Voldoende geaard

evelo

Golden Member

Enige dingetje is dat ik bij een toestel waarvan de metalen behuizing onder spanning staat niet graag zelf voor aarding speel op het moment dat ik het toestel aanraak. :)

Ik heb liever dat de differentieelschakelaar/aardlekschakelaar van te voren al uitspringt. Dan krijg je in het slechtste geval een telefoontje van het thuisfront: de vaatwasser doet niets meer, het licht in de badkamer ook niet,....

Een lekstroom hoeft wel niet persé langs de aarding weg te lopen, liefst wel natuurlijk in geval van een fout.

Maar als bijvoorbeeld je wasmachine tijdens de werking plots overmatig begint te lekken en die staat dan in een plas water op een stenen vloer dan zou het best kunnen dat de 30mA aardlekschakelaar/differentieelschakelaar eruit gaat als er elektrische onderdelen van de wasmachine nat worden. Zelfs in het geval dat de beschermingsgeleider van de wasmachine niet aangesloten is op een deugdelijke aardverbinding.

Op 25 oktober 2021 12:36:42 schreef evelo:
Een lekstroom hoeft wel niet persé langs de aarding weg te lopen, liefst wel natuurlijk in geval van een fout.

Precies dat is de reden voor invoering van de aardlekschakelaar. Het probleem met aarding is dat je er niks van merkt. Als de fasedraad of de nuldraad onderbroken is merk je dat doordat de wasmachine niks meer doet. Maar als de aarddraad onderbroken is blijft het apparaat gewoon werken en zolang er geen isolatiefout is voel je ook niks aan de buitenkant.

mel

Golden Member

Als,sen zijn juist gemaakt om, bij een fout van een apparaat, in een NIET geaarde WCD, een lekstroom te detecteren.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Aardlekschakelaar en differentieelschakelaar zijn gelijk. Die vergelijken de stroom door fase en nul, en schakelen af bij een te groot verschil. Hoe die stroom wegloopt maakt niet uit, zolang hij maar niet meer via de nul door de aardlek terugstroomt (of via een andere fase in geval van een 4 polige aardlek).

Heel vroeger had je ook gestelsluitingsschakelaars. Die keken alleen of er stroom door de aardedraad in de meterkast liep. Die dingen zijn niet veel toegepast en kom je ook weinig meer tegen. Alleen in sterk verouderde installaties als je geluk hebt. Het nadeel van deze schakelaars is dat ze alleen werken als een correct geaarde behuizing onder spanning zou komen. Als je zelf een draad vast zou pakken zou deze schakelaar het niet merken. Een aardlekschakelaar / differentieel dus wel.

Spanning staat en stroom gaat!
mel

Golden Member

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 25 oktober 2021 17:15:04 schreef meander:
Aardlekschakelaar en differentieelschakelaar zijn gelijk. Die vergelijken de stroom door fase en nul, en schakelen af bij een te groot verschil. Hoe die stroom wegloopt maakt niet uit, zolang hij maar niet meer via de nul door de aardlek terugstroomt (of via een andere fase in geval van een 4 polige aardlek).

Heel vroeger had je ook gestelsluitingsschakelaars. Die keken alleen of er stroom door de aardedraad in de meterkast liep. Die dingen zijn niet veel toegepast en kom je ook weinig meer tegen.

Kijk... En zo blijkt na 33 jaar dat een leraar mij dit altijd verkeerd heeft uitgelegd. De Aardlekschakelaar werd door hem omschreven zoals jij dat doet met die Gestelsluitingsschakelaar.
Moet ik ook bij zeggen dat dat levendig werd getekend.
Then again... De leraar op de lagere school heeft ons ook wijsgemaakt dat Paul Krüger, de eerste(?) president van Zuid Afrika in Heerenveen was geboren, in het pand wat later het Paul Krüger Café heette.
Of dat je rijdt op een Moter en dat een Motor in een voertuig ligt.

Als kind geloof je dat... Want meester vertelt dat. :-)

Back on the subject... Dit verschil in die materie tav aardlekschakelaars of Differentiaalschakelaars is puur de terminologie.
Bedankt... Dit had ik 33 jaar gelden willen horen. :-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

tijd terug nog een gestelsluiting schakelaar verwijderd. die zit via een door de schakelaar lopende aardedraad ( nog grijs want zo oud ). echter klopte dat bij deze niet helemaal leek het, 1 aarde draad uit de installatie ging door de gestel sluiting schakelaar, rest direct naar de aardrail en via hoofdaarde weg. terwijl de gss wel de hoofdvoeding schakelt en niet 1 groep.

heb dat oude ding nog getest wat de aanspreekstroom nu was, dacht 100mA

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 25 oktober 2021 13:01:28 schreef mel:
Als,sen zijn juist gemaakt om, bij een fout van een apparaat, in een NIET geaarde WCD, een lekstroom te detecteren.

Nu ben je echt aan het dazen. Hoe kun je nu een lekstroom krijgen naar aarde als het apparaat niet geaard is.

