Hoi hoi,
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: Ik ben op zoek naar een omvorm trafo, zodat ik 4 of 8 ohm luidsprekers kan aansluiten op m'n B7X94A buizenradio. Alle hoog-ohmige luidsprekers zijn immers (bijna) niet meer te krijgen. Huidige luidsprekers die ín de kast zitten, zijn:
- 2x AD 3800 BM (volledig bereik).
- 2x AD 2300 B (midden en hoog).
Er zit (per zijde) een UGT in met een middenaftakking. Elke aftakking is geschikt voor een 400 ohm luidspreker. Er zit zowel een laag, alsook midden-hoog luidspreker in. Nu is deze setup hetzelfde bij de aansluitpunten voor externe speakers (dit zijn volgens mij die rare 800 ohm luidsprekerstekkers van Philips met 3 pootjes), zoals ook in het bijgevoegde stukje schema te zien.
Nu heb ik gelezen dat je met een ordinaire ringkerntrafo het impedantie probleem kunt oplossen. Aangezien het 400 ohm luidsprekers zijn, kom ik met mijn berekening terecht op een 230V -> 30V trafo (dan heb je aan radio zijde +/- 470 ohm, dus nog niet helemaal matched, maar wel het dichtst in de buurt). Nu is mijn vraag of dit 'zomaar' kan, dus primaire kant aan radio zijde en secundaire kant aan 8 ohm speaker zijde of dat dit niet zomaar kan, vanwege een DC component op de UGT (i.v.m. verzadiging ringkerntrafo)? Moet er ook nog rekening worden gehouden met de condensator die op die plug zit voor wegfilteren van lage frequenties of kan ik daar ook een ringkern achter zetten?
Voordat ik maar heb besloten deze vraag te posten heb ik echt heel veel maanden op en aan lopen zoeken naar audio transformatoren en hoog-ohmige luidsprekers, maar ik vind telkens van die kleine printplaat dingen en verkeerde luidsprekers en ik heb ook nergens oudere trafo's gezien met de juiste wikkelverhouding. Vandaar dat het dan maar een ringkerntrafo o.i.d. moet worden, tenzij iemand van jullie nog wat heeft liggen waarmee de impedantie recht getrokken kan worden en waarbij audiokwaliteit zoveel mogelijk behouden blijft?