WD Elements HD werkt niet met bijgeleverde USB3 kabel

Bapaktus

Special Member

@bProsman
Al eens gekeken in "Partition manager" of de disk daar wel te zien is ?
--------------
Aangesloten op de USB3 ansluiting, ja en nee.
Zo nu en dan komt hij te voorschijn, maar is daarna meteen verdwenen.
Met dat zelfde kabeltje op een USB2 aansluiting op diezelfde PC is dat wel tezien. Ik kan dan ook gewoon files van mijn PC naar de WD Elements Book verplaatsen en dan bewerken /verwijderen etc.
ruud

miedema

Golden Member

Op 7 november 2021 11:01:16 schreef Bapaktus: .... En, als belangrijkste factor, met de langere dikkere USB3 kabel werkt het prima.
Met de eerste WD Elements al drie jaar en nu ook met de nieuwste WD Elements. ...

Waarom gebruik je dan niet gewoon die dikkere kabel, waarmee het wél werkt??

Bapaktus

Special Member

@miedema
"Waaom gebruik je dan niet gewoon die dikkere kabel, waarmee het wél werkt??"

Zoals ik inmijn eerste bericht meldde heb ik nóg zo'n WD Elements gekocht.
De eerste gebruik ik voor back-Ups van mijn systemen en websites.
Die blijf ik hiervoor in dienst houden natuurlijk.
Die 2e ga ik gebruiken voor andere opslag bestanden. Veel films en foto bestanden.
Natuurlijk kan ik elke keer de dikke kabel uit de 1 verplaatsen naar de ander. maar ik wil ook wel eens van de eerste WD een schaduw bestand maken op de 2e WD.
Dan kom ik dus een 2e kabel tekort. ;(
Vandaar, ruud
Naschrift, het gebruik van die USB3 micro-connectoren wil ik tot een minimum beperken.

Ik heb gemerkt dat het updaten van de firmware voor die Renesas controllers vaak helpt met dit soort rare problemen zeker bij de eerst generatie controllers.

Hier staan de laatste firmware versies voor alle verschillende controllers:
https://www.station-drivers.com/index.php/en/driverss/Drivers/Renesas-…

Hobby, maar sample met mate. | BumbleBee plus pack | Weerstand calculator voor je PSP

Al eens geprobeerd met een powered USB hub?

Arco

Special Member

Dan kom ik dus een 2e kabel tekort.

Die zijn toch voor weinig te koop?: https://nl.rs-online.com/web/p/usb-cables/9015064/
Het blijft trouwens symptoombestrijding: kans dat het aan de disk of aan de kabels ligt is klein, ik zou ook eerst de drivers vervangen.
(of in ieder geval de disk eens op een andere pc proberen)

Het lijkt ook een vrij oude PC, omdat de USB poorten op een insteekkaart zitten. (MB's van de laatste 5+ jaar hebben meer als genoeg USB3 poorten)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
PE9SMS

Special Member

Anders eens een of andere Linux live-CD/DVD/USB-stick booten en kijken hoe/of de disk door dat OS herkend wordt?

This signature is intentionally left blank.

Ik ben van mening dat de USB-3 frequenties te hoog zijn voor de kabeltjes, En ik verwacht dat de dikke kabel een beter afscherming heeft.

Bapaktus

Special Member

@switchingpower
Ik heb gemerkt dat het updaten van de firmware voor die Renesas controllers vaak helpt met dit soort rare problemen zeker bij de eerst generatie controllers.

A. Ik heb de driver van 2.0.26.0 vervangen door 3.0.26.0.
dat maakte niets uit.
B. Een gevonden tip om 1 of twee ferriet kernen om de kabel te plaatsen.
Diverse soorten ferriet-clamp's aan het begin.het eind, in het midden of aan het begin en aan het eind. Géén resultaat.

Voorlopig werkt die 2e WD drive mee in mijn systeem, echter op een USB2 aansluiting en dus op USB2 snelheid. :( :(
ruud.

