Ingang van Beomaster 6500 gebruiken voor smartphone.

vergeten

Golden Member

Ik wil voor een kennis een snoertje maken met aan een kant een 3,5mm jackplug en aan de andere kant een Din plug.
Daarmee moet een smartphone audio signaal gaan leveren aan een van de beschikbare DIN ingangen.
Die hebben de volgende ingangs-specificaties:

Er komt een "stevig" signaal uit de smartphone dus moet er verzwakt worden anders wordt er al snel overstuurd lijkt me, maar hoeveel?
Factor 2, factor 10, factor 100?

De deler met weerstanden wil ik in de DIN plug verstoppen.

welke waarden?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een factor 10, om te beginnen. De weerstandswaarden (per kanaal) zijn 10k en 1k (ja, factor 11, weet ik). De weerstanden aan het uiteinde solderen, in de DIN plug. En gebruik de tape/aux ingang.

Maar er zit misschien een addertje onder het gras: bij diode ingangen van oudere apparaten was het, heel soms, vooral in Dolby apparatuur, gebruik om een stroom-ingang te maken. In dat geval moet je het gewoon proberen met 100k in serie met het signaal; ook weer monteren in de plug, bij de ingang van je apparaat.

vergeten

Golden Member

Kan ik niet beoordelen of het stroom ingangen zijn maar dit is het schema rondom de ingangen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Nee, dat is gewoon een ingang met een impedantie van 100 k bij benadering. Dat gaat altijd goed. Gewoon 10k en 1k per kanaal en je bent klaar!

vergeten

Golden Member

Ga ik proberen.
Ik laat het vervolg nog weten dat kan even duren ze zijn momenteel met vakantie.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

zou er geen fout staan in de specificatie? Die BO is niet zo oud, en CD ingang van 20mV en line ingang 30mV lijkt me zeer laag en nergens voor nodig, zeker als je een goede sn nastreeft. Lijkt me dat er een minstens een nulletje ontbreekt. maakt dat verzwakking niet nodig is.

en anderzijds is een phono ingang van 30mV dan aan de hoge kant, daar staat een nulletje teveel...

normaal zijn de cd en aux ingang 500mV dus dit is idd erg laag ja. afgezien van dat b&o nog werkt met din zijn de ingangen daar net zo gevoeilig als een systeem met tulpstekkers.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Die "hoge" gevoeligheid heb ik ook mijn bedenkingen over.
Ik heb het manual van de "beogram" 4002, zo noemt B&O zijn pickups, opgezocht en die geeft een uitgangsspanning van 2x 0,6mV.

En de CD speler heeft echt een "power" uitgang met zijn 1,3 volt!

-----
EDIT: ik volg het niet helemaal meer hoe dat verantwoord op elkaar aan te sluiten is met die grote verschillen.
-----
Dus er zou best wel eens een nulletje af kunnen bij die pickup ingang.
en erbij voor de andere ingangen. Wat @kris van damme ook oppert.

Ik ga van ander B&O spul manuals bekijken op dit signaal punt.

[Bericht gewijzigd door vergeten op donderdag 11 november 2021 23:45:46 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
pa3gws

Golden Member

De meest eenvoudige oplossing is het volume van de telefoon omlaag.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Als bijna al je ingangen gebruikt zijn en je hebt alleen de PU-ingang over, dan kan je je telefoon via deze schakeling op je PU-ingang aansluiten. Schakeling dan wel tweemaal bouwen.

RAAF12

Golden Member

Op 10 november 2021 22:40:17 schreef vergeten:
Ik wil voor een kennis een snoertje maken met aan een kant een 3,5mm jackplug en aan de andere kant een Din plug.

Wel rare 7 polige pluggen. Geen idee of die te koop zijn. Op stereo audio was DIN 270° gebruikelijk met de inputs op 3 en 5.
Deze? https://www.reichelt.nl/nl/nl/din-stecker-7-polig-mas-70s-p11201.html?…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op donderdag 11 november 2021 19:50:52 (21%)

Standaard din past ook, de extra pennen word voor communicatie gebruikt bij andere beo zut.

Hier zo'n zelfde gehad, speelde goed met een chromecast aan de aux ingang, geen problemen qua gevoeligheid mee gehad.

Gr. Remko

vergeten

Golden Member

Plus € 3,95 verzendkosten! terwijl ik alles in huis heb.

Op 11 november 2021 19:24:36 schreef pa3gws:
De meest eenvoudige oplossing is het volume van de telefoon omlaag.

