FM antenneversterker

beste hf maten,

Ziggo stopt met doorgeven van hun analoge radiosignalen.
Nu luister ik maar naar één zender en mijn oude tuner is perfect.
Dus ben ik aan knutselen met een dipool van 75 ohm lintkabel. Omdat ik vrij zuidelijk zit is het signaal voor die zender zwak, dus ik wil een versterker bouwen.
Ik neem aan dat het schema van de fm antenneversterker hier een impedantie heeft van 50 ohm? Wat moet ik doen om op 75 ohm te komen?
Uitgangsimpedantie aanpassen is denk ik gewoon R3 aanpassen…
De discussie over de bft65 heb ik gevolgd, maar ik wil toch een bfr96 of bfr91a proberen. Is dat haalbaar in een GES?

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Ha blackberry1960,

Moeilijk te zeggen als ik niet weet over welke versterker het gaat, ik heb dit op CO gevonden. https://www.circuitsonline.net/schakelingen/36/hf/fm-antenneversterker… is dat het onderwerp :?

Een antenne versterker heeft op twee manieren ( criterium ) zin !
De kabel demping tussen antenne en ontvanger is groter dan de het ruisgetal van de ontvanger.
En twee het ruisgetal van de versterker is kleiner dan dat van de ontvanger.....

Verder zal je er rekening mee moeten houden dat als je dipool zonder gebalanceerd naar ongebalanceerd element ( 1:1 transformator ) gebruikt wordt je al geen optimale vermogens overdracht kan bereiken.....

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
mel

Golden Member

In Limburg staan ook zenders...Misschien kan je daarop afstemmen? Of anders iets verzinnen met internet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Voor je met versterkers in de weer gaat (die hebben eigenlijk alleen zin om kabelverliezen te compenseren en zitten dan in de mast, voor de kabel)... hangt je antenne wel verticaal? In NL is omroep FM verticaal gepolariseerd.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Op 21 november 2021 13:04:34 schreef blackberry1960:
beste hf maten,

Ziggo stopt met doorgeven van hun analoge radiosignalen.
Nu luister ik maar naar één zender en mijn oude tuner is perfect.
Dus ben ik aan knutselen met een dipool van 75 ohm lintkabel. Omdat ik vrij zuidelijk zit is het signaal voor die zender zwak, dus ik wil een versterker bouwen.
Ik neem aan dat het schema van de fm antenneversterker hier een impedantie heeft van 50 ohm? Wat moet ik doen om op 75 ohm te komen?
Uitgangsimpedantie aanpassen is denk ik gewoon R3 aanpassen…
De discussie over de bft65 heb ik gevolgd, maar ik wil toch een bfr96 of bfr91a proberen. Is dat haalbaar in een GES?

Een gesloten dipool is ca 300 Ohm. Als je een open dipool gebruikt, kom je uit op circa 50 tot 75 Ohm. De open dipool is wel a-symmetrisch, maar dat levert voor FM meestal geen probleem op.. Met een balun van een stukje coaxkabel, kun je ook een impedantietrafo maken.
Overigens heb ik een aantal weken geleden het digitale radiotunertje van Ziggo aangeschaft. Dat sluit je aan op een audioingang van je stereoset. Voor vijf tientjes ben je van al het gepruts af en het werkt perfect. Ook de gewone ziggo converters voor digitale tv ontvangst uit de kringloop kunnen gewoon radio ontvangen, maar meestal hebben die dan weer geen display.

Overigens is hierover door mij eerder al een draadje gestart.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155674#highlight=ziggo

Op 21 november 2021 13:59:01 schreef flipflop:
Voor je met versterkers in de weer gaat (die hebben eigenlijk alleen zin om kabelverliezen te compenseren en zitten dan in de mast, voor de kabel)... hangt je antenne wel verticaal? In NL is omroep FM verticaal gepolariseerd.

Yep, heb ik eerst gedaan… maar t gekke is dat het signaal veel beter is in horizontale oriëntatie…misschien door de grote afstand tot de zender (20 km). Ik heb begrepen dat de polarisatie bij grotere afstanden en door reflecties ook draaien?

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Op 21 november 2021 13:30:39 schreef mel:
In Limburg staan ook zenders...Misschien kan je daarop afstemmen? Of anders iets verzinnen met internet.

Lijkt me logisch… de enige zendmast voor deze zender staat in m’tricht en dat is meer dan 20 km verder

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Op 21 november 2021 14:15:25 schreef buzzy:
[...] Een gesloten dipool is ca 300 Ohm. Als je een open dipool gebruikt, kom je uit op circa 50 tot 75 Ohm. De open dipool is wel a-symmetrisch, maar dat levert voor FM meestal geen probleem op.. Met een balun van een stukje coaxkabel, kun je ook een impedantietrafo maken.
Overigens heb ik een aantal weken geleden het digitale radiotunertje van Ziggo aangeschaft. Dat sluit je aan op een audioingang van je stereoset. Voor vijf tienrjes ben je van al het gepruts af en het werkt perfect. Ook de gewone ziggo converters voor digitale tv ontvangst uit de kringloop kunnen gewoon radio ontvangen, maar meestal hebben die dan weer geen display.

