CD40106 Hex Schmitt Trigger

Hallo ARCO
Ik ga de laatste schakeling van 0 af aan weer opbouwen. De IR sluis
is met een LDR en een LM393 comparator (werkt inmiddels naar behoren)

Een andere IR sluis is met een IR Led en en IR Transistor die tegenover elkaar zijn geplaatst. Trein rijdt door sluis en geeft signaal door BC547 naar emitter.

Ik laat weten wanneer het klaar is
groet
Henry

Hallo ARCO

Ik heb de schakeling opnieuw gebouwd.
De werking uitgelegd:

spoor met 2 wissels, waarbij spoor zich splitst; rechtdoor (RD) en afbuigend (AF).
2 locs waarvan er Loc1 op RD staat en Loc2 op AF staat. Locs staan tussen de IR sluizen in.

De laatste schakeling die ik adhv jouw circuit heb gebouwd maakt het onmogelijk dat de locs verder kunnen rijden omdat de IR sluizen worden geblokkeerd.

Ik ben al 2 dagen bezig om een inschakel vertraagd circuit (IVC) te maken met een NE555, potmeter, elco voor de vertraging. (https://elonics.org/adjustable-auto-on-off-delay-timer-circuit-using-5…, en learningabout electronics NE555 timer)
Wat wil ik hiermee bereiken:
Loc 1 arriveert bij IR sluis 1 en rijdt er doorheen. IR sluis geeft puls
aan IVC en geeft 4 seconden later deze puls door aan cd40106.

In die 4 seconden rijdt de loc1 dus voorbij de ir sluis en blokkeert derhalve de IR sluis niet meer.Loc 1 staat stil. Loc 2 start en rijdt door naar IR sluis 2, passeert IR sluis 2 en rijdt verder. Puls wordt aan IVC gegeven, Loc 2 staat stil. en LOC 1 rijdt verder. enzovoort

De IVC heb ik nagebouwd zoals deze staat beschreven in het artikel maar de vertaling naar IR sluis en vertraagd inschakelen van de jouw circuit lukt mij niet.
Is het voor jou mogelijk om mij verder op weg te helpen.
groet
Henry

Jammer dat je, volgens uw vorig topic, geen gebruik wilt maken van een controller.
Ik heb iets gemaakt dat werkt maar moest je terugkomen op uw beslissing kan ik dat wel posten. ;)

nb. moet het wel eerst nog eens op een breadboard zetten.

LDmicro user.

Hallo MGP
Bedankt voor de reactie. Doet deze schakeling hetzelfde als de Cd40106 met een infrarood sluis?

Kijk, ik ben begonnen met de cd40106 en voor mijzelf wil ik dit af kunnen ronden.
Na 2 dagen ploeteren, is dit het moment om weer het forum te raadplegen. Anders kom ik er niet uit.

Ik heb verschillende onderdelen liggen maar niet de pic 12f683. Het liefst een ne555. ik heb ook al gekeken naar cd4060. Maar de kennis ontbreekt.

De schakeling die ik zoek, is in feite een cmos reedcontact. Loc met magneet rijdt over reedcontact en blijft na het reedcontact staan. reed sluit door magneet, loc rijdt door snelheid iets voor bij reed. reed sluit, schakelt wissel en klaar.

Arco

Special Member

De 40106 schakeling moet gewoon werken, maar het kan zijn dat ik het niet helemaal begrijp.
(je omschrijving is nogal cryptisch en niet erg duidelijk wat er precies wanneer moet gebeuren en verandert steeds een beetje...)

Microcontroller kan, maar is wel erg overkill voor zo'n simpel klusje. (en een 555 is niet echt de beste keuze)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 november 2021 14:41:37 schreef Ace1999:

De schakeling die ik zoek, is in feite een cmos reedcontact. Loc met magneet rijdt over reedcontact en blijft na het reedcontact staan. reed sluit door magneet, loc rijdt door snelheid iets voor bij reed. reed sluit, schakelt wissel en klaar.

Of het nu een reedcontact of een fototransistor is maakt niks uit, je vervangt gewoon de fototransistor door een reedcontact, de IR leds vervallen dan.

Ik zal u moeten teleurstellen maar ik werk bijna nooit meer met LM555 of TTL/CMOS ic's, van mij moet ge hiervoor geen hulp verwachten.

Voor de werking heb ik het zo niet verstaan in uw eerdere beschrijvingen.

Wat ik nu lees is:

- de trein komt eraan en rijdt over een reedcontact.
- de trein rijdt even door en stopt.
- de wissel verzet zich
en wat dan ?

LDmicro user.
Arco

Special Member

Of het nu een reedcontact of een fototransistor is maakt niks uit

Dat maakt wel degelijk (heel veel) uit...
Een reedkontakt maakt kort kontakt als er een magneet overheen gaat. Een IR maakt kontakt zolang de trein zich in de sluis bevindt!

