Denver IR120 radio werkt alleen op hogere spanning

fripster

Golden Member

Hallo Allemaal,

Ik probeer een Denver IR-120 DAB/FM/Internet radio te repareren. Deze bleef in een bootloop steeds resetten. Totdat... ik er 6.5v opzette ipv de 5.5 (eigenlijk 5.8V) die uit de bijbehorende adapter komt.

Heb voor de zekerheid de primaire elco (1000uF/10V) even vervangen, maar dit levert niets op.

Nu wordt het dus tijd voor een schema, maar die kan ik niet vinden. Heeft iemand een idee waar we die kunnen vinden?

Ik hoor graag!

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Frederick E. Terman

Honourable Member

Soms is het resetcircuit zo simpel als een C'tje naar massa en een weerstand (of interne pullup) naar de plus. Als dan het C'tje een beetje lek is (of de print daar niet schoon), dan komt de spanning op de resetlijn niet hoog genoeg en blijf je aan het resetten. Een iets hogere voedingsspanning zou hem dan net wél hoog genoeg kunnen tillen, ondanks de lek van de C.
De vraag is nu meer: vínd dat maar eens.

Of je raakt werkelijk voeding kwijt onderweg. In het verleden zouden we dan gewoon op alle IC's de voedingsspanning gemeten hebben (en als je dan opeens 3,3 V zag, dan zat je blijkbaar achter een stabilisator-IC'tje).
Maar ja, dan moet je a) wel weten welke aansluitingen dat zijn, en b) daaraan ook kunnen meten.

Niet zoveel hulp dus, al met al; sorry. Hoe kwam je trouwens op het idee de voeding te verhogen? Daar zou ik nooit aan gedacht hebben.

--
Je hebt natuurlijk al flink gegoogeld. Heb je gezien dat er ook een Denver IR-120 vochtigheidsgraad-meter is, een laboratoriuminstrument? Zo ontdek je elke keer weer de gekste dingen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
fripster

Golden Member

Hi FET,

Goeie info.. maar het is nogal een vol ding met veel klein SMD spul, niet echt goed wijs uit te worden..

Waarom ik erop kwam om iets meer spanning aan te leggen? Ik zat te kijken, en de verschijnselen op het scherm en de bootloop leken verdacht veel op een brown-out. Dat kun je zien aan de meldingen die soms wel, soms niet komen, en de verschillende momenten waarop dit gebeurt. Soms komt het ding bijna door de boot heen, en reset dan toch. Het apparaat is toch al kapot, en niet zo belangrijk, dus ik dacht dat een klein beetje meer spanning geen kwaad kon. Meestal zitten er toch wel spanningsregelaars in die wat ruimte hebben in hun input specs. Dus, gewoon geprobeerd, en het ding deed het gewoon direct. Wel echt maf om dat te zien hoor.

Maar goed, inderdaad, dit wordt nix zonder schema. We blijven hopen ;-)

Eens een wirehead,altijd een wirehead.... gopher://fripster.ydns.eu
Thevel

Golden Member

Misschien wordt het verschijnsel erger of juist minder erg als je de print met een (haar)föhn een beetje verwarmt.
Met koelspray kun je dan misschien lokaliseren welk component "rot" is.

Denver is een stickerplakker dus onder de Denver naam zul je wel niets tegenkomen. Staat er niet ergens wat nummers op het silkscreen die je kan google? Of misschien wel een nummer beginnend met e? Dat is dan een ul keuringsnummer en dan kun je vaak wel de oem, oorspronkelijke fabrikant vinden. Of misschien vind je een fcid nummer, idem als voor ul nummer kun je daar oem mee vinden. En dan kun je daar eens op zoeken voor meer informatie. Met beetje geluk heeft iemand dezelfde als eens onder handen gehad maar stond er een andere naam op.
Die goedkope stickerplakker dingen zijn vaak redelijk "basic" opgebouwd is mijn ervaring. Als ik informatie zoek voor dit soort spul om te proberen repareren kijk ik ook of ik niet datasheet van de gebruikte ic's kan vinden. Vaak staan daar standaard schema's in die je een stuk wijzer kunnen maken. En vaak verschillen die niet zo veel van de opbouw dan de voorbeelden in de datasheet in de van dit standaard oem stickerplakker spul.
Het kan zijn dat de voeding voor een van de ic's, ik vermoed dat daar iets van eenvoudige aansturing ic in zit, niet in orde is.
Verlopen condensator, brakke Elco of zo. In dat goedkope spul wordt vaak hard bezuinigd op elk onderdeeltje dus vreemd zou dat niet zijn. Succes ermee, weggooien kan altijd nog is mijn mentaliteit. De mentaliteit van smijt maar weg, goedkope prul en koop een nieuwe levert al enorme e-waste bergen op. En grote druk op ons milieu en op sociaal vlak dus alles wat we daar aan kunnen bijdrage om te verminderen, ook al is maar een druppel is meegenomen.

flash2b

Special Member

Klinkt als een slecht contact in de voeding socket van de radio. Spanningsval van een 1V kan gemakkelijk optreden als snoer en plug geen goed contact maken.

Of meet je die spanning direct in de radio ?

Hmm, daaraan had ik ook niet gedacht, een goede.
Ik leer altijd weer bij hier op het forum door mee te lezen en te denken.
Intern zal daar wel een spanningsregelaar zitten. Maar werkt veel dat dit soort chips niet standaard op 3.3v? Hoeveel extra spanning heeft een spanningsregelaar nodig om te werken? Bij de lm serie was dat dacht ik 2v bovenop wat je nodig had dus bij 3.3v zou dat op 5,3v komen. Dus zou dan 5.5v voldoende moeten zijn. Maar ik weet niet hoe dat zit met de moderne, kleine smd regelaars. Ik denk dat die minder nodig hebben. Maar als dat niet zo is dan kan 1v verlies wel problemen veroorzaken denk ik.

flash2b

Special Member

De audio versterker zal niet op 3.3V werken, meestal is die rail voor de controller.

Ah, natuurlijk. Eigenlijk logisch. Je wilt toch wat watt ;) kunnen genereren met je speakers.

Ouderwetse regelaars hadden een Bipolaire tor als pass-element. Dan heb je minimaal 0.6V spanningsverschil, want je moet de basis ook nog kunnen aansturen. Met eeh complementair setje al direct het dubbele.

Dit komt omdat ze rond de uitvinding van de LM317 zich realiseerden dat je de werkeliljke schakeling "gratis" kan voeden met het spanningsverschil tussen input en output. Alle stroom van je schakeling gaat de output pin in: geen verlies!

Maar helaas wel een minimale belasting.

Daar zijn ze nu weer van af en ze hebben vaak een FET als pass-element. Dus als je nu "dropout: 500mV bij 250mA" ziet, dan is de pass fet gewoon 2 Ohm en de drop bij 25mA dus gewoon 50mV. Maar zit je in de buurt van het maximum dan is het meestal toch wel 500 of 600mV.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/