storing op 77,5 kHz.

Arco

Special Member

Ik heb wel het gevoel dat sommige DCF klokken niets doen met de paritybits, en daardoor onnodig rond gaan rennen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Iedere seconde geeft DCF natuurlijk een puls, behalve seconde 59.Die kode geeft de digitale code voor de volgende minuut, uur, en weet ik veel wat nog meer. Nooit geweten dat er pariteitsbits zijn.Wel bits als er de reservezender instaat, en zomer/winterbit.

[Bericht gewijzigd door mel op zaterdag 27 november 2021 11:22:17 (13%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Ha flipflop,

Wat bedoel je met een corrupte tijd :?
Ik bedoel ten opzichte van wat kan tijd corrupt zijn dit zie ik niet,
tijd bestaat niet dat hebben wij verzonnen heel lang geleden.
Dit was ver voor er überhaupt kennis was van elektriciteit dus,
het hoe en waarom twee elektrische systemen kunnen bepalen dat de tijd corrupt is O-)

Het zal inderdaad met de synchronisatie te maken hebben en zoals je beschrijf dat de motor maar een richting op kan draaien .
Aan de andere kant is het dan weer wel hele gebrekkige hardware of software waar totaal niet naar een voorwaarde gekeken wordt !

Ik heb in het verleden ver voor de komst van G.P.S. een ontvanger voor D.C.F. 77 ontworpen,
oké die heeft andere eigenschappen als zo'n klok.
Maar ook daar heb ik wel een slechte ontvangst gehad alleen ik controleerde,
voordat ik een actie ondernam eerst de geldigheid ( kwaliteit ) van het signaal !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Arco

Special Member

P1, P2, en P3 zijn de paritybits.

http://www.hopf.com/pics/dcf77-time-code-format.jpg

Verder kan een klok natuurlijk nog meer doen om onnodig 'rondrennen' te voorkomen.
Bijv. ontvangen tijd vergelijken met vorige tijd en kijken of die in verhouding tot elkaar kloppen. Anders nogmaals ontvangen en opnieuw checken.
(net zo lang tot er twee of meer 'plausibele' tijden zijn ontvangen.)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 27 november 2021 11:35:00 schreef electron920:
Wat bedoel je met een corrupte tijd :?
Ik bedoel ten opzichte van wat kan tijd corrupt zijn dit zie ik niet,
tijd bestaat niet dat hebben wij verzonnen heel lang geleden..

Niet te filosofisch worden he! :-) Wat ik bedoel: de tijd die DCF uitzendt is de correcte tijd, dat is onze standaard. De klok van mel synchroniseert zichzelf aan die DCF tijd. Als die een tijd ontvangt waarvan een paar bits verminkt zijn, dan denkt die klok dat de tijd ineens heel anders is. Maar dat is ten onrechte, want die ontvangen tijd is corrupt. De klok zal dan ook ten onrechte een correctie gaan doen, en z'n wijzers verzetten.

Wb dit parity bits: dat is maar 1 bit over een groep bits. Daarmee heb je maar een heel beperkte parity check. Als er meerdere bits omvallen doet dat eigenlijk niks.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Arco

Special Member

Dat is een tekortkoming in de klok firmware:
Die moet checken of de ontvangen tijd is wat verwacht is, en indien niet, wachten op 2 of meer opeenvolgende tijden alvorens aan de wijzers te gaan draaien...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha flipflop,

Helder maar van het synchroniseren begrijp ik, maar vraag was echt bedoeld zo van misschien heb jij een andere techniek.

