuur en melding verdwijnt. Lane assisant werkt net iets te goed :)

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op zaterdag 23 oktober 2021 17:27:03 (83%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

blij dat ik een auto heb van 20 jaar oud.. O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Lambiek

Special Member

Op 23 oktober 2021 15:17:27 schreef Delange:
Sinds enige tijd rij ik in een auto met een aanraak gevoelig / capacitive stuurwiel. Hoe langer ik er nu mee rij, hoe meer ik me afvraag hoe het werkt. Wellicht kan iemand me het uitleggen?

Lees dit eens door.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/50

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bij Tesla zijn er van die malloten die een flesje water in het stuur steken en dan achterin gaan zitten en dergelijke stunts uithalen.

jerome

Golden Member

Gedaan dus om met de knie te sturen terwijl men een sigaretje gaat rollen! Gaat zo'n wagen dan vol in de remmen als men het stuur even loslaat :-) ?

@jerome: JA! Je wordt door de auto er eerst netjes op gewezen dat je het stuur moet vasthouden. Doe je dat niet, dan zet de auto eerst de autopilot uit. (En die kun je dan ook niet meer inschakelen tot je de auto minimaal 5 minuten uitgeschakeld hebt!). Hou je dan nog steeds het stuur niet vast, dan zal de auto actief afremmen en naar de rechter kant sturen, tot de auto volledig stil staat.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
Tidak Ada

Golden Member

Leuke therapie voor mensen met autoriteitsproblemen >:)
Maar liever niet in mijn auto…. Lijkt me namelijk zeer gevaarlijk als je op de linkerrijbaan rijdt en je raakt het stuur even niet voldoende aan. Schiet die wagen naar de vluchtstrook en ramt het verkeer op de rechter baan :(

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 24 oktober 2021 23:50:46 (50%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
mel

Golden Member

Je behoort rechts te rijden, en niet links, en zeker niet met losse handen.. :P(kan die bus van jou eigenlijk zo hard?) :)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 25 oktober 2021 07:03:55 (21%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Op 24 oktober 2021 23:45:15 schreef Tidak Ada:
Leuke therapie voor mensen met autoriteitsproblemen >:)
Maar liever niet in mijn auto…. Lijkt me namelijk zeer gevaarlijk als je op de linkerrijbaan rijdt en je raakt het stuur even niet voldoende aan. Schiet die wagen naar de vluchtstrook en ramt het verkeer op de rechter baan :(

Geen ervaring met een moderne auto dus, het valt reuze mee, je word ruim van te voren gewaarschuwd en verzocht je klauwen aan het stuur te doen, blijf je weigeren dan volgt een flinke schrik reactie :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mel

Golden Member

Op 25 oktober 2021 07:59:45 schreef Shiptronic:
[...]

Geen ervaring met een moderne auto dus, het valt reuze mee, je word ruim van te voren gewaarschuwd en verzocht je klauwen aan het stuur te doen, blijf je weigeren dan volgt een flinke schrik reactie :)

Net als in een vliegtuig, de stickshaker :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 24 oktober 2021 23:45:15 schreef Tidak Ada:
Lijkt me namelijk zeer gevaarlijk als je op de linkerrijbaan rijdt en je raakt het stuur even niet voldoende aan. Schiet die wagen naar de vluchtstrook en ramt het verkeer op de rechter baan :(

Is dat werkelijk hoe het gebeurt, of bedenk je dit zomaar? Het is in elk geval totaal niét wat er vlak boven je post beschreven wordt.
En een Tesla rijdt normaal gesproken niet1 dwars door naastliggend verkeer heen, dus waarom zou hij het juist in zo'n geval wél gaan doen?

--
1Ja, kom maar door met de horrorverhalen... :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 24 oktober 2021 23:19:57 schreef MNM(tm):
@jerome: JA! Je wordt door de auto er eerst netjes op gewezen dat je het stuur moet vasthouden. Doe je dat niet, dan zet de auto eerst de autopilot uit. (En die kun je dan ook niet meer inschakelen tot je de auto minimaal 5 minuten uitgeschakeld hebt!). Hou je dan nog steeds het stuur niet vast, dan zal de auto actief afremmen en naar de rechter kant sturen, tot de auto volledig stil staat.

Ik weet niet hoe het bij Mercedes enzo zit, maar een tesla doet dit niet. Een tesla remt af op de rijbaan waar hij op dat moment rijdt.

Zie voor de test: https://jalopnik.com/i-dispelled-a-big-tesla-autopilot-myth-by-running…

Verder zijn capacitieve sensoren de meest draconische uitvinding in de elektronica van de afgelopen 10 jaar (ze bestonden al eerder maar ze zijn nog niet zo lang mainstream).
Ik heb nog nooit een capacitieve knop gehad die je niet op een specifieke manier moest aanraken, of een bepaalde voorwaarde had, om 'm goed te laten werken.
Ze vallen wat mij betreft in de categorie 'folieschakelaartjes'.

Uitzondering daarop zijn capacitieve telefoonschermen maar dat is geen 'knopje' meer.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ha, wat grappig - dus het hele naar-rechts-opschuif-verhaal is nog niet eens waar óók.

Ik heb een Heathkit morsesleutel die bediend wordt met twee capacitieve paddles (een voor de punten, een voor de strepen). Dat is gewoon uit goedkoopte zo gedaan: de twee vaste paddles zijn veel voordeliger te construeren dan bewegende op kogellagers en zo.
De oorspronkelijke eigenaar wist er geen goed garen mee te spinnen; het seinen ermee vond hij een ramp, en hij deed de zo goed als nieuwe sleutel voor 60 dollar aan me over.
Voor mij werken de paddles juist erg goed. Maar het is inderdaad dus erg afhankelijk van omstandigheden of gebruiker, blijkbaar.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org