Ingang van Beomaster 6500 gebruiken voor smartphone.

maartenbakker

Golden Member

Op 19 november 2021 20:27:50 schreef kris van damme:
[...]
En overigens, het kan evengoed bedacht zijn in Straatsburg.

Dat zou geen reclame zijn. Ik ben er in de late avond eens doorheen gereden. Ik had al damesgezelschap, en anders zou ik er alsnog niet voor gestopt zijn...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 19 november 2021 00:50:13 schreef RAAF12:
Eventueel meet je eerst hoe sterk het signaal op de telefoon output van de telefoon is.

Gemeten wat er uit een andere telefoon komt, op maximaal volume.
De 1 kHz van die link geeft 270mV zowel op links als rechts.
Er is gemeten met een Fluke 289.
Het B&O systeem staat elders kan ik niet zomaar even wat mee testen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

De MD versterker input van de B&O gebruiken, maarr dan zal je toch niet genoeg ruimte hebben in de DIN plug om een goede verzwakker in onder te brengen want vier weerstanden passen erin, dat liet importeur Transtec al zien toen ze hun -20dB snoertje maakten om CD spelers geschikt te maken voor een Quad 33 voorversterker. Maar een passief stereo anti-RIAA circuit is wat veel onderdelen, óf je moet het in SMD uitvoeren, dan past het!

Grote kans dat de MD ingang eigenlijk een line ingang is.
Deze serie had de riaa correctie in de draaitafel zitten.
Riaa in de versterker zelf was een optie.

Gr. Remko.

RAAF12

Golden Member

Als er een Beogram 6500 draaitafel op werd aangesloten. Wat ik begreep vanuit het B&O wereldje is dat er heel vaak een MD pre-amp printje met RIAA correctie werd geplaatst in de versterker, af fabriek.

.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op zondag 21 november 2021 19:17:32 (100%)

vergeten

Golden Member

Op 21 november 2021 18:45:18 schreef r3m:
Grote kans dat de MD ingang eigenlijk een line ingang is.
Deze serie had de riaa correctie in de draaitafel zitten.
Riaa in de versterker zelf was een optie.

Gr. Remko.

Op 21 november 2021 18:59:58 schreef RAAF12:
Als er een Beogram 6500 draaitafel op werd aangesloten. Wat ik begreep vanuit het B&O wereldje is dat er heel vaak een MD pre-amp printje met RIAA correctie werd geplaatst in de versterker, af fabriek.

Klopt zie schema, zit de RIAA correctie er wel in dan is de jumper B3 open.

Alleen weet ik natuurlijk weer niet of dat het geval is bij deze B&O, en of (en hoe)je dat aan het typenummerplaatje kunt zien.
Dan toch maar die PHONO ingang laten proberen, met het onverzwakte kabeltje, en op het laagste telefoon volume beginnen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Dan merk je al snel of het een beetje klinkt.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 22 november 2021 23:54:02 (68%)

Als er een versterker met RIAA-correctie in zit, dan weet ik nu al dat het niet klinkt. Veel te veel laag en weinig hoog.
Als er een voorversterker in zit en je gebruikt de phono-ingang niet voor een MD-pickup, dan kan je tactisch enkele of alle condensatortjes C1 t/m C5 eruit knippen en tactisch sommige condensatortjes overbruggen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op dinsdag 23 november 2021 00:56:04 (47%)

RAAF12

Golden Member

Ik meen dat @vergeten de bedoeling had om alle aanpassingen in de DIN aansluitstekker te verbergen. Maar als telefoon en versterker op verschillende locatie's zijn wordt het lastig verder te filosoferen.

vergeten

Golden Member

Klopt, zeker niet rommelen in de B&O.
De telefoon en de versterker zijn samen op een locatie, op de andere locatie zit ik! :)

Wordt vervolgd!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
vergeten

Golden Member

Op 19 november 2021 00:50:13 schreef RAAF12:
Eventueel meet je eerst hoe sterk het signaal op de telefoon output van de telefoon is. 1kHz toon https://www.youtube.com/watch?v=TbPh0pmNjo8
Maar met de MD input versterker op de B&O voorafgaand met een anti RIAA netwerkje zou het moeten kunnen, mét verzwakking want een moving magnet element geeft ongeveer een spanning af van 4.5mV bij 1kHz en 5cm/sec.

Update:
De betreffende telefoon geeft op max volume maar 123mV af bij de 1000Hz van de bovengenoemde link.
Een andere telefoon geeft 270mV (is niet mee getest op de versterker) er zit nogal wat verschil in die output niveau's.
Er wordt nog getest op de phono ingang, te beginnen met minimaal telefoon volume, het wachten is op het resultaat daarvan.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
RAAF12

Golden Member

Het is nog niet zeker of de optionele B&O voorversterker print erin zit. Je zal een verzwakker met twee keer twee weerstandjes nodig hebben in de DIN plug gemonteerd of die anti RIAA verzwakker als er een MD pre amp in de amp zelf zit. Volgens een aantal B&O fans die geen aangepaste Beogram platenspeler hebben zit die MD print er standaard in. Even openschroeven en kijken?

vergeten

Golden Member

In het schema is die RIAA versterker een optie, is omstippeld.

Er heeft ooit een B&O pickup op aangesloten gestaan, maar het is niet bekend welk type, zodat het onduidelijk is of die RIAA voorversterker optie nu wel of niet in de Pickup of in de versterker zit/zat ingebouwd.
Openschroeven wordt niet toegestaan, ik kan er niet bij. :(
Uittesten lijkt me de dus de enige mogelijkheid, wat dus gaat gebeuren.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 20 november 2021 02:23:02 schreef maartenbakker:
[...]
Dat zou geen reclame zijn. Ik ben er in de late avond eens doorheen gereden. Ik had al damesgezelschap, en anders zou ik er alsnog niet voor gestopt zijn...

Ik denk niet dat we op de zelfde golflengte zitten. Ik wou maar aangeven dat het EU parlement ook enkele dagen per maand in Straatsburg zetelt... en het dus niet altijd "Brussel" is die de kop van jut is.

Mooi achter een bak koffie en de meisjes van maartenbakker en daarna naar Brussel voor het zetten van de handtekeningen, dus in Brussel worden (formeel) de beslissingen genomen.

maartenbakker

Golden Member

Ik bedoelde maar, als het in Straatsburg bedacht is, is het vast niet beter.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."