Nee, brilliant! daar had ik nou nog niet aan gedacht :)

_/-\o_ Op 2 plekken het volume kunnen regelen is voor pubers onweerstaanbaar. Maar ik wil het graag "fool proof" maken zodat de ingang niet zeer zwaar (kapot?)overstuurd kan worden, als de volumeknop op de B&O eens zacht staat en men hem op de smartphone voluit zet als het harder moet.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 11 november 2021 23:03:07 schreef vergeten:
Plus € 3,95 verzendkosten! terwijl ik alles in huis heb.

[...]Nee, brilliant! daar had ik nou nog niet aan gedacht :)
. Maar ik wil het graag "fool proof" maken zodat de ingang niet zeer zwaar (kapot?)overstuurd kan worden, als de volumeknop op de B&O eens zacht staat en men hem op de smartphone voluit zet als het harder moet.

denk niet dat dit gaat gebeuren. ten slotte is het uitgangsniveau van een smartphone beperkt, om de oren niet... wat zeg je ? te maken :-).

Over het algemeen is het headphone out niveau beduidend lager in spanning dan wat een gemiddeld line niveau van een versterker nodig heeft.

[Bericht gewijzigd door kris van damme op vrijdag 12 november 2021 00:01:23 (11%)

maartenbakker

Golden Member

Alleen is dit geen gemiddelde lijningang die 700mV op volle uitsturing doet ofzo.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Semtexx

Golden Member

Vervelender voor de oren is het uittrekken van de jackplug terwijl de versterker nog aan staat...

Alle volumeregelaars op bijna-nul resulteert in een niet-optimale signaal-ruis verhouding.

En mocht er cross-over in de telefoon hoofdtelefoon uitgangsversterker optreden dan wordt die ook hoorbaar.

Die verzwakker kan altijd nog toegevoegd worden. Zou de specificatie van de gevoeligheid van de B&O de minimale spanning zijn voor huiskamerniveau, of voor 1 watt? Die 500 mV voor volle uitsturing klinkt inderdaad logischer.

vergeten

Golden Member

Update:
Toch maar eerst een kabeltje geprobeerd zonder verzwakker erin.

Mijn verwachting komt niet uit (te hard signaal, verzwakker nodig)
Integendeel zelfs, het is te zacht op de ingang AUX die 30mV /100kΩ zou zijn. (waaraan wordt getwijfeld door @kris van damme)
Dus de ingangsgevoeligheid zou best wel eens toch 300mV kunnen zijn.

Er zal versterking nodig zijn. :(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Eventueel meet je eerst hoe sterk het signaal op de telefoon output van de telefoon is. 1kHz toon https://www.youtube.com/watch?v=TbPh0pmNjo8
Maar met de MD input versterker op de B&O voorafgaand met een anti RIAA netwerkje zou het moeten kunnen, mét verzwakking want een moving magnet element geeft ongeveer een spanning af van 4.5mV bij 1kHz en 5cm/sec.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 19 november 2021 01:02:06 (50%)

Ja, dacht ik wel en stond hierboven al. Over het algemeen is het Headphone out niveau beduidend zwakker dan het nodige line in niveau.

Hoofdtelefoons hebben niet veel vermogen nodig, en aangezien de impedance laag is komt daar niet veel spanning bij kijken. Héél lang geleden kon je die output toch heel hard zetten, maar dat mag niet meer. weeral de schuld van Brussel ? :-)

RAAF12

Golden Member

Nu komt er eerst een waarschuwing in beeld op het telefoontje als het volume hard wordt gezet en dat is idd een EU maatregel.

compleet nutteloos die melding, ook weer zo'n nutteloos bedacht iets van brussel. net als die verrekte cookie meldingen steeds op elke site

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 19 november 2021 19:33:42 schreef testman:
compleet nutteloos die melding, ook weer zo'n nutteloos bedacht iets van brussel.

zeg dat eens tegen een tinitusser, die zal net beweren dat de overheid er niet voldoende voor waarschuwt. En overigens, het kan evengoed bedacht zijn in Straatsburg.

Op 19 november 2021 20:27:50 schreef kris van damme:
[...]

zeg dat eens tegen een tinitusser, die zal net beweren dat de overheid er niet voldoende voor waarschuwt. En overigens, het kan evengoed bedacht zijn in Straatsburg.

nu ja waarschuwt, je zou moeten weten dat hard zetten slecht voor je gehoor is, vooral bij die in ear dingen. gaat steeds meer richting de usa, ook al het plakken van stickers op knoopcellen dat die dingen kinderen laten stikken, tja, dan helpt een plastic verpakking extra erom zeker wel die je amper eraf krijgt.

waar rook was, werkt nu iets niet meer