WD Elements HD werkt niet met bijgeleverde USB3 kabel

Bapaktus

Special Member

Even terug,
zo'n drie jaar geleden heb ik bij Bol een WD Elements Book HD van 4T gekocht.
Die kreeg ik niet werkend na aansluiting op mijn PC met 2 USB3 aansluitingen. De HD werd niet herkend. Bij aansluiting op een PC USB2 aansluiting werd de HD wel herkend en kon ik deze gebruiken voor Back-Ups. Diverse USB3 kabels gekocht maar met negatief resultaat.
In een Kringloop een andere USB3 kabel gekocht, veel dikker en met die kabel werkt die HD sindsdien prima.
Nu heb ik nog zo'n WD Elements van 4T gekocht.
Nu weer dezelfde ellende. Op de PC USB2 aansluitingwordt de HD herkend met de bijgeleverde USB3 kabel. Maar op de PC USB3 aansluiting wordt de HD niet herkend. Testen met die dikke kabel werkt wel. Ik lees ophet Net dat dit een bekend probleem is.
Ik gebruik W8.1 32 bits. De PC winkels bij mij in de buurt kunnen niet een juiste kabel leveren.
De diameter van de bijgelevderde kabels is 3,6mm, de werkende kabel heeft een diameter van 6mm. Een andere door mij gekochte blauwe kabel van 5,4mm werkt ook niet. Help!!!!
ruud

Kijk op Tweakers. Mogelijk is de stroomvoorziening te krap.

Test gewoon op een recente computer met WIN10; je moet boven 150 MB/sec kunnen lezen en schrijven (grote bestanden).

Hugo Welther

Moderator

USB3 SS heeft toch wat extra draden in de kabel en plug? Die WD is USB3.0 SS en heeft een externe power supply.
Daarom hebben die ook een blauwe insert. Die andere dunne kabels zullen niet USB3 compatibel zijn.
https://en.wikipedia.org/wiki/USB_3.0

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Ik heb de WD elements 5TB versie, werkt uitstekend met bijgeleverde kabel op Windows 7 en 10...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

Aanvulling.
Het ligt niet aan de voeding, extern en verwisseld.
Wanneer ik kijk in apparaatbeheer schijfstations zie ik hem een paar tellen tevoorschijn komen, daarna valt hij weer weg en komt er een foutmelding Locatie niet beschikbaar.
In de apparaatbeheerlijst zie ik dan even "SATA 25A3 USB Device".
De USB3 kaart werk prima is van Renesas Eelctronics en geeft OK voor de Root en Host aansluiting.
Vervang ikd eoriginele kabel door die dikke werkt alles weer prima.
Gisteravond "even" 1,5,TB (met die dikke kabel) van af de PC gedumpt, gaat prima.
Dus geen probleem volgens mij met windows versie, kaart of Drivers.
Conclusie , de kabel maakt het (mede) verschil . Niet volledig bedraad?
Ik kan dat niet geloven. Ik heb geen andere PC of Notebook met een USB3 aansluiting. :(
ruud
NB, al die andere USB3 kabels hebben die blauwe insert en de tekst "SS"..
NB 2 De PC probeert telkens verbinding te maken met de HD, is nu al 10 keer aan het proberen een voet tussen de feur te krijgen.

bij die WD schijf horen ook drivers, heb je die geinstalleerd dan werkt deze fijner. de behuizing is overigens een echte WD, de hdd zelf niet, inkoop geval.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bapaktus

Special Member

"bij die WD schijf horen ook drivers, heb je die geinstalleerd dan werkt deze fijner"
Ik ga kijken of ik ze kan vinden, bedankt. ruud

Bapaktus

Special Member

Ik heb vanaf de WD de nieuwste software gepoogd te installeren maar deze meld dat ik al de nieuwste software heb.Waar kan ik dan die nieuwste driver vinden? ruud

Op Win 7 had ik jaren terug een soortgelijk probleem met een USB3-schijf met externe voeding. Op willekeurige momenten verloor Windhoos de verbinding, en meteen daarna was de schijf er weer. De oplossing bleek een USB2-poort te gebruiken, daarop nul problemen.
Misschien brakke USB-drivers in Windows? Mij zat 't wel goed, heb 'm in een USB2-poort gehangen en ernaar gezwaaid.

