storing op 77,5 kHz.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Lang geleden werkte ik o.a. met Decca-navigators. Die werkten met frequenties tussen 70 en 130 kHz, en hadden soms ook last van storende apparatuur. Dan was het dus ook zoeken: wat doet dat?
Je kunt dingen uit- en weer aanschakelen en dan kijken naar de reactie, maar dat gaat zo traag. Veel beter werkte het, gewoon te luisteren.

Een audio-uitgang is bijna altijd wel te maken, en anders neem je een aparte ontvanger. Desnoods een transistorportable met een paar extra C'tjes op het LW-gebied. Dán heb je onmiddellijk door wat er staat te stralen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Turbokeu

Golden Member

Op 16 november 2021 12:03:15 schreef Arco:Knapste vind ik wel mijn Casio waveceptor horloge. Gelijkzetten faalt echt heel zelden. (en dat met zo'n miniatuurontvanger in een stalen kast...)

Hier ook al +-20 jaar een Casio Waveceptor zonder problemen (èn zonder accu/batterij)

Waveceptor heeft 1 nadeeltje: na een reset staat 'ie default op de JJY zender in Japan, en dat faalt natuurlijk bij gelijkzetten...
(horloge is een europese versie, en toch kiezen ze de Japanse zender als default 8)7 )

Heb ik nog niet meegemaakt (vermits gevoed door zonnecel nog nooit een batterij moeten vervangen).

Op 16 november 2021 11:09:49 schreef Arco:
Echt goed uitrichten op Mainflingen scheelt ook enorm... (ik heb zelden problemen, ik heb 5 dcf klokken hangen...)

Klopt...
Ik heb hier ca. 20 DCF77 horloges/klokken lopen... :)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Ha Arco,

ik denk dat met jou invulling,

Klokken hier zetten maar 1x per dag gelijk (meer is ook niet nuttig).
Om 4 uur 's nachts; als dat mislukt nog een keer om 5 uur 's nachts...
(je kunt tenslotte makkelijk zelfs een weekje zonder gelijkzetten doen zonder de nauwkeurigheid te schaden)

@mel niet zo blij is :'(

Wat ik begrijp gebruikt @mel de tijdsein zender niet om de juiste tijd af te lezen maar als frequentie standaard !
Als het gaat om de tijd dan kan je veel beter https://time.is/nl/ gebruiken ;)
Oké niet voor je klok geschikt !

Ik gebruik ook een ferriet antenne in afstemming op de frequentie en afgeschermd voor elektrische impulsen zeg maar de vonk storing......

Groet,
Henk

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
pa3gws

Golden Member

@mel
Kan je niet uitluisteren op de HF set?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
mel

Golden Member

Op 16 november 2021 19:13:08 schreef pa3gws:
@mel
Kan je niet uitluisteren op de HF set?

Die gaat niet zo laag in frequentie,Die begint pas bij 80 Meter..
@electron: jij begrijpt het. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Op 16 november 2021 13:19:59 schreef mel:
mijn klok kan het wel, maar mn frequentiereferentie niet. ;) Maar ik wil het gewoon weten.

Dat is dan eerder een probleem van je referentie, die zou in een half uurtje niet bijzonder mogen driften.

mel

Golden Member

als hij niet gelocked is, schakelt automatisch het uitgangssignaal af..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Sine

Moderator

Ook als hij daarvoor gelocked was? Vreemd ...

PE9SMS

Special Member

Op 16 november 2021 17:47:43 schreef Turbokeu:
[...]Hier ook al +-20 jaar een Casio Waveceptor zonder problemen (èn zonder accu/batterij)

[...]Heb ik nog niet meegemaakt (vermits gevoed door zonnecel nog nooit een batterij moeten vervangen).

Dus in het donker staat uw horloge stil? Mijn Waveceptor heeft gelukkig wel een accu(tje). :)

This signature is intentionally left blank.

Ha mel,

Vraag schakelt jou ontvanger bij slechte ontvangst DCF77 niet automatisch naar de interne kristaloscillator :?
Of bedoel je dat het time signaal van het net verdwijnt !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Bij goede ontvangst brandt het lock ledje.Deze schakelt een tor van de uitgang. Als er geen ontvangst is, loopt de oscillator door, maar de uitgang (10Mhz)is dan uitgeschakeld.Dit is dus een andere schakeling dan de klok..De klok an sich loopt gewoon door, maar ik wil dus een frequentiereferentie...Dat is een andere schakeling, het enige wat gezamelijk is, is de actieve antenne.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 17 november 2021 12:22:01 (26%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Een en ander is mij niet duidelijk :? de foto die je laat zien is dat de ontvanger zelfde type ?
Zit daar dan een 10 MHz uitgang op of is deze alleen als time server,
te gebruiken en probeer je iets anders aan te sturen dat is mij niet duidelijk !
Voor wat de antenne betreft deze kan je afschermen dus van je ferriet antenne een slot maken !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

Die foto is een ntp server.die gebruik ik om te zien hoe laat het is ;)
Dit ding heeft een losse ferrietantenne, met een kabel en een BNC connector.
Hier heb ik een BNC tstuk tussen gezet, en een stukje kabel naar de andere print,zodat de ontvangst ook voor mn frequentiestandaard is.Uit de standaard komt, als in lock, 10,000 MHz uit.Dit stuurt mn counter aan.En die tijdserver is een bestaand ding, hier komt de tijdcode ook via V20 serieel uit.

