Powerbank voor draagbare radio?

Ik heb een draagbare radio (van de Aldi)
Deze speelt ofwel via netstroom ofwel via 4 c batterijen. Die batterijen zijn handig als ze opgeladen zijn, maar niet om ze op te laden.
4*1,5v=6v ... USB = 5v

Wat zou er gebeuren moest ik hier een powerbank aan koppelen IPV de c-batterijen?

als het oplaadbare C cellen zijn heb je sowieso maar iets van een 5 volt. 1,2 x 4 = 4,8v.. Dus zal ie het op 5V ook wel doen.

wat is het probleem met opladen van C cellen? (ook gekend als babycellen)

Op 3 november 2021 23:14:55 schreef kris van damme:
als het oplaadbare C cellen zijn heb je sowieso maar iets van een 5 volt. 1,2 x 4 = 4,8v.. Dus zal ie het op 5V ook wel doen.

wat is het probleem met opladen van C cellen? (ook gekend als babycellen)

Zijn deze geen 1,5v? Of is dit theoretisch?

Problemen met opladen babycellen: klepje losschroeven, daarna batterijen in slechte lader, ... Een powerbank heeft een makkelijkere plug, en kan overal opgeladen worden :-)

Arco

Special Member

Nominale spanning van een (oplaadbare) NiCd of NiHM is 1.2v, van een (niet oplaadbare) alkaline batterij 1.5v
Direct na het opladen is de spanning iets boven de 1.4v, maar dat kakt behoorlijk snel in...

Als je van een gewone 5v powerbank wilt opladen (er zijn er ook met 12v uitgang) zul je er een boost converter achter moeten zetten.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 3 november 2021 23:34:51 schreef Arco:
Nominale spanning van een (oplaadbare) NiCd of NiHM is 1.2v, van een (niet oplaadbare) alkaline batterij 1.5v
Direct na het opladen is de spanning iets boven de 1.4v, maar dat kakt behoorlijk snel in...

Als je van een gewone 5v powerbank wilt opladen (er zijn er ook met 12v uitgang) zul je er een boost converter achter moeten zetten.

Het idee was eigenlijk om de 4 batterijen er helemaal vantussenuit te halen en rechtstreeks power van de powerbank te halen.

Arco

Special Member

Qua spanning *zou* het kunnen werken, dat moet je proberen...
Maar de radio moet dan wel ongeveer 60mA of meer gebruiken (kan per merk/type verschillen), anders schakelt de powerbank uit.
(die denkt dan dat er niemand meer thuis is... ;) )

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 3 november 2021 23:44:58 (12%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik probeer het eens ... Wordt vervolgd en bedankt voor de info!

Je zou zoiets kunnen overwegen:
http://www.m-voorloop.nl/techn-panasonic-dc-gh5-dummy-accu.html

Maar dan in C-cel vorm in plaats van die DMW-BLF accu voor m'n fotocamera. Voordeel: je hebt ruimte zat om in het dummy-object een nette USB-stekker te monteren. Afhankelijk hoe het klepje op de radio zit, kun je dat mooi wegwerken.

Ik gok dat de radio het bij 5 Volt ook prima doet. Alkalines die leeglopen zitten ook relatief snel aan de 5 Volt.
Het probleem zou inderdaad de getrokken stroom kunnen zijn. Maar bij een radio die (nog) op C-cellen werkt vermoed ik dat er een redelijke stroom loopt, anders hadden er wel AA's in gezeten.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Shiptronic

Overleden

Op 3 november 2021 23:44:10 schreef Arco:
Qua spanning *zou* het kunnen werken, dat moet je proberen...
Maar de radio moet dan wel ongeveer 60mA of meer gebruiken (kan per merk/type verschillen), anders schakelt de powerbank uit.
(die denkt dan dat er niemand meer thuis is... ;) )

Dat is met een simpele weerstand op te lossen.
5V/60mA= weerstandje van 82Ω en 60mAx5V= 0.3W ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
TinusTech

Golden Member

Powerbanks en usb laders werken met schakelende convertors/laders. Die kunnen de radioontvangst storen.

normaal moet dat werken. ik doe dat ook met speelgoed van de dochter
ik print dan plastic C cellen waar ik een draadje kan doorsteken om zo contact te maken met het toestel en dan gewoon een powerbank eraan.
http://www.cwad.be/projectpics/Cbat3.jpg

er zijn ook zat powerbanks die NIET uitschakelen en gewoon altijd 5V op de uitgang hebben staan.

1,5V is voor gewone batterijen, herlaadbare zijn maar 1,2V

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Toch heeft TinusTech wel een punt. Ik heb mijn Tascam DR-40 ooit aan een powerbank gehangen en een opname laten maken. Er kwam veeel ruis mee die er niet was bij gebruik op accu's/batterijen (AA).

Nou is er sowieso iets mis mee, want het toestel produceert al praktisch sinds het begin storing bij gebruik van fantoomvoeding, een flinke rimpel van iets van 200 mV die tot aan de batterijcontacten te meten is met een scoop, dus misschien deugt de algemene filtering al niet.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Arco

Special Member

er zijn ook zat powerbanks die NIET uitschakelen en gewoon altijd 5V op de uitgang hebben staan.

Ik heb er nog nooit een gezien... ;)
Is ook vreselijk inefficient, bij lage stromen is het eigengebruik van de powerbank vele malen hoger als wat de afnemer gebruikt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
TinusTech

Golden Member

Op 5 november 2021 09:39:18 schreef weardguy:
Toch heeft TinusTech wel een punt. Ik heb mijn Tascam DR-40 ooit aan een powerbank gehangen en een opname laten maken. Er kwam veeel ruis mee die er niet was bij gebruik op accu's/batterijen (AA).

Nou is er sowieso iets mis mee, want het toestel produceert al praktisch sinds het begin storing bij gebruik van fantoomvoeding, een flinke rimpel van iets van 200 mV die tot aan de batterijcontacten te meten is met een scoop, dus misschien deugt de algemene filtering al niet.

De spanning van fantoomvoeding is veel hoger dan die van de batterij/accu. Daar komt dus altijd een dc-dc convertor aan te pas - dus kans op storing. Die Tascam van jou is duidelijk heel slecht ontworpen of defect als de fantoomvoeding storing veroorzaakt/doorgeeft.
Mijn historische Marantz PMD671 (2005) is doodstil bij fantoomgevoede microfoonopnamen (accu 9.6 volt). Het kan dus wel goed

Op 5 november 2021 09:40:01 schreef Arco:
[...]
Ik heb er nog nooit een gezien... ;)
Is ook vreselijk inefficient, bij lage stromen is het eigengebruik van de powerbank vele malen hoger als wat de afnemer gebruikt...

zal straks eens gaan meten, denk dat zeker de helft van mijn power banks zo is.
alle powerbanks waar je een gsm ofzo insteekt en die 'vanzelf' wakker wordt, zijn er due 5V op de uitgang houden.
de powerbanks waar je op een knopje moet drukken om ze te wekken, zijn de andere soort

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Arco

Special Member

Ik heb hier 5 verschillende: allemaal auto-aan/auto-uit.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 4 november 2021 21:05:21 schreef TinusTech:
Powerbanks en usb laders werken met schakelende convertors/laders. Die kunnen de radioontvangst storen.

Nu je dit aanbrengt schiet het me te binnen dat de radio op oplaadbatterijen ook soms onverklaarbare ruis gaf (niet altijd)