Bapaktus

Special Member

@ Boet, "Mij zat 't wel goed, heb 'm in een USB2-poort gehangen en ernaar gezwaaid".

Dit is voor mij geen oplossing.
Ik maak bijna elke week een Back-Up van mijn volledige PC.
Dat is meer dan 1,5 TB
Met USB3 duurt dat nog geen avond, met USB2 kan ik rustig een dag gaan zitten wachten :( :( ruud

Arco

Special Member

Aan de kabel ligt het niet zoals gezegd, want die werkt bij mij uitstekend...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 6 november 2021 11:41:16 schreef Bapaktus:
Aanvulling.
Het ligt niet aan de voeding, extern en verwisseld.
Wanneer ik kijk in apparaatbeheer schijfstations zie ik hem een paar tellen tevoorschijn komen, daarna valt hij weer weg en komt er een foutmelding Locatie niet beschikbaar.
In de apparaatbeheerlijst zie ik dan even "SATA 25A3 USB Device".
De USB3 kaart werk prima is van Renesas Eelctronics en geeft OK voor de Root en Host aansluiting.

Over de drivers: vaak bleek bij mij de kaart-driver wel aanwezig en te werken, maar bleek er toch iets op m'n moederbord zelf van een betere driver voorzien te moeten worden om er goed mee samen te werken. Ik heb echt heel diep moeten graven op m'n Win 7 machine om de échte Renesas drivers te vinden én te voorkomen dat Windows z'n eigen (want geverifieerd door Microsoft en dus 'goed') drivers ging installeren/gebruiken.

Op m'n Win 10 PC heb ik dat gezeur gelukkig niet, maar dacht ik wel een hele tijd dat m'n drivers gewoon heel recent waren. Niet dus. Ik gebruik daar nu de gratis versie van Driver Easy voor en sta telkens weer versteld wat die allemaal weet te vinden in m'n PC wat een update kan gebruiken.

Op 6 november 2021 11:41:16 schreef Bapaktus:
Vervang ikd eoriginele kabel door die dikke werkt alles weer prima.
[...]
Conclusie , de kabel maakt het (mede) verschil . Niet volledig bedraad?
Ik kan dat niet geloven. Ik heb geen andere PC of Notebook met een USB3 aansluiting. :(

Ik heb ooit ook iets met USB-3 aan de hand gehad. Kaartlezer wou niet lekker werken met een kabel die ik elders kocht (computerzaak).
Toen ging ik naar de Handyman: die kabel was wel wat aan de prijs (misschien iets té prijzig) maar vooral: VEEL dikker. Hij trekt de kaartlezer praktisch de lucht in zo stug als 'ie is, maar het voordeel is dat ik sindsdien nul problemen heb. En dat is me al vaker opgevallen met spul van de Handyman: het is misschien wat prijziger, maar de kabels daar zijn wel van uitstekende kwaliteit voor de prijs die je er voor betaalt.

Op 6 november 2021 11:56:15 schreef Bapaktus:
Ik heb vanaf de WD de nieuwste software gepoogd te installeren maar deze meld dat ik al de nieuwste software heb.Waar kan ik dan die nieuwste driver vinden? ruud

Grote kans dat Windows daar tussen zit: Microsoft vind zichzelf de allerbeste en wil vaak alleen z'n eigen drivers toelaten, in de categorie 'wij vinden dat we elke gebruiker tegen zichzelf moeten beschermen'.

Dus: probeer eventueel DriverEasy eens.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Bapaktus

Special Member

@Arco
"Aan de kabel ligt het niet zoals gezegd, want die werkt bij mij uitstekend..."

Tja, dan vraag ik mij af waarom met de ene (dikke) kabel WEL die WD HD herkend wordt én beschikbaar is en met drie andere, dunnere kabels niét continu herkend wordt :?

Wel elke keer héél eventjes, geeft ook de goede naam weer en dan verdwijnt die HD uit het apparaten bestand. Om vervolgens na enkele minuten het opnieuw te proberen, wat enkele seconden lukt om daarna weer een onbereikbaar melding te geven.

Ik heb ook nog geprobeerd met een 15cm kort USB3 Blauw kabeltje te werken, echter hetzelfde resultaat. ruud

Arco

Special Member

Zat een kort USB3 kabeltje bij met middelmatige dikte (niet dun en ook niet dik)

Gebruik je hem soms op een laptop? (die geven vaak wat lage spanning/stroom op USB/serieel poorten)
Sommige apparaten willen dan niet goed werken...

Bapaktus

Special Member

@Arco
Ik gebruik een echte PC, 8.1.
De kleine harddisk welke je op de foto laat zien betreft het niet. Die is wel USB3 maar de laptop waarvoor ik 'm gebruik is uitgevoerd met USB2. Geen probleem dus.
Zo 1'tje gebruik ik ook op reis of tussen door.
Het betreft de 2x WD Elements book-uitvoering met aparte voeding. Zoals links op de plank.
Daar zat zo'n dun kabeltje bij van ongeveer 1 meter lang.
ruud

Heb je die schijf ook al eens geprobeerd op een andere desktop of laptop met usb 3.0 poorten?

Werkt het dan wel dan is er een probleem met je PC, werkt het ook niet zoals het hoort, dan is er een probleem met het station zelf.

Eens open schroeven en een goede foto van binnenwerk plaatsen.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Ik heb al heel wat spul van WD gehad. Die leveren doorgaans geen niet-werkende kabels mee...

Bapaktus

Special Member

@CrossFireX
Ik had eerder geschreven:

"Ik kan dat niet geloven. Ik heb geen andere PC of Notebook met een USB3 aansluiting. :("
En met de eerder gekochte externe HD ( WD Elements Book 4TB)
had ik precies het zelfde probleem.

Helaas dus, moet ik op zoek naar een andere PC of Notebook met USB3 aansluiting.

Ik heb nog verder gezocht op het Internet en gezien dat dit probleem vaker voorkomt.
Maar de gegeven oplossingen werken niet voor iedereen :(
ruud
Aanvulling, een helder idee.
Ik heb zojuist die kleine WD "My Passport"(USB3 aansluiting) met het bijbehorende korte dunne kabeltje aangesloten op de USB3 aansluiting van mijn PC.
En dat werkt feilloos.
Daarna metdat zelfde kabeltje de nieuwe WD Elements aangesloten.
Er vond een druk dialoog plaats tussen mijn PC en de nieuwe HD, maar een echte verbinding/herkenning is er niet.

Dus is nu de situatie.
1. De nieuwe WD Elements werkt niet op mijn PC USB3 aansluiting met de geleverde kabel.
2 De nieuwe WD Elements werkt wel op mijn PC USB3 aansluiting met de andere dikkere kabel (onbekende herkomst).
3. Mijn Nieuwe WD Elements werkt wel met de bijgeleverde kabel gestoken in een USB2 ingang van mijn PC. Echter op een veel lagere snelheid natuurlijk.
4. Mijn WD "My Passport" USB3 werkt met zijn eigen korte kabeltje prima op mijn USB3 ingang op mijn PC.
5 Mijn nieuwe WD Elements werkt niet met dat zelfde kabeltje op de zelfde USB3 ingang van mijn PC.
Hijprobeert het wel, veel PC geping maar geen verbinding.
Ik krijg hier een beetje pijn in mijn hoofd van, het lijkt wel een " OR, IF, THEN, NOT" probleem.

Ik moet dus inderdaad naar iemand toe met een andere PC met USB3 aansluiting.
help. ruud

Beste Bapaktus,

Kortgeleden ook zoiets gehad met een WD Elements SE schijf van 1 TB.
Uiteindelijk heeft een complete format van de schijf de oplossing gebracht. Tot nu toe dan....
Ik verwacht niet direct dat het bij u hetzelfde zal zijn maar ja, proberen kan geen kwaad.

Veel succes!

Gijs.

problemen met herkenning van de disk in w10 had ik met eenzelfde disk ook jaren terug, de drivers welke dacht ik op de schijf al stonden losten dat op toen. de dunne kabel gebruik ik toch niet, had er meteen een langere bijbesteld. je hebt toch wel de drivers van de usb controller geinstalleerd? de standaard windhoos drivers willen wel vaker kaal/brak zijn wat dit soort dingen veroorzaakt. ook het in slaapstand gaan van windhoos kan problemen geven met drivers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henk H.

Golden Member

Maakt het nog verschil of je een USB poort op het frontpaneel van de computer gebruikt of een aan de achterkant (vanaf met moederbord)? Soms werkt t op frontpaneel niet en op het moederbord wel. Externe kabel zit dan in de marge en icm een dun kabeltje van moederbord naar frontpaneel is de weerstand net te hoog.

Als ik de symptomen zo hoor, krijgt de harde schijf niet genoeg stroom op goed op te starten.

Usb device's mogen eerst maar 100ma vragen.
Na onderhandeling de zogenaamde handshake krijgen ze meer toegewezen.

Kan de usbpoort de gevraagde stroom aan?
Heeft de schijf een eigen stroomvoorziening? Adapter oid.

Wat als je de driver weggooit en dan de usbstekker in de pc stopt. Zo krijgen Windows en de harde schijf extra tijd om de zaak rustig op te starten. (Stabiele spanning. Reset onder spanning ipv reset na powerup)

Usb2 werkt trager, net als met netwerk (utp) en coax een betere kabel kan hogere snelheden aan.
Als je een usb2 hup op de usb3 aansluit en daar je hd op aansluit werkt het dan wel stabiel?

Bapaktus

Special Member

De nieuwe HD heeft een eigen spanning/stroom voorziening.
De bijgeleverde net voeding, maar ook al twee andere adapters gebruikt.
Dus daar ligt het niet aan.
Mijn USB3 connectors zitten op een PCI kaart aan de achterkant.
En aansluiten van de WD met de bijgeleverde kabel werkt prima op de PC USB2 connectoren. Alleen natuurlijk langzamer.
En, als belangrijkste factor, met de langere dikkere USB3 kabel werkt het prima.
Met de eerste WD Elements al drie jaar en nu ook met de nieuwste WD Elements.
Ik heb de laatste drivers nogmaals van de kaart leverancier geladen. Een test onder apparaten beheer geeft aan dat de kaart en drivers goed met elkaar werken.
En mijn kleine externe WD USB3 Passport werkt ook uitstekend op die USB3 kaart connectors!!!
Ik heb echt alles geprobeerd en het resultaat in een vorig bericht neergezet.
Ik stop er mee, anders ga ik in herhaling.
Iedereen bedankt.
Mocht ik nog verder nieuws hebben meld ik mij wel weer.
groet, ruud

bprosman

Golden Member

Op 7 november 2021 11:01:16 schreef Bapaktus:
De nieuwe HD heeft een eigen spanning/stroom voorziening.
De bijgeleverde net voeding, maar ook al twee andere adapters gebruikt.
Dus daar ligt het niet aan.
Mijn USB3 connectors zitten op een PCI kaart aan de achterkant.
En aansluiten van de WD met de bijgeleverde kabel werkt prima op de PC USB2 connectoren. Alleen natuurlijk langzamer.
En, als belangrijkste factor, met de langere dikkere USB3 kabel werkt het prima.
Met de eerste WD Elements al drie jaar en nu ook met de nieuwste WD Elements.
Ik heb de laatste drivers nogmaals van de kaart leverancier geladen. Een test onder apparaten beheer geeft aan dat de kaart en drivers goed met elkaar werken.
En mijn kleine externe WD USB3 Passport werkt ook uitstekend op die USB3 kaart connectors!!!
Ik heb echt alles geprobeerd en het resultaat in een vorig bericht neergezet.
Ik stop er mee, anders ga ik in herhaling.
Iedereen bedankt.
Mocht ik nog verder nieuws hebben meld ik mij wel weer.
groet, ruud

Al eens gekeken in "Partition manager" of de disk daar wel te zien is ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Stroom zou het probleem niet moeten zijn, maar als je een USB-monitor hebt, zou je kunnen kijken of daar iets geks gebeurt. (Zo'n ding dat spanning en stroom meet van een USB-uitgang).

Net een Samsung telefoon aangesloten na een jaar in de kast liggen en stroomverbruik ging van 0,2A naar nul en weer naar 0,2A elke seconde. (Gloednieuwe accu vorig jaar maar IN de telefoon laten zitten die uit stond, dus leeg. Lader is een 5 poorts die >>2A kan leveren.)