koelkast ombouwen voor koeling en verwarming

Hallo

Ik zoek een oplossing om deeg op locatie op temperatuur te houden. Dus in de zomer en winter zou ik een kist rond de 21 graden C moeten kunnen houden.

Mijn idee is als volgt: Een verrijdbare ijskast.

https://cdn.webshopapp.com/shops/21813/files/247153334/800x700x2/hendi-energiezuinige-vrieskist-led-verlichting-2-w.jpg

Om te koelen: kan de thermostaat aangepast worden zodat deze bijvoorbeeld bij een buitentemperatuur van 35C koelt naar 21C?

Om te verwarmen dacht ik eraan om de wanden met warmtematten of warmtefolie te bekleden en een thermostaat te gebruiken en eventueel een warmtelamp erbij. Zou dit voldoende zijn bij vriestemperaturen?

https://media.s-bol.com/krm3z3kmEBzJ/550x557.jpg

Heeft hier iemand ervaring mee? Of iemand die hier verstand van heeft en me even wil helpen?

of iemand die eventueel een betaalbaar/beter alternatief kent?

hartelijk dank alvast

KGE

Golden Member

Zou een wijnbewaarkast niet iets zijn? Die kan ook koelen en verwarmen met temperaturen tussen de 5 en 22 graden.

Ja, had ik ook al aan gedacht. Maar vermoed dat deze niet genoeg kunnen verwarmen bij temperaturen rond en onder het vriespunt.

Wijnkasten zijn ontworpen om in je woonkamer te plaatsen.

Anoniem

Ik zou eens bij een bakkersgroothandel kijken. Je bent vast niet de enige die deeg op temperatuur moet houden.

mel

Golden Member

Ik denk dat je dan beste heaters nodig hebt, en een temperatuurcontroller..Die zijn niet goedkoop.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Waarom moet het werken bij vries temperaturen, de kast isgeisoleerd, dus je beheerst zelf het klimaat in de kast, temperatuur lijkt me geen probleem, de vochtigheid lijkt me een stuk lastiger.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
HVinduction

Honourable Member

Gewoon een vochtvreter zoals calciumchloride gebruiken, die wordt ook in de vorm van bolletjes in het droogfilter gebruikt, soda (natriumcarbonaat) werkt ook goed. Het gaat erom dat je een zout neemt die watermoleculen kan opnemen en zo een hydraat vormt.

Je zou in theorie ook net als bij een gewone luchtontvochtiger iets kunnen maken zodat de temperatuur van de verdamper soms ongeveer 5 graden bereikt zodat het water wel hierop condenseert maar niet bevriest en dan zou je gewoon er een bakje onder kunnen plaatsen om het condens op te vangen.

Kijk eens op het forum voor hobbybrouwers: https://www.hobbybrouwen.nl/forum/
En op een forum voor kaasmakers: https://zelfkaasmaken.forum2go.nl/
Zoeken op ‘stc-1000’ en ‘inkbird 308’. Met lezen ben je wel een tijdje bezig …

De inkbird is kant en klaar, de stc-1000 is een stuk goedkoper maar die moet je zelf voorzien van aansluitingen.
Beide hebben twee relais, eentje voor koelen en eentje voor verwarmen.
De thermostaatinstelling van de koelkast gebruik je niet, die moet enkel voldoende laag staan om te koelen tot onder de ingestelde temperatuur. De 230V van de koelkast is altijd aangesloten, en gaat aan en uit door het relais van de inkbird.
Verwarming: Dat kan warmtedraad zijn; gloeilamp; warmtelamp; warmtematje. Liefst aangevuld met een PC-ventilator. Benodigd wattage: 50 Watt is echt genoeg om ook bij een omgevingstemperatuur van 0 graden binnenin een temperatuur van 25 graden te handhaven.
Warmtematjes zijn er ook in 12V. Dan heb je binnenin de vochtige koelkast geen 230V aansluiting nodig. Wel heb je dan ook een voeding nodig, eentje die bij 12V met gemak 50W (> 4,8 A) kan leveren.
Bij een koelkast kan een wat dikker snoer door het afwateringsgaatje, dun snoer (temp. sensor) kan tussen de deurrubbers.
Een koelkast is veel beter geschikt dan een vrieskist/vrieskast.

Blijft over: handhaven van de juiste vochtigheid, voor deeg. Daar weet ik niets zinnigs over te melden.

Of een rijskast nemen zoals de bakker heeft??

@smd Kan je die instellen op 21C bij bijvoorbeeld een buitentemperatuur van 35C?

@ henkg bedankt voor de tip, ga ik eens uitpluizen. De luchtvochtigheid is heel belangrijk bij deeg.

Nee, maar dan heb al 2 regelingen, en misschien met Peltier element koeling regelen??

Peltier element? Dat is een (zeer inefficënte) warmtewisselaar, er moet een af/aanvoer naar buiten zijn. En de koeling heb je al, van de koelkast.

Luchtvochtigheid. Zoek eens op 'kaasgrot'. Kaasmakers zijn echter -net zoals de meeste wijnmakers- erg 'old school'.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 28 oktober 2021 08:31:56 schreef HVinduction:
Gewoon een vochtvreter zoals calciumchloride gebruiken, die wordt ook in de vorm van bolletjes in het droogfilter gebruikt, soda (natriumcarbonaat) werkt ook goed. Het gaat erom dat je een zout neemt die watermoleculen kan opnemen en zo een hydraat vormt.

Je zou in theorie ook net als bij een gewone luchtontvochtiger iets kunnen maken zodat de temperatuur van de verdamper soms ongeveer 5 graden bereikt zodat het water wel hierop condenseert maar niet bevriest en dan zou je gewoon er een bakje onder kunnen plaatsen om het condens op te vangen.

Deeg wil je net heel vochtig houden om verkorsten tegen te gaan (kan ook met een vochtige doek of plastiek). In de rijskasten is het meestal rond 37°C en een RV van 100%. En dan wordt er nog regelmatig wat stoom bij in geblazen. Bijvoorbeeld pistolets moeten nat uit de vulkast komen.

De stoomapparaten zijn meestal ook geen heel lang leven beschoren. Zelfs met ontkalker er voor. Constant kokend water heeft de nodige gevolgen naar kalkafzetting.

Zelf heb ik voor het laten uitlopen van mijn koninginnen een koelkast omgebouwd naar 36°C met een elsteinlamp van 60W en een ouderwetse gloeilamp. Wat overshoot bij opstarten maar heel degelijk als je de deur niet teveel opent. Ik moet de zaak nog eens ombouwen naar 2 elstein en een PWM regeling.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.