Spontaan branden lampje trekschakelaar badkamer

Wat vreemd.
Sinds enige tijd brandt het lampje van de niet in gebruik zijnde wasmachine trekschakelaar in de badkamer. Nooit gebruikt ook.
Zit ook geen koordje aan.
Hoe kan dit, dat er ineens spanning op staat.
Op dezelfde groep is de keuken aangesloten.
In april drie inbouwapparaten vervangen. Waarbij voor het aansluiten van de inductie kookplaat, de 3e fase buiten werking is gesteld door de installateur.
En nu ook nog kortsluiting in de CV ketel.(andere groep)
Gekkenhuis.
Wat is er loos?

Als je aan het oogje trekt waar het trekkoordje aan moet gaat het lampje dan uit. mogelijk is hier per ongelijk aan getrokken bij het schoon maken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Zoals u op de foto kan zien, zit er geen oogje.

Arco

Special Member

Er moet toch iets veranderd zijn. Schakelaars gaan nu eenmaal niet uit eigen beweging aan...
(heeft die groep misschien altijd uitgestaan en is 'ie nu aangezet?)

Daar er niets aan zit, maakt 't verder ook niet veel uit...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 26 oktober 2021 15:17:30 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Fase en nul omgedraaid bij de verbouwing?
Of zelfs een zwevende nul, dat kan met 3.fasen ook leuke grapjes geven.

[Bericht gewijzigd door Sparks op dinsdag 26 oktober 2021 15:29:57 (47%)

mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Frederick E. Terman

Honourable Member

Een neonlampje in een schakelaar die 'uit' staat kan weleens branden als nul en fase verwisseld zijn, maar dat gebeurt dan doordat het lampje via de belasting aan de fase hangt.
In dit geval kan dat bijna niet, omdat er geen belasting is.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

De wasmachine zal wel op een aparte groep zitten, en die is 'per ongeluk' aangezet bij de werkzaamheden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 oktober 2021 15:59:17 schreef Arco:
De wasmachine zal wel op een aparte groep zitten, en die is 'per ongeluk' aangezet bij de werkzaamheden...

dat zou weleens kunnen, of de elektricien heeft van een kracht perilex een kookgroep gemaakt, en daar is in de meterkast ook iets mee veranderd aan de wasmachinegroep..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

zou weleens kunnen, of de elektricien heeft van een kracht perilex een kookgroep gemaakt, en daar is in de meterkast ook iets mee veranderd aan de wasmachinegroep..
(Ik heb bovenstnd tekstje gekopieerd, weet nog niet hoe te quoten).

De wasmachine staat niet in de badkamer en het trekschakelelement is nooit gebruikt.
De installateur heeft idd bij het plaatsen van de inductie kookplaat de 3 fasen gebracht naar 2 fasen.
Waarom eigenlijk.

Een zwevende nul, dat klinkt niet best.
Het is zo sinds 4 juli jl.

Er zijn geen verbouwingen uitgevoerd of veranderingen aan gebracht.

Shiptronic

Overleden

Van een kracht perilex een kookgroep maken, jammer :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Ja Shiptronic, waarom eigenlijk, ze besloten het te doen, maar waarom is niet duidelijk.

Op 26 oktober 2021 19:48:11 schreef Pollewop69:
Ja Shiptronic, waarom eigenlijk, ze besloten het te doen, maar waarom is niet duidelijk.

Op een normale driefasenaansluiting met een nul kun je ook tweefasen apparatuur aansluiten. Je had m.i. niets hoeven aan te passen, alleen in de perilex wordt in geval van een echte driefasengroep een fase niet aangesloten in de steker.
Ik denk dat de monteur vakmanschap ontbeert.

had een tijd terug ook zo'n geval. in verzorgingshuis een vrouwtje op leeftijd wat een nieuwe kookplaat had gekocht, en familie zei dat er een aanpassing gedaan moest worden voor deze zou werken. oude bakkeliet meterkast met stoppen, kabels links en rechts langs de kast dus uitbreiding maken was een heel tijdrovend klusje. gewoon perilex stekker aan fornuis gezet, grijs en blauw op de N in de stekker en L1 en L2 gebruikt voor de pitten. was het zo klaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 26 oktober 2021 20:01:07 schreef buzzy:
[...]Op een normale driefasenaansluiting met een nul kun je ook tweefasen apparatuur aansluiten. Je had m.i. niets hoeven aan te passen, alleen in de perilex wordt in geval van een echte driefasengroep een fase niet aangesloten in de steker.
Ik denk dat de monteur vakmanschap ontbeert.

De keukenconcurrent mensen , de installateurs van hen, hebben dat gedaan.

Snap er niets van, inderdaad, 3 fasen kan je altijd laten, als er 2 fasen nodig mogelijk is.

Neemt niet weg: heeft deze verandering invloed.
Ik ben een leek, maar een geïnteresseerde
en wil echt WETEN waarom er ineens spanning op de trekschakelaar staat.
Spinrag, lekkage, vocht.
Wat doet de fase of de nul, dat er contact wordt gemaakt.

Ik woon in een particulier verhuurd huis.
De verhuurders zijn niet tuk op aanpassingen, verbeteringen en reparaties.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 oktober 2021 19:43:07 schreef Pollewop69:
weet nog niet hoe te quoten

Heb je na bijna zeven jaar nog nooit het quote-icoon ontdekt? :)
Zie hieronder; klik voor groter.
Meestal moet je de quote daarna nog wel wat inkorten voor het nette.

Of je kunt [ quote] en [ /quote] om de tekst heen zetten.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 oktober 2021 21:01:21 schreef Frederick E. Terman:
[...]Heb je na bijna zeven jaar nog nooit het quote-icoon ontdekt? :)
Zie hieronder; klik voor groter.
Meestal moet je de quote daarna nog wel wat inkorten voor het nette.
[bijlage]
Of je kunt [ quote] en [ /quote] om de tekst heen zetten.

10 berichten in zeven jaar :9

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Ik vermoed dat de groep van ongbruikte schakelaar in de douche nooit aan heeft gestaan, de keuken monteur heeft alles weer aangezet. het zou me ook niet verbazen dat het enige op die groep dus ook de wasmachine aansluiting is. dan gewoon weer uitzetten.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 oktober 2021 21:37:32 schreef Shiptronic:
Ik vermoed dat de groep van ongbruikte schakelaar in de douche nooit aan heeft gestaan, de keuken monteur heeft alles weer aangezet. het zou me ook niet verbazen dat het enige op die groep dus ook de wasmachine aansluiting is. dan gewoon weer uitzetten.

of nog een oude zekeringkast, koppen zijn met de deksel eraf halen eruit geweest, kop met kapotte zekering is gewisseld van plek..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 26 oktober 2021 21:29:47 schreef testman:
10 berichten in zeven jaar :9

Ah, ok, dat kan.
En ik was eerst van plan te linken naar de forumhandleiding - maar daarin kon ik het zélf niet vinden zo gauw, dus ook dat is vergeeflijk. ;)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 26 oktober 2021 20:52:16 schreef Pollewop69:
De verhuurders zijn niet tuk op aanpassingen, verbeteringen en reparaties.

WEL op de jaarlijkse huurverhoging vermoed ik?!
Dat gaat nog wat worden met de milieudirectieven van dhr. Timmerfrans. ;-)

electronono