Waterlekkage

Dag,

Bij een Zanussi vaatwasser lekt de machine aan de voorzijde water. Simpel klusje leek het...maar nadat ik beide deurrubbers had vervangen (de onderste deurrubber was versleten) lekt het nog steeds.
Wat er gebeurd is dat tijdens het draaien van de onderste sproeiarm er zoveel water in het gedeelte komt achter de onderste deurrubber (zie foto) dat hij het er uitgooit. Dus over de kuipgedeelte heen.

De rubbers zijn het dus (kennelijk) niet (honderd keer gecontroleerd of ze goed zitten)
Dat de motor krachtiger het water rond is gaan pompen lijkt mij onwaarschijnlijk...hoe zou dat dan moeten gebeuren.

Andere oorzaken?

Alvast bedankt.

--Komt hetwater te hoog?
--Is er teveel schuimvorming?
--Draait de onderste arm te traag?
--Kan de deur goed dicht? Geen obstructies binnenin of buitenaan? Glasbeschermerhangertje, houten plaat ergens tegenaan....
--is de kuipontluchting niet verstopt?

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Gebruik je toevallig van die 3 in 1 pods met die vloeistoffen in zo'n verpakking?? (Dreft) Die schuimen als de hel en al bij diverse mensen geweest dat de vaatwasser overgestroomd was inwendig, dus lekkage alarm... test proigramma gedraaid met hun vaatwas middel en tot de helft vol met schuim. Overgestapt op poeder of blokjes en alles weer OK..

tweede optie is lekkage van je glansspoel ventiel (als je dat gebruikt)

Een vaatwasser hoort niet te schuimen in die mate...

sorry voor mijn late reactie...
Het schuimen is niet het probleem...het water komt echt over de kuip heen. Hij gooit het met te veel kracht tussen het rubber door en dan aan de voorzijde komt het eruit.
Of de onderste arm te traag draait weet ik niet....ik weet ook niet hoe ik dat zo snel kan controleren...Maar de deur en alles sluit goed.

Het blijft voor mij nog een raadsel.

toch bedankt voor de reacties.

waarschijnlijk is je sproeiarm gescheurd, dit komt vaker voor..

Op 6 oktober 2021 21:48:10 schreef Enterprise100:
Of de onderste arm te traag draait weet ik niet....ik weet ook niet hoe ik dat zo snel kan controleren...Maar de deur en alles sluit goed.

Op je telefoon de lamp aan en de film-app starten. Telefoon in een afwasrekje leggen en afwasmachine starten. Na afloop is je telefoon brandschoon en met een beetje mazzel staat er op film wat er gebeurd is in de afwasmachine.
(Hopelijk is je telefoon waterdicht en kan hij tegen de kookwas van 700C)

Inderdaad scheur in sproeiarm , water wordt hierdoor horizontaal gesproeid.

Ter afsluiting.
Ik heb de voorste (er zitten er twee achter elkaar) pressostaat vervangen en hij lekte vervolgens niet meer. Kennelijk is het membraam niet goed meer waardoor hij te veel water pakte en dit vervolgens er aan de voorzijde er weer uitgooide.

Bedankt nog voor alle reacties.

Shiptronic

Overleden

Mooi dat je de oorzaak en oplossing nog even post!

En fijn te lezen dat het opgelost is :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

bedankt voor melding idd, en weer veel wasplezier!! is niet een alledaags euveltje.. de electronische pressostaten gingen vaker stuk..