Voldoende geaard

Anoniem

Gebruik alsjeblief de woorden erkend, gediplomeerd, gecertifieerd, regels, wetten, standaarden,normen niet, je gaat iemand wakker maken :-)

Jinny

Golden Member

Mwah, ik ben geen van allen, nu, oké, gediplomeerd dan weer wel, 40 jaar terug.
Maar de NEN1010 mag ik waar ik nu ben -niet- gebruiken, kiepen ze me direct overboord.
Eigen regels vd klasse....
Toch vallen hier de mensen niet bij bosjes dood....
Alles is relatief....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evelo

Golden Member

In de elektriciteit is er een groot verschil tussen ’gewone mensen’ en ’bevoegde personen’.

Bij een gewone mens wordt er vanuit gegaan dat ie geen enkele notie heeft van de gevaren van elektriciteit.

Bij bevoegde personen dus wel.
Ik ga zelf bijvoorbeeld regelmatig binnen in oude hs-cabines. Daar heb je niet meer dan een balkje op +/- 1,2m hoogte tussen jezelf en het open hoogspanningskoper.

Na opleiding en instructie wordt er vanuit gegaan dat ik weet dat ik moet opletten.
En als ik toch een ongeval zou hebben dan legt de werkgever mijn opleidingsdossier voor aan de bevoegde instanties en zegt: ’hij was op de hoogte van de gevaren, ongeval is niet mijn fout’.

Ik ken niets van boten maar ik ga er vanuit dat het gelijkaardig is.

Jinny

Golden Member

Min of meer, maar daar zal ons BE orakel wel wat op te melden hebben....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik was van mening, heb dat hier op CO eens gelezen, dat die classificatie niet meer bestond in NL?

Bij ons (BE), mogen enkel personeelsleden met bevoegdheid BA4 (gewaarschuwd personeel) en BA5 (bevoegd personeel) ingrijpen op een elektrische installatie.

BA4 en BA5 worden door de werkgever toegekend na voorleggen van bewijs van scholing, na bijkomende opleiding en voor een afgebakend toepassingsgebied.

Let wel, dit is niet van toepassing voor huishoudelijke installaties.

mvg

Bart

Western civilization? That would be a good idea! (HR '89-'12)
mel

Golden Member

Op 1 november 2021 14:52:40 schreef 60204:
Ik was van mening, heb dat hier op CO eens gelezen, dat die classificatie niet meer bestond in NL?

Bij ons (BE), mogen enkel personeelsleden met bevoegdheid BA4 (gewaarschuwd personeel) en BA5 (bevoegd personeel) ingrijpen op een elektrische installatie.

BA4 en BA5 worden door de werkgever toegekend na voorleggen van bewijs van scholing, na bijkomende opleiding en voor een afgebakend toepassingsgebied.

Let wel, dit is niet van toepassing voor huishoudelijke installaties.

mvg

Bart

Dit klopt, toen ik bij Fluxys aan het werk was, had ik ook een BA5 aantekening..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

per monteur wordt dat aangewezen als t goed is bij een werkgever. waar de 1 25A mag schakelen mag de ander 2000A schakelen. wat het bij mij is weet ik niet, 1000A al vaker geschakeld iig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 1 november 2021 12:22:44 schreef mel:
[...]Het gaat erom, dat ALS er iets gebeurd, mensen gaan dan zeggen:"hij heeft er met zn vingers aangezeten.",je weet hoe mensen zijn..

Het passende gezegde is dan "de dader ligt op het kerkhof". Doorgaans niet letterijk, maar dat kan natuurlijk ook nog.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Grotedikke, houd nu eens op met het aanvullen van je eigen aannames met een dosis onzin. Ik heb je de credits gegeven waar je die verdiende, voor de rest moet je opdonderen met je onzinopmerkingen.
Wellicht dat je te oud bent om in te zien dat de woningmarkt dikke ellende is, wat zich ook doorzet in de studentenhuisvesting omdat daar ook geen doorstroming is.

Met je stemmingmakerij zet je mensen op het verkeerde been, terwijl ik toch zelf degene ben die uit heeft gelegd hoe het zit.
Als je daar vragen over hebt, stel ze dan. Ga het niet voor jezelf invullen, dit openlijk uitdragen en daarmee ruis genereren.