Arco

Special Member

Voor een paar euro heb je een kabel, dan is het probleem in ieder geval opgelost...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Bapaktus

Special Member

@ Arco,
FTDI Chip USB A to Micro USB B USB Cable, 1m

Welke zekerheid heb ik dat deze kabel voorzien met een FTDI chip wél werkt.

Ik gebruik voor het aansluiten van mijn seriële buizentester een USB>Serie adapter waarin ook zo'n chip zit. Van DIGITUS (Assmann). Dat werkt prima.

Ik heb hier nu 6 USB3 kabels liggen waarvan er 1 prima werkt met deze WD Elements Book HD's.
En die komt uit de Kringloop €1,00 :)
En ik heb geen zin om het aantal (voor deze toepassing) onbruikbare USB3 kabel met 1 uit te breiden. :(
Ruud

Arco

Special Member

Is een gewone USB kabel, zit geen 'FTDI chip' in...
Is inderdaad een wat ongelukkige omschrijving: de fabrikant heet toevallig 'FTDI chip'... ;)

Als er 6 kabels niet werken en 1 wel dan lijkt het me duidelijk dat het niet aan de kabels ligt maar aan de PC... (symptoombestrijding zoals gezegd)

Als het aan de computer ligt, moet het met geen enkele kabel werken.

Zaak is nu om het verschil uit te vinden tussen de kabels.

Ik ben alleen even de draad kwijt of het aan de kant van de harddisk nu gaat om een micro USB B connector, of om een USB C connector.

Voor de goede orde, ik heb eerder begrepen dat de harddisk zijn eigen voeding heeft, dat klopt toch?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Bapaktus

Special Member

Hallo Maarten.
het is zo'n USB3 naar USB micro kabel
Zie mijn zo juist gemaakte foto.
En inderdaad heeft mijn WD Elements Book 4T zijn/haar eigen voeding.
Het verwisselen met de voeding van mijn eerste gelijke HD maakt geen verschil.
groet, ruud
Ik zie dat de foto niet scherp is, bevende handen.
Ik heb net een hela gang wand gewit, vandaar. :'(

Wijging bericht:
Ik heb de foto vervangen :)
De enige herkenbare afwijking tussen de kabeltjes is dat de werkende kabel
bijna 1,5 keer zo dik is, en vrij stug.
Aderdikte, afscherming, wel of geen koper draad?

[Bericht gewijzigd door Bapaktus op dinsdag 9 november 2021 14:20:42 (17%)

Arco

Special Member

Als het aan de computer ligt, moet het met geen enkele kabel werken.

Dat hoeft niet, het kan dat die USB3 host wat gammel is, en alleen met de betere kabels werkt.

Zoals reeds gezegd: ik kan me niet voorstellen dat WD niet of slecht werkende kabels meelevert...
Je kunt er van uit gaan dat de meegeleverde kabel moet werken, anders is er aan de PC zijde wat mis...
(bij goedkope 'troep' zoals Trust en Sweex zou ik een stuk minder vertrouwen in die kabels hebben... ;) )

Bapaktus

Special Member

@Arco,
Dat hoeft niet, het kan dat die USB3 host wat gammel is, en alleen met de betere kabels werkt.

Dus op zoek naar een PC/Notebook met kwaliteit USB3 micro "stopcontact" .
ruud

Bapaktus

Special Member

Wegens tijdgebrek nog geen andere PC/Notebook gezocht met USB3 uitgang.
Wel nog de USB3 dikke wél werkende lange kabel geplaatst tussen 1 van de twee USB3 aansluitingen in serie met een dikke blauwe Nedis USB3 verleng kabel van 2 meter.
Dus de totale USB3 kabel wordt dan 3 meter.
Werkt perfect met beide WD Book's HD's op beide PC aansluitingen.
Dus opzoek naar een Nedis USB3 naar USB3 Micro kabel. :(
ruud

Arco

Special Member

Voor USB is 3 meter heeel erg lang, beter kort houden.

