Ha trix,
Je heb het specifiek over snelle signalen, dan zal je heel voorzichtig de omstandigheden willen bekijken !
Het geen @marcob mij uitleg is helder dank daarvoor, ik werk met een ander tekenprogramma vandaar.
Als je een snel pulserende signaal van bron naar verbruiker wil transporteren krijg je te maken met signaalintegriteit.
Deze categorie bestaat uit verschillende vormen denk aan reflecties, overspraak, en geven aanleiding tot (signal discontinuity) !
Ik kan zo niet zeggen wat jou kritische lengte is, deze wordt grotendeels bepaald door,
de stijg / daaltijd van je signaal en de invloed van je materiaal op de golflengte.
voor wat het printmateriaal betreft FR4-PCB-materialen zijn snelheden van 15 cm/ns – ongeveer een derde van de lichtsnelheid.
Uitgaande van een stijg of daaltijd van 0,3 ns ( standaard driver ) is een lengte van 4,5 cm de standaard elektrische lengte.
Langer ( 20 % ) geeft zonder maatregelen problemen, je zult willen werken volgen het transmissielijn model....
Een ander punt is overspraak dichtbij en veraf ( dus bij de bron of bij de ontvanger ) !
Hier moet je goed opletten met het grond vlak aan de onderkant dit vormt met de bovenkant een condensator.
Het is dus belangrijk om grondvlak van de bovenzijde te verbinden met het grondvlak aan de onderzijde.
Maar zo'n doorverbinding levert ook hier een inductie op van 1,12 nH .
Het is nog iets complexer als er een signaal baan aan de bovenzijde boven een grondvlak aan de onderzijde loopt.
Dat kan en mag wel maar er ontstaat dan een TL transmissielijn.
We praten over een transmissielijn als de samenstelling ( gedistribueerde ) elementen bevat,
dit betekend dat de reactieve eigenschappen ( capaciteit en inductie ) over de gehele lengte gelijk zijn.
Denk aan een antenne of coax kabel !
Door deze eigenschap ontstaat er een ander transport model van de vermogen ( de verhouding tussen spanning en stroom ).
Kijk even wat je er mee kan vragen prima 
Groet,
Henk.