Philips PE1264 power supply

Op 21 november 2021 23:31:12 schreef Arco:
Schematheek heeft de service manual...

Ik heb die al gemaild, helaas nog geen reactie terug

Als het goed is heb ik die ook, alleen niet in pdf. En inscannen kan ik nu even niet want de scanner die ik tot nu toe gebruikt heb is niet helemaal lekker want die scant de bladen een beetje scheef in.
Ik zal die schemas alvast ergens opzoeken.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Welke heb je precies? Ik heb een 1264/30 en een 1264 manual.

Ik heb net even fotos gemaakt van de 1264 daar staan waarden bij de onderdelen. De 1264/30 is blanco wat onderdelen waarden betreft.

Ik ben ze aan het uploaden op een externe server.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 22 november 2021 19:52:00 (61%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Kruimel

Golden Member

De regelbaarheid blijkt hier helaas niet meteen uit, maar het lijkt er op dat de terugkoppeling geregeld wordt via een µA723. Je kunt eens een pot zetten op de plek van R267 en kijken hoe ver je komt, het zou zo maar eens kunnen werken. Er staan in het document geen specs, maar het is een experiment waard.

PS Grappig om te zien dat de enige chip in deze schakelvoeding uiteindelijk een lineaire regelaar is... :)

De PE1264 is standaard afgesteld op 24V en instelbaar van 4-28V volgens de documentatie.

Ik citeer uit het manual (vertaald):

Extern regelbaar afhankelijk hoe J1 en J2 staan, zie blz 49.

R267 moet los en op Rex pin 4 en 24 van X101 een externe weerstand

Rex = (Uo - 3) kOhm. Afgeschermde draden gebruiken.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 22 november 2021 22:41:38 (13%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Kruimel

Golden Member

Da's best een redelijk bereik, @Ricotjuh: klinkt als een goede basis voor een leuke voeding! :)

Ik ben even nog andere paginas aan het fotograferen. Ze staan in de post waar de andere pagina's ook staan.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Top! Dankjewel Henri.
Dit schept al een hoop duidelijkheid.

Op 22 november 2021 22:33:09 schreef henri62:

R267 moet los en op Rex pin 4 en 24 van X101 een externe weerstand

Rex = (Uo - 3) kOhm. Afgeschermde draden gebruiken.

Dus een potmeter van 21K. Dat verklaart ook wat er achter op de voeding is getekend.

Waar ik wel van sta te kijken, is dat ze in de manual zeggen dat de afscherming aan pin 4 moet zitten. Dit is de sense klem die dus aan de positieve spanning zit. Normaal hang je de afscherming toch aan GND?!

Kruimel

Golden Member

Dat ligt aan het ontwerp. Ik zou er niet verder over nadenken en de afscherming aan pin 4 leggen. Gewoonlijk gaat het er gewoon om dat het potentiaal op die node stabiel en storingsvrij is (edit: tov de node die je afschermt), niet dat het de massa is (wat verder ook maar een naam is).

Oke duidelijk. En op dit moment zitten de "+ sense" klem aan de + van de 24V (klem 6), en de "- sense" klem aan de 0V (klem 20). Ik neem aan dat dit gewoon zo kan blijven?

Het ontwerp van deze serie voedingen is vrijwel identiek met de volgende reeksen:
PE 1216 - 1217
PE 1220 - 1239

Alle met een externe potmeter extern regelbaar te maken.