Ik ga het nog één keer uitleggen...

Mijn zoon studeert in Groningen.
Daar is door de woningnood niets te vinden qua huisvesting.
Hij komt uit in Assen, in een gebied waar veel mensen uit een lager sociaal milieu wonen, die -net als mijn zoon- zoekende zijn naar een geschikte woonruimte.
Of het nu de gescheiden vijftiger is met schulden, een jonge starter die niets kan vinden, een uit huis getrapte puber of een student die een plek zoekt zijn... Dat maakt niet uit.
Woningnood is klote momenteel.
Het pand biedt woonruimte voor dit soort mensen.
Dat de pandeigenaar dit als melkkoe ziet, is niet vreemd.
Dat hij de tijd tussen nu en het moment dat hij het gaat renoveren om er appartementen van te maken het gaat verhuren aan de genoemde groep mensen, is uit financieel oogpunt ook erg lucratief.

Het begint pas te knijpen wanneer er gebreken zijn die de eigenaar geld gaan kosten wanneer hij het moet laten herstellen.
Want met een grondige renovatie in het verschiet is dat allemaal weggegooid geld.
Het knijpt nog meer als je je niet teveel kunt roeren als huurder, omdat een pandjesbaas een contract ook níet kan verlengen, wanneer dit afloopt, omdat hij er ook andere huurders in kwijt kan. Zoals gezegd... Gegadigden genoeg. Ook gegadigden die niet snel klagen.

En nu is er een scheidslijn tussen klagen over gebreken die hinderlijk zijn enerzijds en gebreken die ronduit gevaarlijk zijn anderzijds. De verhuurder, of in dit geval de persoon die de belangen van de eigenaar behartigt, zal voldoende moeten inzien dat het een mogelijke gevaarsetting betreft en geen hinderlijk ongemak.
Als je zelf geen donder verstand van zaken hebt, moet een derde persoon je zien te overtuigen van het gevaar en (helaas moet het soms op die manier) de gevolgen voor de eigenaar wanneer het fout gaat.
En die balans moet niet doorslaan in de weg van de minste weerstand waarbij men kiest voor een andere huurder.

Dus... Momenteel staat de wind zo, dat ik de ALS ga testen.
Als dat er allemaal goed uitziet, laat ik een bedrijf komen om dit te meten. Ik verwacht niet dat het aanspreekpunt van de pandeigenaar dat tegen zal houden. Dan is er echt wat loos.
Daar laat ik het van afhangen.
Mijn zoon is daar nu niet zoveel en zeker niet overdag, wat het plannen wat lastig maakt.
In de avond met die ALS spelen is ook onwenselijk.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Doordat wat er echt aan de hand is een wazig verhaal is , krijg je allerhande aannames om je op het juiste spoor te zetten( zeg maar hardop meedenken).

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Op 2 november 2021 08:33:15 schreef Fantomaz:
Als dat er allemaal goed uitziet, laat ik een bedrijf komen om dit te meten. Ik verwacht niet dat het aanspreekpunt van de pandeigenaar dat tegen zal houden. Dan is er echt wat loos.
Daar laat ik het van afhangen.

Als je de rekening van dat bedrijf betaalt, dan zal de pandeigenaar er geen problemen mee hebben. Dat bedrijf zal dan ook wel voldoende kennis hebben om de kwaliteit van de vereffening en aarding vast te stellen.

Shiptronic

Overleden

Iemand(je zoon) kan daar toch op het knopje drukken voor je, en het resultaat melden ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Dis wat ik ook al een keer gevraagd heb.
Het resultaat hoeft niet lokaal te worden beoordeeld, het is ja of nee.

Edit: er stonden heel kort vraagtekens of andere characters. Geen idee waardoor.

