Bosch wasmachine WAW32461NL Serie 8. Motor draait niet, F52

Situatie:
Trommel draait niet meer van koolborstelloze Bosch WAW32461NL (Vario Perfect Serie 8), ca. 3 jaar oud.
Tijdens wasprogramma's draait de trommel niet meer. De resterende tijd-timer loopt nooit af. Omdat het wasprogramma nooit stopt, zal de deur niet ontgrendelen. Dit moet dus handmatig.

Uitgevoerde handelingen:

  • Deurslot vervangen.
  • Via het service menu oa. motor diagnose programma gedraaid (P3). Dit gaf F52 (Volgens de beschrijving van een oudere Bosch betekent dit: IGBT Open Circuit).
  • Bedrading tussen motor en motorbesturingsprint doorgemeten
  • Bedrading tussen 3G sensor en motorbesturingsprint doorgemeten
  • Contacten van motorbesturingsprint leken schoon, maar zijn gereinigd met contactspray. Zelfde voor de contacten van de motor en 3G sensor.
  • 3G (motor) sensor vervangen
  • De weerstand van de motor doorgemeten. Dit leek goed en is gelijk over de windingen. Koolborstels zijn niet aanwezig.
  • Als de machine uit staat en de trommel met de hand wordt gedraaid, remt de motor de trommel (na een paar seconden) af.
  • Visuele inspectie van motorbesturingsprint. Geen beschadigde IC's gevonden. Ook de IGBT leek intact nadat het koellichaam was verwijderd.
  • Relais op motorboard vervangen voor een identiek exemplaar. Mijn gok was dat hiermee de draairichting wordt bepaald. Het oude relais leek na doormeten overigens volledig werkend.

Verder goed om te weten:

  • Tijdens het begin van een was- of testprogramma 'schommelt' de trommel kortstondig in 1 of 2 kleine tikjes. Ik meen dat hiermee het gewicht wordt bepaald. Dit gedrag herken ik van toen de machine nog goed werkte.
  • Water inlaat en pomp werken probleemloos.
  • De slang van de waterniveau-sensor is niet verstopt.
  • Het loskoppelen van de motorsnaar heeft geen effect.

Vragen:

  1. Is er een resetprocedure om evt. blijvende errors te resetten?
  2. Is er een testprogramma om de motor zonder beveiliging kan laten draaien? Hiermee sluit ik evt. beveiligingen uit.
  3. Wat kan ik (aan de motorbesturingsprint) meten om zaken uit te sluiten?
  4. Zijn motorbesturingsprints uitwisselbaar met machines met een ander toerental? Dus een 1400 met een 1600 toeren? Ik heb het vermoeden dat oa. het max toerental in deze module is ingesteld.

Vermoeden:
Ondanks dat ik het visueel niet kan zien, denk ik dat de motorbesturingsprint is overleden. Dit zijn helaas dure units.

Bovenzijde motorbesturing:

Onderzijde motorbesturing:

Als jullie tips of ideeën hebben hoor ik die heel graag!

Is op deze reeks geen 5j waarborg?
De korte tics zijn zelftest.

[Bericht gewijzigd door EricN op donderdag 28 oktober 2021 15:27:21 (31%)

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Voor zover ik weet is er slechts 2 jaar garantie. De motor heeft 10 jaar garantie, maar die gaat vrijwel nooit kapot. De motorsturing is een ander verhaal en valt ook niet onder die 10 jaar garantie..

De topreeksen hebben meestal 5 jaar volledige waarborg. Vandaar het verzoek tot nazicht. Bespaart veel hoofdpijn en geldbeugelkrampen.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Voor de zekerheid nogmaals met Bosch contact opgenomen. Garantie is inmiddels verlopen. Het was 2 jaar. Bosch geeft, voor zover ik weet, enkel 5 jaar garantie op inbouwapparatuur.

flash2b

Special Member

Als de error zegt IGBT Open Circuit en de IGBT zelf ok is bevonden, dan verdenk ik de aansturing van de Gate van de IGBT.

Nou kan ik niet zien of het een losse IGBT is of een module, maar ik zou kijken wel circuit de Gate aanstuurt. Er zou een driver chip tussen de Microchip processor en de IGBT moeten zitten.

[Bericht gewijzigd door flash2b op donderdag 28 oktober 2021 17:17:06 (14%)

Spijtig. Dan maar artisanaal:

1. toestel uit deur dicht
2. toestel aan en op het moment dat de display on line is en de start pinkt (2sec?) ga je met de progr knop 8 stappen met de klok mee.
3. druk (en houd ingedrukt) de temperatuurtoets (thermometer symbool) in en ga 1 stap verder (9de stap met de klok mee)en los dan de temp toets.
4. Je bent nu normaal gezien in de service mode
5. ga met de tijduitsteltoets + naar P03. Dit is om de motor te testen. Mogelijks op start drukken om te activeren. Maar dat deel weet ik niet zeker meer.Deze handeling (service mode activeren) wist eveneens de remanente errors.

Beetje hetzelfde als foutuitlezen maar dat is dan van 14 nr 13.

P02 = automatische test

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Deze printen gaan nogal stuk en 9 vd 10x de IGBT module onder koelblok defect. meet de 3 weerstanden na boven spoel, deze moeten identiek rond de 0,5 Ohm wezen..indien 1 open is waarschijnlijk ook de processor defect.. Dit komt door keer op keer de machine te vol beladen is..