Geaarde toestellen worden door een ALS stroomloos gezet zodra een gevaarlijke spanning op het apparaat staat waardoor een verschilstroom naar de aarde vloeit en voorkomt een schok.

Die lekstroom detecteer je bij een niet geaard apparaat natuurlijk enkel als iemand het apparaat aanraakt en een flinke schok krijgt

Wil je voorkomen dat je haar telkens overhoop ligt, contacteer dan tijdig een vakvrouw ;-)

mvdk

Golden Member

Aan GD: u heeft zelf een tijdje geleden dit topic hier gedropt.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140367#highlight=bad
Dezelfde situatie zou in een nederlands bad, in een nederlands huis mogelijk anders zijn afgelopen.

Die 300mA dingen zijn dan wel wettelijk voorschrift, dat word door elektriciteitgebruikers in België vertaald naar "dus is het veilig".
Als je met een verlengsnoer naar een stopcontact in de huiskamer met daarop de charger van je smartphone, kan je dat in NL mogelijk nog navertellen.

Edit:
Om niet helemaal te ontsporen: is de aardlekschakelaar in het huis uit dit topic nou al getest? Ergens is terloops langs gekomen dat er zeer waarschijnlijk zo'n ding zit.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 26 oktober 2021 13:31:38 (15%)

De oude 500 en de 300mA dif's zijn meer bedoeld als brandbeveiliging van de achter liggende installatie, en de 30mA als persoonlijke en brand beveiliging!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 26 oktober 2021 13:29:07 schreef mvdk:

Die 300mA dingen zijn dan wel wettelijk voorschrift, dat word door elektriciteitgebruikers in België vertaald naar "dus is het veilig".

Even ter aanvulling, die algemene differentieel volgens wettelijk voorschrift in Belgie mag max 300mA zijn. Minder mag ook. Dus een algemene van 30mA en minimum eentje voor de vochtige kringen van max 30mA mag ook. Ik ken er die het zo doen omdat ze het veiliger vinden.

Dus werken volgens het nederlands principe met max 4 groepen per differentieel van 30mA mag ook. Let wel dat er nog één algemene in serie van max 300mA moet bij staan aan het begin van de installatie.

Maar in het algemeen wordt er gewerkt met 1 algemene differentieel van 300 mA waar de droge kringen op staan en dan eentje in serie van 30mA waar de vochtige kringen op staan.

mvdk

Golden Member

Ja, maar nou gaan we weer een rondje maken:
https://www.youtube.com/watch?v=xVAvMIhvqfk
De Belgische reglementen zijn hier voor de meeste deelnemers aan dit soort discussies wel bekend.

mel

Golden Member

Op 26 oktober 2021 13:18:19 schreef grotedikken:
[...]
Nu ben je echt aan het dazen. Hoe kun je nu een lekstroom krijgen naar aarde als het apparaat niet geaard is.

Geaarde toestellen worden door een ALS stroomloos gezet zodra een gevaarlijke spanning op het apparaat staat waardoor een verschilstroom naar de aarde vloeit en voorkomt een schok.

Die lekstroom detecteer je bij een niet geaard apparaat natuurlijk enkel als iemand het apparaat aanraakt en een flinke schok krijgt

Wil je voorkomen dat je haar telkens overhoop ligt, contacteer dan tijdig een vakvrouw ;-)

Je weet waarschijnlijk niet hoe een ALS werkt..
Als je een ongeaard apparaat beetpakt welke een fout heeft ,waardoor de behuizing onder spanning kan komen te staan, dan krijg je ,door het apparaat aan te raken een verbinding met aarde, VIA JE LICHAAM!En daar is het dus voor... :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
maartenbakker

Golden Member

Het is voor beide scenario's. Lek zowel in een geaard als in een niet-geaard apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja, maar nou gaan we weer een rondje maken:

dit is volgens mij al een tijdje bezig... ;-)

Anoniem

Op 26 oktober 2021 13:29:07 schreef mvdk:
Aan GD: u heeft zelf een tijdje geleden dit topic hier gedropt.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/140367#highlight=bad
Dezelfde situatie zou in een nederlands bad, in een nederlands huis mogelijk anders zijn afgelopen.

En wat is je punt? Er staat in dat artikel nergens dat dit te wijten zou zijn aan enkel een 300mA ALS. Net als in Nederland moet in Belgie een badkamer achter een 30mA ALS . In Nederland met zn verloederde steden zal ook wel menig installatie niet in orde wezen. zoals dit topic aantoont en dus niet nodzakelijk veiliger zijn dan bij ons.

Die 300mA dingen zijn dan wel wettelijk voorschrift, dat word door elektriciteitgebruikers in België vertaald naar "dus is het veilig".
Als je met een verlengsnoer naar een stopcontact in de huiskamer met daarop de charger van je smartphone, kan je dat in NL mogelijk nog navertellen.