Overigens is hierover door mij eerder al een draadje gestart.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/155674#highlight=ziggo

Open dipool is ca. 70 ohm heb ik geleerd, dus zou moeten passen op 75 ohm.
Digitaal ontvangertje is the easy way…maar betekent weer een apparaat, weer een afstandsbediening erbij…

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Op 21 november 2021 14:28:33 schreef blackberry1960:
[...]

Digitaal ontvangertje is the easy way…maar betekent weer een apparaat, weer een afstandsbediening erbij…

Dat snap ik dan weer niet. Je luistert maar naar één zender. Dus eenmaal zenders zoeken , zender kiezen en de afstandsbediening kan naar de zolder (wel de batterijen er even uit halen).
Het extra apparaat kun je achter de stereoset kieperen.

75 Ohm lintkabel ken ik niet. Wel kun je van 75 Ohm kabel een geschikte antenne maken. Zoek eens op "slappe arnold". Die antenne is bedoeld voor RG58 kabel en de twee meter amateur band. Met wat omrekenen is daar met RG59 (75 Ohm) ook nog wel wat van te maken.

Op 21 november 2021 14:25:31 schreef blackberry1960:
[...]
Yep, heb ik eerst gedaan… maar t gekke is dat het signaal veel beter is in horizontale oriëntatie…misschien door de grote afstand tot de zender (20 km). Ik heb begrepen dat de polarisatie bij grotere afstanden en door reflecties ook draaien?

Ik weet niet over welke zender het gaat, maar 20KM voor een omroepzender is feitelijk te verwaarlozen. Op een stukje draad, moet die zender op een tuner die in orde is, "volle bak" binnen komen.

Op 21 november 2021 14:33:05 schreef buzzy:
[...]
Dat snap ik dan weer niet. Je luistert maar naar één zender. Dus eenmaal zenders zoeken , zender kiezen en de afstandsbediening kan naar de zolder (wel de batterijen er even uit halen).
Het extra apparaat kun je achter de stereoset kieperen.

75 Ohm lintkabel ken ik niet. Wel kun je van 75 Ohm kabel een geschikte antenne maken. Zoek eens op "slappe arnold". Die antenne is bedoeld voor RG58 kabel en de twee meter amateur band. Met wat omrekenen is daar met RG59 (75 Ohm) ook nog wel wat van te maken.

Ik wist dat iemand dat zou zeggen…. ;-)

Zou dus kunnen dat de leverancier van die antenne over de impedantie gelogen heeft…hmmm kan best. Als dat zo is dan is er dus een vette misaanpassing… kijken hoe ik dat kan meten.
Dank voor de RG58 tip..!

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.

Op 21 november 2021 14:45:42 schreef buzzy:
[...]
Ik weet niet over welke zender het gaat, maar 20KM voor een omroepzender is feitelijk te verwaarlozen. Op een stukje draad, moet die zender op een tuner die in orde is, "volle bak" binnen komen.

Weet alleen dat ie in m’tricht zou moeten staan en 1,6kW straalt, voorzover ik dat kan vinden…

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.
Arco

Special Member

Meeste zenders zijn inderdaad vertikaal sinds 1996, maar er zijn nog enkele horizontaal of circulair gepolariseerde zenders over...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Er bestond vroeger een afgeschermde, gebalanceerde 75 ohm leiding, hoewel 120 ohm meer voorkwam. Maar dat is ancient history.
Het verschil tussen 50 en 75 ohm ga je niet merken; eventueel verlies daardoor is onmeetbaar. Bovendien: wat is precies de ingangsimpedantie van je ontvanger, zo helemaal onder in de band. Gelukkig is dat allemaal heel erg onkritisch.

Polarisatiedraaiing door de afstand zal niet merkbaar optreden, want 24 km is maar weinig; bovendien zou de hoeveelheid draaiing dan variabel moeten zijn, dus van uur tot uur anders. Maar door reflectie kan natuurlijk het polarisatievlak wél gemakkelijk veranderen.

In jouw geval zal dat laatste waarschijnlijk optreden. Ik neem aan dat je naar Sublime luistert, en hun antenne staat voor jou verkeerd gericht: je zit in een minimum (effectief vermogen in jouw richting is slechts ca. 75 W). Reflecties zullen dus een belangrijk deel van je ontvangen signaal uitmaken. Het ergste is: ze zullen elkaar ook gedeeltelijk kunnen uitdoven.

Als je er de ruimte voor hebt, zou een echte richtantenne veel meer helpen. Je kiest daarmee de beste richting, en hebt dan geen last meer van verzwakking door de andere reflecties.

