JostyKit-HF65, goed ontwerp? Of niet?

rob007

Yarr, Matey!

Amen :)

Dat de dieven kwamen en je brood me namen!
;)

Martin in dit geval ging het me niet om het zendertje maar om het PLL gedeelte
Wat ik eigenlijk bedoelde of wou vragen of je daar het PLL deel van zou kunnen gebruiken,
( Dus los van het oscillator gedeelte ) Zou wel lekker makkelijk geweest zijn.

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Beste Rob,

Als je goed kijkt zie je rond dat oscillatorgedeelte zit daar één chip, daar zit de PLL of DDS gedeelte al in.
Het gaat hierbij om een single-chip transmitter ic welke een hoop rommel afgeven.
Bovendien is dat ic in SMD dus daar kun je sowieso niet makkelijk mee experimenteren.
Nee dus, niet bruikbare rommel.

Telefunken Sender Systeme Berlin

Ik heb mijzelf er wat beter in verdiept.
De naam van jou opgegeven link is BH1417, dat is de naam/type van het ic wat erin zit.
In schemavorm ziet dat ic er zo uit:

Daar zit een PLL in waar de frequentie ingesteld wordt d.m.v. vier schakelaars.
In die moderne versies op e-bay is dat ic in SMD, maar wellicht is dat ook nog in "trough-hole" te verkrijgen.
Er moet een 7,6MHz kristal in en de stereoencoder zit er ook al in.
Je zou dit zelf kunnen bouwen en proberen als je dat ic kunt vinden, het is een broertje van de BH1404 uit dezelfde fabriek.

*edit; ik heb even gekeken, maar de BH1417 is alleen in SSOP-24 behuizing te bestellen, wat in SMD is.

info: https://electronics-diy.com/BH1417_PLL_Stereo_FM_Transmitter.php
datasheet:https://nl.mouser.com/datasheet/2/348/BH1417F-1201431.pdf

Telefunken Sender Systeme Berlin
mel

Golden Member

Niet echt experimenteervriendelijk.Als het aan mij ligt, gebruik ik gewoon buizen en stevige onderdelen..Die zie ik tenminste :9

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Nouhouwwww @Mel daar zeg je wat, Ik heb daar ook last van hoor!
Ik zie ook langzaam maar zeker lijkt het steeds minder.
En Buizen zijn in mijn ogen nog steeds mooi spul,
Zeker voor LF versterkers, MG en KG Maar voor FM (kan het mis hebben) lijkt het mij niet ZO…
Zo denk ik tenminste hoor!
.
Martin
Vind het jammer dat ze ook niet zo op die manier een simpel PLL chipje hebben,
Dan zelf de Oscillator maken met de trapjes vind ik wel leuk.(ALS ik de kans en tijd heb!)
Nu heb ik dus dat ebay oscillatortje waar ik toch geen slechte dingen over kan zeggen hoor!
2X de BFR er achter en een 2N3866 de dan de 2SC1971 in gaat…
Ik geloof wel(Kan het fout gezien hebben) dat die chinees zender iets meer HF afgaf.
( heb je het E-mailtje nog binnen gekregen Martin? Ben altijd bang dat het niet aan komt,
Kort klein vraagje? Misschien kort antwoord? Wat vond/vind jij van dat schema? )

Tot zo ver weer!
VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Mel Interessant altijd te lezen hoe jij het liefst met (oude) elektronica omgaat. Ik zou weleens wat werkjes van jouw hand willen zien, alsook horen hoe het nu met de recent aangekaarte onderwerpen gaat. Ik zie uit naar updates van je topics! Hoe verlopen de projectjes?

mel

Golden Member

@tin.soldier:Ik ben met meerdere projecten tegelijk bezig, omdat ik regelmatig op onderdelen zit te wachten..Mijn DCF referentiefreq.project ligt stil vanwege gebrek aan onderdelen..Ik ben net met het BITX project gestart.
Tevens ben ik bezig met een weersatellietontvanger, dat moet ik allemaal nog mezelf eigen maken.
Maar ik hou jullie op de hoogte ;)

