Hagelnieuwe lg nanocell 65" erg veel light bleeding

Ik weet dat veel grote led tv's altijd wel iets last hebben van bleeding maar bij m'n nieuwe toestel is het wel heel storend aanwezig.

Is dit wat ik er van mag verwachten of is dit echt te veel?

Betreft een
LG 65NANO816PA

Hoe hoog staat de helderheid en de backlight ingesteld?
De zwarte balken zien er erg grijs uit wat je krijgt als de helderheid te hoog staat.Mijn tv staat zo ingesteld dat zwart ook zwart is ipv grijs.

Op 26 oktober 2021 22:20:38 schreef klabam:
Ik weet dat veel grote led LCD met LED backlight tv's altijd wel iets last hebben van bleeding maar bij m'n nieuwe toestel is het wel heel storend aanwezig.

Is dit wat ik er van mag verwachten of is dit echt te veel?

lijkt me toch een LCD tv ipv een LED ? Je ziet de backlight er zo ( en niet al te uniform) doorschijnen. backlight wat zachter zetten om dat te minimaliseren.

Is toch echt led.
Heb alle instellingen al geprobeerd.
Helderheid, contrast, hdr uit etc.

maartenbakker

Golden Member

Nanocell is LCD met LED backlight, in de volksmond LED TV genoemd. Het nanogebeuren is een verbetering van de IPS LCD-technologie, schijnbaar vooral om het gamut nog wat te vergroten. IPS is prachtig, maar perfecte zwartwaarden zijn er nooit het sterkste punt van geweest.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 27 oktober 2021 03:28:54 (11%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik zou contrast wat lager zetten en helderheid wat aanpassen.. Er komt steeds meer een scheidslijn tussen goedkope en dure schermen.. Zit nu op een kamer naar een Philips 32phs55525 te kijken.. Geen porem dat ding!! lijkt net of ik door een witte melkfilm zit te kijken...

ik vraag me nu toch af of light bleeding wel de juiste benaming is. moet je eens op googelen :-)

flash2b

Special Member

Het juiste woord is "Backlight Bleeding", komt vaak voor bij IPS schermen die van nature al niet super zwart kunnen weergeven.

Als er geen zwarte balken in het beeld van deze Star Wars film hadden gezeten, was het niet eens opgevallen. Maar jammer genoeg zijn de meeste films breder opgenomen dan de doorsnee huis tuin en keuken TV.

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 27 oktober 2021 11:36:56 (45%)

Op 27 oktober 2021 11:34:40 schreef flash2b:

Als er geen zwarte balken in het beeld van deze Star Wars film hadden gezeten, was het niet eens opgevallen.

dat is een beetje een foute redenering. Zoals.. als de stereo installatie maar luid genoeg staat hoor je niet dat ze ruist :-)

terug naar de TV. zelfs al is de opname 16:9, er kan nog steeds een zwarte scene inzitten.. of ben ik nu een zwartkijker? >:)

wat ik als buitenstaander merk is dat samen met de dalende prijs ook de kwaliteit en de verwachte levensduur dezelfde kant opgaan de laatste jaren.

maartenbakker

Golden Member

Een gewone zwarte scene zie je vaak minder bloeden. Dat heet ook wel dynamisch contrast. In mijn ervaring kun je een IPS televisie meestal wel acceptabel afstellen, ik vind zelf de kleurechtheid belangrijker dan het contrast, maar misschien vindt LG zelf zijn OLED-reeks ook mooier. Zelfs al geef ik niet heel veel om contrast, een film kijken op zo'n ding is wel een ervaring.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 26 oktober 2021 23:01:53 schreef kris van damme:
lijkt me toch een LCD tv ipv een LED ?

Als de backlight door "leds" gedaan wordt, dan kunnen ze toch claimen dat het een LED tv is?

@Maarten: Dat "dynamisch contrast" is dat wat ik denk dat het is? Als de helderste pixel op het scherm op 100% moet, dan moet het backlight op 100% en moeten zwarte pixels maar al het licht tegenhouden.

Maar als de heldeste pixel 25% van max is, dan kan je ook de backlight zachter zetten en ipv 25% als Pixel-waarde geef je nu 4x meer op, voor de helderste dus 100%. Er is nu 4x minder licht wat door een zwarte pixel heenlekt.

