Serie met zeer goede audio

blackdog

Honourable Member

Hi,

Ik kijk op het ogenblik naar de serie Picard en het viel mij op dat het audio bij deze serie zeer goed is.
Explosief zelfs af en toe, zeer hoge dynamiek en zeer breedbandig, mijn neusharen wapperen af en toe bij het luisteren met ee nhoofdtelefoon,
ook dus in de lage tonen geen opgepompte boem maar echte lage tonen.

Tot nog toe vind ik de serie ook goed te bekijken, voor al als je het afzet tegen het gene wat er op het ogenblijk aan SF te zien is.
Om het te ervaren hoed goed het geluid is heb je wel een hoofdtelefoon nodig van goed kwaliteit of zeer goede luidsprekers.
Waarbij ik denk dat het met een zeer goede hoofdtelefoon beter opvalt wat e kwaliteit van het geluid is.

Is het perfect, nop, vooral de stemmen zijn "getuned" laat ik het zo zeggen, er is daar weinig dynamiek in te vinden.
Maar in ieder geval zijn de stemmen absoluut niet van de "Nederlandse film" kwaliteit. :-)

Groet,
Bram

Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed
joopv

Special Member

/offtopic
misschien eerder een topic voor de koffiekamer,
Ik heb enkele afleveringen van Discovery gezien, maar dat vond ik qua nivo een aanfluiting, vergeleken met st:ng st:ds9 en st:voy.

wat vind jij van deze serie?

Sine

Moderator

Alle series .. nouja .. bijna alle, gaan er de laatste jaren in kwaliteit flinkt op vooruit.

Heel wat spul is bioscoopwaardig tegenwoordig.

Alleen het intro van 'The Expanse' bijvoorbeeld is al geniaal.
https://www.youtube.com/watch?v=aoemQv0LYhk

True detective kan er ook wat van ...
https://www.youtube.com/watch?v=mpQi_ZCBa6w
https://www.youtube.com/watch?v=vY09xvCgV8Y

Henry S.

Moderator

Op 6 november 2021 00:59:13 schreef joopv:
/offtopic
Ik heb enkele afleveringen van Discovery gezien, maar dat vond ik qua nivo een aanfluiting, vergeleken met st:ng st:ds9 en st:voy.

En st:e (latere seizoenen)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Picard heb ik een paar afleveringen van gezien, ik vond er niks aan (ik viel bijna in slaap... ;) ), terwijl ik toch erg van sci-fi houdt...
ST discovery vond ik rwedelijk, in ieder geval veel beter als Picard...

Veel goede series worden ook ieder jaar slechter (de verhaallijn wordt steeds ingewikkelder en meer ongeloofwaardig)
Veel series zijn ook steeds vaker een aaneengesloten verhaal: als je er een paar mist ben je verloren. Losse episodes is een stuk aantrekkelijker...

Alles gaat ook steeds sneller: er is eigenlijk geen tijd om spanning op te bouwen in scene's.
(in 20 seconden tegenwoordig gebeurt meer als vroeger in een hele aflevering...)

Maar helaas wordt alles sneller (en korter) om vooral de jeugd aan te trekken. (die kan zich niet lang meer concentreren op iets)
Men denkt er zelfs over om bijv. de Formule 1 wedstrijden in te korten omdat 1.5 uur te lang is, men haakt af...

Er zijn veel series die steeds slechter werden naarmate ze langer draaiden (Battlestar galactica, Stargate universe, Arrow,... )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het is anders vooral de jeugd die letterlijk urenlang naar streams zit te kijken op Twitch, of anderhalf uur zit toe te kijken hoe Louis Rossman een macbook fixt, of een heel seizoen van één serie op Netflix kijkt in één zitting ;)

Niet alles is de schuld van de jeugd. Interessante content krijgt urenlang de aandacht. Vroegah had je véél minder aanbod, dus bleven mensen misschien langer kijken naar iets dat niet helemaal aan de verwachtingen voldoet.
Tegenwoordig klik je dan door naar een van de honderden alternatieven.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
blackdog

Honourable Member

Hi,

Leuk, jullie doen weer je best om dit topic te laten ontsporen.

Het gaat om de Audio in de desbetreffende serie die erg opvallend goed is!

Ik heb net nog even stukjes van Startrek Discovery via Netflix afgespeeld, die mag wat audio betreft niet eens in de schaduuw staan van Picard, die soundtrack van Startrek Discovery klinkt gewoon plat..

Luister maar eens echt goed naar de Picard soundtrack, hoeveel dynamiek en bandbreedte daar er in zit, daarom valt ook de processing de stemmen ook meer op die verder als goed doorgaan.

Groet,
Bram

Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed

Op 6 november 2021 11:10:56 schreef blackdog:
Luister maar eens echt goed naar de Picard soundtrack, hoeveel dynamiek en bandbreedte daar er in zit, daarom valt ook de processing de stemmen ook meer op die verder als goed doorgaan.

Dank hiervoor. Zal Picard eens opzoeken hiervoor. Met name dynamiek is iets wat zo over-the-top wordt platgemept tegenwoordig dat (m.i. in essentie) leuke muzieknummers gewoon niet te beluisteren zijn.

Zitten al een paar seizoenen in the Expanse maar geluid was me nooit opgevallen (hetgeen ook is zoals het moet zijn: als het goed is moet het m.i. niet opvallen). Maar dat zal ik eens met hoofdtelefoon beluisteren.