Uiteraard moet je ergens vanuit gaan en D.C.F. 77 is meer dan goed genoeg voor de tijd.
Mijn ontvanger of het digitale gedeelte was T.T.L. zonder iets van geheugen dus real time antenne er uit klok stond stil.....
De moderne ontvangers kijken misschien een keer per dag / week naar het tijdsein commando.
Tenslotte is het radio signaal bedoeld voor lange tijd stabiliteit van je klok !
Er kunnen nogal wat fouten optreden denk aan storing en fading.
Als je i.p.v. 100 % van de tijd maar 50 % hoef te kijken scheelt 50 % kans op verstoring :)

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

Ja, meestal wordt eens per dag een keer gesync'ed, meestal 's-nachts, dan is de kans op storing het kleinst.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Op 26 november 2021 23:08:37 schreef ohm pi:
Bij storing is er geen signaalinput. Er valt dan niks meer te regelen en het stelsel loopt vrij op zijn eigen (laatste) instellingen met zijn eigen stabiliteit. Uiteraard is dat onvoldoende. Was het voldoende, dan hoefde je geen truuken uit te halen met een DCF-zender.

Of dat *uiteraard* onvoldoende is weet ik niet. Als het xtal (niet zelden een OCXO) in zo'n ding eenmaal in lock staat hoef je je alleen nog maar druk te maken over lange termijn drift.

Dus als je referentie eventjes weg valt heeft dat eigenlijk amper invloed op je uitgang.

Jinny

Golden Member

Mijn DFC klokje stond keurig op NLse zomertijd toen ik het vliegtuig inging.
Daarna heeft het ding twee weken ver buiten bereik van de DFC in een kooi van Faraday gezeten (te weten, mijn binnenhut waar ook mijn mobiel niet werkt) en heeft die twee weken gewoon netjes op tijd gelopen.
Pas toen ik weer binnen DFC bereik kwam schakelde het ding om naar NLse wintertijd, welke toen al bijna 2 weken gold.
Ze redden het best een poosje zonder...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 28 november 2021 09:48:17 schreef Sine:
Of dat *uiteraard* onvoldoende is weet ik niet. Als het xtal (niet zelden een OCXO) in zo'n ding eenmaal in lock staat hoef je je alleen nog maar druk te maken over lange termijn drift.

En zomer/wintertijd.

Ik neem aan dat je ook DCF klokken in verschillende prijsklasses hebt. De goedkoopste zullen als je mazzel hebt toch een kristal hebben en gewoon 1x per dag syncen. Als dat 60s op een dag scheef loopt. ppfff wat maakt dat uit. Als de maker er zo over denkt dan is het goedkoopste kristal +/- 100 ppm al genoeg.

Maar als je een duur design ding maakt dan kan ik me voorstellen dat het power-bugdet en de kosten voor een OCO verantwoord zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Die van mij, 10 euro uit de Aldi

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Die "klok"van mij is eigenlijk een tijdserver , staat bij Reichelt te koop voor meer dan 800 euri....(heb ik er niet voor betaald).. Was over van een klus bij RWS :P

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Gewoon even uit interesse, heb je een link naar dat ding? Mijn afstudeerproject was ooit zoiets. Iets "RWS-achtigs" (Rijks Water Staat bedoel je neem ik aan) was een mogelijke toepassing (rond 1992).

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
blackdog

Golden Member

Hi FlipFlop,

Geen idee wat je precies bedoelde, maar als het om een tijdserver gaat heb ik deze al een paar jaar in gebruik.

http://www.leobodnar.com/shop/index.php?main_page=product_info&product…

Misschien een beetje off topic
Verder gebruik ik een aantal Rasberry-Pi computers als tijdserver en op mijn Linux Server draait ook NTP als Server.
Hieronder een plaatje van een aantal van deze NTP-Servers die ik beheer.

Dat laat ik hier zien omdat de tijd via het Internet niet perfect is. (Normaal wordt er daar lang meten een goed gemiddelde bereikt)
Een van deze Servers is mijn GPS-tijdserver van Leo Bodnar.