[Bericht gewijzigd door mvdk op dinsdag 2 november 2021 20:10:42 (27%)

Op 2 november 2021 18:17:49 schreef ohm pi:
[...]Als je de rekening van dat bedrijf betaalt, dan zal de pandeigenaar er geen problemen mee hebben.

toch wel , negen van de tien keer weten de eigenaren dat het niet goed gesteld is met het pand zoals isolatie , vocht / schimmel , en ook de elektrische installatie .
wanneer de eigenaar weet dat er een gebrek is , is hij verplicht er op korte termijn wat aan te doen , zolang er geen controle of onderzoek komt die hem zwart op wit verteld dat er wat mis is en dat hij op de hoogte is van het gebrek , kan hij doen als of zijn neus bloed , en zeggen dat hij van het gebrek niks wist.
hij heeft er dus baat bij dat hij niet oficieel van de gebreken op de hoogte gesteld word
.

evelo

Golden Member

Eigenaar zijn van een gebouw komt met rechten en plichten.

Zeggen: ik wist het niet. Daar moet je bij de rechter niet mee afkomen.

Als eigenaar wordt je geacht de staat van je eigendom te kennen en ook de regels die van toepassing zijn rond verhuur.

Wel de voordelen van verhuur in je zak steken en de nadelen van je afschuiven, zo werkt het niet.

Op 2 november 2021 20:48:10 schreef evelo:
Wel de voordelen van verhuur in je zak steken en de nadelen van je afschuiven, zo werkt het niet.

Maar zo doet men het wel.

Ik laat het controleren en wil dat best zelf betalen.
Blijkt er meer loos, dan is er een onafhankelijke partij van op de hoogte geweest en kan men eventuele defecten niet afschuiven naar mij als onkundige veroorzaker.

Staat tegenover dat wanneer er geen controle op de installatie uitgevoerd mag worden, er ook wat loos is. De betrokken controleur is dan ook als onpartijdige derde getuige van de weerstand daartegen.
Ik moet zeggen dat ik dat niet snel verwacht.

Op 2 november 2021 18:33:08 schreef Shiptronic:
Iemand(je zoon) kan daar toch op het knopje drukken voor je, en het resultaat melden ?

Ha! Ik weet niet eens waar die meter zit, zal ik je zeggen. Als ik dat mijn zoon uitleg gaat hij misschien op de gordijnrails in de hal drukken, zoveel kunde heeft hij ervan. :-D
Nee, zo intelligent hij op veel vlakken is, zo knullig kan hij op andere vlakken zijn. Dat heeft z'n charmes, maar ook z'n onpraktische kanten. ;-)

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Anoniem

Op 2 november 2021 08:33:15 schreef Fantomaz:
Grotedikke, houd nu eens op met het aanvullen van je eigen aannames met een dosis onzin. Ik heb je de credits gegeven waar je die verdiende, voor de rest moet je opdonderen met je onzinopmerkingen.
Wellicht dat je te oud bent om in te zien dat de woningmarkt dikke ellende is, wat zich ook doorzet in de studentenhuisvesting omdat daar ook geen doorstroming is.

Met je stemmingmakerij zet je mensen op het verkeerde been, terwijl ik tMoch zelf degene ben die uit heeft gelegd hoe het zit.
Als je daar vragen over hebt, stel ze dan. Ga het niet voor jezelf invullen, dit openlijk uitdragen en daarmee ruis genereren.

Ik denk eerder dat jij iedereen op het verkeerde been gezet hebt door je onduidelijke input.
Het begon met wazige vragen over een ongeaard plafondlampje en nu is de hele installatie al verdacht...

Maar goed, jij je zin, dit is mijn laatste post.
Jammer dat je er zo over denkt, blijkbaar kun je de realiteit niet verdragen.
Ik heb nochtans direct de situatie juist ingeschat en dit topic had geen 235 posts lang hoeven te zijn.

Ik geef toe dat ik wat direct ben en niet pamper, maar daar moet je als grote jongen toch wel tegen kunnen.

Eindbesluit:
1) Door het woninggebrek zit je zoon in een ietwat verwaarloosd pand samen met allerlei ongeregeld.
Niemand durft de gebreken of gevaren aankaarten bij de huisbaas uit schrik buiten te vliegen, er staan immers massa's te trappelen om hun plaats in te nemen. Dat geeft de huisbaas die onbereikbaar ver zit en zn zaken onduidelijk gedelegeerd heeft een ongeziene macht.
(tot het eens falikant afloopt natuurlijk)
Bij ons noemen ze dat huisjesmelkers.

2) Uit je eigen posts blijkt overduidelijk dat je volstrekt onvoldoende kennis en instrumenten hebt om eigenmachtig de situatie te gaan beoordelen.

