Panasonic Home Cinema SA-PT550

Hallo,

Ik heb hier een Panasonic SA-PT550, Deze geeft F61 op de display.
Als ik de eindversterker los koppel van de voeding blijft de fout bestaan,
de voedingsspanning van 30 V die naar de versterker gaat zakt naar beneden bij het opstarten.

Iemand een Idee ?

Alvast bedankt

Mvg D.J.

Service manual:
https://elektrotanya.com/panasonic_sa-pt550e.pdf/download.html#dl
Pagina 35, bovenaan:
https://i.imgur.com/uXNM1PR.png
Maar zo ver was je zo te zien al :) Er staat wel nog bij: gelijkspanning op een luidsprekeruitgang of ventilator draait niet.
F61 wordt gegeven als de lijn DCDET2 laag is.

edit:
Rechtsonder op het blokschema op pagina 79 vind je de DC detectie (Q5101, Q5102) en "ventilator staat vast" detectie (Q5641). Q5101, Q5102 en Q5641 zijn verantwoordelijk om DC_DET laag te trekken (elders vormt die zeker DCDET2, of tikfout?).
Het schema ervan staat op pagina 93 midden-onder en rechtsonder.

Is de lijn DC_DET daar laag? Zo ja, meet je rond die componenten een reden waarom DC_DET laag kan zijn geworden?

Ja inderdaad dat had ik ook al gevonden.
Ik denk dat de fout in de voeding zit want als ik de eindversterker
los maak van de voeding de fout blijft bestaan.

ik ga eens kijken naar de DC detectie

Als je geen gekkigheid ontdekt rond de DC/ventilator detectie:

DC_DET gaat op pagina 94 naar stekker CN_5050 richting "B MAIN CIRCUIT (CN2009) IN SCHEMATIC DIAGRAM - 7".
Gaan we naar pagina 89, DC_DET komt rechtsonder binnen. Vanaf daar heet-ie DC_DET2 en loopt naar poot 63 van het processor-IC.
Zo te zien krijgt DC_DET2 z'n pull-up van R2021 die gevoed wordt vanaf VREF.
Hoe lijken VREF en R2021?

edit:

Op 27 oktober 2021 20:56:48 schreef D.J.:
Als ik de eindversterker los koppel van de voeding blijft de fout bestaan,
de voedingsspanning van 30 V die naar de versterker gaat zakt naar beneden bij het opstarten.

DCDET verschijnt ook op de voeding op pagina 95.
Als +30V ontbreekt, wordt DCDET via diode D5807, door de trafo heen, laag getrokken.
Als -30V ontbreekt, wordt DCDET via transistor QR5801 laag getrokken.

Uit de foutcodetabel: "... and PCONT goes to Low"
Dus als DCDET laag is, wordt volgens mij ook de voeding afgeschakeld.
Als het goed is, mis je dus +30 V, -30 V, FAN +18V, +18 V en -12 V?

Wat een rotwerk altijd als zo'n beveiliging door het halve schema heen loopt, en er een "lus" in zit. ;(

Ook bovenaan op pagina 95, bij Q5840, Q5841 en Q5862, detectie temperatuur van de transformator, komt DCDET terug.

Pagina 91, bovenaan, loopt ook DC_DET1. Zo te zien bewaakt die daar meerdere spanningen.

Je zou de voeding alvast op zichzelf kunnen testen, door CN5801 en CN5802 los te halen en PCONT via 1k-2k2 te verbinden met SYS6V van de hulpvoeding (PCONT wordt normaal door de processor op pag. 89 gestuurd vanaf poot 72). De voeding zou dan aan moeten gaan.

De spanningen +30 V, -30 V, FAN +18V, +18 V en -12 V zijn maar enkele seconden meetbaar.
Deze spanningen dalen langzaam en dan verdwijnt ook F61 van de display, enkel de power led blijf branden.
De rest moet ik nog uitzoeken.

Alvast bedankt.

Hallo,

Ik heb de voeding kunnen starten met een weerstand van 1K.
De voedingsspanningen zijn allemaal wat lager, zeker voor de Fan heb je
maar 16V waar het 18V zou moeten zijn.
De lijn DC-DET is maar 20 a 30 mV, dit schommelt.

Na wat verder meten heb ik gevonden dat transistor Q5862 defect.
Type nr. B1ABCF000176 maar nu is die op het internet nergens te koop.
Is er misschien een vervanger mogelijk voor deze smd transistor ?

Alvast bedankt

maartenbakker

Golden Member

Dat lijkt me niet het echte typenummer maar een Panasonic bestelnummer. Staat er niet toevallig ook een typenummer bij in het schema ofzo?

Of anders: wat voor SMD-code staat erop? Als er ALG op staat dan zou het misschien een KTC3875GR kunnen zijn.

Aswo kent hem helaas ook alleen maar onder het Panasonic bestelnummer, maar staat wel genoteerd als leverbaar binnen 6 dagen voor 32 cent ex BTW.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

In het schema ziet het ernaar uit dat elke 'standaard' kleinsignaal NPN daar wel zal werken. Net wat binnen handbereik ligt op mijn werkbank: BC547, 2SC945, BC337, één of andere SMD van een sloopprint ...
Het enige wat die Q5862 doet, is DCDET naar massa trekken als z'n basis hoog wordt, wat gebeurt wanneer de thermistor een zodanig lage waarde krijgt dat Q5861 afschakelt.