We gaan toch niet blijven doordrammen over die 300mA ALS?
Toen eind jaren 60,ontzettend veel nieuwbouw was in Belgie waren die huizen al naar huidige normen modern , met een 300mA ALS aan het begin, om problemen met de accumulatiekachels te vermijden en 30mA voor de badkamer en washok. In die tijd liep Nederland nog mijlenver achter op gebied van huisinstallaties.
Teller, 2 of 4 Diazedstopjes en gordijntje ervoor, dat was het.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op 26 oktober 2021 14:29:12 schreef Robbe de Smet:
[...]

dit is volgens mij al een tijdje bezig... ;-)

Ha, ge weet het! :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Frederick E. Terman

Honourable Member

Toen ik als scholier op zaterdagen in een ijzerwinkel werkte, vond ik achter in het magazijn eens een paar oude technische boekjes.
Een ervan, Belgisch, uit 1923, ging over de aanleg van elektrische installaties in woonhuizen en kleine bedrijven.
Aan het eind van elk hoofdstuk, waar er wit overbleef op de bladzijde, stond een 'bladvullertje': een spreuk in een mooi kadertje. Eén ervan is altijd geldig gebleven:

'Het eenige, waarover twee electriciëns het ooit eensch zijn, is dat de derde een idioot is'.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Anoniem

Klopt. Ik las ooit eens een Nederlands artikel uit de jaren 30 waar iemand suggereerde om de vele in onbruik geraakte windmolens in Nederland te herbenutten om elektriciteit op te wekken. Men verklaarde hem gek. Er waren toch kolen zat?
Waarom waren er eigenlijk zoveel molens in Nederland en minder in Vlaanderen? Waren dat dan vooral gemalen om het laagliggende land te ontwateren?

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Maar lekker een beetje off-topic gaan :) ?

Ja, overal waren er windmolens om graan te malen; eentje op elk dorp was zat; in sommige periodes en in sommige streken waren er ook wel om hout te zagen, of om vlas of olie te slaan.

Dat er in NL zoveel meer waren/zijn komt inderdaad van de NL-se inpolderingsprojecten.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

er is in Nederland ook best veel meer wind (nee, ik heb het niet over de politiek). Schiphol heeft daar ook best wel eens last van, daar aan de "ruigen hoek". ben ik nu off of on topic :-) ?

Frederick E. Terman

Honourable Member

de vele in onbruik geraakte windmolens in Nederland te herbenutten om elektriciteit op te wekken

Ha, dát was een visonair. Misschien heeft hij (zij?) het begin van de grootschaliger windenergie nog kunnen meemaken, dat zou leuk zijn.

Tja, Nederland staat inderdaad vol met molens; iedere polder had er een of meer, om te maken en ook om droog te hóuden. Die gemalen zijn nu groter, minder in aantal, en niet meer windgedreven, maar veel molens staan er nog wel. (Als je trouwens de kleine metalen poldermolentjes meetelt, die nog steeds heel algemeen zijn, kom je meteen ook nu nog op duizenden.)

Ook de houtindustrie (scheepsbouw!) gebruikte molens. De cacao-industrie, belangrijk geworden door Van Houten's uitvinding van het alkaliseren (dit proces heet in het buitenland 'Dutching' van de cacao) draaide op veel molens.
Omdat het boekenbedrijf vrij groot was (veel buitenlanders, die thuis hun werk niet konden uitgeven, deden dat bij Elsevier), had je ook redelijk veel papiermolens - maar natuurlijk wel minder dan de andere soorten molens.
En meel malen deed in elke plaats de lokale molenaar.

Voor mij is de vraag dus eerder: waarom waren er in Vlaanderen mínder molens. :)

Op 26 oktober 2021 15:43:59 schreef kris van damme:
Schiphol heeft daar ook best wel eens last van, daar aan de "ruigen hoek".

Dat zal wáár wezen... toen dat nog water was (het Haarlemmermeer, immers), raakten daar de nodige schepen in de problemen. Eenmaal in de ondiepten verwaaid, was er nauwelijks te navigeren, en meer dan eens liep een schip dan aan de grond. Het was een ware scheepshel, een schip-hol dus.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 oktober 2021 14:23:14 schreef mvdk:
Ja, maar nou gaan we weer een rondje maken:

Op 26 oktober 2021 14:29:12 schreef Robbe de Smet:

dit is volgens mij al een tijdje bezig... ;-)

Op 26 oktober 2021 14:50:08 schreef big_fat_mama:

Ha, ge weet het! :)

Nog maar enkele jaartjes! :+

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
Anoniem

Op 26 oktober 2021 15:33:17 schreef big_fat_mama:
Maar lekker een beetje off-topic gaan :) ?

We kunnen ook blijven zeuren over die 300mA ALS die allang niet meer actueel is .:-)Fantomaz heef na wat aandringen eindelijk beseft dat dit zn beoordelingsvermogen iets te boven gaat en gaat een vakman/vrouw inschakelen. Ik ken er ene die met haar duim zo een aardelektrode erbij duwt: -)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 26 oktober 2021 17:28:13 (30%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

[[ rondje 17, als ik de tel nog heb bijgehouden ]]

We kunnen ook blijven zeuren over die 300mA ALS die allang niet meer actueel is .

Hoezo niet meer actueel? Hier zit er nog eentje hoor, en ik denk in nog wel meer huizen in Vlaanderen (en daarbuiten).

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord