storing op 77,5 kHz.

mel

Golden Member

Ik merk tegenwoordig dat mn DCF ontvanger vaak onregelmatig knippert.Dit gebeurt op onregelmatige tijden. De DCF tijdontvangst wordt er zelfs door gestoord. Dit kan soms een half uur aanhouden, waarna het opeens over is, dan werkt de ontvanger weer normaal.
Wat zou er zo kunnen storen op 77,5 kHZ? Een of andere PV converter?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Blue Sky

Cableguy

Als dat gebeurt als het donker is dan is het geen PV converter, die schakelen zichzelf uit als er geen licht meer is.

Waar rook is, is stroom
harry64

Golden Member

PV i.d.d. maar ook de meeste SMPSen werken zo'n beeje rond die frequentie. En die zitten tegenwoordig overal zo'n beetje in. van koelkastlampje tot cv ketel, airco, enz.

mel

Golden Member

Dat ik aan PV denk, is omdat de buren sinds een paar weken die dingen op dak hebben,maar het is idd ook als het donker is. Verder heb ik het op de kortegolf nog niet gemerkt.De tijdcode maakt me niet zo veel uit, maar mn frequentiestandaard haalt de ref. uit DCF.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ik denk ook direct aan de bekende 'zwarte antennes'. Onder het mom van milieu en klimaatgeloof mogen deze installaties alle EMC wetgeving aan hun laars lappen.

This is the world we know best, the world of madness
Sine

Moderator

@Mel,
Je standaard zal een lokale OCXO of minimaal een TCXO hebben die door DCF wordt bijgestuurd. Als dat ding ook eventjes plat ligt doet dat geen pijn.
Zelfde voor eventuele klokken uiteraard, die doen in de regel 1 a 2x per dag een DCF sync.

DCF ontvangst is notoir gevoelig, ik heb er hier nooit geweldig gebruik van kunnen maken. Ik heb mijn referentie dan ook op GPS gebouwd.
Ik heb er ooit een nixie klok mee gebouwd, die zelfs af en toe ontvangst had. Maar vanaf het moment dat er een schakelende voeding aan of bij in de buurt kwam was het meteen over.

@Blackfin
Dat je daar meteen aan denkt zegt al iets ... 's nachts doen die echt helemaal niets ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 16 november 2021 10:40:57 (17%)

Arco

Special Member

Echt goed uitrichten op Mainflingen scheelt ook enorm... (ik heb zelden problemen, ik heb 5 dcf klokken hangen...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Op 16 november 2021 11:09:49 schreef Arco:
Echt goed uitrichten op Mainflingen scheelt ook enorm... (ik heb zelden problemen, ik heb 5 dcf klokken hangen...)

Dat klopt, en jij en ik wonen natuurlijk dicht bij de Duitse grens...En mijn klok synct steeds wanneer hij een goede ontvangst heeft...Eigenlijk is het trouwens een DCF gelockte NTP-server... :+
zo,n ding..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Klokken hier zetten maar 1x per dag gelijk (meer is ook niet nuttig).
Om 4 uur 's nachts; als dat mislukt nog een keer om 5 uur 's nachts...
(je kunt tenslotte makkelijk zelfs een weekje zonder gelijkzetten doen zonder de nauwkeurigheid te schaden)

Knapste vind ik wel mijn Casio waveceptor horloge. Gelijkzetten faalt echt heel zelden. (en dat met zo'n miniatuurontvanger in een stalen kast...)
Waveceptor heeft 1 nadeeltje: na een reset staat 'ie default op de JJY zender in Japan, en dat faalt natuurlijk bij gelijkzetten...
(horloge is een europese versie, en toch kiezen ze de Japanse zender als default 8)7 )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco, wat bedoel je met goed uitrichten? Als je een DCF klok hebt die aan de muur hangt, dan valt er niet veel te richten. Of heb ik nu een verkeerd idee van de situatie?

Arco

Special Member

De ferrietantenne moet (zo goed mogelijk) haaks op Mainflingen (Frankfurt) gericht zijn om goede ontvangst te hebben.
Bij een DCF klok is het dus niet "waar hangt 'ie het mooist?", maar "waar is de ontvangst het best"...

Ook niet aan een metalen wand of een wand met wapeningsijzer hangen...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 16 november 2021 12:31:20 (14%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

mijn klok , in dit geval , heeft een losse ferrietantenne die op zolder aan een dakspant hangt.Dit is een actieve antenne.Hier heb ik op de kabel een t-stuk tussen gezet voor mijn frequentiereferentie.En die klok lockt eigenlijk altijd, niet 1 of 2 keer per dag..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor wat het waard is, onze oude trouwe DCF klok met wijzers was zo juist even de weg kwijt, de wijzers draaien naar 12 uur en gaan dan wachten op de juiste tijd informatie.
Nu loop-tie weer goed.
Gebeurd wel eens vaker maar niet vaak.

Op 16 november 2021 09:13:44 schreef Blue Sky:
Als dat gebeurt als het donker is dan is het geen PV converter, die schakelen zichzelf uit als er geen licht meer is.

Dat is zo, aan de andere kant, de installatie ligt er altijd en heeft invloed op radio golven.
Denk aan de draagbare radio die varieert bij er langs lopen of verplaatsen / draaien.

Zo had ik jaren geleden te maken met inpraten (is dat een juiste term ?) van een middengolf zender op een telefoonsysteem, dat bleek een hek te zijn wat blijkbaar de juiste golflengte had voor die zender.
Dan nog, bij storing van het ene systeem op de ander, de een mag het niet uitzenden de ander zou het niet op mogen vangen. Dit gaat ook op voor niet elektronica.
Uitzondering natuurlijk voor stoor signalen op een frequentie die in gebruik is.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Het richtingspatroon in dB van een ferrietstaaf is enorm breed. Je moet al behoorlijk nauwkeurig richten om het minimum te vinden; de rest van de cirkel is ontvangst. Vandaar dat je zo'n DCF-klok gewoon ophangt (al is tegen een ijzeren wand inderdaad niet handig).
(Zie plaatje; oranje=omni, blauw=ferrietantenne; '1'= 0 dB, '0'= −60 dB.)

Wat wél helpt, is het minimum in de richting van de stoorbron draaien.
Als dat tenminste een beetje een gedefinieerde richting is; soms lijkt de storing overal vandaan te komen. Maar vaak is zo wel voordeel te behalen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Ik heb wel ervaren dat binnen een meter van een DECT basisstation ook geen goede keuze is... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Ik zou willen weten wat er bij mij in de omgeving zo stoort, dat de ontvangst van DCF lamgelegd word.Heel stom, na verloop van meestal een half uur is de ontvangst weer prima...Het lijkt op een of ander apparaat wat uitgeschakeld word.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 november 2021 13:04:44 schreef Arco:
Ik heb wel ervaren dat binnen een meter van een DECT basisstation ook geen goede keuze is... ;)

En dan te bedenken dat die frequenties enorm uit elkaar liggen, dat is dus een mooi voorbeeld wat ik bedoelde.

Op 16 november 2021 13:10:36 schreef mel:
Ik zou willen weten wat er bij mij in de omgeving zo stoort, dat de ontvangst van DCF lamgelegd word.Heel stom, na verloop van meestal een half uur is de ontvangst weer prima...Het lijkt op een of ander apparaat wat uitgeschakeld word.

Ja, lastig, jammer ook dat je klok niet lang zonder synchronisatie wil of kan.
Ik kan dat helaas ook niet instellen bij mijn wijzer klok.

mel

Golden Member

mijn klok kan het wel, maar mn frequentiereferentie niet. ;) Maar ik wil het gewoon weten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Als ik dan toch zo enorm afhankelijk was van DCF77-ontvangst, dan zette ik zelf een zendertje op, of zelfs meerdere, met NTP als tijdsreferentie. Maar eigenlijk is DCF77 gewoon niet meer van deze tijd, ondermeer vanwege de zware ethervervuiling.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

( terwijl ik eigenlijk dringendere dingen te doen heb kan ik het toch niet laten om te reageren )

Zoals zo vaak gaat het weer eens om de laatste meters.
De meters van de gevel tot je klok, buiten zal het ws goed werken.

Zo ook met mobiele telefoons, radio's ed.

Oplossing, een antenne buiten, maar ja dat wordt zo goed als onmogelijk gemaakt door de ontwerpers van die apparaten.
In dit geval, een "tunnel" via coax, een antenne aan weerskanten, een kant buiten.
Hoe (of) dat praktisch te doen is voor deze lage frequentie daar ben ik benieuwd naar, wie vult aan ?
Op hoge frequenties heb ik het werkend gezien.

mel

Golden Member

@kees: ik heb een losse ferrietantenne, die zit aan een dakspant vast,ik heb voldoende veldsterkte,het is alleen dat stomme stoorsignaal..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 16 november 2021 13:55:48 schreef mel:
@kees: ik heb een losse ferrietantenne,

O ja, dat zei je al :-/

Arco

Special Member

Is toch geen probleem als de ontvangst soms even niet werkt? (1x per dag is meer als genoeg, zelfs per week is de afwijking hier nog nihil)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

nee, maar ik wil weten wat het is :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..