Sony CDP-991 geeft soms niet thuis (no disk)

Ik heb hier een CDP-991 van Sony die soms ineens "no disk" geeft.

De laser geeft wel licht maar de lens gaat niet op en neer dus er wordt niet gefocused en gaat de CD niet draaien.
Andere laser erin gezet en die doet soms precies hetzelfde.

Als het dan niet werkt en je reseat de flatcable tussen het mainboard en de CD drive assy werkt het weer prima.

Flatcable bekeken en doorgemeten en kan er niks aan zien/meten.
Rommelen aan de flatcables, ook tussen laser en driveboard, geeft geen storing.

Iemand ervaring met deze storing?

Wat ik me wel bedenk is dat het nu gebeurd is na een paar dagen zonder de stekker erin. Er zit een 0.1F 5.5v RAM backup C in die nu na uitzetten meteen van 4.5vdc naar 2.4vdc zakt. Maar waarom dat de lens niet doet focussen weet ik niet. Als ik deze kortsluit start de CD nog steeds gewoon.

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op dinsdag 2 november 2021 22:56:19 (21%)

Na gisteren de back-up C te hebben vervangen blijft de VCC back-up spanning gewoon goed voor de RAM. Ook start de CD gewoon meteen.

Toch na een aantal keer open en dicht van de tray duurt het steeds langer voordat de CD begint te draaien, totdat hij No disk aangeeft.

Voeding zijn er wel gewoon en de laser brandt. Hmmm een uitdaging.

Als ik een CDtje dichter bij de lens breng tijdens het lezen tikt de lens tegen de CD en draait de spindle motor even.

Als ik de flatcable even los en vast zet tussen mainboard en CD drive dan werkt het weer prima. Wat zou dat nou resetten zodat het weer werkt?

heb je die bandkabel al eens omgedraaid? kan een rot punt bij een bepaalde buiging zijn..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 4 november 2021 22:27:17 schreef testman:
heb je die bandkabel al eens omgedraaid? kan een rot punt bij een bepaalde buiging zijn..

Nog niet gedaan, goed idee idd.

Ik zit in een rabbit hole denk ik. Het probleem is niet te reproduceren door een bepaalde techniek. Het doet zich soms voor en zit er dan wel hard in.

Van alles gemeten aan spanningen maar geen afwijking gevonden. Wel zakt de +10 VDC heel erg in elkaar tijdens inlezen, heb de elko's gemeten en zijn prima. Weet nog niet wat ik daar aan kan doen, maar het is wel raar.

Op 4 november 2021 22:46:24 schreef nijhuisr:
[...]
Van alles gemeten aan spanningen maar geen afwijking gevonden. Wel zakt de +10 VDC heel erg in elkaar tijdens inlezen, heb de elko's gemeten en zijn prima. Weet nog niet wat ik daar aan kan doen, maar het is wel raar.

Dat heeft de Pioneer ook waar ik mee bezig was, de 10 V richting de motor drive IC’s komt uit een ongestabiliseerde voedingsspanning (trafo -> brugcel -> elco). Elco’s zijn goed. Blijkbaar zo ontworpen.

Hoe heb je de elco's gemeten?
Je kan bv meten dat de farad waarde nog prima is maar dat wil bv nog niet zeggen dat ze nog goed zijn. De esr waarde kan ook te hoog zijn en dat kan net zo goed voor problemen zorgen.
Ook gecheckt of de snaar van de lade nog in orde is? Als die iets te slap is kan het zijn dat de lade niet ver genoeg omhoog gaat en dus ook niet de schakelaar voor, je mag de cd gaan lezen ingedrukt wordt.

[Bericht gewijzigd door brains op vrijdag 5 november 2021 14:58:16 (33%)

Heb een simpel meet aparaatje daarvoor die ook ESR laat zien, misschien niet helemaal geijkt maar ik kan ermee overweg.

Ik heb het hele mechanisme uitelkaar gehad en opnieuw gesmeerd, de snaar lijkt nog goed en de laser assy komt gewoon omhoog en de laser gaat ook branden. Alleen soms doet de lens aansturing dus niets.

