HIFIberry storende voeding

Hallo,

Ik heb een oude bluetooth speaker om gebouwd naar een open-source sonos achtige speaker.
Ik heb alles er uitgehaald behalve de voeding (9v) en de speakers zelf.
Dan met een buck-stepdown (LM317) converter de raspberry pi zero met HIFIberry DAC+ er in gezet.
Het geluid loopt dan via de versterker van de speaker, die op dezelfde printplaat zit als de voeding.
Alles werkt perfect!

Maar als de volume zacht staat dan hoor ik onregelmatige storing in de audio. Het lijkt vooral te zijn als er netwerk of CPU activiteit is.

Andere projecten hebben het over een condensator plaatsen bij Vin van de stepdown convertor, als filter.
9v -> 5v
Klopt dit? en zoja, een condensator met welke waardes?

Ha DeDenker,

Ja dat klopt of het genoeg is ? even uitproberen misschien heb je ook een spoeltje nodig voor hoogfrequente ontkoppeling !

Sorry vergeten de waarden je zit dicht op de voeding een LM317 100 nF aan de ingang en een tantaal van 1 µF aan de uitgang.
Die tantaal heeft een hoge E.S.R. bedoeld om de breedband ruis te onderdrukken......
De LM317 netjes monteren het liefst koelen ook bij kleine stromen,
en als gezamenlijk retour punt de weerstand van midden poot naar chassis gebruiken.

Groet,
Henk.

[Bericht gewijzigd door electron920 op woensdag 17 november 2021 14:10:33 (17%)

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De LM317 is toch geen schakelende Buck of stepdown converter, maar een analoge dissiperende spanningsregelaar?

Ha Karel050,

Dat heb je helemaal goed maar het nummer is voor het probleem en de eventuele oplossing niet van belang.
Met een kant en klaar printje schakelende voeding is ontkoppeling gewenst,
en met een lineaire regelaar is het ook belangrijk !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

de min ook vanuit 1 punt verdelen, anders heb je ook kans op dergelijke bijgeluiden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 november 2021 14:00:23 schreef electron920:
Ha DeDenker,

Ja dat klopt of het genoeg is ? even uitproberen misschien heb je ook een spoeltje nodig voor hoogfrequente ontkoppeling !

Sorry vergeten de waarden je zit dicht op de voeding een LM317 100 nF aan de ingang en een tantaal van 1 µF aan de uitgang.
Die tantaal heeft een hoge E.S.R. bedoeld om de breedband ruis te onderdrukken......
De LM317 netjes monteren het liefst koelen ook bij kleine stromen,
en als gezamenlijk retour punt de weerstand van midden poot naar chassis gebruiken.

Groet,
Henk.

Het duurde even, wachten op de onderdelen.

Dit heeft helaas niet gewerkt.
Is er misschien nog een bepaalde manier er achter te komen waar het probleem zit?

Op 30 november 2021 22:31:46 schreef DeDenker:
[...]

Het duurde even, wachten op de onderdelen.

Dit heeft helaas niet gewerkt.
Is er misschien nog een bepaalde manier er achter te komen waar het probleem zit?

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar hoe ziet je 9V voeding eruit? Is dat een SMPS die ergens instraalt? Je kunt er simpel even een lineaire voeding voor in de plaats zetten om te kijken of dat helpt....

Overigens heb ik een HifiBerry DAC+, met een originele Raspberry Pi SMPS, en dat klinkt in mijn oren, op een goede hifi installtie, vrij van bijgeluiden.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)

Ha DeDenker,

Hou er moet in want R.F.I. in een keer oplossen is een lot uit de loterij :D
De opmerking van @FastFolkert is een goede kan je dit voor elkaar krijgen ?
Om verder mee te denken zou een foto van je opbouw welkom zijn !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.