Bapaktus

Special Member

@Arco
Mijn actie geeft aan dat zelfs bij een (te) lange USB3 serie-combinatie kabel (totaal 3 meter) het gebruik door beide WD's en beide USB3 PC aansluitingen flitsend werkt.
Ik begrijp dan ook niet dat geen van de meegeleverde originele WD kabeltjes met 1meter lengte niet werken.
Ik zie geen :( logica
ruud

Jammer dat je nog altijd niet hebt getest op andere pc, dat is nu de enige manier om iets te weten te komen.

Maar volgens mij is je harddisk wel goed, ook de kabels. Het probleem moet bij je pc liggen, er is bijna geen andere mogelijkheid.

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Arco

Special Member

Dat gaf ik ook al een paar keer aan.
Waarschijnlijk zit de PC/USB poort op het randje van de specs, en met een iets mindere kabel werkt 't dan niet meer...

Indien het probleem bij je PC zit kan je altijd nog een usb3.0-kaartje installeren die het wel goed doet. Neem dan weer geen onbekend goedkoop noname kaartje, maar kies er eentje van een bekend merk.

Zeker de chips die op moederbord zitten van Renesas/Nec waren bekend voor allerlei problemen. Ook hun drivers waren gewoon prut.

Ik heb hetzelfde voor gehad op een oud moederbord, ik heb toen een PCIE kaartje erin gezet met usb 3.0 poorten en een chip van Asmedia erin. Alle problemen verdwenen en ook nog eens de helft sneller.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zaterdag 13 november 2021 15:21:58 (23%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Bapaktus

Special Member

@ Arco
@CrosFireX
Eindelijk gelukt om beide WD HD's met hun oorspronkelijk bijgeleverde kabeltjes aan te sluiten op een (geleende)moderne W10 Laptop.
Beide HD's werken zónder enige problemen met die korte kabels. :)
Ik had nog even gewacht op een besteld dik blauw kabeltje van het merk Delock. Deze kabel heeft goede recensies. Maar ook dié werkt niet met mijn kaart. Wil zo nu en dan verbinding maken maar verbreekt daarna weer de verbinding. :(
Dus inderdaad brakke kaart.
Ik heb een foto van mijn kaart gemaakt, kan de originele factuur niet meer vinden.
Dus nu 3 oplossingen.
1. Die 2e HD aansluiten op een USB2 poort, werkt (langzaam)uitstekend
2. Toch mijn ASUS PC met W8.1 (was met XP geleverd) vervangen door een nieuwere PC. En daar weer mijn W8.1 licentie opzetten.
3. Op zoek gaan naar een bruikbare PCIe USB3 kaart. Gewoon zo'n ding ergens kopen en daarna tot de conclusie komen dat het (weer) niet werkt??
Ik ga nadenken, voorlopig werkt mijn systeem.
Backups op de snelle USB3 HD en gewone opslag op de USB2 HD.
ruud

pc was nog geleverd met win xp!!?? in 2005 was er al vista, dus nogal gedateerde pc is dat onderhand..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Bapaktus

Special Member

@ Testman
pc was nog geleverd met win xp!!?? in 2005 was er al vista, dus nogal gedateerde pc is dat onderhand..

Deze ASUS PC (P4P800-VM met Intel Core2 Quad Q8200 Yorkfield) heb ik gekocht (samengesteld) in 11-2-2009.
Daar ik destijds veel oude programma's had ben ik begonnen met XP.
En Vista heb ik geprobeerd maar dat liep helemaal spaak.
Ik had ook nog een aantal programma's in DOS.
Daarna W7>W8>W8.1.
Langzamer oude programma's vervangen door nieuwere programma's.
Geheugen uitgebreid, HD's vervangen etc. Is dus een "bouw project".
Ik heb geen behoefte aan nieuwe toeters en bellen.
Ik kan met deze machine lezen en schrijven en mijn website onderhouden.
En wil mijn PC de baas blijven!
Maar misschien .........
ruud