Kabel antenne signaal meten

Mijn kabel tv aan sluiting bestaat uit een 28 Db antenneversterker waarna de uitgang via een doorlus splitter via een 35 meter coaxkabel naar mijn achterhuis gaat.

Via een aftakking van 14 DB met een coaxkabel lengte 15 meter naar de slaap kamer.

Dan met een aftakking van 12 DB met een kabel lengte van 6 meter naar de woonkamer.

in deze situatie had ik in de woonkamer blokkerig beeld.

Regel ik de versterker terug dan krijg ik in het achterhuis blokkerig beeld.

Bij het bezoek van een Ziggo monteur bleek dat het antenne signaal in de woonkamer te sterk waarna hij een verzwakker plaatse van 6 DB. Het euvel bleek verholpen. Maar helaas het euvel is weer terug, heb de versterker verder terug gedraaid maar het euvel blijft.
Is mijn signaal nou te weinig en of de verzwakker te groot.

Mijn vraag hoe kan ik het kabel antennesignaal meten.

Arco

Special Member

Schetsje kan verhelderend werken... (nu is het onduidelijk hoe, wat en waar alles aan elkaar zit.)
De kabel naar de woonkamer is dus 35+15+6 = 56m lang?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

1 Sluit de boel eens aan zonder versterker.
2 is de versterker geschikt voor digitale signalen?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
rbeckers

Overleden

Meten van het antenne signaal is lastig. Dit i.v.m. de signaalniveaus.
Wat voor type/merk coax is er gebruikt?

Basis meten kan met een simpele signaalmeter, zowel analoog als digitaal.

Echter, dan meet je alleen de signaalsterkte. Niet de inhoud.

Met een betere meter kun je ook de MER/BER meten bij een digitaal signaal en dingen als constellation plots doen.

Over het algemeen heb je dat in een huisinstallatie niet nodig, en is het alleen een kwestie van de versterker(s) goed inregelen. Bij lange lengtes krijg je ook te maken met scheefloop. Maar een beetje versterker kan dat wel compenseren.

Een rijgsysteem zoals TS lijkt te hebben is wel wat lastiger, maar met de juiste dingen moet dat ook werken. Retourverkeer (dus een horizonbox oid) is dan wel zo'n beetje onmogelijk, maar voor normaal lineair TV kijken kan het.

Een 28dB versterker is een stevige. Het kan best zijn dat die teveel versterkt. Als er 70dBuV binnenkomt en je daar nog eens 28dB bij drukt zit je op 98dBuV. Het kan best zijn dat de versterker dat niet aan kan.
Een versterker heeft een maximaal uitgangsnivo, bv 100dBuV. Maar dat is een totaaluitgangsvermogen. Dat maximale uitgangsvermogen is gerelateerd aan het aantal kanalen. Het kan dus best zijn dat die 100dBuV niet gehaald wordt als de hele band vol zit. Ga je dan 70dB versterken tot 98dBuV op een enkel kanaal dan overstuur je de versterker.

Soms moet je dan dus meerdere versterkers cascaden. In een normale huissituatie niet nodig en een serieuze versterker heeft hogere uitgangsnivo's, maar het zou in theorie een issue kunnen zijn.

Maak eens een schets? Klopt het dat er vlakbij de versterker ook een aansluiting zit via een doorlussplitter? Hoe is daarvan de verdeling?
Eigenlijk moet je daar een aftakelement nemen.

Workaround is om, als die er is, de testuitgang te pakken. die is meestal -20dB En met de versterker een eind opengedraaid is dat een mooie waarde voor die betreffende einddoos.

Ook handig om even aan te geven waar je ongeveer woont. Ik heb wel wat meetapparatuur, maar dan moet je wel in de buurt zitten

als die genoemde kabels gelijk in serie staan en dus overal een aftakdoosje zit heb je een brasboel, dat gaat niet werken. ik mag aannemen dat er een splitter cq multitap achter de versterker zit waarna de kabels naar de diverse ruimten vertrekken? dat is een sterverdeeld systeem. een rijgsysteem met meerdere dozen achter elkaar op lange kabels is ellende en teveel verzwakking, zeker als dat oude coax is die instraling krijgt van gsm zenders ed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat voor kwaliteit kabels en connectoren gebruik je?

Een slecht stuk kabel of connector (of alleen al een verkeerd gemonteerde connector) kan je singaal vermniken.

De meeste rijgdozen (ik had me nog niet helemaal ingelezen) halen 10dB van je signaal af richting de ingang, en ca 1dB op de doorlussing.
Daar kun je redelijk mee rekenen.
Wat eerder is genoemd, is dat een versterker inderdaad kan oversturen.
Een Ziggomonteur zal altijd terughoudend zijn om iets aan een rijgsysteem te doen. Dat wordt eigenlijk al sinds de jaren '90 niet meer ondersteund.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)