Systeemventilator Brink Allure B-16 HR draait niet meer.

Op 15 oktober 2021 19:04:42 schreef smd:
Die Irams modules lijken vaak OK maar zijn het niet Bosch wasmachines zitten soortgelijke en knallen soms maar ook niets zichtbaar en meetbaar en toch draait motor niet

Ja ik bedoel de PWM vanaf branderautomaat... Meet of die wel werkt.. Ik vermoed dat het PWM er sinus of zaagtandvormig uit kwam

Ik denk dat jouw ervaring toch over een oudere ketel gaat. Dit is het V5 model met ECM 3.0 motor. De module die op de motor zit heeft alleen een UART bus verbinding met de hoofdprint.

Op 15 oktober 2021 20:07:15 schreef testman:
meet de draden vanuit de motor naar de voeding, als die doormeten ligt er al een een fet in de driver uit. vanuit de voeding mag je niet laag doormeten naar de 3 motor draden.

Klopt dit heb ik gedaan bij de contacten op de IC en heb het nu ook op de motor connector gedaan. Ik meet geen kapotte fet. Maar zoals smd al zei kan hij dus wel kapot zijn. Dat hoop ik dan maar…

Ik heb inmiddels een nieuwe IRAM IC besteld. Komt uit de states, duurt helaas even. Dan die vervangen en maar weer eens proberen. Verder staan de grote caps niet bol, zullen nog wel goed zijn. Afwachten maar…

OK dat kan , die van ons was een PWM sturing.. Uart is IDD veel nieuwer.. Uart verbinding nog OK?

Dat weet ik niet zeker maar vermoed van wel. De ventilator draait nog 1-2 mm en dan stopt ie, dan probeert ie het opnieuw en nog een keer en dan verschijnt de fout 1F41. Dus het lijkt er op dat de aansturing wel wat doet, maar dat hij vermogen mist oid. Zou wellicht in die ISRAM zitten, het proberen waard, hoop dat dat het is.

Shiptronic

Overleden

Op 16 oktober 2021 19:13:18 schreef bnijssen:
Dat weet ik niet zeker maar vermoed van wel.

even een Com-poort aansluiten en meekijken met een terminal programma wat er voorbij komt Rx en Tx ? baudrate kan je evt. met een scoop bepalen (of gewoon een aantal proberen).

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Lijkt me toch de IRAMS module.. 1 vd fases ontbreekt

normaal meet je vanuit de voeding naar de fasen van de motor vrijwel dezelfde weerstand waarden, als de motor losgekoppeld is iig. wijkt er 1 af heb je daar de meeste kans al. als de motor stuk is ( lage weerstand naar aarde ) dan heeft herstel van de print geen nut meer..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Een update, maar helaas nog geen progressie.

De IRAMS IC is vervangen. Helaas nog steeds hetzelfde symptoom: de ventilator draait nog 1-2 mm en dan stopt ie, dan probeert ie het opnieuw en nog een keer en dan verschijnt de fout 1F41.

Tijdens het bewegen zijn vanuit de motor module een paar hoge piepjes te horen. Dit was ook al met de oude IRAMS IC. Kan dit geluid van de condensatoren komen? Of is dit normaal (wellicht van de IGBTs)?

Dit lijkt toch echt dat 1 fase zijn aansturing mist.. kan zeker condensatoren zijn.. of tacho..de foutmelding is communicatie gerelateerd of motor rotatie problemen??

Shiptronic

Overleden

Op 26 oktober 2021 15:57:18 schreef bnijssen:
de ventilator draait nog 1-2 mm en dan stopt ie, dan probeert ie het opnieuw en nog een keer en dan verschijnt de fout 1F41.

8.2 Storingstabel vergrendelcode toestel

1Fnn : Alarmcode systeemventilator; Zie tabel alarmcodes systeemventilator

8.4 Storingstabel alarmcode systeemventilator
41 : Toerental systeemventilator lager dan 20 tpm Controleer systeemventilator en ventilator bedrading

Alle foutcodes: https://www.ventilatie-luchtverwarming.be/documenten/BrinkAllureversie…

Dat klopt dus; nu de vraag waarom word die niet aangestuurd.

3 kanaals scoope bij de hand?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 26 oktober 2021 20:53:39 schreef smd:
Dit lijkt toch echt dat 1 fase zijn aansturing mist.. kan zeker condensatoren zijn.. of tacho..de foutmelding is communicatie gerelateerd of motor rotatie problemen??

Met de tacho bedoel je het circuit wat het toerental bewaakt? Weet niet waar dat zit. De foutmelding heeft Shiptronic hieronder mooi uitgelegd, had ik gezien. Dus een rotatie probleem. Wellicht zit het hem dus niet in de tacho?

Op 26 oktober 2021 21:25:31 schreef Shiptronic:
[...]
41 : Toerental systeemventilator lager dan 20 tpm Controleer systeemventilator en ventilator bedrading

Alle foutcodes: https://www.ventilatie-luchtverwarming.be/documenten/BrinkAllureversie…

Dat klopt dus; nu de vraag waarom word die niet aangestuurd.

3 kanaals scoope bij de hand?

Helaas zo professioneel ben ik nog niet uitgerust ;-).

Zojuist een ESR meter besteld. Misschien dat ik een kapotte cap kan vinden. In het circuit tussen de IRAMS en de motoraansluiting wellicht? Daar zitten volgens mij nog wat condensatoren, als 1 vd fases afwijkend meet dan heb ik misschien kans. Ik ga nog eens wat rubber afkrabben en kijken of ik andere kapotte componenten tegenkom.

Bedankt weer zover!

Heb het idee dat ik een oorzaak op het spoor ben. Tijdens bedrijfspanning meet ik tussen pin 10 en ground maar 25-28V DC. Pin 10 is de input kant van de fets, volgens mij moet daar rond de 340 VDC op staan (zie ook eerder gelinkte Youtube filmpje). Of meet ik dit verkeerd?

Dan zou het probleem in de power supply moeten zitten. De meeste caps heb ik met een ESR meter doorgemeten en lijken goed te zijn. Er zit nog een thermistor voor en die meet 1.7 ohm, maar misschien dat die onder spanning toch faalt? Of kan het de gelijkrichter zijn?

Iemand nog tips? Bedankt!

Dat zou kunnen, zekering op motor print defect lijkt me eerder, ook ingekit. De PTC word meestal overbrugd met een relais op moment dat 300V aanwezig is.. Is een inschakel vertraging..