Nakamichi CD 3 met KSS210A laser (sony)

Beste Forum,

Ik heb via marktplaats een defecte Nakamichi CD 3 gekocht, om mijn verzameling compleet te maken.

Deze spelers hebben een bekend probleem met het Musicbank-systeem. Alle twee snaartjes zijn vervangen en volgens service manual olie op het mechaniek en de speler loopt weer. Voedingsspanningen zijn allemaal gecontroleerd, elco's vervangen, maar bij het afspelen hoor ik "digitaal" gekraak in het ritme van de muziek. Lens is schoon en ook de geleiders van de laserophanging lopen goed.

1) Voordat ik een relatief dure laser KSS210A koop, herkent iemand het digitale gekraak?

2) Betekent dit de laser vervangen?

3) Waar kan ik Philips test samples (CDs) kopen voor het afregelen van de laser, eea volgens de service manual.

Groetjes,

Flimmerkasten.

kan van de motor afkomstig zijn welke de lens beweegt. ik zou echter een aparte voedingslijn verwachten voor de motoren. het audio deel krijgt een symetrische voeding, miss is die niet goed.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dank Testman, daar had ik nog niet aan gedacht. Ik zal hierna berichten wat het resultaat was, heb toevalig nog een reserve liggen. De voedingspanningen zijn inderdaad zoals jij omschrijft en allemaal gecontroleerd.

Ik ken dit apparaat niet, maar bij dit soort problemen zou ik als eerste aan een gnd probleem denken.
Dus een foute gnd verbinding, isolatie ringetje onder een bevestigingsschroef vergeten, dat soort dingen.

(Als het lastig wordt stel ik altijd voor om even een schets van de gnd opzet van het geheel te maken, maar dat heeft nog nooit iemand gedaan.. )

RAAF12

Golden Member

Of eerst de laseroutput wat verhogen met de instelpot. Maar het kan ook een trackingprobleem zijn. Heb je inmiddels meer tools? Uit een vorige boodschap meen ik me als Nakamichi fan te herinneren dat er een unimeter voorradig is.

edit:
Als de stand van die instelpots wordt gemerkt kan het verdraaien geen kwaad. En als daarmee de klacht verminderd ligt het manco aan de laser.

@Aart, dank ik heb alles nagemeten, overal aarde. Het metalen chassis waarin de laser is opgehangen heeft geen massa, ik ga morgen even nameten of dat in een andere CD 3 ook het geval is.

@Raaf, inderdaad ik heb een unimeter en ook de SM die hier iets over zegt. Aan de laser draaien is de laatste optie die ik zou willen uitproberen.

Vanochtend viel mij op dat het koud in de kamer was en er nog meer gekraak te horen was, denk nu zelf aan een slecht contact of zelfs een haarscheurtje. Morgen maar weer eens aan de slag, vind het leuk uitzoekwerk.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Luidspreker relais van de versterker...? Even hard zetten (puntlassen)als het dan over is, zijn het de relais van de versterker.Oh ja, vroeger meten ik altijd het oog patroon, en stelden EF balans /focus af, maar dat is al jaren terug. Toen er nog door radio zaken gerepareerd werd!

Euvel is gevonden, het was inderdaad de laser output. Dank voor het meedenken.