--
e: Wacht - ik lees '1,6 kW'? Dat moet Radio 10 zijn, en die staat wél ongeveer jouw kant op. Daarvan moet je dus eigenlijk een dijk van een signaal binnenkrijgen.
Hoe is je uitzicht richting west?

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dankje FET. Het is idd Radio10… ik woon niet in een veld als je dat bedoelt.. huizen voor mij in richting West. Ik woon wel op een heuvel, zou dus eigenlijk best goed moeten gaan. Ben zelf ook wel beetje verbaasd dat het signaal zo slecht binnenkomt..Zoals gezegd dooft t geheel helemaal uit als ik de dipool verticaal hang.
Met een richtantenne zal ik t dak op moeten dan ben ik bang.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 21 november 2021 17:29:03 (66%)

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.
mel

Golden Member

Het kan natuurlijk dat de zender in die richting is afgeschermd, dit ivm eventuele storingen in Dl. Maar evengoed, met meer dan 1 kW moet hij de conussen eruit blazen.Zeker op 20km afstand...Ik werkte eens op 2 meter met 10W met Denemarken...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 21 november 2021 15:55:16 schreef mel:
Het kan natuurlijk dat de zender in die richting is afgeschermd, dit ivm eventuele storingen in Dl. Maar evengoed, met meer dan 1 kW moet hij de conussen eruit blazen.Zeker op 20km afstand...Ik werkte eens op 2 meter met 10W met Denemarken...

Dan zit alle zendenergie wel in een veel smallere band. In CW ga je met dat vermogen zowat de wereld rond.......

Op 21 november 2021 15:55:16 schreef mel:
Het kan natuurlijk dat de zender in die richting is afgeschermd, dit ivm eventuele storingen in Dl. Maar evengoed, met meer dan 1 kW moet hij de conussen eruit blazen.Zeker op 20km afstand...Ik werkte eens op 2 meter met 10W met Denemarken...

Ja, vreemd dan… dan moet t de antenne zijn. Ik ga knutselen.

--PF0BKB--Geen electronica zonder natuurkunde, geen natuurkunde zonder electronica.
mel

Golden Member

Op 21 november 2021 16:08:48 schreef buzzy:
[...]Dan zit alle zendenergie wel in een veel smallere band. In CW ga je met dat vermogen zowat de wereld rond.......

Waar ik het over heb was gewoon FM ;)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Da's geen vergelijk. Die afstand haal je normaal ook nooit met zo weinig vermogen. Ook in CW niet. We hebben het hier over omroep en geen sporadic-e of zo.

@TS, had je die dipool wel een beetje vrij hangen, vertikaal? Dus niet met een poot tegen de voedingslijn aan of zo? (zou nog niet zoveel moeten uitmaken, maar toch). Misschien moet je eens gewoon een stukje draad van een meter proberen. Keep it simple.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

HB9CV omrekenen voor de omroepband, uitrichten en zelfs je breinaald moet nog geluid geven op die afstand.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Henry S.

Moderator

Op 21 november 2021 15:04:36 schreef Frederick E. Terman:
--
e: Wacht - ik lees '1,6 kW'? Dat moet Radio 10 zijn, en die staat wél ongeveer jouw kant op. Daarvan moet je dus eigenlijk een dijk van een signaal binnenkrijgen.
Hoe is je uitzicht richting west?

Er zit een heuvel tussen (Valkenburg), normaal hoeven we in NL daar geen rekening mee te houden:

Er is wel dekking:

Bron: https://fmscan.org/

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 21 november 2021 13:04:34 schreef blackberry1960:
beste hf maten,

Ziggo stopt met doorgeven van hun analoge radiosignalen.
Nu luister ik maar naar één zender en mijn oude tuner is perfect.
Dus ben ik aan knutselen met een dipool van 75 ohm lintkabel. Omdat ik vrij zuidelijk zit is het signaal voor die zender zwak, dus ik wil een versterker bouwen.
Ik neem aan dat het schema van de fm antenneversterker hier een impedantie heeft van 50 ohm? Wat moet ik doen om op 75 ohm te komen?
Uitgangsimpedantie aanpassen is denk ik gewoon R3 aanpassen…
De discussie over de bft65 heb ik gevolgd, maar ik wil toch een bfr96 of bfr91a proberen. Is dat haalbaar in een GES?

Ik gun je je plezier met je hobbyproject, maar waarom pik je je favoriete kanaal niet digitaal op?
Je had eerder Ziggo kabelsignaal, dus ook een CAI aansluiting.
JE pakt een digitale ontvanger, verbindt de audio uitgang met je versterker, zoekt je gewenschte kanaal en je bent er...

Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)

Met dat "pakken" heb je wel weer en kastje met AB erbij. En pakken is ook niet kostenloos (zoals dat draadje).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

ouwe smartfoon op wifi zetten en op internetradio afstemmen werkt ook..

waar rook was, werkt nu iets niet meer