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 17 november 2021 13:17:28 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha mel,

Nu is het me duidelijk :D dan blijft je vraag om de storing te verminderen over !
Als je de antenne gemakkelijk kan richten kan je er een slot van maken.
Als je het stralingsdiagram van @Frederick in gedachte neemt, en je de antenne ( regenpijp ) behuizing afplakt met koper folie,
maar een sleuf ophoud kan je de voor / achter verhouding aanzienlijk verbeteren !
Misschien een optie verder is het uitrichten van belang, maar goed dat weet je zelf ook wel......

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Frederick E. Terman

Honourable Member

voor / achter verhouding

:) die is nul dB. Maar je bedoelt natuurlijk voor/zij-verhouding.

Zo'n afscherming-met-sleuf heeft op het magnetisch veld geen effect, maar schermt wel elektrostatisch af.
Als je storing oppikt via de capaciteit van de spoel naar zijn omgeving, dan krijg je die storing niet helemaal op nul, ook al wijst de ferrietstaaf ernaar. Dán kan die afscherming inderdaad helpen.

Alweer: luisteren! Sluit een ontvangertje aan op die antenne (denk om de DC, als het een actieve antenne is), en luister. Dan ben je er in een minuut achter wat er aan de hand is.
Leen desnoods een FRG-7700 of zo, of sluit de ferrietantenne aan op je geluidskaart (als die 192 kHz sampling kan). Maar luister!

Kijken met de scoop kan desnoods ook, maar a) weet je dan niet of wat je ziet eigenlijk wel storend is (kan een heel andere frequentie zijn), en b) gaat het waarschijnlijk maar om millivolts.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Turbokeu

Golden Member

Op 17 november 2021 11:50:37 schreef PE9SMS:
[...]
Dus in het donker staat uw horloge stil? Mijn Waveceptor heeft gelukkig wel een accu(tje). :)

:)
Of het een accuutje of een supercap is weet ik niet.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Mijn wijzer klok met DCF was de laatste tijd duidelijk de weg even kwijt, steeds opnieuw gelijkzetten en heeft een dag of wat 2 minuten achter gelopen.
Ook na een paar gelijk zet acties, dwz de wijzers gaan spontaan draaien, dat is de manier van deze klok om weer gelijk te komen.
Nu is het al weer een week (of zo) helemaal goed.
Ter info / ik heb geen idee verder.

Ha Kees frees,

Dat is wel vreemd dat je wijzers gaan rennen >:) er zit in D.C.F. 77 geen gelijkzet commando !
Dat is echt een actie die de processor zelf onderneemt geen lege batterij of een batterij die je door er / erin schoon geschraapt heb.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Op 17 november 2021 11:29:10 schreef Sine:
Ook als hij daarvoor gelocked was? Vreemd ...

Als je lokale oscillator niet al te stabiel is, dan heb je niks aan het uitgangssignaal als DCF weggevallen is.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Als DCF77 gestoord wordt, moet wel de regel spanning van de oscillator stabiel blijven, en geen verloop maken op het foute signaal input.

Bij storing is er geen signaalinput. Er valt dan niks meer te regelen en het stelsel loopt vrij op zijn eigen (laatste) instellingen met zijn eigen stabiliteit. Uiteraard is dat onvoldoende. Was het voldoende, dan hoefde je geen truuken uit te halen met een DCF-zender.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op vrijdag 26 november 2021 23:10:15 (25%)

fatbeard

Honourable Member

@Kees frees:
Is soms het gevolg van een stofje in de opto-sensor die detecteert of de wijzers op 12 uur staan.
Op zich makkelijk te verhelpen, maar om de wijzers weer in sync te krijgen kan een hele toer worden als je het lock-pinnetje niet meer hebt (dat moet je terugstoppen als de wijzers op 12 uur staan, voordat je ze eraf trekt).

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Dit is de manier van de klok om gelijk te zetten, bij nieuw batterijtje, zomer/winter tijd, of, blijkbaar ook bij een storing.
Ik heb die klok nu 25 jr en doet het bijna altijd goed.
Dus ja, psja

Op 26 november 2021 21:26:37 schreef electron920:
Dat is wel vreemd dat je wijzers gaan rennen >:) er zit in D.C.F. 77 geen gelijkzet commando !

Er zit in DCF ook geen commando om de wijzers elke seconde een stukje verder te zetten, en toch gebeurd het. Ook raar? :-)
Dat "rondrennen" is heel normaal bij deze klokken. Het gebeurd als er een tijd wordt ontvangen die afwijkt van wat de klok nu aanwijst. Dan gaat ie naar de nieuwe tijd. Gebeurt ook bij zomertijd bv. En vaak kan dat bijstellen niet achteruit, dus als je een uur achteruit moet, dan kan dat alleen door 23u vooruit te gaan.
Als je nu storing op het signaal hebt, ontvang je een corrupte tijd en krijg je dat ie steeds willekeurig gaat bijstellen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein