electrische dompelaar, kan die dit?

Hallo,

De vraag is: kan een electrische dompelaar van 350 W een kwart/halve liter
water aan de kook brengen, of maakt ie het water enkel (goed) warm?

Ik dacht aan de reisdompelaar die de anwb verkoopt, maar verwacht niet dat iemand in de winkel dit (antwoord op de vraag) weet.

Dank en groet,
electronono

Zal vooral aan het verlies liggen,
In een open pan, nee
In een thermosfles, misschien?

GJ_

Moderator

Dat hangt van de omstandigheden af.

Als je hem in een platte stalen bak zet tijdens een storm in de poolnacht zal het water niet eens helemaal ontdooien ;-)

Maar gewoon een groot glas water onder normale omstandigheden is geen probleem.

Op 25 oktober 2021 11:33:09 schreef DK:
In een open pan, nee

een halve liter wel toch? Ik denk dat je een beetje te pessimistisch bent.

maartenbakker

Golden Member

Het gaat erom of je de verliezen kunt overwinnen (dus warmteverlies van water naar lucht, water naar beker, beker naar tafel, beker naar lucht). Met 350W moet dat lukken voor, ik schat, maximaal een liter. Dan duurt het al best een tijdje (een normale waterkoker heeft 3 tot 6 keer zoveel vermogen dus minstens 3 tot 6 keer sneller, verlies is groter als het langer duurt), dus als je het efficient wilt houden dan doe je een halve liter zoals ondertussen ook al genoemd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 25 oktober 2021 11:37:46 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jinny

Golden Member

Ons waterkokertje aan boord heeft een vermogen van 500W.
Die brengt rustig (met enig geduld) een liter water aan de kook.
Een halve liter met 350W moet dus gewoon gaan.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Moet volgens mij inderdaad lukken, volgens mij zijn die dompelaars daar juist ook voor bedoeld om het echt aan de kook te brengen. In je kopje of theepotje hangen, aan de kook brengen, thee laten trekken, opdrinken. Ik heb dat vroeger precies ook zo gedaan bij het kamperen, maar weet niet meer precies hoeveel Watt dat was.

Je kunt het prima uitrekenen, er zijn formules voor. Zoek maar eens op 'energie water opwarmen kilojoule'. Dan vind je enkele voorbeelden.

Voorbeeld: https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op maandag 25 oktober 2021 12:44:39 (21%)

Ja, maar die formules houden geen rekening met de warmtelek naar buiten. Kan ook niet want die is van zo veel factoren afhankelijk dat die moeilijk is vast te stellen.
Maar in het algemeen kun je stellen dat het warmteverlies kleiner is dan de warmtetoevoer van de dompelaar.

JoWi

Special Member

Op 25 oktober 2021 12:42:42 schreef ThinkPad:
Je kunt het prima uitrekenen, er zijn formules voor. Zoek maar eens op 'energie water opwarmen kilojoule'. Dan vind je enkele voorbeelden.
Voorbeeld: https://www.eclecticsite.be/calc/energie_waterverwarmen.htm

En die houden dus niet rekening met de verliezen tijdens het opwarmen. Maakt niet uit of je het water in 10 minuten of 100 minuten wil opwarmen: benodigde hoeveelheid energie is in beide gevallen gelijk. En dat is in de praktijk niet zo (of je moet een heel goede thermosfles hebben)
Slechts een linkje gaf een vuistregel: reken 20% extra.
Veel plezier als je het echt met verliezen uit zou willen rekenen: komen leuke differentiaal vergelijkingen om de hoek (omdat het verschil tussen het water en de omgeving continue veranderd, en het verlies dus ook)

Ignorance is bliss

Je kunt het verlies wel grof benaderen. Meet de temperatuur van het koude water. Verwarm het dan met de dompelaar tot kooktemperatuur en kijk hoe lang dat duurt.
Haal dan de dompelaar weg en steek de thermometer er weer in. Wacht tot de temperatuur terug is op de beginwaarde en kijk hoe lang dat duurt.
Het verschil tussen de opwarmtijd en de afkoeltijd geeft een indicatie van het verlies.

Het antwoord van Roland11 geeft me het meeste houvast, omdat het min of meer mijn situatie beschrijft
Ik ga immers niet naar de noord-/zuidpool, dus het uitgangspunt is ~kamertemperatuur en water uit de koude kraan.
Dank dus voor het antwoord, en ook aan alle anderen die met hun reactie ter plekke waren.

Groet van
electronono

Tidak Ada

Golden Member

Op 25 oktober 2021 11:55:32 schreef Jinny:
Ons waterkokertje aan boord heeft een vermogen van 500W.
Die brengt rustig (met enig geduld) een liter water aan de kook.
Een halve liter met 350W moet dus gewoon gaan.

op mijn studentenkamer had ik een 150 W dompelaartje, dat ik in mijn koffie mok plaatste. Daar zat 225 ml water in. Die vermengde ik als het water kookte, met wat Moccona en een hoeveelheid sacharose. Tezamen een probaat middel om een lange studieavond te overleven….

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
High met Henk

Special Member

@tidak:
Ik vraag me hardop af of de dompelaars hetzelfde mee hebben gemaakt als audio versterkers in de afgelopen 50 jaar als ik bij u lees : in mijn studententijd.

