Ik heb hier een Pioneer PD-6100 CD-speler staan, met de klacht dat deze steeds slechter CD's ging afspelen en uiteindelijk niet meer.
Als je een CD in de lade plaatst, leest de CD-speler vrijwel meteen de index. Getest met 5 verschillende CD's. Tot zover mooi.
Druk je daarna op Play, dan blijft de CD-speler alsmaar zoeken en stopt uiteindelijk met proberen. Doorspoelen naar het midden of einde van de CD maakt geen verschil, welk van de 5 CD's ook niet. Je ziet de 'kop' naar de positie van het nummer gaan, en daar blijft-ie op een klein stukje heen-en-weer zoeken onder de CD om het na een minuut op te geven.
Lens reinigen maakte geen verschil.
Ik heb nog weinig CD-spelers op de operatietafel gehad, zijn er kwalen waar jullie als eerst aan denken?
In de service manual zijn de eerste stappen bij "Adjustment" het meten van "tracking error", "focus error" en "RF output", maar die meten alledrie netjes binnen tolerantie. De stap daarna moet je al een test CD kunnen afspelen.
Deze gids had ik nog in mijn herinnering: https://www.repairfaq.org/sam/cdfaq.htm . "Tracking (seek and play) problems" lijkt er wel het meest op.