Pioneer PD-6100 ziet CD, speelt niet af

Ik heb hier een Pioneer PD-6100 CD-speler staan, met de klacht dat deze steeds slechter CD's ging afspelen en uiteindelijk niet meer.

Als je een CD in de lade plaatst, leest de CD-speler vrijwel meteen de index. Getest met 5 verschillende CD's. Tot zover mooi.
Druk je daarna op Play, dan blijft de CD-speler alsmaar zoeken en stopt uiteindelijk met proberen. Doorspoelen naar het midden of einde van de CD maakt geen verschil, welk van de 5 CD's ook niet. Je ziet de 'kop' naar de positie van het nummer gaan, en daar blijft-ie op een klein stukje heen-en-weer zoeken onder de CD om het na een minuut op te geven.

Lens reinigen maakte geen verschil.

Ik heb nog weinig CD-spelers op de operatietafel gehad, zijn er kwalen waar jullie als eerst aan denken?
In de service manual zijn de eerste stappen bij "Adjustment" het meten van "tracking error", "focus error" en "RF output", maar die meten alledrie netjes binnen tolerantie. De stap daarna moet je al een test CD kunnen afspelen. :?

Deze gids had ik nog in mijn herinnering: https://www.repairfaq.org/sam/cdfaq.htm . "Tracking (seek and play) problems" lijkt er wel het meest op.

houdt de speler eens onder een hoek van +- 30°. speelt die dan wel?

Helaas, hoek van 30-60° rondje om geprobeerd, geen effect.

De motor PLL freq. (voor constante bitsnelheid vanaf de CD) gaat mooi naar 4.3218 MHz +/- 15 kHz wanneer de CD ronddraait.
Tijdens het zoeken springt de freq. zo'n 50 kHz heen-en-weer, maar komt steeds weer terug naar 4.3218 MHz +/- 15 kHz.
Dat geeft mij de indruk dat-ie toch genoeg leest van de CD om de motor PLL (bijna?) te kunnen locken. Maar niet genoeg om de CD af te spelen, terwijl-ie de index wel kan lezen?

Zal later van de week eens de scoop naar binnen bij de kachel halen. :)

Het groene vet op het wormwiel was behoorlijk plakkerig, ik merkte in de test-modus dat soms de overbrenging naar de 'kop' over het wormwiel knakkelde. Mechaniek uit elkaar, wormwiel etc. schoongemaakt en een drupje naaimachine-olie erop, loopt weer soepel. Maar geen effect.

Van instelpotjes 2 t/m 7 op de print de instelling afgetekend, elk iets naar links en rechts gedraaid om te zien of één nèt naast de instelling beland was. RF offset, focus gain, tracking gain, tracking balance, focus offset, tracking offset.
Enige resultaat dat ik kon krijgen, was dat-ie de CD helemaal niet meer zag. :)
Instelpotje op de flatcable naar de laser met rust gelaten.

Voeding nagemeten: brugcellen zijn OK, stabilisatoren OK, grote elco's nog netjes op waarde met lage ESR.

Eens zien of ik met de scoop iets zinnigs ga zien.
(Wat doet een CD-speler tijdens afspelen meer dan wanneer-ie de index leest, behalve de 'kop' verplaatsen en een spoor zoeken? :?)

RAAF12

Golden Member

Op 31 oktober 2021 23:24:02 schreef Boet:
Ik heb hier een Pioneer PD-6100 CD-speler staan, met de klacht dat deze steeds slechter CD's ging afspelen en uiteindelijk niet meer.

Steeds slechter in de zin van haperingen in het geluid? Lijkt mij toch dat de laser weinig output heeft, dat is te meten. Daar had ik een kastje voor van König. Mooie scopeplaatjes in de manual. Goed werk van Pioneer...

Op 2 november 2021 20:46:15 schreef Boet:

Eens zien of ik met de scoop iets zinnigs ga zien.
(Wat doet een CD-speler tijdens afspelen meer dan wanneer-ie de index leest, behalve de 'kop' verplaatsen en een spoor zoeken? :?)

