VNA SAA-2 NanoVNA is dat een goede analyser?

rob007

Yarr, Matey!

Ben de laatste tijd weer een beetje druk!
( Moet ook werken voor die 20BNC conrectors natuurlijk! )
Weet niet of het wat is maar heb 20 BNC inbouwconrectors gekocht via Amazon –
Echt hoge kwaliteit is het volgens mij niet maar dan kan ik tenminste knutselen.
( verwisselen kan altijd! )

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Heb je er al eentje gekocht?

Ik had zelf namelijk ook wel interesse in de "nanovna V2 plus4" al is hij momenteel niet verkrijgbaar. Ik kwam ook nog een ander apparaat tegen: https://pocketvna.com/ Die is wel wat duurder en heeft geen schermpje.

Ook wel een mooi dingetje voor Jeever om te testen op zijn blog. :)

PE2BAS

@hardbass
De NanoVNA V2 plus 4 is vanaf vandaag weer leverbaar...
Kreeg er vanmorgen een bevestigingsemail over.

mvg Joop

[Bericht gewijzigd door PA2JR op donderdag 17 juni 2021 12:10:45 (31%)

"One Wolrd, One Language: HAM Radio!"

Ja ik had de mail ook gehad, meteen maar eentje besteld. Lijkt me leuk om daar eens wat mee te spelen. Toch bedankt voor je bericht.

PE2BAS

Update, hij is net binnen. Even mee zitten spelen, al heb ik niet zoveel spulletjes liggen om echt leuk te testen. Ik denk dat dit zeer goed bruikbaar is voor mijn doeleinden. Je krijgt best veel voor het geld wat je ervoor betaald. :) Er zat geen batterij bij, dat vind ik niet zoon probleem. Heb even terug een oude laptop batterij ontmanteld dus dat kwam mooi van pas.

Tip, mocht je dit willen kopen en nog niet veel SMA hebben, koop meteen een setje met converter stukjes.

[Bericht gewijzigd door hardbass op woensdag 30 juni 2021 21:13:18 (13%)

PE2BAS

Ik heb er sinds enige maanden ook ééntje, en kan er niks verkeerds over zeggen dan dat veel je krijgt voor die prijs. (uiteraard kan het altijd beter, maar niet voor die prijs en dat volume )

En, doordat het zo een piepklein ding is kan ie mee, en ook voor andere dingen. Je hebt alvast een generator mee van 100kHz tot 3Ghz..

Hij doet het geweldig voor het testen van SDI drivers in video lijnen. Je zit meteen als de chip een tik heeft gehad (maar toch nog werkt). veel eenvoudiger dan de SWR test. uiteraard is dat allemaal 75 ohm, maar ik miscalibreer de VNA met een 75 ohm afsluitweerstand en zolang je een korte coax gebruikt stoort de reflectie daarvan niet.

verder ook leuk voor een brute test van 10,7Mhz bandfilters, in oude radio's en dat meteen in circuit.

en ook heel goed in het testen van ceramische cap op hogere frequenties. die oude ceramische pijpcondensatoren durven van binnen wel eens wegrotten. met een gewone meetbrug op 1 kHz meten die dan nog steeds goed. met de VNA vallen ze zo door de mand, en is de complexe opstelling met de HF brug niet meer nodig
volgende stap is eens direct graven in een defecte tuner.

Update:
Hier vandaag ook binnen gekomen. Eerste indrukken zijn positief!

"One Wolrd, One Language: HAM Radio!"
Hubie

Special Member

Op 28 februari 2021 21:43:35 schreef Ex-fietser:
Die VNA is leuk ding. Maar voor dat geld probeer je het toch gewoon. Je kunt het uiteraard niet vergelijken met een professionele VNA. Hoewel de resultaten wel degelijk zeer acceptabel zijn.

De sa is wat minder omdat de software nogal brak is. Het ding is door een Duitser bedacht. Die heeft ook de software gemaakt maar heeft die software nooit afgemaakt omdat iedereen zijn ideeën gestolen had en nagemaakt. Ik denk dat hij er van baalde. En wel terecht.

De bitx is net zoiets. Ooit door meneer Farhan leuk bedacht als bouwhandleiding voor een armeluisradio. Dat is ook door iedereen gestolen en wordt in de vorm van hele mooie bouwpakketten in de markt gezet. Daarmee wordt dan ook veel geld verdient door veel mensen die nooit iets van Farhan gehoord hebben. Altijd wel een beetje triest vind ik dat. Mensen hoeven niet steenrijk te worden van hun ideeën. Maar er iets aan verdienen is toch wel zo leuk en geeft aanmoediging om nog meer te bedenken.