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 20 november 2021 15:03:23 schreef Arco:
[...]
Dat maakt wel degelijk (heel veel) uit...
Een reedkontakt maakt kort kontakt als er een magneet overheen gaat. Een IR maakt kontakt zolang de trein zich in de sluis bevindt!

Bij mij niet omdat hij al aangaf dat de aanhangwagens ook door de fotocel reden, dus wordt er bij mij een set/reset gebruikt.
Hij wilde toch zijn reedcontacten vervangen door fotocellen...?

Maar hij maakt zijn beschrijvingen niet erg duidelijk.

LDmicro user.

ARCO hierbij het schema van de IR sluis volgens Joseph Norris
PHOTO detection.

Hensz

Golden Member

Op 20 november 2021 13:30:55 schreef Ace1999:
In die 4 seconden rijdt de loc1 dus voorbij de ir sluis en blokkeert derhalve de IR sluis niet meer.

Totdat je besluit om er toch een wagon extra achter te hangen of dat je loc langzamer rijdt en daardoor in 4 sec niet ver genoeg komt. Er zijn vast nog meer scenario's te bedenken waardoor dit vroeger of later niet werkt zoals je verwacht. Idem met het reed-contact. Tijd om iets anders te bedenken.

Met een controller is helemaal zo gek nog niet. Met eentje in een 8-pin behuizing (idem als een 555 dus) kun je al zonder extra componenten 6 sluizen in de gaten houden en ingewikkelder dingen laten doen dan jij kunt bedenken. Wil je er wissels mee bedienen, dan heb je uiteraard wel extra onderdelen nodig, maar nog steeds minder dan een 555 überhaupt nodig heeft om iets te doen.

Op 20 november 2021 15:10:34 schreef Ace1999:
ARCO hierbij het schema van de IR sluis volgens Joseph Norris
PHOTO detection.

Als de emitter de uitgang is gaat ie inderdaad niet werken, ding ligt 100% vd tijd op gnd-level.

[Bericht gewijzigd door Hensz op zaterdag 20 november 2021 15:22:05 (14%)

Don't Panic!

Pfoe!!

Ik wil 2 wissels schakelen.
wil ik 2 ir sluizen gebruiken. voor ieder spoor 1 ir sluis.

Deze IR sluizen werken niet
De output van de ir sluis gaat het te schakelen circuit van ARCO in.

Echter het IR signaal moet vertraagd aangeleverd worden zodat de loc niet in de ir sluis blijft staan, wat nu wel het geval is**.(de ir sluis werkt)

De schakeling van ARCo werkt in principe wel alleen ik moet nog het vertragingscircuit tussen IR sluis en ARCO schakeling hebben.

de NE555 wil ik als timer gebruiken die vertraagd het signaal van ir sluis kan doorgeven. (de NE555 schakeling heb ik met pushbutton gebouwd en dat werkt.

Vraag: Hoe leg ik het signaal van de IR sluis naar de NE555 aan zonder de pushbutton?

[Bericht gewijzigd door Ace1999 op maandag 13 maart 2023 09:42:59 (10%)

Arco

Special Member

Het is makkelijk op te lossen, als je het probleem maar eens duidelijk weet te omschrijven.
(je hebt 't nu al vele malen beschreven, en iedere keer verandert het meer of minder)

- Eerst had je het over 2 treinen en 2 sluizen, nu nog maar 1 trein en 1 sluis.
- Je wilde een time-out aan het eind van de periode, en nu een delay aan het begin een vertraging
- ...en zo nog een aantal onverenigbare veranderingen...

Maak eens een *duidelijke* omschrijving die niet voor meerdere uitleg vatbaar is.
Of maak een diagram van wat wanneer moet gebeuren...

https://ars.els-cdn.com/content/image/3-s2.0-B9780340645703500034-f01-12-9780340645703.gif

We kunnen niet iets voor je maken als de gewenste werking iedere keer verandert...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rbeckers

Overleden

Ik denk dat een microcontroller een betere keuze is dan deze schakelingen. Bijvoorbeeld een Arduino. Veranderingen kunnen dan eenvoudig worden toegepast.
Ook gezien het feit dat de TS aangeeft weinig van elektronica te weten.

Arco

Special Member

Een microcontroller krijg je ook niet werkend zonder een deugdelijke (consistente) beschrijving van wat 'ie moet doen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik snap ook niet waarom er zo vaak geroepen wordt: neem een microcontroller.
Voor iemand die daar vaker mee werkt is het wellicht gesneden koek, maar voor een nieuweling vereist dat een leerproces, net zoals bij hardware elektronica. En ook bij een microcontroller ontkom je niet aan elektronicakennis, want bij het aansluiten van in- en uitgangen moet je wel weten wat je doet.