Op 5 november 2021 14:56:37 schreef brains:
Ook gecheckt of de snaar van de lade nog in orde is? Als die iets te slap is kan het zijn dat de lade niet ver genoeg omhoog gaat en dus ook niet de schakelaar voor, je mag de cd gaan lezen ingedrukt wordt.

Lade snaar vervangen door een andere, dat leek goed maar nu gaat de lade soms niet meer open, er gebeurd niks.

Andere iets minder strakke snaar erin en het werkt soms nog steeds niet.

Mechanisch draait het allemaal soepel met de hand, niet overdreven strak ofzo, hmmm misschien komen we toch ergens.

Je zou op zijn minst de motor moeten horen inschakelen maar je hoort helemaal niks. De 2 schakelaars heb ik al schoon gemaakt en maken prima contact. Meer onderzoek dus.

EDIT: Heb de loading motor even getest op een voeding en die werkt prima beide kanten op met kracht. Misschien toch een slecht motor drive IC?

EDIT2: De motor terug in de CD speler lijkt wel in een soort oscillatie te gaan. Hij werkt steeds slechter als je de lade vaak achter elkaar open en sluit. Als je de motor tegen houdt dan hoor je hem alleen nog piepen maar er is geen kracht maar terwijl de 7VDC nog gewoon aanwezig is.

Heb 2 100n Cs over de voeding en motor gezet in CD drive unit.
Het lijkt nu wel beter te gaan.

Toch maar de laser vervangen omdat deze soms tikt met de lens tegen de CD tijdens TOC lezen, de nieuwe doet dat niet.

Het werkt nu prima, alleen vind ik de loading out wat traag en schokkering van de laser assy, maar daar zat het probleem niet.

De inkakkende +10VDC voeding is er nog steeds, daar kan ik niks aan doen denk ik. Een andere vergelijkbare CD speler (CDP-M99) heeft dit ook wel een beetje maar in veel mindere mate.

Vandaag weer eens de CD speler gebruik maar weer vaak "NO DISK" melding.

Zelfs na een luister test geeft de speler soms geen thuis "NO DISC". Soms werkt even uit en aan zetten direct, soms moet hij even een paar minuten uit voordat hij weer werkt.

Als hij werkt werkt hij prima, geen laser problemen tijdens afspelen en doorspoelen en track search tot het einde van de disk.

Ik ga weer verder ermee, als iemand er bekend mee is hoor ik het graag natuurlijk.

Het werkte weer een tijd goed, maar toch weer dezelfde problemen.

Wat ik zie na een paar keer de lade open en dicht te doen is dat de lens steeds trager en minder omhoog komt voor het lezen van de TOC. De lens komt niet meer boven het plastic dekseltje uit en dan is het over en uit.

Spanning eraf en het werkt meteen weer goed. Heel bijzonder.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

Weet iemand wat dit voor een soort elko is?
Het manual zegt een 16v/4.7uf. Maar ik vindt de verpakking bijzonder.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/t3jm7b.jpg

Het zit op de SRCH pin van het tracking/focus IC, de spanning verloopt op de pin tussen 2 en 3 VDC tijdens het focussen van een inkomende CD.

Krijg hem nu even niet meer in de fout dus ik meet nu constante waarden.

maartenbakker

Golden Member

Die lichtblauwe? Da's een Philips longlife elco, electrisch gezien niks bijzonders. Bij mij gaat er dan standaard een Panasonic FR in, maar met minder gaat het vast ook goed.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 9 juli 2022 18:02:39 schreef maartenbakker:
Die lichtblauwe? Da's een Philips longlife elco, electrisch gezien niks bijzonders. Bij mij gaat er dan standaard een Panasonic FR in, maar met minder gaat het vast ook goed.

Oja, "LL" ik weet het weer.

Best wel interessant dat Sony even hier afstapt van Nippon elko's en hier een Philips elko gebruikt.

Ik ga deze zeker op waarde meten, ben benieuwd.

