Niet dat ik nu zo vaak versterkers afregel, maar de ruststroom kan ik op het gehoor instellen. De vervorming van de sinus bij te lage ruststroom is heel karakteristiek (voor musici: het is de kwint op het octaaf die er dan bij komt. En de kring van een FM-detector kan ook heel mooi op het gehoor, maar dán luister je naar het octaaf zelf).
Maar alleen op vervorming afregelen, of dat nu op het gehoor is of met een vervormingsmeter, of scoop met notchfilter, kent een klein risico: je zou met een te hoge ruststroom kunnen eindigen. Er zou immers iets mis kunnen zijn met de versterker, waardoor je vervorming blijft houden en je blijft doorgaan met opdraaien.
Daarom deed ik het meestal andersom: ruststroom instellen op de door de fabrikant en/of ontwerper aangegeven waarde, en daarna checken of de crossover-vervorming inderdaad onder de grenswaarde ligt.
Precies zo geldt dit voor lineaire HF-versterkers1. Daar moet de IM-vervorming tijdens een dubbeltoontest onder de grens liggen bij de voorgeschreven ruststroom. Ook daar zou je, bij afregelen door alleen naar de vervorming te kijken, te hoog uit kunnen komen.
--
1Voor piraatjes is elke nabrander een 'lineair', ook al staat-ie nóg zo ver in klasse C; ik bedoel hier echter een echte lineaire versterker.