Maten weerstanden

Goedemorgen,

Kan iemand mij vertellen of de fysieke grootte van een weerstand uitmaakt? Blijkbaar staat het niet altijd in verhouding met het vermogen of voltage
Ik repareer hobbymatig regelmatig electronica en heb met enige regelmaat een weerstand nodig met een body lengte van 10mm. Ik vind doorgaans alleen de 5mm varianten.

Uiteraard past het wel, maar vroeg het me toch af hoe dat nou zit.

Grt Ruben

Arco

Special Member

De fysieke grootte maakt in zoverre uit, dat hoe groter de weerstand, hoe beter 'ie de warmte af kan voeren.
6mm weerstanden zijn meestal 0.25w, en 9mm meestal 0.5w, maar dat hoeft niet. Hangt af van de uitvoering (kool, metaalfilm, draadgewonden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
joopv

Golden Member

Een weerstand is in essentie een component wat elektrische energie omzet in warmte.

En hoe groter een weerstand is, hoe gemakkelijker hij zijn warmte kwijt kan. Oftewel, een kleinere weerstand wordt bij hetzelfde vermogen warmer dan een grotere weerstand.

Kortom, kijk naar het wattage wat je nodig hebt.

rbeckers

Overleden

Ook de maximale spanning hangt gedeeltelijk af van de grootte.
Verder hebben kleine weerstanden meestal betere HF eigenschappen.

Dat is het nu, de colorband vertwld je de ohmse waarde maar niks over de watttage...... Dus hoe kom ik erachter?
Ik zie tevens 1 watt weerstanden in zowel 4 en 9mm..

Daar waar je ze koopt hebben ze meestal de datasheet. Als je dit niet hebt hangt het onder andere af van de soort (metaalfilm, kool,...). Er zijn er hier ook een paar die het uit ervaring weten...

Hier onder een willekeurig voorbeeld:

https://benl.rs-online.com/web/p/through-hole-fixed-resistors/1997795/…

A700000006826940.pdf

Vroeger (lang geleden) was 0.25W (10 mm?) de minimumwaarde voor weerstanden. In veruit de meeste gevallen veel meer dan nodig. Tegenwoordig zie je meer 125mW (5 mm) voor zover er nog Through-hole wordt toegepast tenminste.

Je kunt de spanning over de weerstand meten. En dan het vermogen berekenen.
P = V2 / R

Bij een voedingsspanning van 5V is 1/8W voldoende voor vrijwel alle weerstanden boven 200 Ω.

[Bericht gewijzigd door deKees op dinsdag 26 oktober 2021 11:43:47 (34%)

bprosman

Golden Member

heb met enige regelmaat een weerstand nodig met een body lengte van 10mm. Ik vind doorgaans alleen de 5mm varianten.

Maar wat is daarmee het probleem ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Ik vind doorgaans alleen de 5mm varianten.

?

Voor 6mm de MFR25 en voor 9mm de MFR50 van Yageo (ex Philips)
(dat is metaalfilm, als je kool nodig hebt moet je een soortgenoot in kooluitvoering hebben)
Meet gewoon de afstand tussen de gaatjes op en zet er de grootst passende in.

Ze zijn er ook nog in 3.5mm (1/8 en 1/6w, MFR12) maar die zijn nooit erg aangeslagen; je ziet ze zelden...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 26 oktober 2021 11:42:52 (30%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 oktober 2021 11:39:43 schreef bprosman:
[...]
Maar wat is daarmee het probleem ?

In principe niks maar vroeg me af in welk opzicht het uitmaakt.

Als ik kijk bij Conrad bijvoorbeeld zijn de grote weerstanden vanaf pak em beet 2 watt maar heel beperkt verkrijgbaar. Bij 1 watt is het doorgaans 4mm en is in overvloed verkrijgbaar.

Arco

Special Member

Conrad is ook niet echt een goed voorbeeld, die hebben vaak alleen 'populaire' waardes... ;)
In 2W heeft Farnell er 1274...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Bestel ze meestal bij Reicheld.
Goedkoop en snelle service.
Nu wat voor m'n werk nodig en dan zit ik vast aan bepaalde vendors, in dit geval Conrad.

mel

Golden Member

ik snap dat niet. Conrad is veeeel duurder dan Reichelt....En Reichelt heeft meer, en een betere service..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Voor bedrijven meestal niet handig: Conrad heeft bijna geen 'speciaal' spul, dus moet je dan nog naar Farnell of RS...

Daarbij is hun levertijd ook onbetrouwbaar:
Laatst een doos met 400 connectors daar besteld (waren elders uitverkocht)
Levertijd was 5-7 dagen (lang, maar acceptabel). Na 4 dagen melding dat de levertijd van 5 dagen naar 3 maanden was gegaan...
(niet leuk als je ze dringend nodig hebt :( )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

En als grote weerstanden fysiek niet op de print passen, zet je ze gewoon rechtop.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mel

Golden Member

Op 26 oktober 2021 12:01:52 schreef Arco:
Voor bedrijven meestal niet handig: Conrad heeft bijna geen 'speciaal' spul, dus moet je dan nog naar Farnell of RS...

Daarbij is hun levertijd ook onbetrouwbaar:
Laatst een doos met 400 connectors daar besteld (waren elders uitverkocht)
Levertijd was 5-7 dagen (lang, maar acceptabel). Na 4 dagen melding dat de levertijd van 5 dagen naar 3 maanden was gegaan...
(niet leuk als je ze dringend nodig hebt :( )

Conrad bestel ik nooit iets..Die hebben mij een te opdringende reclametaktiek....
Trouwens, ik denk dat ik zelf best wel kan concurreren met C.. ik denk dat ik meer heb dan hullie.. >:) O-)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Henry S.