Bosch heeft echt coulance regelingen hierop T/M 5 jaar!!!!

De Relais is voor inschakelvertraging om condensator te laden, niet voor draairichting, dat word gedaan door de fases andersom te sturen.

Als je deze print moet vervangen dan ben je 200 Euro lichter!! (bij zelf doen)

[Bericht gewijzigd door smd op donderdag 28 oktober 2021 19:01:40 (14%)

Op 28 oktober 2021 17:15:18 schreef flash2b:
Als de error zegt IGBT Open Circuit en de IGBT zelf ok is bevonden, dan verdenk ik de aansturing van de Gate van de IGBT.

Nou kan ik niet zien of het een losse IGBT is of een module, maar ik zou kijken wel circuit de Gate aanstuurt. Er zou een driver chip tussen de Microchip processor en de IGBT moeten zitten.

Ik zal binnenkort even het koellichaam verwijderen en hiernaar kijken.

Op 28 oktober 2021 18:57:02 schreef EricN:
Spijtig. Dan maar artisanaal:
..

Dit stappenplan heb ik eerder al gebruikt om de diverse service programma's te draaien en de foutcode te achterhalen. Goed om te weten dat evt. bestaande errors bij het openen van dit menu worden gewist.

Op 28 oktober 2021 18:59:24 schreef smd:
Deze printen gaan nogal stuk en 9 vd 10x de IGBT module onder koelblok defect. meet de 3 weerstanden na boven spoel, deze moeten identiek rond de 0,5 Ohm wezen..indien 1 open is waarschijnlijk ook de processor defect.. Dit komt door keer op keer de machine te vol beladen is..

Ik heb deze weerstanden nagemeten. Ze zijn alle 3 netjes 0.5 ohm.

Op 28 oktober 2021 18:59:24 schreef smd:
Bosch heeft echt coulance regelingen hierop T/M 5 jaar!!!!

Goed om te weten. Toch zijn de prijzen die Bosch hanteert erg hoog. Zelfs met coulance is het prijzig. Het is de moeite waard om te kijken wat er nog meer mogelijk is.

Op 28 oktober 2021 18:59:24 schreef smd:
Als je deze print moet vervangen dan ben je 200 Euro lichter!! (bij zelf doen)

Klopt, vervangen heeft niet mijn voorkeur. Ik heb ondertussen op internet een bedrijf gevonden die wasmachine prints repareert voor een hele schappelijke prijs. Niet goed, geld terug. Dat leek betrouwbaar. Ik weet overigens niet of het toegestaan is om namen te noemen op dit forum..

[Bericht gewijzigd door RandomNick op vrijdag 29 oktober 2021 12:26:39 (45%)

flash2b

Special Member

Volgens mij is het een MOSFET IGBT module zoals iets als deze (niet hetzelfde maar soortgelijk) :

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQMgzd4PNc3pEJDlozh9OAkHtiL21PHWbE74Q&usqp=CAU

Daar zitten de drivers volgens mij al in en dan zal die wel defect zijn.

Je schrijft: "Visuele inspectie van motorbesturingsprint. Geen beschadigde IC's gevonden. Ook de IGBT leek intact nadat het koellichaam was verwijderd."

Maar heb je ook gemeten ?

Op 29 oktober 2021 12:29:45 schreef flash2b:
Volgens mij is het een MOSFET module zoals iets als deze (niet hetzelfde maar soortgelijk) :

[afbeelding]

Daar zitten de drivers volgens mij al in en dan zal die wel defect zijn.

Je schrijft: "Visuele inspectie van motorbesturingsprint. Geen beschadigde IC's gevonden. Ook de IGBT leek intact nadat het koellichaam was verwijderd."

Maar heb je ook gemeten ?

Ik heb aan de IGBT inderdaad nog niets gemeten. Kan ik dit betrouwbaar doen als hij op de print zit?

Helpt deze foto?

de driver heeft 3 identieke uitgangen in ingangen. Vergelijk deze ohms en op diode in beide richtingen. Opgesoldeerd moet je al rudimentair wat kunnen zien.

Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?

Ja, met Ohm meter en Diode stand is ook mijn ervaring dat je zelfs ingesoldeerd meestal wel kan vaststellen dat een IGBT module defect is. Helpt ook dat je meerdere identieke in- en uitgangen moet hebben, zoals @EricN al aangeeft.

Meet tussen uitgaande fases, moeten alle richtingen identiek meten.. Je kan beter zelf IGBT module wisselen een Witgoed print reparatie bedrijfje heb ik ook voor gerepareerd maar rekenen in mijn ogen woekerprijzen..( Euromaxx)

Als ik het goed begrijp is een nieuwe print EUR 200 incl. BTW (?).
@SMD, mag ik vragen wat jij onder woekerprijzen verstaat voor reparatie in dit geval?

Als het IC stuk is en je draait de trommel met de hand dan gaat dit stroef. Als je de motorkabel los maakt dan draait de trommel vlot. Ik zit op de foto ook het beruchte LNK IC. Doormeten tussen drain en source. Kan stuk zijn.

[Bericht gewijzigd door rdonne op zondag 31 oktober 2021 11:39:25 (26%)

Yep, wat Rdonne zegt kan ook.. Meet eerst de 12/3,3V eens na of die er is...

Woekerprijzen van een slordige 75 Euro minimaal..