Dan is de dompelaar nu de afmetingen van een suikerklontje en werkt meteen IPV gemaakt van een stuk antiek glaswerk wat hoogspanning behoeft om te functioneren en eerst op moet warmen d.m.v. gloeispiralen

Vraag is dan ook of de 350 W effectief is in plaats van Peak Marketing Power Output (PMPO)

@TS: of het echt gaat koken durf ik niet te zeggen, maar ik weet dat 350W genoeg is om zelfs in een open glazen beken 300 ml water te laten koken..

Op middelbare gedaan met 2 van die malmberg systeemborden met natuurkunde practicum... Maakte er complete thermostaat mee incl. Hysterese.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

tuurlijk lukt dat met een 350 watt dompelaar in een glas of beker.
spreek uit ervaring : Heb er altijd eentje in de reiskoffer zitten voor -je weet maar nooit- omstandigheden.

Op 26 oktober 2021 07:23:47 schreef High met Henk:
Vraag is dan ook of de 350 W effectief is in plaats van Peak Marketing Power Output (PMPO)

Ik heb een bak vol 350w dompelaars op m'n werk. Oudjes, 'made in W. Germany'.
Ik heb er eentje gemeten, die verbruikt netjes 1,44A bij 230v. Duurzaam spul, ze komen jaar na jaar weer braaf door de isolatietest.

Voor een mok water voldoen ze prima. Maar voor een bekerglas van een halve liter... Tsja, werkt braaf, maar je moet wel meer geduld hebben. Het kost als het eenmaal kookt in ieder geval geen moeite om het kokend te houden.

Er zijn ook krachtigere modellen van 1kw verkrijgbaar, maar in mijn geval zijn die niet bruikbaar omdat er 8 stuks tegelijk op 1 16a groep gebruikt moeten worden.
https://www.breukhoven.nl/Dompelaar-230-V/-1000-W

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Tidak Ada

Golden Member

Op 26 oktober 2021 07:23:47 schreef High met Henk:
@tidak:
Ik vraag me hardop af of de dompelaars hetzelfde mee hebben gemaakt als audio versterkers in de afgelopen 50 jaar als ik bij u lees : in mijn studententijd.
[……]
‘t Was maar 150W, maar werkte goed :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Als je Handig genoeg bent kan je ook een bestaande waterkoker modificeren, en daarvan weet je zeker dat hij het water aan de kook gaan brengen, In de waterkoker zelf zit dus een dompeleenheid, en dan kan je het plastig eromheen wegzagen? Let wel op dat het geheel 1000% waterdicht wordt, Bijv met hittebestendige epoxy

Dat is echt ontzettend omslachtig en onnodig riskant.

Die 1kw dompelaars kosten geen zak, als je echt sneller wil koop je zo'n ding waar ik naar linkte.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
maartenbakker

Golden Member

Als je het gevaarlijk en ongezond wilt doen kun je ook gewoon een gevangenisdompelaar maken. Twee draadjes in het water steken.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hensz

Golden Member

Op 26 oktober 2021 17:10:12 schreef maanlanding:
en daarvan weet je zeker dat hij het water aan de kook gaan brengen

Met 2 kW kan ik het ook, het moest toch met 350W?

Don't Panic!
Anoniem

Op 26 oktober 2021 09:16:18 schreef Ledlover:
[...]

Ik heb een bak vol 350w dompelaars op m'n werk. Oudjes, 'made in W. Germany'.
Ik heb er eentje gemeten, die verbruikt netjes 1,44A bij 230v. Duurzaam spul, ze komen jaar na jaar weer braaf door de isolatietest.

Voor een mok water voldoen ze prima. Maar voor een bekerglas van een halve liter... Tsja, werkt braaf, maar je moet wel meer geduld hebben. Het kost als het eenmaal kookt in ieder geval geen moeite om het kokend te houden.

Er zijn ook krachtigere modellen van 1kw verkrijgbaar, maar in mijn geval zijn die niet bruikbaar omdat er 8 stuks tegelijk op 1 16a groep gebruikt moeten worden.
https://www.breukhoven.nl/Dompelaar-230-V/-1000-W

Een bak vol dompelaars op het werk die elk jaar getest moeten worden op veiligheid. En per 8 tegelijk gebruikt worden. Je maakt me nieuwsgierig.

Hubie

Special Member

Op 25 oktober 2021 11:27:52 schreef electronono:
Hallo,

De vraag is: kan een electrische dompelaar van 350 W een kwart/halve liter
water aan de kook brengen, of maakt ie het water enkel (goed) warm?

Ik dacht aan de reisdompelaar die de anwb verkoopt, maar verwacht niet dat iemand in de winkel dit (antwoord op de vraag) weet.

Dank en groet,
electronono

Ik heb een klein waterkokertje van het merk Severin waar een halve liter water ingaat.Die is 750 Watt,water kookt na (schatting) 3 à 4 minuten.Met een 350 Watt dompelaar zal het iets langer duren (7-8 minuten?) maar koken gaat het zeker.

Edit\Deze dompelaar? https://www.anwb.nl/webwinkel/p/35929/anwb-reisdompelaar#productInfo

Op 27 oktober 2021 00:05:45 schreef Sine:
Dummyload

Onderwijs. Ze worden gebruikt voor proefjes m.b.t. thermodynamica.

Maar als dummyload werken ze natuurlijk ook prima.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

@Hubie,
Ja, die bedoelde ik.
Hij zal onder het rood ook wel geel zijn, maar ik hoop dat ie in de locale shop gewoon over de toonbank gaat (niks met bestellen en wachten en dan toch moeten afhalen bij een postnl-punt dus..)

electronono