Klopt het dat dit beschrijft wat ze doen?

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 27 oktober 2021 13:41:30 (51%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 27 oktober 2021 13:37:22 schreef rew:
[...]Als de backlight door "leds" gedaan wordt, dan kunnen ze toch claimen dat het een LED tv is?

dat zaait enkel verwarring met echte ledschermen. (overigens, wat duidelijk de bedoeling is !) tenslotte wordt het beeld nog evengoed gemaakt door het LCD paneel (waar diepzwart vaak een probleem is), niet door de led backlight. Toen er nog fluorescentiebuizen als backlight gebruikt werden spraken ze toch ook niet van fluorescentie of fosfor tv?
Wat ik merkwaardig vind is dat de backlight buisjes vervangen werden door leds, met de belofte geen sleet meer aan de backlight, minder hitte etc.. maar blijkbaar gaan die dingen evengoed achteruit/stuk.

Op 27 oktober 2021 13:37:22 schreef rew:

@Maarten: Dat "dynamisch contrast" is dat wat ik denk dat het is? Als de helderste pixel op het scherm op 100% moet, dan moet het backlight op 100% en moeten zwarte pixels maar al het licht tegenhouden.

dynamisch contrast slaat oa op het in intensiteit moduleren van de leds. een vreselijk iets. het zwartniveau gaat op en neer.

maartenbakker

Golden Member

Bovendien is het ook een optisch truukje; als je oog een zwarte plek omringd door wit, of andersom, ziet dan lijkt het zwart echt zwart. Ik doelde op het hele samenspel van beeldverbeteringstechnieken en het optische effect. Allemaal dingen die vertrouwen op overgangen en niet lukken als je zwarte vlak groot genoeg is.

De exacte details van de technieken om het contrast te verhogen, ken ik niet. De techniek die Kris noemt is de simpelste, maar zoals rew het voorstelt zal vast ook wel ergens gebruikt zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
flash2b

Special Member

Deze TV ondersteund wel Edge Lit "Local Dimming", alleen kan ik niet zo snel vinden hoeveel zones worden ondersteund.

Door Local Dimming zou backlight bleeding minder zichtbaar worden.

Beter is FALD, Full Array Local Dimming, zie: https://www.televisies.nl/tvpedia/wat-is-local-dimming/

Na enig onderzoek blijkt dit fenomeen behoorlijk aanwezig te zijn bij de Nanocell serie en zou binnen de specs vallen. Dit is voor mij in iig niet acceptabel dus heb de tv laten omruilen voor een oled.

Wat een drastische verbetering is dat zeg, de meerkosten absoluut waard.

High met Henk

Special Member

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Dit is voor mij in iig niet acceptabel dus heb de tv laten omruilen voor een oled

Je hebt bleeding dus ingeruild voor inbranden... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb een verzekering van 3 jaar tegen pixel uitval en inbranding.
Daarbij kijk ik naar weinig tv met statische beelden zoals logo's e.d.
En zo heeft alles z'n pro's en cons.
Dit kijkt tenminste prettig.

Arco

Special Member

't Is wel jammer dat je tegenwoordig niet zo makkelijk kunt vergelijken in winkels.
Zo'n 10 jaar geleden hing er bij de Makro nog een hele wand met denk ik 100+ tv's. Allemaal aan dus simpel te vergelijken.

Toen ik laatst bij Makro kwam hingen er welgeteld nog 9...
En om ze te zien spelen moest je ook nog aan een verkoper vragen of hij hem aan wilde zetten (want de meeste staan standaard uit.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 5 november 2021 10:29:54 schreef klabam:
Na enig onderzoek blijkt dit fenomeen behoorlijk aanwezig te zijn bij de Nanocell serie en zou binnen de specs vallen.waard.

dat kan natuurlijk. ok..klant, we verkopen je rommel (met een chique naam weliswaar, nanocell..) maar het valt binnen de spec :-)

Ja, Oled, zal een héél groot verschil maken. Inbranden? ding niet harder zetten dan nodig, in een beetje verduisterde ruimte kijken etc. dan loopt het wel los. Overigens kon je een klassieke beeldbuis evengoed inbranden op 100 uur bij misbruik.