De CD speler heeft het de hele middag weer goed gedaan...

maartenbakker

Golden Member

Ik geloof dat deze ook wel eens sluiting gaven, maar dan zou je verwachten dat hij het niet weer opeens doet.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 10 juli 2022 10:38:02 schreef maartenbakker:
Ik geloof dat deze ook wel eens sluiting gaven, maar dan zou je verwachten dat hij het niet weer opeens doet.

de stroom die beschikbaar is op de focus zal erg laag zijn, de elco zal dan meer een belasting vormen die soms net te hoog is om nog doorheen te komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Semtexx

Golden Member

Is het schoteltje van de CD misschien wat gezakt op het asje? Is een long shot, omdat de lens dan nog steeds zou moeten bewegen en het verklaart ook de elektrische verschijnselen niet. Maar het feit dat het lensje tegen de CD aantikt, doet me toch een beetje denken aan een afgezakt schoteltje.

Als je de speler op de kop legt, gaat het dan beter?

De bandkabel en de connectors daarvan op het board heb ik nog een beetje in herinnering als zwak punt. Wie weet heb ik nog zo'n bandkabeltje liggen? Tegen portokosten wil ik m wel opsturen als lengte, breedte en orientering passen.

De speler werkt prima als hij het gewoon doet, CD hoogte is keurig.
Band kabel en laser unit zijn vervangen door een goed werkende.

Heb de Philips LL elko gemeten en ik meet 4600 nF en .80 ESR.
DC weerstand meet oneindig, dat ziet er wel prima uit.

Maar nu heb ik er even 5VDC op gezet met de +/- zoals het op het print staat maar de spanning is na het opladen meteen 1.5VDC en loopt meteen weg naar .7 en dan langzaam naar 0

Als ik de spanning er andersom op zet blijft het keurig 5VDC en langzaam aflopend.

Ik denk dat de elko verkeerd zat gemonteerd maar ik kan geen opdruk vinden op de elko over polariteit.

Maarten, weet je daar iets meer van hou dat zit met deze Philips elko's?

Even een andere CD speler bekeken en hier zit een gewone nippon chemicon elko in met de polariteit zoals op de print staat.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/924/kYsryJ.jpg

Er staat in rust 2VDC over de elko, 5-3=2VDC. Maar bij het omhoog gaan van de lens zakt de spanning naar 2VDC op het IC en dus 3VDC over de elko, 3VDC houdt de elko in geen enkel geval, het zal een belasting vormen lijkt mij.

UPDATE:

Heb de Philips maar vervangen door een Nippon KME 4.7 uF 50V 105graden type. Hij doet het gewoon weer goed zoals vaak dus ik kan er nog niks van vinden nu.

https://imagizer.imageshack.com/v2/1024x768q90/923/8K3tFX.jpg

[Bericht gewijzigd door nijhuisr op maandag 11 juli 2022 18:47:14 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Als het goed is staat er een minnetje bovenop. Verder klinkt die meting inderdaad niet helemaal goed, ben benieuwd of het zo inderdaad opgelost is.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 11 juli 2022 21:49:20 (52%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 11 juli 2022 21:48:39 schreef maartenbakker:
Als het goed is staat er een minnetje bovenop. Verder klinkt die meting inderdaad niet helemaal goed, ben benieuwd of het zo inderdaad opgelost is.

Ik zie het idd, elko zat verkeerd om... :/

Op 12 juli 2022 12:38:23 schreef nijhuisr:
[...]

Ik zie het idd, elko zat verkeerd om... :/

en nu is het probleem van de baan? :-)

Op 12 juli 2022 14:35:33 schreef kris van damme:
[...]
en nu is het probleem van de baan? :-)

Hij reageert tot nu toe gewoon snel en constant, spanning op het IC (neg kant van de elko) doet steeds hetzelfde, 2 tot 3 VDC.

Of de Philips elko nou origineel is weet ik niet zeker, het soldeerwerk zag er wel origineel uit, dus ik denk het wel.

Deksel zit er weer op en gebruiken maar weer, ik verwacht geen problemen meer maar je weet het nooit....