Quote:
Je schrijft dat de voeding niet juist functioneert omdat hij te weinig spanning levert. Welnu, de spanning is instelbaar met R68, 1 kΩ per volt. De PE1235 is gebouwd voor 30V, is instelbaar tussen 15 en 36V. Dat de stroom gelimiteerd is, is correct en dus ook geen fout. Ook dat is instelbaar, met R38 en R54.
Voor gebruik op 13,8V zou ik nogal wat wijzigingen doorvoeren. Om de beginnen de sec. van de 2 voedingstrafo's parallel zetten ipv in serie zoals ze nu staan. Verder zou ik de doc van de 12V versie er naast houden (PE1227) en de relevante zaken aanpassen.
Ah, dat is erg mooi om te horen en waardevolle informatie! Heb je allicht ook een digitale camera om het schema te fotograferen?
jooch Gepost woensdag 2 september 2009 03:41:37
Unquote

Succes, Frans

PS wat ik zelf zoek is documentatie van de PE 2143, ex-Ericsson PABX. Philips voeding. Met name de start-up voorwaarden.
27-11: inmiddels gevonden.

Nou, wat ik zeg (of wat ik bedoel te zeggen) is dat het display wat er nu aangekoppeld zit met bijbehorende knutselwerk andere spanning en stromen aangeeft, dan mijn multimeter die er aan gekoppeld is. Voornamelijk bij het aansluiten van een load. Ik verwacht dat dit voornamelijk aan het knutselwerk ligt en niet zo zeker aan de voeding zelf. Vandaar de vraag om het te minimaliseren naar een enkele potmeter op de voeding zelf.
Volgende stap is een degelijk (lees betrouwbare) display om de spanning en stroom af te lezen. Maar dat is stap 2. Daar kom ik nog op terug. Nu eerst testen met een 21K potmeter

Kruimel

Golden Member

Dat is toch niet gek als er 0,41Ω tussen zit?

Op 23 november 2021 20:42:53 schreef Kruimel:
Dat is toch niet gek als er 0,41Ω tussen zit?

Je hebt gelijk, die weerstand zit er nog tussen.
Maar dan was die schakeling toch niets zeggend? De gegeven waarde komt onder belasting totaal niet overeen met wat er daadwerkelijk op de uitgangsklemmen staat.
Maar goed, dat stuk wordt toch verwijderd.
Wordt vervolgd..

Nou snap ik er niets meer van. Maar de printplaten lijken helemaal niet overeen te komen met die in de handleiding staan.
Op de PCB van mijn unit, zitten bijvoorbeeld de zekering direct langs de klemmenstrook. Maar volgens de handleiding zitten deze op een aparte print.
Hmmm.. vreemd dit. Lijkt wel of dit een andere unit is. Of ik zie iets over het hoofd.

Kruimel

Golden Member

Zou je niet eerst gewoon testen of:

  1. Het werkt met een 20k potmeter;
  2. Je zinvolle resultaten krijgt zonder een serieweerstand gemeten op de senseklemmen?

Wat wil je ontdekken/bereiken? Mijn onderbuik zegt me dat zelfs al heb je een volledige match tussen service manual en het product in handen dat je alsnog er alsnog niets mee gaat kunnen doen bij gebrek aan een probleem om op te lossen.

Op 24 november 2021 12:22:35 schreef Kruimel:
Zou je niet eerst gewoon testen of:

  1. Het werkt met een 20k potmeter;
  2. Je zinvolle resultaten krijgt zonder een serieweerstand gemeten op de senseklemmen?

Wat wil je ontdekken/bereiken? Mijn onderbuik zegt me dat zelfs al heb je een volledige match tussen service manual en het product in handen dat je alsnog er alsnog niets mee gaat bij gebrek aan een probleem om op te lossen.

Omdat ik opzoek was naar J1 en J2 om daarmee R267 los te koppelen en ze zo in te stellen dat de voeding extern regelbaar is, zoals Henri aangaf.
Echter kan ik die jumpers nergens terugvinden. Vandaar de vraag/opmerking.

Zojuist getest met een 20K potmeter. Regelbereik is 3.7V - 15.6V

Kruimel

Golden Member

Check dan even of je kan vinden waar de terminals op het bord zijn aangesloten en kijk eens of daar nog een weerstand zit. Ik vermoed dat er dan nog ergens een weerstand in het circuit zit.

Dit is een printlayout van de PE1264/30:

Is die misschien hetzelfde?
Ik heb alleen een schema zonder componentwaarden.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.