3) Voor diverse aangehaalde redenen is het bijzonder risicovol om eigenmachtig aan de installatie te gaan morrelen, behalve dan de verdachte lamparmatuur waar het allemaalmee begon te vervangen.

4)Mijn advies is dus, als je buiten die lamp nog terecht bezorgd bent over de veiligheid van je zoon, laat de situatie door een vakman/vakvrouw evalueren.
Vraag daar dan een verslagje van, en als het ooit misgaat heb je iets in handen.

5) Als iemand hier vindt dat ik het ergens bij het verkeerde eind heb, dat hij dan reageert met argumenten.
Saluut en de kost. zeggen ze bij ons.

mel

Golden Member

Is het nu echt waar?Gaat GD weg? :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Nee, die gaat niet vrijwillig zeggen ze bij ons..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mvdk

Golden Member

GD heeft wel gelijk dit keer..

Anoniem

Op 4 november 2021 14:51:18 schreef Jinny:
Nee, die gaat niet vrijwillig zeggen ze bij ons..

Tuurlijk niet. Een rondje bekvechten met de enige vrouwelijke Nederlandse techneut is mooi meegenomen :-)
Met last post bedoelde ik natuurlijk in dit topic, omdat alles wat relevant is gezegd en geschreven is.
Ondertussen is het door toedoen van 2 flauwe plezante, de voorlaatste post geweest ;-)

[Bericht gewijzigd door Anoniem op donderdag 4 november 2021 15:37:16 (28%)

Op 4 november 2021 14:52:27 schreef mvdk:
GD heeft wel gelijk dit keer..

Grotendeels gelijk, op de plekken waar hij mij quote inderdaad. :-)
Hij lijkt het eindelijk door te hebben nadat ik het 3x heb moeten uitleggen. Zal een leeftijdsding zijn, denk ik.
Ja, ik gooide niet alle details op tafel omdat dit naar mijn idee niet relevant was.
Als dat het wel blijkt te zijn, geef ik verdere details. Niet om er een eigen oordeel aan te knopen, maar om te helpen zoeken naar een oplossing.

Oh, ja...
Tussen de bedrijven door sijpelde een erg leuke discussie over het wel en wee van de installaties in Nederland versus België en de normeringen her en der. Dat slokte ook een aardig aantal pagina's op. Maar zoals gezegd... Desalniettemin leerzaam. :-)

Adviezen zijn waar nodig aangenomen en de acties lopen.

De update tot zover:
Ik heb de installatie gecontroleerd en inderdaad sloeg de aardlek niet af bij het indrukken van het testknopje.
Het betreft een (hoe kan het ook anders) oud model met dito zekeringhouders, hoe automatisch die ook zijn gemaakt met die "automaatjes in zekering formaat".
Wil ik dus de aardlek vervangen hebben, moet de hele groepenkast op de schop. Dus een vervangend model met een hoofdschakelaar, 2 aardleks en minimaal 4 groepen.
Deze heb ik al op de korrel bij een lokaal elektrotechnisch installatiebedrijf en we wachten op een go van de verhuurder.
Ik zal de installatie van de groepenkast zelf doen en de keuring wordt door het betreffende installatiebedrijf gedaan, incl. het plaatsen van de zegeltjes.
Daarmee ben ik voldoende afgedekt.
Het aanspreekpunt heeft het filmpje van de niet werkende aardlek gezien en neemt het heel serieus. Dat scheelt alweer.

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Als die nieuwe ALS er in zit vermoed ik dat hij uit gaat schakelen en dan komen er nog meer kosten om de lekken op te sporen, heb je daar nog wat over overlegd?

Shiptronic

Overleden

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
mvdk

Golden Member

Ik zou alleen maar die aardlekschakelaar vervangen. Een kast vervangen is toch duidelijk meer werk, en voegt eigenlijk niks toe.
Zoals rwk zegt:

Als die nieuwe ALS er in zit vermoed ik dat hij uit gaat schakelen en dan komen er nog meer kosten om de lekken op te sporen,

Dan moet je gaan zoeken waar het lek zit, nu blijft het licht branden, maar dan niet meer. En als het tegen zit moet je misschien dingen overhoop gaan halen.