Wil iets aan mijn ijskast modificeren, maar hoe?

Hoi ik ben Ed, een dude uit ZuidHolland,

Ik heb een vraagje,

Ik woon op kamers en mn ijskast staat dus vlakbij mn bed , en heb een kleine issue met mn ijskast, hij slaat namelijk vrij luid aan en uit en dat 100 keer per avond, een soort kloink! geluid. Nu had ik op het web gelezen dat dat kan komen door de plotselinge versnelling van de motor van standje 0 naar 100%

Nu heb ik niet extreem verstand van electronica, maar heb vaak zat met 220 volt gewerkt , Nu stond me zo bij dat je een spannings vertrager kan plaatsen tussen de 220 volt en de motor, Dat zou ik graag willen doen, dan zou de motor geleiderlijker aan gaan en dan zou het storende geluid weg zijn?

Volgens mij zover ik weet zou dat met 1 of een klein aantal paar onderdelen moeten kunnen, die ik er dan tussen plaats of soldeer, en dan zou ik van het euvel met het geluid af zijn?

In een ander geval zou het storende aan en uit geluid kunnen komen door een lawaaierige relais? In dat geval zou ik de relais moeten isoleren met iets waardoor het geluid gedempt wordt?

Zou iemand dan hier toevallig weten hoe dat moet ?

Dan hoor ik het graag,

Edwin

Anoniem

een soort kloink! geluid.

Kloink! klikt als een gebroken ophangveer in de compressor...dat is einde verhaal
Het startrelais hoor je normaliter niet, hooguit een lichte klik

Owww zoals u het zegt zitten dan de ophang veren ingekapseld op een plek waar je niet bij kan? In de motor zelf? Of zitten ze toch meer aan de buitenkant van de motor? Dank u iig voor het antwoord ik ga vanavond even de ijskast van onder bekijken of ik een veer kan herkennen, Edwin

Plus : Foto van een boze uil :)

Verander dat modificeren maar in vervangen, als de kast 100x per avond aanslaat is het een energieslurper!

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Tidak Ada

Golden Member

Ik hoop dat di uil niet van Minerva is.....

Een koelinstallatie bedrijf zou er misschien nog wel wat aan kunnen doen. vermits de isolatie nog in goede staat is en je er en 'professioneel bedrag' voor over hebt.
Toch lijkt me dit einde verhaal....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Compressor is afgeschreven geen geld meer instoppen. Daarbij komt dat je een compressor ook niet "langzaam" kan starten, dan haalt hij zijn startkoppel niet om door de compressie heen te komen. Jammer maar helaas :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
benleentje

Golden Member

Op 26 oktober 2021 18:38:19 schreef Hunebedbouwer:
Verander dat modificeren maar in vervangen, als de kast 100x per avond aanslaat is het een energieslurper!

100x is denk ik als hyperbool bedoelt dus een een overdrijving om aan te geven hoe irritant vaak het gebeurt maar waarbij er denk ik niet exact geteld is.

En ik weet uit ervaring hoe een simpele overdag onhoorbare brom van een wekkerradio in de nacht ineens een rokende 8 cilinder word. Dus het kloink geluid hoeft dan ook niet per se en een defect te zijn.

Als er verder niet is los zit achter de koelkast wat geluid maakt is het denk ik toch handiger om een stillere koelkast te zoeken meeste zijn niet gemaakt voor in slaapkamers :0.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Voor slaapkamers is er het absorptie-koelprinciepe. Volledig geluidloos en trillingvrij. Het is alleen onzuinig in energieverbruik.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

Ik denk dat hier de kosten een probleem worden :) Als de kast het verder goed doet, dan word het lastig, zachtjes starten gaat helaas niet.

Pak een hamer en een spijker, probeer nu de spijker met de hamer in een plank te drukken, lukt dat ?

Geeft hem nu een flinke klap met die hamer en het lukt wel!

Er zit zelfs bewust een element in die zorgt dat de compressor een klap start, wanneer de compressor eenmaal loopt schakelt dat af en gaat er een stuk minder stroom lopen om de motor te laten draaien.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Shiptronic, Ha dankuwel voor uitvoerige antwoord, nu weet ik dat ik dan nix meer kan doen aan ijskast zelf, Dan maar kijken of ik stiller model kan kopen, Danku,

Op 27 oktober 2021 01:26:48 schreef maanlanding:
Shiptronic, Ha dankuwel voor uitvoerige antwoord, nu weet ik dat ik dan nix meer kan doen aan ijskast zelf, Dan maar kijken of ik stiller model kan kopen, Danku,

kijk eens goed achter of er niks aanloopt of bij het starten iets anders aantikt wat geluid maakt.

dit ding dan voorzichtig verbuigen en opgelost.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!
Arco

Special Member

Zoals reeds gezegd: als 'ie meer als honderd keer per avond aanslaat, dan is hij sowieso kapot...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

Wat ik al zei is dateen hyperbool, maar zelf meer als 50x op een avond of nacht is al veel. dat is om de ca 10 minuten

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
miedema

Golden Member

Het enge wat je zou kunnen doen is die koelkast op een tijdklok zetten. Zodat hij 's nachts niet aanslaat...
'S nachts gaat de deur niet open, en blijft de inhoud toch wel redelijk koel. En 's ochtends koelt hij dan wel weer bij...

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik dacht ook al in die richting: in een soortgelijk geval - tijdelijke oplossing, niks kosten - is eens het capillair van de thermostaat een beetje geïsoleerd en daarna weer teruggeduwd. Blijkbaar was er daar voldoende ruimte voor, misschien is er iets opgeboord; ik was daar niet bij.

Door de isolatie volgde de thermostaat langzamer. De compressor bleef dus langer doordraaien, en de inhoud van de koelkast werd wat kouder dan normaal het geval geweest zou zijn.
Nadat de compressor afgeslagen was, duurde het dus ook weer langer voordat hij weer aansloeg; de inhoud werd iets warmer dan vroeger.
De totale compressordraaitijd veranderde daardoor nauwelijks, maar het aantal keren per nacht aanslaan - het lawaaiigste - halveerde ongeveer. (En overdag natuurlijk ook, maar dat was het probleem niet.)

Dat de temperatuur van de flesjes bier en limonade nu tussen 6 en 4 graden op en neer liep, in plaats van vroeger tussen 5,4 en 4,6 graden, moest de eigenaar op de koop toe nemen. Hij overleefde dat wel, dacht hij.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Leuke ijskast! En ook erg gewild!! zou hem verpatsen en idd een stillere nemen..