Wat je hier nu goed kan zien, is dat de metingen van mijn Servers vanuit America gedaan worden en daar soms grote sprongen in zitten.
Zover mijn kennis rijkt, blijkt dit vaak met de Routing te maken tussen de VS hier naar Nederland en voor en deel blokkering door providers van een onderdeel van NTP protocol.
De blauwe lijn geeft de "kwaliteit" aan van de gemeten NTP Server aan, dit natuurlijk hier gemeten vanuit de US en een waarde van "20" is perfect en wordt doro de rechter schaal aangegeven.
De groene stipjes zijn de gemiddelde afwijking in mSec van de gemeten tijdsever, welke de linker schaal gebruikt.

https://www.bramcam.nl/Diversen/NTP-01.png
.

Hier kan je de tijdservers die je gebruikt testen op hun performance:
https://servertest.online/ntp

Lokaal heb ik door de hier aanwezige GPS-Server de goede tijd beschikbaar, zo gouw iemand mijn LeoNTP Server gaat gebruiken krijg je te maken
met hoe de Route loopt naar jouw Server/werkstation en de filtering van de providers en de kwaliteit van mijn verbinding.
Je kan er meestal wel vanuit gaan dat de tijd dan binnen 20mSec op tijd loopt.
On Topic

Ik heb hier al twee weken een kleine Conrad ontvanger liggen met een LED die de seconde puls zou moeten aangeven van het DCF signaal.
In mijn werkamer is het een drama, krijg daar geen goede ontvangst welek positie ik ook probeer.
Een halve meter buiten het raam, BINGO! een strakke puls.

Dat is verder het zelfde met de uitgebreide DCF ontvanger die ik heb met 10MHZ gelockte uitgang, grote antenne, xTal filters enz, binnen is het stoorveld zo sterk dat ook met die ontvanger geen goede ontvangst mogelijk is.
De Sony wekkerradio die ik heb, deze heeft een aparte Ferriet antenne, moet ook op één special plekje liggen(vlak bij het raam), anders synchroniseert hij niet.
Dit alles in Amsterdam waar DCF al een stuk zwakker is dan in het oosten van het land.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Is de Engelse zender in Anthorn (ex Rugby) niet beter te ontvangen in Amsterdam?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb zo'n wekkertje van 6 euro dat zelf de sterkste zender uitzoekt (DCF/MSF/WWV/JJY), en die springt inderdaad geregeld naar MSF Rugby. Lastig, want dan loopt-ie een uur achter. :)

Ik zou hem eens precies richting MSF moeten draaien, zodat die in het minimum van het ferrietstaafje valt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Op 28 november 2021 09:48:17 schreef Sine:
[...]

Of dat *uiteraard* onvoldoende is weet ik niet. Als het xtal (niet zelden een OCXO) in zo'n ding eenmaal in lock staat hoef je je alleen nog maar druk te maken over lange termijn drift.

Dus als je referentie eventjes weg valt heeft dat eigenlijk amper invloed op je uitgang.

Eigenlijk heb je wel gelijk. Het signaal is niet direct onbruikbaar, maar wel na kortere of langere tijd. Het is aan @TS om te bepalen hoe lang de verbinding met de DCF-zender mag wegvallen voordat het signaal uit zijn frequentiestandaard 'fout' is.

Arco

Special Member

Als je een gewoon kristal/firmware wat 'tweakt' dan kun je makkelijk een nauwkeurigheid halen van een halve seconde per week of beter...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Normaal is het DCF signaal hier(Venlo) heel sterk.Maar ik denk dat er ergens dichtbij een of ander apparaat vreselijk stoort. Helaas is het intermitterend en op verschillende tijden.Geen idee ,maar ergens bij de buren vermoed ik.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Turbokeu

Golden Member

Op 28 november 2021 15:28:22 schreef Frederick E. Terman:
Ik heb zo'n wekkertje van 6 euro dat zelf de sterkste zender uitzoekt (DCF/MSF/WWV/JJY), en die springt inderdaad geregeld naar MSF Rugby. Lastig, want dan loopt-ie een uur achter. :)

Hahaha...
Had ik in Dilbeek ook met een Aldi reisklokje.
Staat nu op het werk nabij het raam (anders geen sync).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"