Dat klopt niet ex-fietser.Het bedrijf HF Signals die de kant en klaar bestukte bitx printen en behuizingen verkoopt is opgericht door Ashhar Farhan zelf en een compaan.

HF Signals is a small enterprise based out of Hyderabad, India, that works with a collective of workers. Each of the toroids is hand wound. This provides these working women with a livelihood.

Dat is dus precies het tegenovergestelde van wat jij beweert.

https://www.hfsignals.com/index.php/about-hfsignals/

Ha Hubie,

Interessante link en een goed initiatief van deze mijnheer :D
Wat ik mij zomaar afvraag zouden wij in Europa.... of laat ik zeggen in Nederland instaat zijn om voor die prijs,
het zelfde te doen :?
Dus een compleet bouwpakketje met een kastje enz enz....

Door de regels m.b.t. het inklaren van de E.C. is voor heel veel amateurs een en ander te duur geworden maar is er dan ook gedacht over een alternatief voor de genen die iets willen bouwen,
ik bedoel is er zoiets ergens te koop in Europa :?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Voor die prijs gaat dat niet lukken(denk ik)tenzij iemand voor 100+ bouwpakketten onderdelen inkoopt.
Zo'n 20 jaar geleden waren er 2 bouwpakketten voor een all band TRX van Nederlandse bodem.
De Hartkit 2000 van Cor pa0chn en de SSB-2 van Jan pa0ssb.
De hartkit heb ik gebouwd en staat nog elke dag aan.Het SSB-2 bouwpakket heb ik ook gekocht maar weer doorverkocht.
Daar kwamen tijdens de bouw zoveel wijzigingen in dat ik er geen zin meer in had.Goedkoop was zo'n bouwpakket ook niet want Aliexpress en Banggood bestonden nog niet.Bijna alle onderdelen kwamen toen bij Conrad vandaan.

mel

Golden Member

Ik heb ook zitten denken om zo,n hartkit te bouwen, maar had gebrek aan geld....
Nu zou ik er wel aan willen beginnen, zou dat bouwpakket nog in de handel zijn?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Die Hartkit ken ik niet het ontwerp van Jan 0SSB wel.
Ik heb indertijd zelf ook een ontwerp gemaakt, veel te duur voor nabouw maar ik kan is kijken voor een gestripte versie.
Ik vraag mij alleen af is daar nog wel belangstelling voor, en dan een zend / ontvanger of gescheiden voor zowel de luister als zendende amateur :D .
De ontvanger kan over de gehele H.F. banden luisteren maar de zender alleen in de amateur banden !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Heatkit had vroeger ook losse zenders en ontvangers.
En het hoeft niet veel te kosten, veel amateurs hebben natuurlijk zelf al veel zooi. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Op 8 november 2021 07:15:58 schreef mel:
Ik heb ook zitten denken om zo,n hartkit te bouwen, maar had gebrek aan geld....
Nu zou ik er wel aan willen beginnen, zou dat bouwpakket nog in de handel zijn?

Hoi mel,het is nooit in de handel geweest,in zoverre,Cor Hartman verkocht het bouwpakket gewoon als particulier.

@electron920,hoi Henk,als je een goed ontwerp hebt voor een RX of TRX heb ik wel belangstelling.
Ter info heb ik het blokschema van de Hartkit bijgevoegd.

mel

Golden Member

Vooral dat "blah blah uit en blah blah in "is meesterlijk :P
En ik doe mee dan met Hubie, Henk, als je het niet erg vind :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha Hubie,

Dank voor de info, is in dit concept de ontvanger ook doorstembaar of alleen de H.A.M. radio banden ?
Ik zal mijn documentatie opzoeken en opnieuw tekenen,
aangepast voor de ontvangst van radio signalen in het H.F. gebied.
In mijn versie betreft het een meetinstrument met een gevoeligheid van 0,1 µV,
dat is als er gebruik gemaakt wordt van een antenne sterk overdreven 8)7
Wat dan weer wel interessant is in het middenfrequent maak ik gebruik van een kristalfilter welke in bandbreedte te variëren is !
Ik zal een en ander gaan posten, ik heb er ook een printontwerp van,
maar dat is met alle klim bim er op dus te veel eens kijken hoe een en ander simpel is aan te passen.
Later meer.......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Hubie

Special Member

Ha Henk,de HK-2000 bestrijkt steeds een segment van 500 kHz dus 1500-2000 kHz=160 m,3500-4000=80 m etc,etc.Dus ook een stukje boven (of onder)de gekozen amateurband.

Het varieren van de breedte van het kristalfilter wat je hierboven noemt heb ik ook in mijn JRC NRD-535 ontvanger.Dat was toen als(peperdure)optie te koop op een insteekprint.Dat werkt fantastisch.