Om terug te komen op het probleem: TS laat een schema zien van de lichtsluis, maar de uitgang daarvan is een led. Daar schakel je geen wissel mee.
Dus mijn vraag is: laat eens een totaalschema zien van wat je hebt gebouwd.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op zaterdag 20 november 2021 21:53:37 (23%)

Op 20 november 2021 21:48:28 schreef KlaasZ:
Ik snap ook niet waarom er zo vaak geroepen wordt: neem een microcontroller.

We roepen niet.. we willen helpen, hij is er nu al zolang mee bezig en behalve van Arco zijn er hier niet veel oplossingen te zien en ik kreeg al medelijden... maar dat is al over ;).

Mijn voorstel was een "andere" oplossing en daarvoor moet hij niks leren programmeren want ik zou het programma schrijven en indien nodig hem een geprogrammeerde chip opsturen.
Toegegeven, hij gaf al aan dat hij niet met controllers wilde werken maar dat wil niet zeggen dat je niet van gedacht kunt veranderen als je een mooie oplossing voorgeschoteld krijgt.

Maar in beide gevallen heb je een goede beschrijving nodig wat je eigenlijk wilt bereiken en dat lijkt een moeilijke opgave te zijn.

LDmicro user.

Op 20 november 2021 22:28:50 schreef MGP:
Maar in beide gevallen heb je een goede beschrijving nodig wat je eigenlijk wilt bereiken en dat lijkt een moeilijke opgave te zijn.

Hoe kan je een goed programma schrijven als de specificatie slecht is? Wij zeiden altijd: "Bagger in, bagger uit!"

Hensz

Golden Member

Op 20 november 2021 15:51:50 schreef Ace1999:
Deze IR sluizen , volgens de tekening, werken en wel EN zonder problemen**.

Het wordt idd tijd om nauwkeuriger te werken. Behalve wat er hierboven al geconstateerd is, is het zo dat, zoals al gezegd, de sluis op de tekening nooit kan werken. Als de sluis wél werkt, dan klopt de tekening kennelijk niet. Nauwkeuriger werken, anders kom je er niet!

Don't Panic!

Hallo Arco
@Het wordt idd tijd om nauwkeuriger te werken"!

Jij post tekeningen van de cd40106 in allerlei samenstellingen.
Welk programma gebruik je hiervoor?
Ik maak gebruik van TinyCad. Het nadeel is dat ik de tekeningen moet converteren naar PDF en dan posten.
Is er een andere mogelijkheid waarmee het "makkelijker" gaat?
gr
Henry

Arco

Special Member

In Windows hoef je niet te converteren: je kunt gewoon printen naar de (virtuele) "Microsoft PDF printer"...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
blackdog

Golden Member

Hi Arco,

Dan moet bij de Windows-10 setup wel deze PDF printer staan aangevinkt, gelukkig is dat meestal zo. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Na een periode van lezen, proberen, weer lezen, testen, schakelingen van Circuits Online bestudeerd en zo verder, heb ik bijgaande tekeningen gemaakt. Ik heb van TI de handboeken nageslagen, Spice , LTSpice, Antares etc geprobeerd. Diverse andere cmos schakelingen bestudeerd Designing With the SN54/74LS123, NAND gates, Latching SET en RESET en ga zo maar verder.

[Bericht gewijzigd door Ace1999 op maandag 13 maart 2023 09:40:13 (56%)

Arco

Special Member

Ik zal zo eens kijken, het wordt er niet echt duidelijker op...
In het schematisch overzicht komt eerst Y (stop timer) en dan pas x (start timer)
???

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Henry , de aangedragen bouwsteentjes werken prima, alleen moeten ze in de juiste volgorde.

Oplossing van het probleem:

1 plak het magneetje voor het reed relais onder /achter de LAATSTE wagon. Of

2 Plak de stikker/reflector op de achterste wagon. Of

3 gebruik een lichtsluis in plaats van een lichtreflektie waarbij je de zender en ontvanger onder een hoek met de rails staan zodat er géén pulsen tussen loc en wagons ontstaan gevolgd door een singleshot multivibratorschaking welke reageerd op het weer OPENEN van de lichtsluis. Of zoals eerder aangedragen een microprocessor schakeling.

Steps : loc gaat 100% PWM
Loc gaat sluis in: gaat terug naar 25% PWM
Laatste wagon gaat sluis uit: rijspanning weg
Puls naar wissels
Rijspanning terug 25% PWM oplopend naar 100%
Enz.
Succes Johan

Hallo Arco,

Heb je het schakel overzicht al bekeken?

Hierin staat de situatie beschrijving, voorbeeld van schakelvolgorde, probleemstelling, mogelijke oplossing en alternatieve wijze van schakelen.

[attachment=0]
X start
Y einde
T =puls, schakel wissels

O

[Bericht gewijzigd door Ace1999 op maandag 13 maart 2023 09:40:47 (18%)