[Bericht gewijzigd door mel op maandag 18 oktober 2021 08:29:18 (16%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Ik heb de 10 MHz oscillator nog gebouwd met temperatuur compensatie en buffer trapje.
Deze werkt uit de grote kunst op die manier heb je geen oven nodig en is voor de toepassing meer als voldoende !
Maar misschien heb je zelf al iets gebouwd, ik wacht altijd maar af of er leven in het draadje komt......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Ik heb meerdere projecten lopen, en daarbij komt ook nog familie die een kapotte versterker hebben, dat gaat voor. ;)
En binnenkort een klus, die moet ik gaan opnemen, dus heb het even erg druk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

Op 10 september 2021 12:28:15 schreef rob007:
Ik vroeg mij af? (je zult zeggen, alweer? Maar nee serieus!)
Is een JostyKit-HF65 het oscillator schema:
https://www.uploadarchief.net/files/download/schema_hf_65.jpg
is dat nu echt een slecht schema?
Ga ik strakjes natuurlijk lezen ja tis een slecht schema want het is een piraten schema of zo,
maar nee ik bedoel serieus het schema op zichzelf is dat een slecht schema?
Zou je zeggen naar vergelijking naar… wat? nou bijvoorbeeld in verhouding met bijvoorbeeld:
https://radioblabla.nl/wp-content/uploads/2019/05/bf961-oscillator-cop…
Of dit oscillator schema:
https://www.hulpnodigmet.nl/wp-content/uploads/2013/06/4tr2_5watt-radi…
ik denk dat het antwoord zal zijn dat het GEEN goeie oscillator is oké (denk ik, weet ik niet zeker!)
MAAR gestel ik zorg voor een stabilisator IC met Ctjes en smoorspoel als voeding,
En ook zet ik er een trapje achter ter bescherming/stabilisatie?
Een LF versterkertje er voor is er al(ook ter stabilisatie!)
Zou het er dan mee door kunnen?
.
Ik heb het nu nog niet eens over de modulatie,
Uiteraard zou er dan een varicap met Ctje over de spoel moten om het misschien wat een nettere FM te maken(ik zeg maar wat)

VrGr Rob

http://www.icstation.com/images/uploads/Diagram%20of%2011840.jpg

https://www.google.com/search?rlz=1C1GCEA_enNL849NL849&sxsrf=AOaem…

http://www.zpag.net/Electroniques/English/Radio/fm_3_transistor_circui…

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

Sorry ik maakte een foutje!
Maar heb wel een vraagje over dit schema: zie afbeelding?
ik had een stuk of 3 verschillende van die kitjes gekocht destijds,
maar nu valt het me op dat er eentje een soort van modulatie dip heeft?
In de midden van de frequentie valt de modulatie weg.
Het zal er misschien mee te maken hebben dat het reactantie modulatie is?
In plaats van met een varikap FM gemoduleerd?
.
En alles van af de kruising Basis richting R8 zweeft, ook wel apart vond ik.
Ondanks dat toch erg stabiel!
.
Wat ik trouwens wel apart vind is L1 daar zit bijna altijd een weerstand of ook een directe verbinding,
Maar geen spoeltje?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
vergeten

Golden Member

Dat spoeltje L1 houdt HF tegen maar laat de DC stroom voor de oscillator door.
Alle HF moet natuurlijk door C6 naar de basis van Q3, niet naar de voedingsrail!
L2 heeft dezelfde functie maar dan voor Q3, zijn output moet de antenne in.

Dit is dan ook een van de (wat)betere uitvoeringen.

En alles van af de kruising Basis richting R8 zweeft,

Hoezo Zweeft?
Dit schema (de meeste) lees je van links naar rechts nu ga je andersom redeneren? :)
De audio output (tov gnd) van de collector Q1 gaat door R7 en R10 parallel (samen 5K) door C3 (100nF) en R8 (22k) naar de oscillator (tov Gnd) ook dat zweeft dus niet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ha rob007,

Een nieuwe gevonden, lijkt mij een oud ontwerp maar dat mag de pret niet drukken :)
Wat je bedoel met reactantie modulatie :? dit is waarschijnlijk omdat er geen varactor gebruikt wordt,
maar de diodeovergang van de transistor.
In beide situaties is het de capaciteit verandering en dus geen verschil in het mechanisme !

De reactantiemodulator ontleent zijn naam aan het feit dat de impedantie van het circuit fungeert als een reactantie (capacitief of inductief) die parallel is geschakeld met het resonantiecircuit van de oscillator.