Hij moet het EMF signaal kunnen blijven volgen en de elektronica moet het kunnen decoderen met een lage foutenmarge.

Met de scoop kan je zien of het signaal van de laser nog "clean" genoeg is. Laser kan idd te zwak geworden zijn. als dat dan toch zo blijkt te zijn kan je de power iets opdrijven (als test) door aan dat potje op de flatcable te draaien. Bij wat meer power kan het zijn dat de muziek er toch nog doorkomt. Uiteraard gaat een laser in overdrive meestal niet lang me, de hint is maar als test bedoeld.

Inderdaad prachtig gedocumenteerd. Zelfs wanneer er staat "plaats een 4 kHz LPF" staat er een schema bij. :)

Ja, met de scoop op het RF-testpunt valt de laser inderdaad door de mand. In plaats van 1,8 Vtt meet ik 1 Vtt (fabrieks-CD) of 0,6 Vtt (gekopieerde CD).
Frappant genoeg leest-ie van beide CD's nog wel de index! Minder foutgevoelig?
Als proef de lensvermogen-potmeter opgedraaid naar 1,8 Vtt, CD speelt alsnog niet af.

Met de CD-speler in de test-modus is het "eye pattern" signaal trouwens erg ruisig. In normaal bedrijf, tijdens het zoeken, verschijnt het "eye pattern" ook, maar dan een stuk scherper. :?
Tijdens (pogen tot) afspelen zie ik dat het ene moment het "eye pattern" zichtbaar is, het andere moment een versie met minder lijnen (naast het spoor?). Alsof de detectie niet goed verloopt.
Beide scoop-plaatjes bijgevoegd (tijdens test-modus en de versie met minder lijnen).

Uitgaande van dat in de fabriek het RF-testpunt was ingesteld op 1,8 Vtt, lijkt de laser mij einde feestje?

Weet niet beter dan dat bij Japanse CD spelers de RF output
1,2V moet zijn.
Hoe kom je aan 1,8V RF?

Bij Sony KSS210 240 is het idd 1.2Vtt

Bij deze Pioneer moet het ca. 1.8vtt zijn.

Was me niet bekend dat Pioneer deze waarde hanteert.
Als de RF output tot de helft zakt is de laser wel op.
En bij het opschroeven krijg je dit soort signaal.
Vervangen door een nieuwe/betere is de enige optie.

grt And

Controleer de spindle motor eens. Ik kan mij uit een heel grijs verleden herinneren dat deze nog al eens problemen gaven. Met het veranderen van het toerental.

Daar zeg je wat, het zwabberen van het "eye pattern" schreef ik toe aan de PLL die niet lockt, maar de motor kan natuurlijk ook.
Ik heb 'm even getest met een voeding, de motor vibreert duidelijk en bij het terugvallen van het toerental hoor ik de motor ratelen.
Een motor van de onderdelenstapel heeft dat niet, maar wel een te lange as ... eens zien of ik ook een motor met korte as heb.

maartenbakker

Golden Member

Je kunt het motortje mogelijk schoonbranden door hem los te koppelen en even beide kanten op te laten draaien op een voltje of 9.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Schoonbranden geprobeerd, maar blijft rammelen. Twee opnames bijgevoegd, een van de Pioneer (RF-320CH) z'n motor en een van de donor (RF-310T).
Eens zien of de andere motor ook werkt, bij gebrek aan datasheets. Stroomopname van beide is 62 mA bij 10 V, formaat is hetzelfde, komen allebei uit CD-spelers, hoe spannend kan het zijn.

Asje ingekort, motor ingebouwd, geen verschil. Nog steeds enkel de index, wel minder motorgeluid.
Deze Pioneer komt op de stapel van onderdelendonoren. :)

Op 5 november 2021 10:51:12 schreef Batavia:
Was me niet bekend dat Pioneer deze waarde hanteert.
Als de RF output tot de helft zakt is de laser wel op.
En bij het opschroeven krijg je dit soort signaal.
Vervangen door een nieuwe/betere is de enige optie.

grt And

Dan ga ik ervoor dat de laser inderdaad het euvel is.

Bedankt allemaal voor het meedenken!