Moderator

Op 26 oktober 2021 11:40:55 schreef Arco:
Voor 6mm de MFR25 en voor 9mm de MFR50 van Yageo (ex Philips)
(dat is metaalfilm, als je kool nodig hebt moet je een soortgenoot in kooluitvoering hebben)

CFR25 en CFR50 voor wie koolfim van Yageo wil hebben, en TE gebruikt dezelfde prefix.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 26 oktober 2021 12:23:26 schreef mel:
Conrad bestel ik nooit iets..Die hebben mij een te opdringende reclametaktiek....

Vroeger veel bij Conrad besteld. Maar overgestapt naar Reichelt toen ik ontdekte dat die veel goedkoper is. Op een bestelling van 100 euro bij Reichelt kan het zomaar zijn dat je bij Conrad 150 betaalt.

Ik kreeg een keer een e-mail van Conrad. Het was ze opgevallen dat ik al een tijd niks meer bij hen had gekocht. Vroegen zich af wat de reden was.
Mijn antwoord: ik ben vreemd gegaan. :)

Kruimel

Golden Member

Volgens mij zijn de maten voor THT weerstanden gestandaardiseerd geweest, ik vond hiervan een bevestiging op stackexchange:

Standard Through Hole Resistors are very commonly, though unfortunately not absolutely always, referred to in the size domain by their DIN-size. Almost all manufacturers still make them in the standard sizes, but not all of them refer to that DIN size any more in datasheets or product numbering, as they used to.

This is a four character number. The most common of these are 0102, 0204, 0207, 0309, 0411, 0414, 0617 and 0817. (although the numbers do go higher). Sometimes these are prefixed with DIN-****. As stated size no longer really equals power, as there are different ways of building up the resistive film that will damage at any temperature between 75 and 200 degrees Celsius, where each build-up can be equipped with advantages and disadvantages in other domains.

De "standaard" 1/4W weerstand die ik van vroeger ken heet formeel een DIN-0207, en kan meer vermogen aan als het een metaalfilmweerstand is (vaak 0,5 of 0,6W, wegens de betere temperatuursbestendigheid). Kleinere 0204 weerstanden zie je ook, en die heb ik per ongeluk nog wel gekocht, maar die zijn niet heel alledaags. De bijbehorende maten stemmen alleen in afgeronde vorm overeen met de getallen in de maatvoering:

Bron

Meestal kan je er wel van uit gaan dat je de weerstand in een bestaand apparaat kan vervangen met een even grote omdat dat tegenwoordig alleen nog maar metaalfilm zijn, en ik ken geen situatie waarin die minder goed zou zijn dan een oudere koolfilm. Draadgewonden exemplaren kunnen soms zo veel als 250°C aan en dan moet je misschien even opletten dat je daar niet per ongeluk iets neerzet dat deze temperaturen niet trekt. Weerstanden die zo heet worden in normaal bedrijf zal je wel herkennen aan de montage: die zullen meestal een 'stand-off' hebben, of op zijn minst ver van de print gemonteerd zijn. Bij grotere vermogens gaat het zwaarder mee tellen dat de weerstand goed gesitueerd is (in een luchtstroom of boven een opening in de print)

benleentje

Golden Member

Op 26 oktober 2021 11:27:06 schreef joopv:
Een weerstand is in essentie een component wat elektrische energie omzet in warmte.

Precies. Het materiaal waarvan de weerstand verder gemaakt word bepaald dan weer in grote mate hoe warm een weerstand mag worden.

Een weerstand die 1000 graden mag worden kan dan een stuk kleiner dan een materiaal wat maar 80 graden mag worden. 1000 graden is van bv een kachel met gloeispiralen. Maar ook gewone weerstanden die erg warm worden vergen toch speciale aandacht of dat er niets in de omgeving zit wat weer last heeft van de warmte.

Er zijn dan ook weer weerstanden die bijna geen warmte aan de lucht afstaan maar dat merendeel aan de printplaat moet afstaan, voor het maximale vermogen moet je dan soms printplaat hebben met extra dik koper. Meestal zijn dit SMD weerstanden maar ook gewone weerstanden kan je zo monteren dat ze ook aanzienlijk deel aan warmte aan de printplaat kwijt kan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Thevel

Golden Member

Op 26 oktober 2021 22:50:17 schreef KlaasZ:
[...]Vroeger veel bij Conrad besteld. Maar overgestapt naar Reichelt toen ik ontdekte dat die veel goedkoper is.

Conrad is niet altijd duurder, soms zelfs goedkoper dan bv Farnell of RS.
Reichelt goedkoper dan Conrad? kijk en vergelijk:
https://www.conrad.nl/p/tracopower-ten-15-1222-dcdc-converter-print-12…
https://www.reichelt.de/nl/nl/dc-dc-omvormer-ten-15-serie-9-18-12-vdc-…
Scheelt ruim 6 euro!

Arco

Special Member

Reichelt is leuk voor noodgevallen, niet te duur en ook niet goedkoop.
Nadeel is dat ze geen staffelkorting hebben: het maakt niet uit of je 5 of 500 ic's bestelt... :(

Meestal wijk ik uit naar TME, die is goedkoop en heeft redelijk veel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 oktober 2021 23:28:31 schreef Thevel:
Reichelt goedkoper dan Conrad? kijk en vergelijk:

Ik koop voornamelijk gewone componenten. Weerstanden, condensatoren, transistors, diodes. En dan is Reichelt wel degelijk goedkoper.

Arco

Special Member

TME is meestal nog een stuk goedkoper als Reichelt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com