De collector spoel L1 is een mooie manier om er voor te zorgen dat de basis koud blijft t.o.v. de collector, de collector weerstand heeft een relatieve lage waarden.
Tevens stabiliseer je de uitgangsimpedantie i.s.m. de 100 pF koppel condensator.

Laatste vraag was ik vergeten, valt dan alleen je modulatie weg of ook de draaggolf ?

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
rob007

Yarr, Matey!

Hallo Vergeten en Henk,
Over L1
Ik dacht dan neem je daar een smoorspoel voor, of even goed een weerstandje?
Toch? … Ik dacht dat dat ook goed zou zijn.
Ik weet er natuurlijk niet zo veel van maar mijn gedachte was als je daar een spoel zet –
Een spoel en wie weet hoe, heeft die spoel misschien ook weer een frequentie?
Ik mens dat ik zo iets wel eens gezien heb dat je dan EN het oscillator signaal en een –
zoveelste frequentie kunt opwekken met die spoel?
.

Hoezo Zweeft?
Dit schema (de meeste) lees je van links naar rechts nu ga je andersom redeneren? :)

(LET OP! Niet lelijk bedoelt hoor!) Maar is dat fout dan? Van links naar rechts…
En zal ook even uitleggen wat ik bedoel!
De modulatie zit via R7/10 aan C3 en R8
Ik denk dan:
had er dan niets naar de min gemoeten? Ik bedoel bijvoorbeeld tussen C3 en R8 –
Een weerstandje of/en een condensator naar de min,
En nu grijp ik even terug naar(durf het bijna niet te zeggen!) naar een Josty Kit.
Vroeger bouwde ik die ook nog wel eens ZONDER laagfrequent versterkertje,
en als je dan de microfoon kabel heen en weer schoof ging je van 102Mhz naar 103Mhz.
Dus op die manier bedoel ik het eigenlijk!
.
reactantie modulatie is ook als (ja ja daar is ie weer!) als bij een Josty Kit de manier van moduleren toch?
( Dat het Reactantiemodulatie heet heeft Henry S. mij eens verteld. )
Er zit nu GEEN varicap in dus dacht dat dat de rede zou kunnen zijn Van het dipje in de modulatie.
Modulatie valt weg maar signaal is er dan nog, althans zo lijkt het!
Zal er nog mee knutselen moet het zelf oplossen maar dacht misschien is er iemand die weet hoe dit komt.

VrGr Rob

Nu achter af zit ik te denken waar praten we over,
En daarbij ik ga aan nemen dat varikap modulatie het netste/mooiste is.
Zet ik er toch een varikap in! ;)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 15 november 2021 14:23:35 schreef rob007:
had er dan niets naar de min gemoeten? Ik bedoel bijvoorbeeld tussen C3 en R8 –
Een weerstandje of/en een condensator naar de min,
En nu grijp ik even terug naar(durf het bijna niet te zeggen!) naar een Josty Kit.
Vroeger bouwde ik die ook nog wel eens ZONDER laagfrequent versterkertje,
en als je dan de microfoon kabel heen en weer schoof ging je van 102Mhz naar 103Mhz.
Dus op die manier bedoel ik het eigenlijk!

Inderdaad zou je - op zijn minst - een ontkoppelcondensator naar massa verwachten, links van R8.
Nu gaat de HF-spanning van de basis zo door de audio-aansluiting naar buiten.
En andersom wordt de oscillator dus ook beïnvloed door wat er aan de audio-aansluiting hangt.
Een C'tje, of nog beter: C-R-C'tje, zou dat voorkomen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo FET,

Mag ik vragen wat zou jij er mee doen om het te verbeteren?
.
En zou jij ook liever een echte varicap gebruiken?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ha rob007,

Leuke vraag en ik kan niet namens @Frederick E. Terman spreken maar wel voorzichtig meedenken :D onderin de lade leggen ;)

Dat zijn allemaal babyfoon achtige ontwerpen of als draadloze intercom !
En uiteraard smalband F.M. met een zeer beperkte audio bandbreedte en kwaliteit.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 16 november 2021 20:06:55 schreef rob007:
Mag ik vragen wat zou jij er mee doen om het te verbeteren?

Ik bedoelde alleen dat je gelijk had dat je wat miste! :)

Om de ingang 'HF-koud' te maken lijkt het me voldoende als je links van R8 een C'tje naar massa zet.
Zeg 100 pF, dan heeft het audio er geen last van.
Voor de zekerheid kun je ook nog op de ingangsplug twee 100 pF C'tjes naar massa monteren, dus links van R7 en links van R10.

Voor de voedingsspanning is dat trouwens ook een goed idee.

Een varicap kán, maar lijkt me voor dit zendertje overdreven luxe. Het is maar een aardigheidje.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

Op 15 november 2021 14:23:35 schreef rob007:
Hallo Vergeten en Henk,
Over L1
Ik dacht dan neem je daar een smoorspoel voor, of even goed een weerstandje?
Toch? … Ik dacht dat dat ook goed zou zijn.
Ik weet er natuurlijk niet zo veel van maar mijn gedachte was als je daar een spoel zet –
Een spoel en wie weet hoe, heeft die spoel misschien ook weer een frequentie?
Ik mens dat ik zo iets wel eens gezien heb dat je dan EN het oscillator signaal en een –
zoveelste frequentie kunt opwekken met die spoel?

De spoel houdt oa de HF weg van je batterij ;). De spoel alleen is nog geen afstemkring (of je moet gokken op wat er nog meer aan de collector van de tor hangt). Met een trimmer parallel aan L1 maak je een afstemkring en bij veel zenders werd zo de frequentie verveelvoudigd.

Een VK200 smoorspoel kan ook ipv L1.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
rob007

Yarr, Matey!

100pF:
Dankjewel FET, Zal ik doen!
.

Voor de voedingsspanning is dat trouwens ook een goed idee.

Dit vat ik niet helemaal? waar?
.

Een varicap kán, maar lijkt me voor dit zendertje overdreven luxe. Het is maar een aardigheidje.

Ja okeej , maar toch vind ik het(op de modulatie na!) niet slecht werken voor een aardigheidje.
.

De spoel houdt oa de HF weg van je batterij ;). De spoel alleen is nog geen afstemkring (of je moet gokken op wat er nog meer aan de collector van de tor hangt). Met een trimmer parallel aan L1 maak je een afstemkring en bij veel zenders werd zo de frequentie verveelvoudigd.

Een VK200 smoorspoel kan ook ipv L1

Hallo ook Henry S.
(jij begrijpt wat ik bedoel, wat er bedacht word in die ene hersencel van mij! :+ )
Een VK200 smoorspoel kan ook ipv L1.
Ik zou dat schema voor de LOL eens moeten bouwen op een stukje print.
(dan kan er makkelijker mee geknutseld worden)
Alhoewel FET aardigheidje noemt?

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 17 november 2021 16:24:38 schreef rob007:
Dit vat ik niet helemaal? waar?

C2 moet eigenlijk op de voedings-ingang zitten. In het schema zit hij er een eindje vandaan getekend.
Als dat in het echt ook zo is, dan zou je een extra C'tje op de connector voor de voedings-ingang kunnen solderen.
Alles om de kabeltjes naar buiten 'koud' te houden (nou ja, behalve de antenneleiding natuurlijk :)).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Ontkoppeling:
Bij een kitje zat dat Ctje(102) er wel bij die andere 2 zit ie er ook maar niet direct achter de ingang van de voeding!
En dus verandert bij deze! (ik heb 103/10nF daar geplaatst!) zat nog te twijfelen 102, 103…104.
.
1 van die Kitjes is trouwens een JostyKit :) de andere 2 zijn als het schema boven eentje en andere –
Is zoals zie afbeelding!
.
Ik heb er trouwens nog een waarvan ik vind/denk dat die de betere waardes heeft (zal hem even opgraven!)
En het schema ook er bij halen!

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op donderdag 18 november 2021 14:25:50 (15%)

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
rob007

Yarr, Matey!

( Sorry maak weer eens een fout! ) 8)7
Ontkoppeling:
Bij een kitje zat dat Ctje(102) er wel bij die andere 2 zit ie er ook maar niet direct achter de ingang van de voeding!
En dus verandert bij deze! (ik heb 103/10nF daar geplaatst!) zat nog te twijfelen 102, 103…104.
.
1 van die Kitjes is trouwens een JostyKit :) de andere 2 zijn als het schema boven eentje en andere –
Is zoals zie afbeelding!
.
Ik heb er trouwens nog een waarvan ik vind/denk dat die de betere waardes heeft (zal hem even opgraven!)
En het schema ook er bij halen!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?